WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 25 SEPT T/M 1 OKT 2021

2 oktober 2021

Dit is nummer 602 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! De Gemeenteraad vergaderde op donderdag voor het eerst weer in de raadszaal en dat was natuurlijk bijzonder. Een te lange vergadering, dat wel. We berichten deze week over het Accommodatieplan Sport 2021-2030 dat unaniem werd aangenomen met enkele aanpassingen die vooral op Sportpark Het Hoge Land zullen worden omarmd. Met een aangenomen motie van de PvdA en andere partijen is nu ook zeker gesteld dat het college bij onderzoek naar verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening moet houden met een plek voor een vierde sportpark of kleinere buitensportlocatie. Ons amendement bij de Omgevingsvisie 1.0 met als doel duidelijk visie te tonen op de toekomst van de N209 en zelfs te onderzoeken of een deel omgevormd kan worden tot een lokale gebiedsontsluitingsweg kreeg nauwelijks steun. De andere fracties willen hierover wel een politieke discussie. Doen we, maar laten we ook de maatschappelijke discussie over de N209 niet vergeten. Geniet maar van de mooie foto’s, zoals altijd gemaakt door voorzitter Gerard Bovens. Ze laten zien hoe bouwen en oud-Hollands groen prachtig samengaan in Lansingerland. Stel je eens voor als dat zou kunnen op meerdere plekken, ook de lapjes groen waar nu nog huizenhoge kassen kunnen worden gebouwd.

Molenstomp Lage Bergsebos

RAAD STELT ACCOMMODATIEPLAN SPORT ALSNOG VAST

Waarom duurde het ook al wat langer voor het plan werd vastgesteld? Leefbaar 3B, VVD en CDA dienden tijdens de raadsvergadering van begin juni 2021 een amendement in waarin zij voorstelden om het accommodatieplan Sport 2021 – 2030 niet nu vast te stellen maar de bestuurlijke besluitvorming uit te stellen tot uiterlijk het derde kwartaal van 2022. De onzekerheid rond ledenaantallen ten gevolge van de coronacrisis was een belangrijke reden voor deze partijen. Dat vond onze fractie geen goed idee. We maakten onze zorgen dat dit in het nadeel zou zijn van alle sportverenigingen, het momentum (alle vergaarde kennis en actuele gesprekken) verloren zou gaan en het vaststellen volgend jaar in het gedrang van de verkiezingen en coalitievorming op de lange baan geschoven zou worden. Daarom dienden we met ChristenUnie en andere oppositiepartijen een amendement in om niet uit te stellen, maar een zinsnede toe te voegen dat investeringen zouden kunnen worden bijgesteld naar aanleiding van ledentellingen in 2022.

De beide amendementen mondden toen uit in een lang raadsdebat. Kern van het debat was dat de indieners van het amendement om de besluitvorming uit te stellen aan de oppositie en de ChristenUnie niet duidelijk konden maken wat uitstel van besluitvorming precies voor meerwaarde zou opleveren. Duidelijk was dat zij de uitgangspunten van het plan onderschreven maar niet tevreden waren over hoe deze zouden uitpakken voor, vooral, de sportclubs op het Berkelse sportpark Het Hoge Land.

Toen raadsvoorzitter Pieter van de Stadt eind juni na het einde van de tweede debattermijn van de raad de beide amendementen in stemming wilde brengen, kwam Petra Verhoef met een ordevoorstel waarin zij alle fracties in de raad vroeg om de besluitvorming over het sportaccommodatieplan op te schorten. Besloten werd om in de raad van donderdag 30 september via een bijzondere derde termijn het definitieve besluit te nemen.

Tijdens deze derde termijn in de raadsvergadering van afgelopen donderdag werden de amendementen van juni ingetrokken. Leefbaar 3B diende met steun van CDA en VVD een nieuw amendement in waarin voorgesteld werd om op sportpark Het Hoge Land in Berkel één wetraveld (wedstrijd- en trainingsveld) van voetbalvereniging TOGB al in 2022 te vervangen door een kunstgrasveld. Bovendien werd voorgesteld om op hetzelfde sportpark een natuurgrasveld van voetbalvereniging CVV in de zomer van 2023 vervroegd te vervangen door een kunstgrasveld met verlichting. Onze fractie ziet zeker meerwaarde in de extra veldcapaciteit die hiermee op korte termijn voor de voetbal wordt gerealiseerd, door drogere velden, maar vindt de kapitaalvernietiging en extra structurele lasten die dit met zich meebrengt niet acceptabel.

De VVD kwam met een amendement waardoor het mogelijk moet worden dat in sommige gevallen aan een bepaalde vereniging toch een grotere capaciteit wordt toe gekend, zodat de leden van de vereniging in hun eigen kern kunnen blijven sporten. Zo wordt het mogelijk om in bijzondere situaties af te wijken van het principe om de capaciteit van sportverenigingen gemeente breed te beschouwen, aldus de VVD-fractie. Overbodig volgens onze fractie: maatwerk is altijd mogelijk. Dat hoef je niet per kern te doen. Je kunt kijken naar de rol van een vereniging voor Lansingerland (denk aan G-hockey in Bleiswijk) en zoveel mogelijk zorgen dat een sportvereniging haar ambitie waar kan maken.

Omdat er de komende jaren in Lansingerland een groei te verwachten is aan inwoners vanwege bouwplannen op onder andere Wilderszijde, Westpolder, Merenweg, Lange Vaart en Wolfend die de huidige drie sportparken vermoedelijk niet kunnen opvangen, is het noodzakelijk om nu al rekening te houden met de mogelijkheid dat een vierde sportpark of een kleinere buitensportlocatie in de toekomst nodig zal zijn. Het is daarom belangrijk om nu al te onderzoeken waar deze vierde buitensportlocatie zou kunnen worden gerealiseerd, en – gelet op de steeds schaarser wordende beschikbaarheid van gronden in onze gemeente – deze locatie voorlopig vrij te houden voor sport. Daarom diende de PvdA-fractie met CDA, L3B, VVD, GroenLinks en WIJ Lansingerland een motie in waarin het college opgedragen werd om in de planologische studies over de verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening te houden met een plek voor een vierde sportpark of kleinere buitensportlocatie.

Om met het voor ons goede nieuws te beginnen. Deze PvdA-motie haalde het met alleen de stem van D66 tegen. De amendementen van Wouter Hoppenbrouwer/Leefbaar 3B en de VVD werden ook aangenomen. Voor stemden alleen de fracties van Leefbaar 3B, VVD en CDA. Alle andere fracties (D66, ChristenUnie, WIJ, GroenLinks en PvdA) stemden tegen. Zij kozen uitdrukkelijk voor de collegelijn om het accommodatiebeleid periodiek te evalueren en dan te bezien of er de komende jaren aanpassingen noodzakelijk zullen zijn.

Opvallend was dat scheidend wethouder Ankie van Tatenhove (ChristenUnie) de amendementen namens het college ontraadde. “Uitvoering van het door Leefbaar 3B ingediende amendement heeft als consequentie dat er in het Meerjaren Investeringsplan (MIP) geschoven moet worden om dekking te vinden voor de plannen van Leefbaar 3B. Dit zal dus gevolgen voor andere al in het MIP opgenomen investeringsplannen hebben”. Dit boeide Leefbaar 3B, VVD en CDA kennelijk niet maar de ChristenUnie en de complete oppositie duidelijk wel. De PvdA fractie is blij dat desondanks het accommodatieplan sport toch unaniem door de raad werd vastgesteld. De ingreep van Petra Verhoef tijdens het raadsdebat in juni had het gewenste effect gehad: geen uitstel van besluitvorming en over de verkiezingen tillen maar nu direct duidelijkheid!

Loop en fietsbrug over de tunnelbak in Lage Bergsebos

Natte tunnelbak in het Lage Bergsebos

RAAD WIL GEEN ONDERZOEK NAAR OMVORMING N209 TOT LOKALE GEBIEDSONTSLUITINGSWEG

Wij berichtten in weekbericht 602 dat wij tijdens het raadsdebat van 30 september 2021 tijdens het debat over de Omgevingsvisie 1.0 een amendement zouden inbrengen over de toekomst van de N209. Met steun van de GroenLinks fractie stelden wij de raad voor om in de Omgevingsvisie 1.0 de volgende passage op te nemen: “Met de komst van de A16 Rotterdam in 2025, de groei van de bedrijvigheid langs de A12 en de komende nieuwbouw in Bergschenhoek en Bleiswijk zal er extra verkeersdruk ontstaan op de N209. De bereikbaarheid van en de leefbaarheid in Bleiswijk wordt hierdoor een steeds groter probleem. De huidige verkeersonveiligheid op de N209 zal alleen maar toenemen. De N209 vormt voor fietsers op weg van en naar Bleiswijk al jaren een grote en gevaarlijke barrière. Een maatschappelijk en bestuurlijk debat over de toekomst van de N209 als provinciale weg is nodig. Onderzocht moet worden of de omvorming van de N209 tussen de Groendalseweg en de Ankie Verbeek-Ohrlaan tot een lokale gebiedsontsluitingsweg mogelijk is”.

Ons voorstel ging het bevattingsvermogen van de meerderheid van de raad kennelijk te boven. Gewezen werd vooral op de financiële last die overname van deze weg voor Lansingerland met zich mee kan brengen. Voor een oriënterend debat in de commissie Ruimte over dit idee waren vele fracties wel te porren maar om dit idee nu al in de Omgevingsvisie 1.0 op te nemen, vond men te vroeg. Zij bleven hangen bij de noodzaak van fietstunnels, geluidschermen, snelheidsbeperkingen, betere handhaving en geluidsarm asfalt. Lapmiddelen die al sinds jaren op de agenda staan maar nog maar mondjesmaat gerealiseerd zijn. En onvoldoende rekening houden met de leefbaarheid rond die weg en vooral ook de kansen die er zijn om daar anders te ontwikkelen. Bestuurlijk de kop in het zand steken, dus.

Voor de PvdA-fractie is het belangrijk dat dit voorstel veel politieke aandacht gaat krijgen bij onze Gemeenteraad, Provinciale Staten, Rijkswaterstaat en de omliggende gemeenten. De eerste stap van ons agenderen is donderdagavond gezet. Petra Verhoef gaf aan dat de PvdA-fractie de toekomst van de N209, waaronder mogelijke omvorming van de N209 naar een lokale gebiedsontsluitingsweg, binnenkort als bespreekstuk op de agenda van de raadscommissie Ruimte zal zetten. Omdat volgens PvdA en GroenLinks dit vraagstuk zeker in de Omgevingsvisie 1.0 thuis hoort, handhaafden beide partijen het amendement. Alle andere fracties stemden tegen.

Duikers in de tunnelbak

Droge tunnelbak

Informatiecentrum A16

DATUM PUBLICATIE MEERJARENBEGROTING 2022-2025 WEEK UITGESTELD

Het college berichte afgelopen week aan de raad dat de publicatie van de meerjarenbegroting een week is uitgesteld. Volgens planning zou deze op 1 oktober moeten verschijnen maar het wordt nu donderdag 7 oktober. Volgens het college is er sinds de besluitvorming van de Kadernota in juli “een nieuwe werkelijkheid ontstaan, met name door de nadere informatie van het Rijk die van invloed is op de meerjarige gemeentelijke financiën. Wij hebben opnieuw een integrale afweging moeten maken bij de financiële knelpunten die bij ons spelen en wat er nodig is om Lansingerland -op een financieel solide manier- sterk te maken voor de toekomst. Wij willen deze knelpunten niet naar een volgende bestuursperiode doorschuiven”. Dat er, overigens al ruim voor de besluitvorming over de Kadernota 2022, een nieuwe financiële werkelijkheid is ontstaan en dat de septembercirculaire van het Rijk hier vermoedelijk nog een schepje bovenop zal doen, is de trouwe lezers van ons weekbericht allang bekend. Zie hiervoor onze weekberichten 598 van 10 juli en 601 van 25 september 2021.

Lage Bergsebos in herfsttooi

Schotse Hooglanders in Lage Bergsebos

RESULTATEN BEWONERSAVONDEN OVER NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT RTHA

In de maand september hebben de bewonersvertegenwoordigers van Rotterdam, Schiedam en Lansingerland een aantal bewonersavonden georganiseerd. Daarin informeerden zij de deelnemers over het  op dit moment lopende proces met betrekking tot een nieuw Luchthavenbesluit voor RTHA. Deze bewonersvertegenwoordigers zijn lid van de Commissie Regionaal Overleg (CRO), een officieel adviesorgaan voor de luchthaven. In totaal hebben ongeveer 120 mensen aan deze digitale avonden deelgenomen. In Lansingerland is er door de gemeente via de website en bewonersbrieven volop aandacht aan deze bewonersavonden besteed.

De conclusie de bewonersvertegenwoordigers hieruit trekken is dat het voorkeursscenario, dat moet volgen uit het ingezette participatietraject voor een nieuw luchthavenbesluit, een aanpassing van de bedrijfsvoering van RTHA te zien moet geven. “De huidige praktijk, waarbij met name Transavia zijn operatie vooral in de zomer in de vroege ochtend en late avond (met uitloop in de nacht) uitvoert, is niet langer aanvaardbaar. Als bewonersvertegenwoordigers zullen we geen steun kunnen geven aan een voorkeursscenario, dat die praktijk als uitgangspunt heeft. Voor ons als bewonersvertegenwoordigers blijft dus beperking van het vliegen in de randen van de dag (07.00-09.00 en 21.00-23.00) alsmede het beëindigen van vliegen in de nacht (behoudens maatschappelijk spoedeisend verkeer en noodgevallen) het belangrijkste en primaire doel”.

Het valt de PvdA-fractie op dat er aan deze bewonersavonden slechts 120 inwoners uit Rotterdam, Schiedam en Lansingerland (ongeveer 25 deelnemers) hebben meegedaan. Het is dus maar de vraag hoe representatief hun voorstellen zijn. Het brede participatietraject waaraan RtHA deelnemer en dus geen trekker is, gaat nu de fase in waarin de deelnemers aan dit traject gaan proberen om scenario’s voor de toekomstige bedrijfsvoering te ontwikkelen die bovendien ook nog eens breed gedeeld worden. Meer hierover is te vinden op https://www.luchthavenbesluit.nl/ Het inmiddels opgestelde feitenrelaas dat de basis moet vormen voor deze scenario’s is te vinden op: 210812-JFF-rapport-LHB-RTHA.pdf – Google Drive

Bouwen in Westpolder bij Partycentrum ‘t Manneke

Poldervaart Berkel Westpolder

Tot slot: Hoe ziet de aankomende politieke week eruit? We worden dinsdag vertrouwelijk bijgepraat over mogelijke locaties voor arbeidsmigranten. Meteen daarna is de vergadering van raadscommissie Ruimte. Daar spreken we over het Woonwagencentrum Bosland naar aanleiding van een bespreekstuk dat we samen met de andere oppositiepartijen op de agenda plaatsten. Belangrijk is dat het gesprek tussen de bewoners en college wordt hervat en dat het mogelijk wordt om een goede afweging te gaan maken tussen locatie Bosland en Hoeksekade. Bij de vergadering van raadscommissie Algemeen Bestuur staat het Ontwikkelperspectief Bleizo-West op de agenda. Heel belangrijk natuurlijk. En op donderdag praten we over de controlerende taak van de gemeenteraad ten aanzien van toegankelijkheid. Ook belangrijk. Heb een goede week!

Ganzen in de Poldervaart

Boezempolder