WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 27 NOV T/M 3 DECEMBER 2021

4 december 2021

Dit is nummer 610 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Het provinciebestuur is het getouwtrek met het college over bouwen in de Berkelse Noordpolder meer dan zat en overweegt juridisch te gaan ingrijpen. Ook ziet de provincie bouwen van 4000-6000 woningen op Bleizo-West niet zitten zonder dat er een oplossing komt voor de bouw van de geplande windmolens in dit gebied. De PvdA-fractie Zuid Holland stelde afgelopen week vragen aan Gedeputeerde Staten over het alsmaar uitblijven van oplossingen voor de N209 knelpunten. Een gevoelig weekje dus voor de provinciaal-gemeentelijke betrekkingen!

Rond de Linde Berkel centrum

PROVINCIE LEGT BOM ONDER BOUW BLEIZO-WEST

In een niet mis te verstaan voorstel aan Provinciale Staten, daterend van 2 november j.l., zet het college van Gedeputeerde Staten (GS) voorlopig een streep door het plan om op Bleizo-West 4000-6000 woningen te gaan bouwen. De provincie vindt dat er in de regio Rotterdam, waar ook de locatie Bleizo-West deel van uitmaakt, meer dan voldoende woningbouwlocaties beschikbaar zijn om snel te gaan bouwen. Bovendien zet het college van Lansingerland te weinig vaart in het zoeken naar een alternatieve plek voor de geplande windmolens in dit gebied. Deze door Rotterdamse regio opgelegde zoekopdracht loopt al sinds 2012. Het Lansingerlandse college heeft tot 2025 de tijd om een andere locatie te vinden. Het college van Gedeputeerde Staten wil helderheid van Lansingerland krijgen over een alternatieve locatie voor de windmolens.

Dat Lansingerland op korte termijn veel te weinig extra sociale huurwoningen gaat bouwen, is de provincie al langer een doorn in het oog. Lansingerland staat bij de provincie voor ruim 3000 extra sociale huurwoningen in het krijt. Gedeputeerde Staten wil een onderbouwing over hoeveel sociale en betaalbare woningen Lansingerland precies op Bleizo-West wil gaan bouwen.

Bleizo-West heeft nu de bestemming van bedrijventerrein. Gedeputeerde Staten constateren dat er in onze regio nu al een tekort aan bedrijventerreinen is. Het omzetten van de bestemming bedrijventerrein in wonen betekent volgens het provinciebestuur een bedreiging voor de verdere  ontwikkeling van de A12 Corridor. Daarom vraagt de provincie aan Lansingerland om een alternatief voor de aanleg van bedrijventerreinen.

Het voorstel van het dagelijks bestuur van de provincie aan Provinciale Staten zal ongetwijfeld als een bom ingeslagen zijn bij ons college en dat van Zoetermeer. Wat de provincie in feite zegt, is dat Bleizo-West als woonwijk onbespreekbaar is tenzij de gemeenten Zoetermeer en -vooral- Lansingerland een oplossing vinden voor de door Zuid-Holland geformuleerde vraag- en knelpunten. Ga er maar aan staan!

Onze fractie is al langere tijd op de hoogte van de irritatie die er op het Provinciehuis bestaat over het getouwtrek  en het uitstelgedrag van het college van Lansingerland. Voor het provinciebestuur is het college van Lansingerland allerminst een solide gesprekspartner.

Deze week verscheen het verkiezingsprogramma van het CDA Lansingerland. Dat is geschreven onder voorzitterschap van hun lijsttrekker Jan-Willem van den Beukel die momenteel tevens wethouder Financiën, Duurzaamheid en Grondbedrijf is. Het verkiezingsprogramma van het CDA verklaart zich mordicus tegen het bouwen van een vierde woonkern op Bleizo-West. Van den Beukel is als portefeuillehouder Duurzaamheid verantwoordelijk voor het vinden van een alternatieve locatie voor de geplande windmolens en als wethouder Grondbedrijf een spin in het bestuurlijke web als het gaat om het vinden van een andere plek voor een bedrijventerrein.

Onze fractie vraagt zich af hoe geloofwaardig Jan-Willem van den Beukel in zijn dubbelrol nog kan functioneren. Wij zijn benieuwd wat hij daar zelf van vindt.

Wethouder Kathy Arends (VVD) op haar beurt, die zowel Wonen, Ruimtelijke Ontwikkeling als Bleizo in haar portefeuille heeft, staat in dit dossier tegenwoordig iets meer op de achtergrond. Wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) heeft nu de ondankbare taak om het project Bleizo-West te trekken.

De PvdA-fractie is heel benieuwd hoe ons college op het voorstel van GS aan Provinciale Staten gaat reageren. Daar kunnen we wel eens naar vragen.

Natuurlijk zullen wij overleg voeren met de PvdA-fractie in Provinciale Staten. Voor onze fractie blijft de bouw van Bleizo-West een belangrijke prioriteit maar wij begrijpen het formele standpunt van Gedeputeerde Staten best. Lansingerland is hard aan een nieuw college toe met veel meer bestuurskracht. Met de PvdA erin, uiteraard!

Zie voor het gehele GS voorstel aan Provinciale Staten: Statenvoorstel Locatie Bleizo-West gemeente Lansingerland – Staten Zuid-Holland

Bouwkranen in Berkel centrum

PROVINCIE EIST WONINGBOUW OP DRIEHOEK NOORDPOLDER

Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid Holland vragen zich af wat er moet gebeuren om woningbouw in de driehoek in de Berkelse Noordpolder te realiseren. Zij doen dit in een brief d.d. 9 november 2021 aan het college van Lansingerland. Zie brief GS: Gemeente Lansingerland – iBabsOnline Overzicht details

De reden van deze brief zit hem volgens GS in de omstandigheid dat ons college te weinig stappen heeft ondernomen om tot realisatie van de bouwplannen te komen. Het provinciebestuur vraagt om de ontwikkeling van de driehoek op korte termijn ter hand te nemen. GS dreigt met inzet van het provinciale juridische instrumentarium om hiermee voldoende sociale woningbouw op deze locatie te bereiken. Bedoeld wordt het geven van een provinciale aanwijzing die het college van Lansingerland dwingt om in de driehoek te gaan bouwen. Dat deze dreigde, moet ons college allang bekend zijn. De provincie eist dat deze woningbouw binnen 10 jaar gerealiseerd is. Voor deze locatie bestaan al sinds 1970 bouwplannen.

Onze fractie begrijpt niet waarom wethouder Arends dit uit de hand heeft laten lopen. Eerder dit jaar besloot zij om een time out voor dit dossier te nemen.  En later besloot het college om dit dossier over de verkiezingen heen te tillen. Onze fractie heeft al aangegeven daar niet blij mee te zijn.

In april 2021 tijdens het zoveelste debat over al of niet bouwen in de driehoek Noordpolder zei Petra Verhoef: “Onze fractie is geen principiële tegenstander van bouwen in de Driehoek Noordpolder maar hecht wel aan een zorgvuldige afweging van belangen. Voor de PvdA is een goede verkeersontsluiting voor dit nieuwe buurtje essentieel”. Zij stelde toen voor dat wethouder Arends dit gevoelige dossier overdroeg aan een andere wethouder want met haar liep dit dossier compleet vast.

De PvdA-fractie wijst al geruime tijd op het nu nog lege weiland dat direct grenst aan de driehoek, Edelsteenwijk, Planetenweg en Noordeindseweg.  Dit gebied heeft nu voor provincie en gemeente nog een tuinbouwbestemming. Er mogen op korte afstand van de bestaande woonwijken metershoge kassen gebouwd worden. Wat ons betreft is dit gebied, dat direct grenst aan de bebouwde kom van Berkel Noord en bovendien aan de oostzijde grenst aan een prima HOV-snelbuslijn naar de stations Rodenrijs en Lansingerland-Zoetermeer, zeer geschikt voor woningbouw. Het probleem voor de ontsluiting van de driehoek is dan ook op te lossen. Afgelopen week werd ons duidelijk dat deze grond inmiddels is opgekocht door een projectontwikkelaar. Die zal het vermoedelijk niet om de koeien te doen zijn. De afgelopen 20 jaar is er, voor zover wij weten, vanuit de tuinbouwsector nauwelijks belangstelling geweest voor het bouwen van kassen in dit gebied. Het lijkt ons voor de hand liggen dat er met de provincie te praten valt over het bouwen van (sociale) woningen in dit gebied, zeker wanneer dit binnen 10 jaar kan.

Onze fractie ziet voor de Noordpolder goede kansen voor “Bouwen voor de buurt”. Ook in de Berkelse Noordpolder wonen veel jongeren nu nog in het ouderlijk huis. Zij zitten te springen om een starterswoning. Voor vele ouderen is het huidige huis in de Noordpolder misschien te groot. Zij willen graag in hun vertrouwde buurt blijven wonen en zijn mogelijk best te porren voor een ouderenwoning in de driehoek of de aanpalende polder. De leegkomende huizen bieden kansen voor jonge gezinnen waardoor de continuïteit van de voorzieningen in deze buurten voor de toekomst wordt veilig gesteld. Met natuurlijk veel prioriteit voor sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen, zoals de provincie eist. En natuurlijk ook aandacht voor voldoende groen in de wijk en de randen ervan.

Nieuwbouw winkelcentrum Berkel

VRAGEN VAN FRACTIE PVDA ZUID HOLLAND OVER TOEKOMST N209

De PvdA-fractie in Provinciale Staten in Zuid Holland maakt zich zorgen over de N209 die Bleiswijk en Bergschenhoek doorsnijdt. Met steun van de fracties van GroenLinks, VVD, DENK, SP en ChristenUnie/SGP stelde de PvdA schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over hoe het verder met deze weg moet. Het Zuid Hollandse PvdA fractielid Willem Minderhout nam onlangs op uitnodiging van de PvdA Lansingerland een kijkje bij de N209. Hij constateerde dat door de bouw van vele distributiecentra langs deze weg de verkeersdruk nog verder zal toenemen. “Dat deze weg tot geluidsoverlast en veiligheidsproblemen leidt, is al geruime tijd onderkend. De oplossing blijkt echter op zich te laten wachten. Hierdoor krijgt de N209 steeds meer vrachtverkeer te verstouwen dat daar eigenlijk niet thuishoort. De fracties vragen zich af of een afwaardering van de weg tot ‘ontsluitingsroute’ denkbaar is. “Zou hier een soort ‘mini-BBG’tje’ (Beter Bereikbaar Gouwe) door de provincie, samen met Lansingerland uitgewerkt kunnen worden?”

De schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gaan ook over het alsmaar uitblijven van de plaatsing van geluidschermen ter hoogte van Bleiswijk. Volgens het college van Lansingerland lopen de voorbereidingen hiervan al zeker 10 jaar. Om dit mogelijk te maken moet de sloot langs de N209 in Bleiswijk worden verlegd en moet er een nieuwe duiker worden gebouwd. “Kunt u ons vertellen wat hier precies aan de hand is, welke consequenties dat heeft voor de planning en kosten van de aanleg van het geluidsscherm en wat de rol van de gemeente Lansingerland hierin is?”, vraagt Minderhout aan Gedeputeerde Staten.

Ook wordt er aandacht gevraagd voor de diepe stilte over de bouw van een fietstunnel ter hoogte van Bleiswijk centrum: “De problematische oversteek voor het fietsverkeer, dat van en naar het centrum van Bleiswijk de N209 moet oversteken, waaronder veel fietsende schooljeugd, is al geruime tijd als probleem erkend. In 2009 is aangekondigd dat hier een onderzoek naar zal worden uitgevoerd. Wat is de stand van zaken van dit onderzoek? Wanneer kunnen we een voorstel voor een veilige fietsoversteek verwachten?”

De fractie van de PvdA Lansingerland is blij dat het jarenlang vergeefs wachten op oplossingen voor de knelpunten met betrekking tot de N209 nu eindelijk breed aandacht van Provinciale Staten krijgt. “Een aanpak waarin provincie en gemeente gezamenlijk en in samenhang zoeken naar oplossingen voor alle knelpunten, zoals bij Beter Bereikbaar Gouwe, lijkt ons een prima plan. Het komt overeen met de suggesties die wij hierover recent via schriftelijke vragen deden aan ons college in Lansingerland”, constateert fractievoorzitter Petra Verhoef. De PvdA wil tijdens de vergadering van de commissie Ruimte op dinsdag 11 januari met de andere raadsfracties van gedachten wisselen over de vraag hoe zij aankijken tegen mogelijke oplossingen voor de N209 problematiek. “Wij doen dit aan de hand van een uitgebreid bespreekstuk waarin alle N209 knelpunten op een rijtje zijn gezet”, aldus Petra Verhoef.

N209 bij Bergschenhoek

COLLEGE ZET FORSE EXTRA UITGAVEN TBV UITBREIDING GEMEENTELIJKE APPARAAT DOOR

In weekbericht 606 berichtten wij over het debat over de gemeentelijke meerjarenbegroting 2022-2025. In deze begroting waren de effecten van de zogenaamde septembercirculaire nog niet verwerkt terwijl wij al bijna een maand wisten dat het voor 2022 om een meevaller van liefst €2.5 miljoen ging. Het college maakte er in 2022 een sport van om actuele en positieve financiële ontwikkelingen niet in de financiële rapportages op te nemen. Dit gebeurde ook al ten tijde van het raadsdebat over de Kadernota 2022 in juli van dit jaar. Toen werd een extra rijksbijdrage van liefst €4 miljoen niet als structurele post in de meerjarenbegroting verwerkt waardoor een fors en onnodig financieel tekort ontstond. Het sociaal domein was toen als gebruikelijk weer de dupe.

Gelukkig ging de raad begin november bij het debat over de meerjarenbegroting 2022-2025 niet met het college mee. De raad schrapte alle bezuinigingen en trapte op de rem toen het college de extra inkomsten uit de septembercirculaire zonder veel onderbouwing wilde inzetten om het ambtelijke apparaat op een aantal fronten stevig te versterken. Zie hiervoor: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 30 OKT T/M 5 NOV 2021 – PvdA Lansingerland

Aanstaande woensdagavond staat de eerste begrotingswijziging 2022 op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur. In het raadsvoorstel stelt het college voor om de uitkomsten van de septembercirculaire 2021 te verwerken in de begroting 2022-2025 en het ambtelijke apparaat te versterken om een aantal uitvoeringstechnische – en strategische lacunes op te vullen. Dit gaat ruim €1 miljoen extra per jaar kosten. De PvdA-fractie is heel benieuwd hoe de coalitiepartijen op dit collegevoorstel gaan reageren. Voor de jaren 2023-2026 is er nog geen sluitende meerjarenbegroting. Het nieuwe college moet in de loop van 2022, op basis van dan actuele informatie over de hoogte van de uitkeringen uit het gemeentefonds, bezien hoe de begroting voor in ieder geval 2023 sluitend te krijgen.

Wij denken dat het noodsignaal van het college om met spoed door een extra injectie van €1 miljoen het gemeentelijke apparaat te versterken, zeker hout snijdt. Maar het is de vraag of wij en de andere partijen genoegen gaan nemen met de onderbouwing en de haast die het college wil maken. Het gaat in concreto om extra personeel voor een veilige informatievoorziening, digitale dienstverlening, basisregistraties, transitie naar volwaardige inzet en betrouwbare ondersteuning en het versnellen van de transitie in de jeugdzorg. Zie voor een uitgebreide uitleg het raadsvoorstel bij agendapunt 6b op Document Lansingerland – [BR2100115] 1e begrotingswijziging 2022 – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Wat wij niet begrijpen, is waarom het college hierover niet al veel eerder aan de bel trok. Het signaal dat er grote gaten zaten in de strategie- en uitvoeringstaken van de ambtelijke organisatie kwam afgelopen november als een duveltje uit een doosje. Dit laatste is een veeg teken. Het feit dat ons ambtelijke apparaat piept en kraakt, is ons al veel langer bekend. Waarom trok het college niet veel eerder aan de bel? Plannen van het college om dit te verbeteren, verdienen op zich zeker onze steun. Maar die extra financiële injectie mag niet ten koste gaan van nieuwe bezuinigingen op het sociaal domein in 2022. Bovendien verwachten wij dat de extra investeringen rond de transitie in de Jeugdzorg zich ook vertalen in minder hoge uitgaven voor Jeugdzorg op de lange termijn. Dat zien we vreemd genoeg niet terug in de meerjarenbegroting.

Julianalaan in Bergschenhoek

Tot slot: Volgende week is de laatste raadscommissieweek van dit jaar. Op de agenda van de commissie Ruimte staan onder meer het bestemmingsplan voor de nieuwe wijk Wilderszijde en het plan van aanpak voor het Omgevingsplan. In de commissie Algemeen Bestuur komt de begrotingswijziging aan de orde waarin de financiële gevolgen van de Septembercirculaire verwerkt zijn. Zie hierover meer in dit weekbericht. De commissie Samenleving buigt zich over het regionaal beleidsplan Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Het gaat op alle commissiedagen om overvolle agenda’s. Heb een goede week!

Nieuwbouwlocatie Wolfend in Bergschenhoek

Berkel centrum