WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 11 T/M 15 SEPTEMBER 2023

15 september 2023

Dit is nummer 677 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland met hierin een verslag van onze belangrijkste belevenissen tijdens de eerste raadscommissieweek na het zomerreces. Belangrijk voor ons waren de debatten over de startnotitie met betrekking tot de nieuwbouw bij de Merenweg en Heulslootweg in Bleiswijk, over de schuldhulpverlening in onze gemeente die maar moeizaam van de grond komt en over de uitvoering van het Regenboogakkoord die tegen onze zin geparkeerd wordt in een veel bredere aanpak van de inclusiviteit in Lansingerland. Vele foto’s in dit weekbericht tonen het Lage Bergsebos dat op de weg terug is na de ingrijpende aanleg van de A16 Rotterdam

Lage Bergsebos

BOUWEN BIJ MERENWEG EN LANGEVAART IN BLEISWIJK BLIJFT INGEWIKKELD

Na uitvoerige debatten in januari 2022 en februari 2022 -lees onze weekberichten hierover nog maar eens na- heeft de gemeenteraad het masterplan voor de woningbouwlocaties Lange Vaart en Merenweg vastgesteld. De gemeenteraad heeft toen nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het goed betrekken van de omgeving bij de verdere planvorming. Om het vastgestelde masterplan -inclusief amendementen- en de daarbij aangenomen moties goed te kunnen vertalen naar een omgevingsplan, is volgens het college een tussenstap gewenst: een zogenaamde startnotitie voor de op te stellen omgevingsplannen.

Deze startnotitie stond dinsdagavond op de agenda van de commissie Ruimte. Nanno Scheringa was onze woordvoerder. De startnotitie maakt duidelijk op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de door de gemeenteraad bij de vaststelling van het masterplan aangenomen moties. Daarnaast worden in de startnotitie de uitgangspunten vastgelegd voor de op te stellen omgevingsplannen. De startnotitie zet in op het op korte termijn voorzien in een deel van de woningbehoefte door realisatie van fase 1 aan de Lange Vaart (ca. 100 woningen) en (tenminste) fase 1 aan de Merenweg (ca. 100 woningen), vooruitlopend op ingrijpende aanpassingen aan de N209. Hierover berichtten wij uitgebreid in weekbericht 676 van vorige week.

Uit het in 2019 door Stec Groep uitgevoerde woningbehoefteonderzoek ‘Bleiswijk in beeld’ blijkt dat Bleiswijk vooral een kwalitatieve behoefte kent aan gelijkvloerse woningen voor senioren en betaalbare woningen voor starters. Ook is er ruimte voor instroom van jonge gezinnen uit de regio.

Na vaststelling van de startnotitie door de gemeenteraad wordt begonnen met opstellen van de omgevingsplannen voor beide woningbouwlocaties. Het streven is beide omgevingsplannen eind 2024 ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad. Mogelijk kan in 2025 een eerste start worden gemaakt met de bouw van woningen op beide locaties.

Het collegevoorstel in de startnotitie is om de Lijsterlaan niet los te koppelen van de rest van de Merenweg en hiervoor bijvoorbeeld een apart omgevingsplan op te stellen. De gronden van de gemeente aan de Lijsterlaan maken integraal onderdeel uit van de Merenweg (woonprogramma, verkeersontsluiting en ruimtelijk/stedenbouwkundig).

Het eerder vastgestelde masterplan met betrekking tot de Lange Vaart gaat uit van een integrale ontwikkeling van het gehele plangebied met maximaal 200 woningen. Een aantal omstandigheden leidt er volgens het college toe dat het maximum van 200 woningen niet langer realistisch is. Bij de vaststelling van het masterplan is via een niet door ons gesteund amendement de maximale bouwhoogte teruggebracht van 5 naar 3 bouwlagen. Daarnaast heeft een nadere verkenning van de mogelijkheden tot samenwerking met de grondeigenaren tot het inzicht geleid dat niet alle gronden (op korte termijn) ontwikkeld worden. De huidige inschatting is dat, binnen de kaders van het masterplan, een maximum van 150 woningen in de eindsituatie tot de mogelijkheden behoort.

De in het participatieproces getoonde maquette met proefverkaveling laat zien dat de realisatie van appartementengebouwen van 4 en 5 bouwlagen bij de Langevaart ruimtelijk en stedenbouwkundig goed in te passen is op deze locatie. Een variatie in bouwhoogte maakt het gebied ruimtelijk beter. Er is meer ruimte voor groen en water wat bijdraagt aan een goed woonklimaat en andere doelstellingen zoals klimaatadaptatie, biodiversiteit en verkoeling. Een grotere bouwhoogte maakt het volgens het college ook kostentechnisch eenvoudiger om die appartementengebouwen meer kwaliteit en voorzieningen (zoals een lift) te geven. Deze appartementen zijn dan geschikt voor een brede doelgroep, waaronder senioren en mindervaliden.

Bij de vaststelling van het masterplan heeft de gemeenteraad het amendement ‘Fasering bouw afhankelijk van maatregelen N209’ aangenomen. Hiermee is besloten om een start te maken met de woningbouw maar de fasering van de bouw daarna af te stemmen op de realisatie van de benodigde maatregelen aan de N209. Ook de motie over de Lijsterlaan is erop gericht op korte termijn woningen te realiseren. Het realiseren van (tenminste) fase 1 (ca. 100 woningen) vooruitlopend op aanpassingen aan (het kruispunt met) de N209 wordt door het college aanvaardbaar geacht en dient het belang om op korte termijn te voorzien in een deel van de woningbehoefte. De verkeerseffecten zijn acceptabel. Er wordt onderzocht of op korte termijn verbetering van de huidige inrichting van het kruispunt met de N209 mogelijk is, waarmee de wachttijd voor auto’s bij het verkeerslicht afneemt.

Aan de Merenweg is voldoende ruimte om 700 woningen te realiseren. Aan de Lange Vaart is volgens het college de ambitie van 200 woningen niet langer realistisch. Op basis van de huidige kaders (bouwhoogte en woningdichtheid), de gesprekken met grondeigenaren, de financiële haalbaarheid en het facilitaire grondbeleid wordt, zoals gezegd, in de startnotitie geconstateerd dat naar verwachting maximaal 150 woningen aan de Lange Vaart mogelijk zijn. Fase 1 voorziet in maximaal 100 woningen. Deze constatering betekent volgens het college dat minder woningen worden gerealiseerd en daarmee ook minder in de (lokale) behoefte wordt voorzien dan gewenst.

De startnotitie doet nog geen uitspraak over het maximaal aantal woningen dat aan de Merenweg gerealiseerd mag worden in afwachting van ingrijpende maatregelen aan de N209. Het streven is om voor de vaststelling van het omgevingsplan voor woningbouwlocatie Merenweg duidelijkheid te hebben over de benodigde maatregelen, de financiering hiervan en de termijn waarbinnen de aanpassingen uitgevoerd zijn.

Onze woordvoerder Nanno Scheringa was teleurgesteld dat het aantal eerder voorziene woningen bij de Langevaart vooralsnog teruggebracht wordt naar 100 in plaats van de eerder voorziene 200. Mogelijk dat het er toch nog 150 worden. Inleveren op de geplande 700 woningen bij de Merenweg is voor de PvdA uit den boze. Minder huizen bouwen heeft ook een negatieve invloed op het aantal te realiseren sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. De geplande 25% voor deze beide categorieën zijn sowieso al minimaal. De PvdA is en blijft er een groot voorstander van om dit percentage te verhogen naar minstens 30%. Misschien dat zo’n koerswijziging eraan kan bijdragen dat de provincie meer prioriteit gaat geven aan de aanpassingen van de N209.

Voor Nanno is het absoluut bespreekbaar dat er ook bij de Langevaart hoger wordt gebouwd dan de drie woonlagen waarvoor de raad nu gekozen heeft. Uit het raadsvoorstel blijkt dat die prima landschappelijk in te plannen zijn. Zo kun je mogelijk nu al meer huizen gaan bouwen dan nu voorzien. De PvdA overweegt hierover een amendement in te gaan dienen. Feit is wel dat zowel de Merenweg als de Langevaart door de N209 perikelen, de wensen van de omgeving en ook de versnippering van gronden ingewikkelde ontwikkelingslocaties zijn. Het wordt best een stevige uitdaging om het financiele grondexploitatieplaatje rond te krijgen. Het aantal te bouwen sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen blijft in absolute zin zeer beperkt. Meer dan de bouw van in totaal 200 woningen zit er de komende jaren zeker niet in. Er moeten er in Lansingerland in totaal nog ruim 3000 gebouwd worden. Bouwen op Bleizo-West is een stuk simpeler. Onze fractie zal tijdens het raadsdebat over dit voorstel een amendement indienen om er voor te zorgen dat minstens 30% van de in fase 1 te bouwen woningen bij de Merenweg en Heulslootweg bestaat uit sociale huurwoningen en ook uit minstens 30% uit betaalbare koopwoningen.

Loopbrug over A16 tunnel Lage Bergsebos

VEEL MEER VAART IN UITVOERING SCHULDHULPVERLENING

Op de agenda van de commissie Samenleving  van afgelopen donderdag prijkte een bespreekpunt over de voortgang van de schuldhulpverlening in onze gemeente. Hierbij stonden het onlangs eindelijk verschenen uitvoeringsplan schuldhulpverlening en een uitgebreid ongevraagd advies van de Adviesraad Sociaal Domein centraal. Het politieke debat over de lokale schuldhulpverlening kent een bewogen geschiedenis en gaat terug naar februari 2021 en de voorgaande maanden in 2020. Het is goed om onze weekverslagen hierover nog eens terug te lezen.

Belangrijk is dat de mogelijkheid tot overname van schulden door een gespecialiseerde kredietbank nu eindelijk goed op de agenda van de raad staat en dat ook het college het belangrijk vindt dat huishoudens via coaching en begeleiding ondersteuning kunnen krijgen bij het voorkomen van en zo nodig omgaan met schulden. Maar over de manier waarop het college dit nu nog invult, kun je politiek van mening verschillen. Voor de PvdA fractie is die te mager.

Onze woordvoerder Hamid Azzouzi  constateerde dat het proces om de gemeentelijke schuldhulpverlening op orde te krijgen erg traag verloopt. Hij onderstreepte de noodzaak om op korte termijn aan de slag te gaan met het overnemen van schulden van inwoners via het verstrekken van saneringskredieten via een kredietbank. Hamid gaf, net als de VVD, aan dat de schuldenproblematiek bij huishoudens in een veel eerdere fase (vroegsignalering) moet worden gesignaleerd en opgepakt. “Nu zijn we er als gemeente vaak veel te laat bij”.  Ook de andere fracties in de raad waren zeer kritisch over de stand van zaken. WIJ Lansingerland zag weinig doorverwijzingen door de ketenregisseur schuldhulpverlening naar bijvoorbeeld Humanitas en Schuldhulpmaatje. CDA wilde onder meer grotere duidelijkheid over de aanpak door de ketenregisseur. GroenLinks onderschreef de voorstellen van de Adviesraad Sociaal Domein om de schuldhulpverlening te verbeteren en pleitte voor een langdurigere begeleiding van nieuwkomers in onze gemeente. Die houdt nu al na twee jaar op.  Ook de ChristenUnie zette stevig in en wenste snelle duidelijkheid over het moment waarop onze gemeente met saneringskredieten via een kredietbank aan de slag zal gaan.

Wethouder Hoek deelde het gevoel van de raad dat het tempo om de gemeentelijke schuldhulpverlening te verbeteren écht omhoog moet: ‘Ik ga morgen aan de slag met de Kredietbank’.  Hij beloofde om de door de raad verlangde inschakeling van ervaringsdeskundigen vanaf 2025 in te gaan zetten. De gemeente laat volgens hem nieuwkomers na twee jaar financiele begeleiding zeker niet in de steek ‘ze kunnen na deze periode terecht bij de reguliere zorg’. Wat onze fractie betreft klopt dit op papier maar de praktijk is een stuk weerbarstiger. De reguliere zorg kan dit helemaal niet aan.

Aan het eind van het debat gaven fracties aan om tijdens de raadsvergadering van 28.09 een motie in te dienen waarin onder meer aan het college wordt gevraagd om de inschakeling van de kredietbank ten behoeve van het verstrekken van saneringskredieten vóór 1 januari 2024 te regelen. Ook de planning van de verdere voortgang en evaluatie wordt als een belangrijk punt gezien. Wordt vervolgd!

Ingepakte A16. Nieuwe aanleg bos is gestart

WINDMOLENS OP BLEIZO-WEST?

In weekbericht 670  berichtten wij dat het provinciebestuur de regie over de al dan niet plaatsing van windmolens op onder meer Bleizo-West uit handen heeft genomen van ons college. Ze gaan eerst zelf onderzoek doen naar de haalbarheid van plaatsing en zullen de resultaten vergelijken met de uitkomsten van de onderzoeken die het college pas geleden zelf deed. Het college van Gedeputeerde Staten laat zich hierbij inspireren door het provinciale coalitieakkoord. Afgelopen week vertelde wethouder Muis tijdens de raadscommissievergaderingen Ruimte en Algemeen Bestuur dat er onlangs bestuurlijk overleg is geweest waaraan de betrokken gedeputeerden, wethouders van Zoetermeer en ook van Lansingerland (Muis en Fortuyn) meededen. Provincie en gemeenten onderstrepen beiden de noodzaak van een integrale afweging met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief op deze locatie, de moeilijke afweging tussen betaalbaar wonen en windenergie. In het najaar of begin 2024 moet duidelijk worden wat het provinciaal onderzoek naar de kansrijk zijn van bouwen van windmolens in onze gemeente gaat opleveren. Daar wachten we dus op. Treurig is dat de beslissing om op Bleizo-West te gaan bouwen steeds maar opgeschoven wordt. Tegen de achtergrond van de beperkingen die de N209 veroorzaakt  als het gaat om bouwen bij de Merenweg en Heulslootweg is dat een zeer treurige conclusie.

Horeca in Lage Bergsebos

UITVOERING REGENBOOGAKKOORD VERLOOPT UITERST MOEIZAAM

Onze fractie mistte in het werkprogramma van het college een passage over de uitwerking van het op 1 maart 2022 door alle fracties (vlak voor de verkiezingen) overeengekomen lokale Regenboog-stembusakkoord waarin vastgelegd is dat de gemeente een inclusief beleid voert met aandacht en zorg voor alle LHBTI-personen, samen met scholen, politie, zorginstellingen en andere maatschappelijke partijen. Concrete voornemens moesten na de verkiezingen worden neergelegd in een actieprogramma met een gegarandeerd budget. LHBTI-personen en belangenorganisaties moeten hierbij worden betrokken. Tijdens het debat over de gemeentebegroting 2023 in november 2022 vroeg onze toenmalige fractievoorzitter Petra Verhoef aan het college of de uitwerking van dit akkoord onderdeel wordt van het werkprogramma van het college. Wethouder Leon Hoek beaamde dat toen.  Sindsdien hoorden wij niets meer dus vroeg Petra tijdens in de commissie Samenleving van 9 februari 2023 naar de stand van zaken. Die werd gegeven door wethouder Titia Cnossen en opvallenderwijs niet door wethouder Leon Hoek.

Wethouder Titia Cnossen (ChristenUnie) hield toen een tamelijk vaag verhaal waarin zij aangaf dat het Regenboog-stembusakkoord meegenomen zal worden in een ‘quick scan’ in het kader van de op te stellen Samenlevingsvisie maar dat het tot op heden nog niet zo ver was gekomen vanwege ambtelijke drukte en onderbezetting. Die ‘quick scan’ behelsde volgens haar een nul-meting over wat er op bepaalde maatschappelijke terreinen al bereikt is of moet gebeuren en moest vervolgens resulteren in een plan van aanpak. De inclusieve samenleving staat hierbij voorop maar het college wil ook rekening houden met andere culturele en ook religieuze achtergronden. Kortom: we parkeren het akkoord nu onder een vage aanpak en we verpakken het in een breed verhaal zonder kraak of smaak. Onze fractie was niet blij met dit antwoord en gaf aan hier binnenkort zeker op terug te zullen komen.

Dat gebeurde afgelopen donderdag tijdens een debat in de raadscommissie samenleving naar aanleiding van een brief van het college over de uitvoering van de moties ‘Quickscan Inclusief Beleid’ en ‘Lansingerland ook Regenbooggemeente’ en de toezegging ‘Regenboogstembusakkoord’. In deze brief  aan de raad veegt het college alle groepen,  waarvoor het gemis aan inclusiviteit een groot probleem is, gemakshalve op de hoop van de Quickscan waarmee het college al mee bezig was. Deze Quickscan ging oorspronkelijk uit van het VN-verdrag om mensen met een beperking gelijke rechten te garanderen. Dat beeld is in de Quickscan verbreed met LHBTIQA+-personen, mensen die een andere taal dan Nederlands spreken, anderstaligen of analfabeet zijn en mensen met verschillende etnische en religieuze achtergronden. Het college: “Met het Regenboogstembusakkoord hebben de partijen in de raad rondom de verkiezingen in 2022 laten zien dat de kansenongelijkheid van de regenboogdoelgroep aandacht verdient. Onderdeel van het akkoord is een oproep het gesprek aan te gaan met de doelgroep om van hen te horen waar behoefte aan is, zodat we als gemeente kunnen afwegen waarop wij gaan inzetten. We gaan hieraan invulling geven met ons netwerk van ambassadeurs uit de samenleving”.

Onze woordvoerder Nanno Scheringa gaf donderdagavond aan teleurgesteld te zijn over de aanpak die het college voorstelt. ‘het duurt allemaal erg lang voordat er schot in komt’. Hij zette de hiervoor geschetste geschiedenis met betrekking tot het Regenboogakkoord nog eens op een rijtje en vroeg zich af hoe het nu verder moet. ‘Duidelijke actiepunten zijn vereist’. Voor GroenLinks zijn de ingediende moties zeker niet afgedaan. Een plan van aanpak is er niet. Over discriminatie wordt in dit verhaal met geen woord gerept. De GroenLinks fractie verbaasde zich erover dat het college de voorzitter van het COC bij het opstellen van haar notitie niet had betrokken. ‘Die woont nota bene in onze gemeente’. Kennelijk is zij nog geen ‘ambassadeur’. Wat GroenLinks betreft is dit resultaat na de eerdere beeldvormende bijeenkomst over dit thema mislukt.

Andere fracties zoals ChristenUnie, WIJ Lansingerland, Voor Lansingerland, D66 en VVD konden zich echter prima vinden in de aanpak door het college. Onze fractie vraagt zich af waarom zij op 1 maart 2022 het Regenboogakkoord hebben getekend. Was het toen politiek mooi weer spelen vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen? Van met name VVD en D66 hadden we toch wat meer kritische inbreng verwacht. Het wachten is nu op een nieuwe beeldvormende bijeenkomst waarin het plan van aanpak van het college verder wordt geconcretiseerd. Volgens wethouder Titia Cnossen heeft de PvdA fractie andere verwachtingen dan het college. Dat klopt als een bus. Daar zijn wij, samen met de GroenLinks fractie, zeer trots over.

Huigensplantsoen Berkel centrum

ROOD-GROENE FRACTIE IN PROVINCIALE STATEN

In de provincie Zuid-Holland gaan de fracties van GroenLinks en de Partij van de Arbeid een fractie vormen. Dit hebben de beide fractievoorzitters laten weten in een openbare brief aan het provinciebestuur. Dat berichtte het AD afgelopen week.  De twee linkse partijen verwachten rond 21 september alle interne voorbereidingen te hebben getroffen om samen verder te gaan. Sinan Özkaya (GroenLinks) en Adem Negash (PvdA) verwachten op dat moment meer te kunnen vertellen over de samenwerking. Samen kunnen de partijen leunen op negen zetels, waarmee zij de VVD en de BBB passeren als de grootste fractie in Zuid-Holland. Wij wensen onze rode en groen vrienden in Provinciale Staten veel succes.

Hooglanders in het Lage Bergsebos

EXTRA POWER VOOR DE LAADPALEN

Met Hamid Azzouzi als onze woordvoerder besprak de commissie Algemeen Bestuur op verzoek van het college de resultaten van een onderzoek naar de zogenaamde verlengde private aansluitingen in het kader van elektrisch rijden. Een VPA is een laadpaal in de openbare ruimte, die niet is aangesloten op het openbare elektriciteitsnet, maar op een private (huis)aansluiting. In het Coalitieakkoord 2022-2026 “Samen verantwoord verder” is ten aanzien van elektrisch rijden op zonne-energie opgenomen: “we onderzoeken op welke wijze we het mogelijk kunnen maken voor de inwoners, die op de openbare weg parkeren, om de elektrische auto te koppelen aan hun woning voor het opladen en mogelijk terug leveren van stroom en gaan met de uitkomsten aan de slag”.  Er zijn steeds meer inwoners, die zonnepanelen op het dak van hun woning hebben en de opgewekte elektriciteit zouden willen benutten om ook hun elektrische auto op te laden. Voor inwoners, die geen eigen parkeerruimte of oprit hebben, maar aangewezen zijn op het parkeren in de openbare ruimte kan in sommige gemeenten al gebruik gemaakt worden van deze verlengde private aansluitingen (VPA’s). Het onderzoeksrapport laat de voor- en nadelen van deze VPA’s zien.  Voor onze fractie moet het verdere onderzoek breder worden opgezet en ook een antwoord geven op de vraag of er onder onze inwoners voldoende vraag is en of deze VPA’s ook daadwerkelijk gaan bijdragen aan het bevorderen van de duurzaamheid. Lansingerland kent inmiddels overigens een grote dichtheid van gewone laadpalen.

 Nieuwbouw sociale huurwoningen Berkel centrum

Tot slot. Volgende week woensdagavond 20 september zijn er drie beeldvormende bijeenkomsten over digitale veiligheid, over groen-blauw beleid en scenario’s van het Planbureau voor de Leefomgeving ten behoeve van de Omgevingsvisie 2.0. Absoluut belangrijke thema’s maar eigenlijk popelen we naar meer beeldvorming en informatie door het college bij vraagstukken die voor ons echt prioriteit hebben. Lees ze maar na in dit weekbericht van 6 juli 2023 onder het kopje ‘onze resultaten in het eerste halfjaar 2023 op een rijtje’. Zie vooral ons overzicht van wat beter moet.

Eerste winkels in nieuwe winkelcentrum in Berkel zijn open!