WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 JUNI 2021

12 juni 2021

Dit is nummer 594 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! De raadscommissie Ruimte besprak deze week onder andere de te nemen beslissing over de ontwikkeling van Wilderzijde. Centraal daarbij staat de vraag: hoeveel sociale, betaalbare en bereikbare woningen worden er op Wilderszijde gebouwd? Bij raadscommissie Algemeen Bestuur spraken we over een volgende stap in het tot stand brengen van een nieuwe nota Burgerparticipatie: een enquête onder de Lansingerlandse bevolking om te achterhalen wat die vindt van burgerparticipatie. Bij diezelfde vergadering bleek ook dat de financiële situatie van Lansingerland niet zo zorgwekkend is als keer op keer gesuggereerd. We eindigden de politieke week op zaterdag met een bezoek van onze Leergang Lokale Politiek aan WUR Glastuinbouw in Bleiswijk. Hét centrum van tuinbouwinnovatie in de wereld.

Huijgenplantsoen in Berkel en Rodenrijs

MEERDERHEID RAAD WIL NIET BEKNIBBELEN OP BETAALBARE WONINGEN WILDERSZIJDE

Afgelopen dinsdag boog de raadscommissie Ruimte zich over het collegevoorstel om het bouwprogramma voor Wilderszijde binnen de kaders van het vastgestelde Masterplan Wilderszijde 2030 te herijken. Herijken betekent in dit geval: naar beneden bijstellen van het aantal betaalbare woningen en groen, vanwege het feit dat Lansingerland geen subsidie kreeg uit de woningbouwimpuls van de overheid. Lansingerland vroeg het rijk om een subsidie van 11 miljoen als bijdrage in de ontwikkelingskosten van deze wijk. Wij schreven er in eerdere weekberichten al uitgebreid over.

Dit betekent dat het woningbouwprogramma wordt gerealiseerd met 40% betaalbare woningen, waaronder 25% sociale huur en 15% betaalbaar (max. €254.000 VON of max. €900/maand, inclusief energiebesparende maatregelen). Volgens het college is 25% sociaal en 15% betaalbaar in lijn met het oorspronkelijke plan voor Wilderszijde en is het ook een concretisering die past binnen de vastgestelde 30 tot 40% betaalbare woningen in het Masterplan. Aanvullend op het betaalbare programma wordt minimaal 5% van de woningen gerealiseerd tussen €254.000 en max. €344.500 VON (of tussen €900 en max. €1250/maand), conform eisen NHG en inclusief energiebesparende maatregelen. Dit collegevoorstel brengt met zich dat het aantal betaalbare en bereikbare koop- en huurwoningen met 5% wordt verminderd ten opzichte van het uitgangsscenario binnen het Masterplan. Uitgaande van 2600 huizen gaat het dus om 130 huizen minder. Als gevolg van het collegevoorstel zal het aantal dure woningen (vrije sectorwoningen) groeien naar 55%.

Voor PvdA-woordvoerder Petra Verhoef is de koers duidelijk: “De PvdA vindt dat het type woningen en de prijsklassen passend moeten zijn bij de enorme woonbehoefte die er is in onze gemeente en ook in de regio. Jonge mensen bijvoorbeeld kunnen hier niet blijven wonen, omdat het aantal betaalbare woningen veel te klein is. De hopman van de Scouts of de trainer van de F-jes bij de hockeyvereniging vertrekken naar de stad. Mensen met cruciale beroepen in de zorg, leerkrachten, loodgieters: ze kunnen hier onmogelijk terecht voor een betaalbare woning. De diverse, inclusieve samenleving waar arm en rijk, jong en oud samenwoonden in onze kernen, zoals we Lansingerland van oorsprong kennen, moet behouden blijven”. De PvdA-fractie wijst de bezuiniging van 5% (130 woningen) op het aantal betaalbare huur-en koopwoningen af. De PvdA wil het liefst de percentages groen op het niveau houden van het oorspronkelijke plan. “Maar als er wisselgeld wordt gevraagd voor extra woningbouw, dan zou dat wat ons betreft het groen kunnen zijn. Het is nog steeds binnen de grenzen zoals we die in huidige wijken kennen”, meldde Petra Verhoef aan de raadscommissie. De PvdA-fractie is er een voorstander van om het aantal te bouwen huizen hoger dan 2600 te laten zijn. Bijvoorbeeld 2800. Dit levert in alle prijsklassen extra woningen op, bijvoorbeeld 50 extra sociale huurwoningen. Mogelijk wordt het financiële plaatje voor Wilderszijde hierdoor gunstiger. Van collegezijde is al eerder aangegeven dat zij er naar streeft om het aantal te bouwen woningen te verhogen naar 2700.

Het eindresultaat van het debat was hoopgevend maar voor het zover was werden er van coalitie- en oppositiezijde over en weer de nodige stekeligheden uitgewisseld. Ook het provinciebestuur kwam onder vuur te liggen omdat een deel van de coalitie boos is over de brief die de gedeputeerde Wonen en Ruimtelijke Ordening aan het college stuurde om harder te trekken aan de opdracht om 3262 extra sociale huurwoningen te gaan bouwen in plaats van de 1410 die het college nu nog in de pen heeft. Dit overigens met de aantekening dat het college kans ziet om dit aantal te verhogen tot 2760 maar dan moet er volgens Lansingerland wel gebouwd kunnen worden bij station Lansingerland-Zoetermeer. Een deel van de coalitie viel ook over de zin: Wij zijn in overleg met Lansingerland over de betreffende locaties, waarbij wij recht willen doen aan de bestaande afspraken over onder andere windenergie”. De brief van de provincie is te vinden op: Gemeente Lansingerland – iBabsOnline Overzicht details

Waarom een deel van de coalitie zo boos is over deze zinsnede is ons niet duidelijk. Wel dat die boosheid zich toespitst op de provinciale eis dat Lansingerland de komende jaren 3262 sociale huurwoningen gaat bouwen om in de regio voor dit woontype meer evenwicht te bewerkstelligen. Het provinciebestuur signaleert daarnaast met betrekking tot bouwen bij het station dat zowel de provinciale structuurvisie, het bestemmingsplan als de provinciale besluiten over windenergie hobbels zijn die genomen moeten worden, willen we daar sociaal en betaalbaar kunnen gaan bouwen. Zij aan zij zoeken naar oplossingen lijkt de PvdA-fractie meer voor de hand liggen dan harde taal uitslaan richting de provincie.

Maar al dit gedoe laat onverlet dat het eindresultaat van het debat zeer hoopgevend was. De woordvoerder van Leefbaar 3B constateerde dat het bouwen van 5% meer bereikbare woningen onze gemeente 3-6 miljoen gaat kosten. Wethouder Van den Beukel onderschreef dit bedrag voorzichtig. Er is nu een grote kans (mits de hele Leefbaar 3B fractie akkoord gaat) dat een meerderheid van de raad ervoor gaat kiezen het oorspronkelijke bouwplan van 50% sociaal, betaalbaar en betaalbaar/bereikbaar in combinatie met 50% dure woningen weer in ere te herstellen. Samen met een verhoging van het aantal te bouwen woningen van 2600 naar 2700 zou dit een mooi politiek compromis betekenen.

Tijdens de raadsvergadering van 24 juni zal door ons in nauwe samenwerking met andere partijen een amendement worden ingediend om dit te regelen. Het worden spannende weken.

Locatie bij Bleizo-West voor woningbouw

Station Lansingerland-Zoetermeer

Windmolen Zoetermeer-Rokkeveen

LANSINGERLAND STAAT ER FINANCIEEL GOED VOOR

Afgelopen woensdagavond debatteerde de commissie Algemeen Bestuur over de jaarcijfers 2020 van onze gemeente. Hamid Azzouzi was onze woordvoerder. Financieel gezien was 2020 voor Lansingerland een gezond jaar, constateerde het college. “Ons jaarrekeningresultaat (saldo werkelijke baten en lasten) bedraagt €4,5 miljoen positief. Dit wijkt €3,6 miljoen positief af ten opzichte van de slotwijziging waarbij wij verwachtten een positief resultaat te behalen van €0,9 miljoen”. Vrijwel alle seinen staan op groen. Het aantal financiële risico’s voor het grondbedrijf wordt steeds minder, de schuldenlast neemt af en de reserves zijn meer dan voldoende om onverwachte financiële klappen op te vangen. Onze OZB ligt onder het landelijke gemiddelde. Hamid constateerde dat er voor de 14de keer op rij sinds de start van de gemeente Lansingerland in 2007 sprake is van een financieel voordelig resultaat. “Je mag zo langzamerhand wel stellen dat hier sprake is van een structurele financiële ontwikkeling. Jaar in en jaar uit wordt er bij de besluitvorming over de jaarcijfers vele miljoenen niet uitgegeven begrotingsgeld overgeheveld naar de reserves. Structureel geld wordt zo omgetoverd tot incidenteel geld dat aan de reserves wordt toegevoegd”.

Pijnlijk is dat onze gemeente de meerjaren begroting 2022-2026 (nog) niet structureel sluitend kan krijgen. Het college wil daarom 3 miljoen gaan bezuinigen. De Kadernota is inmiddels verschenen waarin aangegeven wordt waarop bezuinigd kan worden. Het tekort wordt vooral ingegeven door de financiële onzekerheden die er zijn: de hoogte van de uitkering uit het gemeentefonds en compensatie vanuit het rijk voor de tekorten in het sociale domein.

De PvdA-fractie vindt het niet uit te leggen dat de gemeente structureel moet gaan bezuinigen om de meerjarenbegroting sluitend te maken terwijl je nu al weet dat er in 2021 opnieuw sprake zal zijn van een overschot op de jaarrekening. Dat zijn Kafka-achtige toestanden. Intussen zien we de gemeentelijke reserves jaar na jaar toenemen. Wij hebben een idee voor een oplossing en we komen hierop nog terug bij het debat over de Kadernota.

Aqua ReUse in Bleiswijk

Fietstunnel A12 en N209

LEER BETER VAN HET VERLEDEN BIJ OPSTELLEN VAN NIEUWE NOTA BURGERPARTICIPATIE

Met Petra Verhoef als onze woordvoerder besprak de commissie Algemeen Bestuur een voorstel van het college om de burgerparticipatie in Lansingerland een nieuw leven in te blazen. Dat het met de burgerparticipatie niet goed gaat, zal de trouwe lezers van ons weekbericht en van de lokale media niet ontgaan zijn. Vele inwoners hebben dit bovendien aan den lijve ondervonden. Denk maar aan de bewoners van de Berkelse Noordpolder die recent te hoop liepen tegen de bouw van een nieuw buurtje in het weiland naast hun wijk. Ook de Rekenkamer oordeelde in 2019 kritisch over de gang van zaken: “De Rekenkamer meent dat de gemeente Lansingerland onrealistisch ambitieus is op het gebied van burgerparticipatie en bovendien niet altijd weet waarom ze burgerparticipatie nu eigenlijk zo belangrijk vindt. Ondanks de ambities en inspanningen vinden de inwoners van Lansingerland niet dat de gemeente goed naar hen luistert, in elk geval niet beter dan inwoners van andere gemeenten. De rekenkamer raadt de gemeente Lansingerland bovendien aan om scherper voor ogen te krijgen wat ze met burgerparticipatie wil bereiken. Als de gemeente die doelen duidelijker benoemd, zullen deze ook sturing geven aan een goede, zorgvuldige uitvoering van de trajecten” (https://rekenkamer.rotterdam.nl/onderzoeken/met-de-beste-bedoelingen/ )

In 2019, na het bespreken van het rapport van de Rekenkamer, werd unaniem een motie aangenomen om stapsgewijs naar een nieuwe Nota Burgerparticipatie te gaan. Het college legde nu bij monde van wethouder Simon Fortuyn voor om een breed opgezette enquête onder de inwoners te houden om te weten te komen wat hun persoonlijke ervaringen zijn en wat er onder hen precies aan verwachtingen leeft. Het is de bedoeling om op basis van de enquêteresultaten dialogen te voeren met allerlei betrokkenen (waaronder burgers, ambtenaren en raadsleden) en op basis daarvan tot een nieuwe versie van de nota Burgerparticipatie te komen.

De PvdA fractie gaf tijdens dit commissiedebat aan dat het wat ons betreft meer voor de hand ligt om eerst eens goed te inventariseren wat er de afgelopen jaren al aan beleid en evaluaties is vastgesteld. En dat vooral te gebruiken bij het opstellen van de nieuwe nota en ook de vragenlijst voor inwoners daarop aan te scherpen. Er is nogal wat gebeurd in de afgelopen kleine 10 jaar:

2012: Raad stelt nota Burgerinitiatief en Burgerparticipatie “De burger aan zet” vast.

2012: Raad stelt nota Burgerparticipatie en Veiligheid vast

2013: Evaluatie Jaar van de Burgerparticipatie

2016: Nieuwe verordening Burgerparticipatie

2019: Rapport Rekenkamer “Met de beste bedoelingen”

2017: Raad stelt het BOB-model vast om inwoners in de beeldvormende fase meer bij het proces van besluitvorming te betrekken

2019: Raadsbesluit om nieuwe nota Burgerparticipatie op te stellen

2021: Enquête uit te zetten onder inwoners ten behoeve van een nieuwe nota Burgerparticipatie

Terugbladerend door dit materiaal rijst bij de PvdA-fractie het beeld dat het probleem niet zo zeer zit in de inhoud van het ontwikkelde materiaal. Een veel groter probleem is dat steeds, na een veelbelovende start, de aandacht voor de uitvoering door de collegeleden en de ambtelijke ondersteuning compleet verslapte. Zeker in een gemeentelijk apparaat waarin de ambtelijke mobiliteit groot is en er steeds tijdelijke projectmedewerkers worden aangetrokken, hapert het collectieve geheugen. Maar niet bij de inwoners die zich alle mooie verhalen over burgerparticipatie prima kunnen herinneren.

Het ligt, zo betoogde Petra Verhoef, dus veel meer voor de hand dat het college op basis van het bestaande materiaal en de opgedane praktijkervaringen eerst een nieuwe versie opstelt. Zo ingewikkeld is dit niet. De nota Burgerparticipatie 2.0 kan vervolgens via enquêtes en andere vormen van consultatie aan de inwoners worden voorgelegd. “Zo ben je concreet en weten de inwoners waarop ze precies kunnen reageren”. Wethouder Simon Fortuyn en de onderzoeker die de enquête voorbereidt, konden zich bij wat de PvdA suggereerde wel wat voorstellen en bevestigden dat zeker ook eerdere inzichten worden gebruikt bij het maken van een nieuwe nota. “Maar ‘de veranderende samenleving’ vraagt om een ‘nieuwe aanpak’, vandaar de enquête”, sprak de wethouder. De rest van de raad wil ook graag snel doorpakken met de enquête. Petra Verhoef besloot om dan nog maar een lijst met verbeteringen voor de enquête aan te dragen. Het college moet wat ons betreft alles op alles zetten om niet weer een volgende teleurstelling te hebben als het gaat om burgerparticipatie.

Offenbachplantsoen

Tuinbouw in Bleiswijk

LEERGANG PVDA LANSINGERLAND BEZOEKT WUR GLASTUINBOUW

Na de excursie aan de Wageningen Universiteit Glastuinbouw in Bleiswijk op zaterdag 12 juni is onze leergang inmiddels op de helft. De 11 deelnemers werden via een tweetal inleidingen uitgebreid bijgepraat over de grote inzet van de gemeente Lansingerland om het innovatieve glastuinbouwcluster te versterken. WUR Glastuinbouw liet zien hoe er aan deze innovaties gewerkt wordt. Onze excursieleider Raymond Tans zorgde voor de organisatie. De ligging van Lansingerland maakt dat onze gemeente direct betrokken is bij de drie belangrijkste nationale innovatieclusters: Greenport, Mainport Rotterdam en Rotterdam The Hague Innovation Airport.

Volgende week woensdag bezoeken de deelnemers van de leergang onder leiding van ons bestuurslid Mark Kastelein het werkbedrijf Poortwerk in Berkel en Rodenrijs. Poortwerk is een onderdeel van de Middin organisatie. Daar krijgen zij informatie over wat werken voor mensen met een beperking betekent en hoe Poortwerk dit organiseert. De leergang wordt vervolgd met een vergadering van de raadscommissie Wonen & Welzijn van de gemeente Westerrotte waarin een tweetal politiek zeer gevoelige punten op de agenda staan. De deelnemers van de leergang zijn dan de raadscommissieleden. Eind juni is er in Rehoboth de afsluitende bijeenkomst waarin de ”losse eindjes” van de voorgaande 5 bijeenkomsten besproken worden.

WUR Bleiswijk

Rondleiding bij de WUR Bleiswijk

Tot slot: Wat staat ons de komende week te wachten? Natuurlijk de excursie naar Poortwerk van Middin op woensdagmiddag met de cursisten van de leergang. In de avond is er dan een ‘tafeltjesavond’ (technische vragen stellen) over de kadernota. Op donderdag is er een raadsvergadering waarbij alle verbonden partijen zoals Jeugdhulp Rijnmond en GGD Rotterdam-Rijnmond op de agenda staan. Heb een fijne week!

Zicht op de Berkelse Noordpolder

Boom bij Berkelse componistenwijk

Gestript Berkelse Dijkje

A.M.G. Schmidtpark Noord

Laatste digitale bestuursvergadering, kan weer live!