Dit is nummer 604 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Op maandag 11 oktober (Coming Out Day), een bijna windstille dag, hing de regenboogvlag bij het gemeentehuis. Fijn dat dit nu echt een traditie is geworden. Deze week stond verder vooral in het teken van de vorige week verschenen meerjarenbegroting, waarbij ons college echt de sociale weg kwijt lijkt te zijn. En die nota bene een week later dan beloofd werd opgeleverd, omdat er “een nieuwe werkelijkheid was ontstaan” sinds de Kadernota. We buigen ons in dit weekbericht ook over het tekort aan bushaltes in onze gemeente en blikken alvast vooruit op ons bespreekstuk over de problemenweg N209.
Rottemeren bij sluisje in Bleiswijk
COLLEGE IS DE SOCIALE WEG IN MEERJARENBEGROTING VOLLEDIG KWIJT
Hoe het college het voor elkaar krijgt, is een raadsel maar één ding is zeker: een Lansingerlandse Kadernota of Meerjarenbegroting sluit altijd af met een financieel tekort en het sociaal domein is vervolgens de klos. Je kunt er de klok op gelijk zetten. De onlangs verschenen Meerjarenbegroting 2022-2025 laat dit inmiddels vertrouwde beeld weer overduidelijk zien. Als gevolg van een fors pakket aan taakverzwaringen en uitvoering van college-ambities is er sprake van een structurele groei van de uitgaven met maar liefst €1.5 miljoen per jaar (zie verderop in dit verhaal). Hier bovenop komen nog eens de jaarlijkse autonome ontwikkelingen die voor 2022 een kleine €5 miljoen tellen en voor de jaren daarna ruim €2 miljoen per jaar. Het in juli 2021 tijdens het debat over de Kadernota 2002 vastgestelde bezuinigingspakket moet volgens het college toch nog voor ongeveer 80% worden ingezet om de jaarschijf voor 2022 zonder inzet van de reserves structureel sluitend te krijgen. Voor de periode 2023-2025 hoeft dat nu nog niet. Dat mag van het Rijk, omdat er voor 2022 sprake is van een sluitende begroting.
Natuurlijk zorgde het college er wél voor dat de verhoging van de OZB voor huiseigenaren, die 2 ton moest opbrengen, werd geschrapt. Ook de geplande bezuiniging op het duurzaamheidsbeleid van ruim 2 ton werd terug gedraaid. In totaal wordt ruim 5 ton van de in de Kadernota ingeboekte €2 miljoen aan bezuinigingen voor 2022 terug gedraaid. Maar de bezuiniging op het sociaal domein (WMO & re-integratie aanpak) van €375.000 bleef voor 2022 gewoon staan. Zij het dat dit bedrag verminderd werd met 1 ton omdat er volgens de Centrale Raad van Beroep niet gekort mag worden op informele PGB’s. Ook de in 2021 voor 2022 en verdere jaren besloten bezuinigingen van 2.5 ton op de zogenaamde beleidsaccenten WMO zijn nog steeds in de meerjarenbegroting verwerkt. Zoals bekend zal de PvdA fractie hier niet aan meewerken. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-24-t-m-30-okt-2020/
De voorspellingen die wij bij monde van Hamid Azzouzi in juli 2021 deden tijdens het debat over de Kadernota 2022 kwamen allemaal uit. De voor 2022 van het rijk te ontvangen incidentele compensatie in de gestegen kosten van de Jeugdzorg mogen, zoals wij al vóór het debat over de Kadernota 2022 aangaven, structureel in de meerjarenbegroting opgenomen worden. Dit levert voor 2022 een bedrag van €4 miljoen aan dekking op en de jaren erna ongeveer €3 miljoen. Ook de mogelijkheid om de jaarlijkse baten van 5 ton uit het BTW compensatiefonds structureel in de begroting op te nemen, wordt eindelijk benut. Het heeft Hamid Azzouzi twee jaar gekost om dit voor elkaar te krijgen.
De PvdA-fractie voorspelde voor 2022 dus maar liefst €4.5 miljoen aan extra structurele inkomsten maar je kunt als fractie meedenken tot je een ons weegt, wanneer het college even later een forse schep op de meerjarenbegroting doet (in het kader van “verantwoord overdragen”), is deze toch weer uit balans. Het college en de coalitie stappen ook van “scherp begroten” in 2018 over naar “realistisch begroten” in 2021. Maar extra uitgaven ramen zonder gedegen onderbouwing is wat ons betreft gewoon “lucht in de begroting creëren”, zodat het verkeerde besluit m.b.t. de voorgestelde bezuinigingen in de Kadernota in stand blijft.
De rekening moet zoals gebruikelijk weer worden betaald door de mensen die zorg nodig hebben, zonder werk zijn en die bovendien vaak een laag inkomen hebben. Uiteraard worden huizenbezitters volgens de beproefde Lansingerlandse politieke traditie weer gespaard. Die mogen met 25.000 huishoudens 2 ton verdelen. Dit levert per huishouden gemiddeld maar liefst €8 per jaar op. Tel uit je winst. Zondegeld!
Aan welk nieuw beleid wil het college de komende jaren veel extra geld gaan uitgeven? We zetten de meest in het oog springende op een rijtje. Een bedrag van één miljoen euro extra trekt het college uit voor de bedrijfsvoering. Dit bedrag wordt voortaan jaarlijks uitgegeven aan het verbeteren van de jaarrekening en de begroting (P&C cyclus) en aan een kwaliteitsslag ten behoeve van de digitale dienstverlening (archiefzaken, digitale veiligheid en ICT-basisvoorzieningen). Voor de versterking van de strategische opgaven waar onze gemeente voor staat, wordt jaarlijks 6,5 ton uitgetrokken. De communicatie wordt versterkt om de burgerparticipatie nieuwe stijl te faciliteren. In totaal gaat het dus om ruim €1.5 miljoen aan extra, structurele uitgaven. Daarbij vallen de geplande bezuinigingen op het sociale domein in het niet. Overigens zijn deze intensiveringen volstrekt niet onderbouwd of gespecificeerd. Ook is er geen afweging tussen prioriteiten gemaakt.
De PvdA fractie vraagt zich af waarom deze intensiveringen van beleid niet al opgenomen waren in de Kadernota 2022. Zo’n uitgave komt toch niet uit het niets opzetten? Bedoelt het college déze posten wanneer het in de inleiding van de Meerjarenbegroting trots opmerkt dat het “Verantwoord wil overdragen ”opdat “Lansingerland verantwoord vooruit” en “sterk zal zijn voor de toekomst”? De PvdA-fractie ontgaat dit volledig. Wij noemen dat over het graf heen regeren!
Wat wij zien, is dat er op de WMO-zorg fors bezuinigd wordt om bijvoorbeeld de gemeentelijke communicatie te versterken en om de verlaging van de OZB te dekken. Een heel bijzondere keuze, vinden wij. Zo wordt de burgerparticipatie een financieel bodemloze put. Zitten onze inwoners hier écht op te wachten? De PvdA-fractie gelooft er niks van.
Kortom, wanneer het college zo nodig wil investeren in €1.5 miljoen aan nieuw beleid om een kwaliteitsslag in de organisatie te maken, dan verhogen ze, wanneer ze dapper zijn, de OZB maar een beetje. Dit kost jaarlijks €60 per huiseigenaar. Maar handen af van de zorg en het armoedebeleid, vindt de PvdA-fractie. Die gaat voor.
Het college verwacht dat er gemiddeld ongeveer 500 woningen per jaar opgeleverd worden. In
2022 is dit naar verwachting circa ca. 417 woningen waarvan 12 sociale en 47 starterswoningen. Uitgaande van nog ruim 10.000 te bouwen huizen (Wilderszijde, Bleizo West, Bleiswijk) zou het met dit bouwtempo liefst 20 jaar duren voordat Lansingerland uitgebouwd is. Dit is gezien de woningnood onaanvaardbaar. Het tempo moet omhoog naar 1000 woningen per jaar. Dan zijn we rond 2032 uitgebouwd.
Het worden wat de PvdA-fractie betreft eind oktober en begin november zeker spannende begrotingsdebatten.
Sluisje in Bleiswijk
Molen in Zevenhuizen – ongeveer tegenover sluisje
EXTRA BUSHALTES IN RODENRIJS EN BLEISWIJK ZIJN ECHT NODIG
De bouw van de nieuwe woonbuurten Buyten op Wilderszijde en Rodenrijsevelden op het voormalige Hordijk terrein nabij de Bonfut, de komst van het Horti Science Parc en de groei van de bedrijvigheid in het gebied langs de Laan van Mathenesse in Bleiswijk maken nieuwe bushaltes op beide locaties broodnodig. Voor wat betreft de nieuwe buurten Buyten, Rodenrijsevelden en de bestaande wijk Rodenrijsezoom staat de dichtstbijzijnde bushalte bij het Koegelwieckplantsoen, een afstand van zeker 750 meter. Het Metrostation Rodenrijs ligt vanaf het Koegelwieckplantsoen op 1500 meter. Deze halte is bovendien alleen bereikbaar via een stevige helling. Tot op heden wordt van deze halte slechts sporadisch gebruik gemaakt. De omgeving van deze geïsoleerde halte is niet echt sociaal veilig.
Langs de hele Laan van Mathenesse, die loopt tussen het parkeerterrein van station Lansingerland-Zoetermeer en de N209 ter hoogte van de voormalige veiling, is geen enkele bushalte. De locatie van de Wageningen Universiteit (WUR) en de vele tuinbouwbedrijven en distributiecentra hebben geen enkele bushalte in de directe omgeving.
Tot op heden gaat de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio er, met steun van het college en een meerderheid in de raad, vanuit dat het hoogwaardig en snel busvervoer dat de lijnen 170 en 173 moeten bieden, gebaat is bij zo weinig mogelijk haltes. Het idee is om de fiets te pakken als de afstand tot de bushalte de loopafstand te boven gaat.
Op zich is dit een juist standpunt maar in de praktijk werkt dit niet. Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen dreigen verstoken te raken van goed openbaar vervoer. Fietsen naar een ver weg gelegen bushalte maakt dat menigeen in de praktijk met de auto naar de toch al drukke P+R van het Metrostation rijdt of direct doorrijdt met de auto naar het werk.
De PvdA-fractie kan zich niet voorstellen dat de snelheid van het OV in Lansingerland ernstig zal gaan inboeten wanneer er bushaltes komen op de Laan van Mathenesse en bij de Wildersekade. Het is aan het college om deze kwestie weer opnieuw aan te gaan kaarten bij de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio. Natuurlijk zal de PvdA-fractie in dit al jarenlang slepende dossier de vinger goed aan de pols blijven houden.
De verborgen halte Koegelwieckplantsoen
Nieuwbouw op kop van Parkzoom 3 bij Boterdorpseweg
Wolfert College Wilderszijde
TOEKOMST N209 TOONBEELD VAN BESTUURLIJKE ONMACHT
De provincie Zuid Holland en de gemeente Lansingerland werken al bijna 10 jaar samen aan de voorbereiding voor de bouw van geluidschermen langs de N209 in Bergschenhoek en Bleiswijk. Allerlei technische problemen zorgen ervoor dat deze voor de Bleiswijkse Zeeheldenbuurt en de buurt bij de Europasingel in Bergschenhoek belangrijke schermen er nog steeds niet staan. Uit een brief aan de raad d.d. 5 oktober 2021 blijkt dat de problemen nog steeds niet opgelost zijn. In Bergschenhoek blijkt de bodem waarop de schermen moeten worden geplaatst slapper te zijn dan gedacht en in Bleiswijk speelt een ingewikkeld probleem rond verleggen van een voor de waterhuishouding belangrijke sloot die direct aan de N209 grenst. De provincie Zuid Holland, de gemeente Lansingerland, het Hoogheemraadschap Schieland en energiekabel beheerder Stedin houden elkaar al een decennium lang lekker bezig. De datum waarop alle knelpunten opgelost zullen zijn, is nog niet bekend.
Los van de aanleg van deze geluidschermen speelt al jaren de bouw van een fietstunnel onder de N209 die Bleiswijk aan de ene kant en Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs aan de andere kant sneller en vooral veiliger bereikbaar moet maken. Over de noodzaak zijn de provincie en de gemeente het wel eens maar de vraag is waar deze tunnel precies moet gaan komen. Hierover is het inmiddels al 3 jaar doodstil. Net als trouwens over het veiliger maken van de N209 zelf. Deze weg staat bekend om de vele ernstige ongevallen die veelal veroorzaakt worden door te hard rijden en inhalen. Met de aanstaande komst van de A16 Rotterdam wordt de toekomst van de N209 steeds problematischer. De N209 wordt ‘hofleverancier’ van deze nieuwe snelweg.
Sinds 2018 probeert de PvdA-fractie een debat op gang te krijgen over de voors en tegens met betrekking tot de ombouw van de N209 tot een lokale ontsluitingsweg. Dit brengt de overdracht van deze weg door de provincie naar de gemeente Lansingerland met zich. Tijdens het debat over de Omgevingsvisie 1.0 in de raad van 30 september dienden wij een motie in om een onderzoek op te starten naar de voors en tegens. Wij kregen alleen steun van de GroenLinks-fractie. Fractievoorzitter Petra Verhoef beloofde toen om de mogelijke ombouw van de N209 tot een lokale ontsluitingsweg, in samenhang met de pijnpunten rond de N209, als bespreekstuk te zullen agenderen voor de raadscommissie Ruimte van dinsdag 7 december 2021. Wat de PvdA-fractie betreft gaat het om een serieuze keuze: veel minder verkeer op de huidige N209, lagere maximum snelheden, minder geluidsoverlast, minder uitstoot van gevaarlijke stoffen, nieuwe kansen voor ruimtelijke ontwikkelingen langs deze weg, veiligere fietsverbindingen tussen Bleiswijk en Bergschenhoek/Berkel en de mogelijkheid om de kernen qua beleving dichterbij elkaar te brengen. De Kruin in Bergschenhoek ligt maar 3.5 km verwijderd van de Dorpstraat in Bleiswijk maar lijkt door de barrière die de N209 vormt veel verder weg.
Zie onze eerdere verhalen op: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 25 SEPT T/M 1 OKT 2021 – PvdA Lansingerland , WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 MAART 2019 – PvdA Lansingerland en WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 1 T/M 8 MAART 2019 – PvdA Lansingerland
Intrigerende fietsinstructies richting de Bleiswijkse Fles
Voetpad door de Bleiswijkse Fles
Tot slot: Maandagavond vergadert de schrijfgroep voor het verkiezingsprogramma weer. De leden van de groep geven dan hun feedback op het concept dat naar aanleiding van een eerste vergadering werd opgesteld. Qua politiek komen we even op adem want het is herfstreces volgende week. Dat geeft ruimte voor verdere voorbereiding van het debat over de meerjarenbegroting. Op zaterdag 29 oktober verschijnt dus pas ons volgende weekbericht. Heb een goede week!
Langevaart Bleiswijk (‘schaatsbaan’)
Clubhuis De Sneeuwbal van IJsclub Bleiswijk
Regenboogvlag hing op Coming Out Day (11 oktober)
Fietspad door Park de Polder bij Wilderszijde
Huijgensplantsoen Berkel Centrum
Feest: 50 jaar componistenwijk in Berkel