WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 1 – 5 APRIL 2024

5 april 2024

Dit is nummer 701 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Samen met onze leden vierden wij deze week het verschijnen van ons 700ste weekbericht, werden wij bijgepraat over de stand van zaken met betrekking tot de gemeentelijke inzet bij de afhandeling van de toeslagenaffaire kinderopvang en kregen wij het goede nieuws dat na jarenlang wachten het college besloten heeft om eindelijk het gratis RET openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen te starten.

Drie generaties eindredacteuren van onze weekberichten

WEEKBERICHT OP WEG NAAR 1000STE AFLEVERING

Deze uitdaging stond maandagavond centraal tijdens een feestelijke viering met onze leden ter gelegenheid van ons 700ste weekbericht dat vorige week vrijdag verscheen. Samen met Gerard Bovens, Petra Verhoef en Hamid Azzouzi die elkaar sinds 2007 als eindredacteuren opvolgden, bogen onze leden zich over de vraag wat ons weekbericht eigenlijk zo uniek maakt. Natuurlijk omdat het al 700 keer week na week en zonder onderbreking verschijnt maar ook omdat het intensief gelezen wordt door iedereen die geïnteresseerd is in het wel en wee van de Lansingerlandse politiek. Transparanter dan via onze berichtgeving kun je het niet krijgen. Het verschaft ook via de goede zoekfunctie op onze website een snelle ingang in lang lopende dossiers. Zonder ons weekbericht was de Bonfut niet één van de bekendste plekken in Lansingerland geworden, zij het nog steeds zonder bushalte overigens.

Belangrijk was ook de vraag van onze leden hoe wij de toekomst van ons weekbericht zien. Toen het weekbericht in januari 2007 voor het eerst gepubliceerd werd, waren er nog geen sociale media, flitsende podcasts en andere snelle digitale media. Beeld is steeds belangrijker geworden. In 2007 was de periodiek verschijnende blog op het toen nog kersverse internet heel populair. Het was de eerste mogelijkheid om zonder papier grote groepen mensen te bereiken. Het weekbericht is wat opzet betreft door de jaren heen altijd hetzelfde gebleven. In een tijd dat de berichtgeving steeds sneller wordt, onderscheidt het weekbericht zich door veel tekst en achtergrond informatie. Het is een ‘slow medium’ in vergelijking met andere digitale media. Wat onze leden en ook onze fractie betreft is het goed om, op weg naar ons 10000ste weekbericht dat in 2031 verschijnt, te onderzoeken hoe ons weekbericht kan worden aangepast aan de snelheid van deze tijd. Sneller, korter, meer beeld en bondiger is onze uitdaging voor de toekomst. Daar gaan wij de komende maanden dan ook mee aan de slag. Natuurlijk staan wij open voor de suggesties van onze vele trouwe lezers.

PvdA Lansingerland viert 700ste weekbericht

SAMEN MET GROENLINKS OP WEG NAAR GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2026

Onze leden spraken afgelopen maandagavond ook uitgebreid over de samenwerking met GroenLinks Lansingerland op de weg naar de gemeenteraadsverkiezingen 2024. De afdelingsbesturen van GroenLinks en PvdA spraken pas geleden af dat zij ieder voor zich in september van dit jaar zullen beslissen of zij hun eigen achterban zullen voorstellen om in november 2024 te besluiten om met een gezamenlijk verkiezingsprogramma en een gezamenlijke kieslijst deel te gaan nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Daarna zal er in de raad van Lansingerland dus sprake zijn van een gezamenlijke en natuurlijk grote GroenLinks-PvdA fractie. Tenzij de landelijke partijen zullen besluiten om al eerder tot formele fusie van beide partijen over te gaan, zullen de GroenLinks en PvdA afdelingen bestuurlijk wel blijven bestaan maar, gesteund door tezamen ruim 150 lokale leden,  vanzelfsprekend intensief gaan samenwerken.

Ons afdelingsbestuur praatte afgelopen maandagavond onze leden hierover bij, vroeg hen of zij deze aanpak steunden en ook hoe zij aankeken tegen het voornemen om met één lijst en één programma de gemeenteraadsverkiezingen in te gaan. Dit plan werd door alle aanwezigen, waaronder natuurlijk ook onze fractieleden, van harte gesteund. Natuurlijk zal nog moeten blijken of ook de leden van GroenLinks dit voornemen onderschrijven. Goed was dat tijdens onze ledenbijeenkomst ook fractievoorzitter Marko Ruijtenberg van GroenLinks en ook PvdA lid aanwezig was. Hij gaf aan ook zelf een warm voorstander van één verkiezingsprogramma, één kieslijst en één fractie vanaf maart 2026 te zijn.

Rottemerengebied op 1 april 2024

MOEIZAME GEMEENTELIJKE HULP BIJ HERSTELOPERATIE TOESLAGENAFFAIRE

Tijdens de vergadering van de Gemeenteraad van 17 december 2020 en de vergadering van de commissie Samenleving van 3 december 2020 is er op initiatief van de PvdA-fractie door het college bij monde van wethouder Van Tatenhove (ChristenUnie) een aantal toezeggingen gedaan. Deze toezeggingen hebben betrekking op de ondersteuning die gemeentes bieden aan inwoners die gedupeerd zijn als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire. De Belastingdienst had met de VNG afspraken gemaakt over de te bieden ondersteuning die door gemeenten kan worden geboden. Het ging om ondersteuning op de leefgebieden wonen, financiën, gezondheid, werk en dagbesteding en gezinssituatie. Het college beloofde de gemeenteraad een actieve aanpak. Omdat wij toen al weinig vertrouwen hadden in de goede afloop stelden wij in mei 2021 schriftelijke vragen

In mei 2022 meldden wij in weekbericht 560 dat het gemeentelijke steunpunt Toeslagenaffaire goed op stoom was. Toen waren wij blij dat deze hulpverlening eindelijk op gang kwam. Daarna werd het stil tot afgelopen woensdagavond toen er tijdens een beeldvormende bijeenkomst bijgepraat werd over de actuele stand van zaken. Sonnie Biharie was hier namens onze fractie bij aanwezig.

Wat bleek was dat het college dit dossier tijdelijk had stil gelegd omdat het organisatorisch niet goed verliep. Inmiddels hebben zich 233 inwoners zich gemeld bij de Belastingdienst als gedupeerden waarvan 26 inwoners die officieel erkend zijn als gedupeerde. Nog 68 dossiers moeten worden afgehandeld. Volgens wethouder Leon Hoek en zijn ambtelijke ondersteuning verloopt de hulpverlening nu goed en is de ambtelijke organisatie op orde.

Onze fractie is natuurlijk blij dat de gemeentelijke hulpverlening nu eindelijk goed van de grond komt maar constateert wel dat er maar liefst ruim 3 jaar zit tussen het moment waarop wij deze kwestie aankaartten en het moment van nu. Sonnie Biharie vroeg zich ook af hoe het met de Kindregeling zit. “Zijn ook de gevolgen voor de kinderen van gedupeerde ouders in beeld en hoeveel kinderen in Lansingerland zijn er uit huis geplaatst?” Zij bepleitte mentale ondersteuning voor deze kinderen waarbij lange wachtlijsten omzeild kunnen worden. Sonnie gaf aan hoe belangrijk het is dat er goed naar deze ouders en kinderen geluisterd wordt. “Oordelen in dit hulpverleningstraject is echt uit den boze. Hierover komt er te weinig terug tijdens deze presentatie”. Volgens het college is dat nu standaard beleid. Daar houden wij hen aan.

Het spreekt voor zich dat wij de afronding van deze gemeentelijke hersteloperatie intensief zullen blijven volgen. Wat ons betreft is een welgemeend openbaar excuus van de kant van het college aan de gedupeerde ouders en kinderen in kwestie over de moeizame start van de hulpverlening zeker op zijn plaats.

Groenzoom op 23 maart 2024

EINDELIJK GRATIS OV VOOR OUDEREN MET EEN LAAG INKOMEN

Na lang wachten is het nu eindelijk zover: het college start op 1 april 2024 met een proeft met gratis openbaar vervoer voor ouderen op het gehele lijnennet van de RET. Deze proef loopt tot 1 januari 2027. Om mee te mogen doen mag het inkomen niet meer dan 120% van de AOW norm zijn en moet de leeftijd van -bijna- 67 jaar bereikt zijn. Het gaat dus om een waarschijnlijk erg beperkte groep ouderen die hiervan gebruik kan gaan maken. In onze buurgemeente Rotterdam en ook bijvoorbeeld Capelle aan den IJssel is het al sinds jaar en dag voor alle ouderen ongeacht inkomen mogelijk om gratis op het RET-net te reizen.  Al gedurende  honderden weekberichten zet onze fractie zich in om ook in Lansingerland dit gratis openbaar vervoer te introduceren.  Tot op heden helaas zonder resultaat. Wij zijn dan ook blij met deze eerste voorzichtige stap en hopen van harte dat ook Lansingerland na dit experiment het goede voorbeeld van onze buurgemeenten gaat volgen.

Rottemerengebied

Tot slot. Komende week is de maandelijks week met de raadscommissievergaderingen. De agenda’s voor deze vergaderingen zijn hier te vinden. De agenda’s zijn opnieuw tamelijk bescheiden. Heb een goede week!

Voorjaar langs de Rottemeren