WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 MAART T/M 3 APRIL 2020

4 april 2020

Dit is nummer 547 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Ons Gemeentebestuur zet samen met haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke partijen alles op alles om zo goed mogelijk door deze crisis te komen. U leest erover in de Wekelijkse update Raad over coronamaatregelen. Digitaal openbaar debat is in de maand april niet mogelijk. Wel staat een Raadsvergadering voor eind april in de agenda waar alleen unaniem besluiten genomen kunnen worden. Deze week meldt ons weekbericht over vertraging bij landelijke wetgeving, namelijk de omgevingswet en de inburgeringswet. Wat dat betekent voor lokale besluitvorming en implementatie moet helder worden. Ook geven we een kort verslag van een belronde langs onze oudere PvdA-leden. Wat blijkt: die denken na over hoe ze anderen kunnen helpen. Ze redden zich onder de omstandigheden van de coronacrisis gelukkig goed. We eindigen met goed en slecht nieuws over de metro. De foto’s zijn zoals u ze van ons gewend bent: veel natuur, kunst & cultuur en updates van bouwen in Lansingerland.

De Visch in Berkel Centrum

75-PLUSSERS PVDA LANSINGERLAND MAKEN ER HET BESTE VAN

Bestuursleden en onze fractievoorzitter maakten in de afgelopen twee weken een telefonische ronde langs de oudere leden van de PvdA afdeling in Lansingerland. Sommigen van hen zijn al ver in de 80 of zelfs 90, zoals een oud-wethouder uit Bergschenhoek die al 60 jaar lid van de PvdA is. We willen graag weten hoe het gaat in deze periode van sociaal afstand houden. Lukt het met de boodschappen en het huishouden? Willen ze af en toe over de telefoon een praatje maken? Zijn er nog tips voor de Gemeente?

Gelukkig gaat het met de meesten van hen goed. Ze waarderen het belletje van de lokale PvdA. Het is wel saai soms en ze missen uitstapjes en bijeenkomsten, zoals onze ALV van eind maart die was opgeschort. Maar ze houden de moed erin. Korte ommetjes vervangen langere trips. Sommigen halen zelf nog een boodschap of laten ze bezorgen. Bij een aantal van de oudere leden wonen de kinderen dichtbij en bieden hulp. De stofzuiger pakken ze zelf heus ook nog op. Een aantal hobby’s en verenigingswerk lukken vanuit huis en Facebook biedt soms een uitkomst voor het onderhouden van contact. Onze Greet Wijs, die al richting de 90 jaar gaat en tot de coronacrisis vaak op de tribune van de Raadzaal was te vinden, schrijft dagelijks een kort verhaal op Facebook. Ze vertelt over de dingen die ze mist en de kleine gebaren die haar goed doen, zoals planten geschonken door lokale kwekerijen, leuke telefoongesprekken met oude vrienden, de poster aan de overkant bij de school “Kinderen, we missen jullie” en natuurlijk het weekbericht van onze fractie.

Over de maatregelen en informatievoorziening door de Gemeente zijn ze in het algemeen te spreken. Wel laten de hygiënemaatregelen bij sommige supermarkten te wensen over, terwijl andere winkels dat juist weer heel secuur doen. Maar wat ons echt is bijgebleven na die telefoongesprekken: onze oudere leden willen ook zelf graag iets betekenen voor anderen, nu of na de crisis. Greet praat anderen moed in met haar berichten, een dame wil na de crisis de basisscholen helpen om achterstanden weg te werken, en een ander wil voor eenzame mensen wat betekenen. PvdA solidariteit ten voeten uit.

Toezicht op winkelwagentjes in Berkel centrum

ELKE 5 MINUTEN EEN METRO IN DE SPITS

“Metroreizigers op lijn E tussen Rotterdam en Den Haag kunnen volgend jaar opgelucht ademhalen. De frequentie in de spits wordt dan verhoogd naar vijf minuten. Nu is dat nog om de tien minuten”. Dit staat in de nieuwe vervoersplannen voor 2021 van de RET, zo berichtte regio-omroep Rijnmond afgelopen week. Metrolijn E was in 2019 de drukst bezette lijn van het Rotterdams openbaar vervoersbedrijf. De RET had eerder maatregelen aangekondigd om te voorkomen dat mensen zich in voertuigen moesten wurmen. Sinds december2019 rijden extra metro’s op het traject. Door vanaf december 2020 een deel van de metro’s op lijn D (Rotterdam Centraal-De Akkers) door te trekken naar station Pijnacker-Zuid moet de drukte het hoofd worden geboden. De voertuigen maken bij dat station gebruik van het nieuwe keerspoor.

De RET signaleert dat lijn 170 In Lansingerland enig reizigersverlies kent, terwijl lijn 173 (die deels dezelfde route rijdt) juist groeit. “De routewijziging van lijn 170 via het station Lansingerland-Zoetermeer heeft ca 260 instappers bij het nieuwe station opgeleverd, maar hiertegenover staat dat minder reizigers gebruik maken van de haltes bij de stations Zoetermeer en Zoetermeer Oost. Lijn 173 is vanaf december ingekort tot het nieuwe station en rijdt met een hogere frequentie. Momenteel is het te nog vroeg om hier de effecten van te analyseren”.

Vorig jaar is de Weekendmetro opgenomen in het Vervoerplan van de RET. Voor het jaar 2021 is de financiering echter nog niet definitief. Bij vaststelling van dit Vervoerplan in de zomer van 2020 (zie ook verder in dit bericht) zal hierover een besluit genomen worden. Onze fractie gaat ervan uit dat de betrokken colleges (waaronder die van Lansingerland) met de RET overeenstemming zullen bereiken over dit succesvolle project. Zoals bekend is de Weekendmetro een initiatief van onze fractie samen met onze PvdA collega’s in de raad van Rotterdam.

Wat de BOB-bus in het weekend betreft, meldt de RET dat er op dit moment nog geen nachtverbinding is vanuit Rotterdam met Zoetermeer. “Om de nachtelijke verbinding met Zoetermeer te verbeteren, is het voorstel om in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag twee extra late ritten op lijn 170 uit te voeren in aansluiting op de weekendmetro (vertrek vanaf Rodenrijs rond 0:30 en 1:30 uur). Een eventuele verdere uitbreiding later in de nacht is nog in onderzoek. In het huidige BOB-busnetwerk wordt wel een verbinding met Bleiswijk geboden. Lijn B17 rijdt vanaf Rotterdam naar Schiebroek, Hillegersberg, Bergschenhoek en Bleiswijk, met twee ritten in de nacht van zaterdag op zondag. Van deze ritten maken maar weinig mensen gebruik. Per nacht gaat het om 12 reizigers, waarvan 4 doorreizen tot Bleiswijk. Voorstel is om deze ritten te schrappen”.

Meer zit er voor het openbaar vervoer in en om Lansingerland voor dit moment niet in. Het college wil het vervoer tussen de drie kernen verbeteren, er is een wens voor flexibel, kleinschalig vervoer. De RET ziet volgens de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio (MRDH) binnen de gegeven (financiële) kaders geen mogelijkheden om dit in de concessie op te nemen. Op basis hiervan wijst de MRDH de gemeente op de beleidslijn OV-maatwerk. De gemeente kan OV-maatwerk organiseren en hiervoor subsidie aanvragen bij MRDH. De nieuwe beleidslijn ‘maatwerk’ zal in september 2020 in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit ter besluitvorming voor liggen. Inwoners die niet kunnen fietsen of auto rijden blijven in afwachting hiervan dus aangewezen op de 3B-bus en vervoer op maat via de WMO.

Reizen met de metro kan volgend jaar overigens wel duurder worden, zo meldde RTV Rijnmond afgelopen vrijdag. Het College van Rotterdam stelt voor om, naar aanleiding van voorstellen van de Vervoersautoriteit in de Metropoolregio over tariefsaanpassingen, de prijs per kilometer met de metro te verhogen met vijftien procent. Dit geld is nodig om de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden, de Weekendnachtmetro te financieren en om andere belangrijke vervoerswensen (zoals de strijd tegen de vervoersarmoede) te kunnen financieren. Dit geldt als een alternatief voor de invoering van een spitstarief op alle metro, tram en buslijnen. Nu betaalt de reiziger nog 15 eurocent per metro-kilometer. Dit zou 17,25 eurocent worden. Bovendien wordt per rit een instaptarief van 98 eurocent afgerekend.

U kunt de complete brief van het Rotterdamse college aan hun Raad lezen op hun website.

Het debat hierover zal worden gevoerd in de Adviescommissie Vervoersautoriteit waarin de 23 aangesloten Raden vertegenwoordigd zijn. Voorzitter van deze commissie is momenteel Jan Pieter Blonk, raadslid voor Leefbaar 3B. In het dagelijks bestuur van de uit regio-wethouders bestaande Bestuurscommissie Vervoersautoriteit is een plaats ingeruimd voor wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B). Belangrijke spelers dus in het debat over mogelijke tariefsverhogingen. Uiteraard zal ook de Raad van Lansingerland zich over de voorstellen van de Vervoersautoriteit buigen. Onze fractie is natuurlijk tegen deze tariefsverhoging van metrovervoer en vindt het niet kunnen om dit aan te kondigen in deze moeilijke tijden.

Verlaten station Berkel Westpolder

VERTRAGING BIJ BELANGRIJKE WETGEVING

De overheid kondigt vertragingen aan bij twee belangrijke wetten: de Omgevingswet en de Inburgeringswet. We vatten het samen en zetten onze gedachten op een rij over de mogelijke gevolgen voor Lansingerland.

Omgevingswet: Het ziet er naar uit dat de Omgevingswet niet op 1 januari 2021 in werking zal treden. Weliswaar is deze nieuwe wet inmiddels goedgekeurd door zowel de Tweede- als de Eerste Kamer maar wacht het nog op het Koninklijk Besluit met betrekking tot de datum van invoering. De wet vereenvoudigt de regels voor ruimtelijke ordening en leefomgeving.

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water en regelt daarmee het beheer en de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving. Dit vraagt om een andere werk- en denkwijze van onze gemeente, maar ook van andere overheden, burgers en bedrijven. Er zijn straks minder regels die bovendien meer overzichtelijk zijn en er is meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk. Integrale afweging van initiatieven en het geven van vertrouwen zijn sleutelbegrippen. Het doel en de meerwaarde van een initiatief in de fysieke leefomgeving moet centraal staan in plaats van de vraag: ‘mag het wel?’

Verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven wijst naar de coronacrisis als oorzaak voor het uitstel maar achter de departementale schermen speelt er meer, zo berichtte NRC afgelopen week. Het voor de uitvoering van de wet essentiële Digitaal Stelsel Omgevingswet is nog niet klaar. “Cruciale delen van het systeem zijn nog niet beschikbaar, het testen van de software zal maanden kosten”, aldus een software leverancier in NRC. De krant meldt dat “Volgens de inventarisatie (van de top van het ministerie van BZK) gaat het mis bij de landelijke regie. Overheidsdiensten als Rijkswaterstaat en het Kadaster moeten bij de invoering van de wet samenwerken. Maar in de notitie vallen woorden als „wederzijds onbegrip” en „oud zeer”. Deelnemende organisaties nemen onderling „revanche” als ze invloed kwijtraken en „hopen dat iemand anders de zwartepiet krijgt” als het fout loopt. Wil de invoering slagen, concludeert de inventarisatie, dan is een „stevige interventie” nodig en moeten partijen stoppen met „territorium bevechten”. Daar is dus nu het wachten op.

Onze fractie sluit niet uit dat de invoering van de Omgevingswet voorwerp wordt van de coalitieonderhandelingen in het kader van de Tweede Kamerverkiezingen van, naar verwachting, 17 maart 2021. Het is maar de vraag of de Omgevingswet er in de huidige vorm vervolgens echt gaat komen. De afgelopen tijd is er veel discussie ontstaan over de manier waarop wij in ons land met de schaarste in ruimte moeten omgaan. Het gaat om het bouwen van duizenden woningen, de noodzakelijke nieuwe infrastructuur, de broodnodige natuurontwikkeling, de gevolgen van verduurzaming voor de open ruimten, de toekomst van de agrarische sector en voldoende plek voor nieuwe bedrijventerreinen. Een overkoepelende landelijke visie wordt steeds noodzakelijker. Er is dus spanning tussen de decentrale ambitie die de huidige Omgevingswet uitstraalt en de behoefte, ook bij de Tweede Kamer, voor een meer centralistische aanpak. De roep om eerherstel voor het ministerie van Ruimtelijke ordening is een voorteken.

Wij vragen ons af of de Raad van Lansingerland de komende maanden nog veel tijd moet investeren in de besluitvorming met betrekking tot deze wet. Het oorspronkelijk voor eind maart voorziene raadsdebat over de nota uitgangspunten en ontwikkelingsstrategie Omgevingswet is door de coronacrisis in ieder geval al uitgesteld. Deze nota had moeten leiden tot een Omgevingsvisie Lansingerland die eind 2020 door de raad had moeten worden bekrachtigd. Het lijkt de PvdA-fractie wijs om deze besluitvorming te verdagen totdat duidelijk wordt wat de regering gaat doen.

Voortgang uitbreiding Berkel winkelcentrum

VERVOLG ‘VERTRAGING BIJ BELANGRIJKE WETGEVING’

Inburgeringswet: Het is zeker dat de nieuwe Inburgeringswet die ook op 1 januari 2021 in werking had moeten treden wordt uitgesteld. In deze wet wordt een grotere inbreng van gemeenten bij het proces van inburgering geregeld. Ook ten aanzien van deze wet geldt dat de Tweede Kamerverkiezingen voor de deur staan en deze wet (bij grote politieke verschuivingen) mogelijk onderwerp van coalitieonderhandelingen zal zijn. Gelet op de huidige brede politieke en maatschappelijke consensus over deze wet lijkt dit onze fractie minder waarschijnlijk dan ten aan zien van de Omgevingswet.

Los van de besluitvorming over wetgeving door ons Parlement zal de nasleep van de coronacrisis voor onze gemeente ingrijpend zijn. Denk maar aan het formuleren van het financiële meerjarenbeleid via de Kaderbrief 2021 die in juni zal verschijnen. Welke risico’s komen op ons af? Wat gaat de nieuwbouw doen? Wat betekent dit voor het Grondbedrijf? Hoe gaan we de Eneco-gelden inzetten? Hoe staat de zorgsector erbij? Hoe gaat de lokale en regionale economie zich ontwikkelen? Herstelt de werkgelegenheid zich snel of krijgen we te maken met grote werkloosheid? Welke klappen kregen onze kunst en cultuur? En de sportsector? Vragen te over.

Wij kunnen ook niet overzien wat de coronacrisis betekent voor de uitvoering van het programma “Lansingerland Duurzaam” en de Regionale Energiestrategie en ook voor andere projecten die in de planning zitten. Het ligt voor de hand dat het college alle lopende plannen goed op een rijtje zet en de raad informeert over het hoe verder. Wat wel vast staat is dat de agenda van college en raad in de opmaat naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 er heel anders uit zal gaan zien.

Tolpoort in Groenzoom

Stroperspad in het Berkelse Noordeind

Tot slot: Net als vorige week zal onze fractie in de komende week kort telefonisch overleggen op maandagavond, ter voorbereiding op de digitale vergadering van het Presidium (de fractievoorzitters, burgemeester en griffier) op woensdag. We brengen u volgende week weer op de hoogste van belangrijk nieuws. Zorg goed voor uzelf en anderen!

Brug in de Groenzoom

Ooievaar in de Groenzoom