WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 22 T/M 28 JANUARI 2022

29 januari 2022

Dit is nummer 616 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Onze afgelopen week eindigde met een roerige raadsvergadering die pas vrijdagmorgen vroeg werd afgesloten. Op de agenda stonden de financiële deelname van onze gemeente aan het Horti Science project en de besluitvorming over het Masterplan Woningbouwlocaties Merenweg en Lange Vaart Bleiswijk en de nieuwe Mobiliteitsvisie 2040. Dat leverde meer dan 20 moties en amendementen en ook een hopeloos verdeelde coalitie op. Dit is nog nooit vertoond in de 15 jarige geschiedenis van onze gemeente. Het voelde voor onze fractie als een bom onder een stabiel politiek bestuur.

Bouwen door 3B-Wonen in Berkelse Oranjebuurt

RAADSDEBAT OVER BOUWEN IN BLEISWIJK KENT BIZAR EINDE

Toen raadsvoorzitter Pieter van de Stadt na een urenlang debat over het Masterplan Woningbouwlocaties Merenweg en Langevaart Bleiswijk de door de fracties ingebrachte amendementen en moties in stemming bracht, staakten de stemming bij een VVD amendement over de bouwdichtheid van de nieuwbouwlocatie Lange Vaart met 16 stemmen voor en 16 stemmen tegen. Dat kwam omdat één van de CDA raadsleden tijdens de raadsvergadering ontbrak. Dit betekende dat de verdere stemming over de rest van de moties en amendementen en ook over het Masterplan zelf opgeschoven werd naar de raadsvergadering van eind februari 2022. Er ontspon zich daardoor rond het middernachtelijke uur een bizarre en ook onbedoelde ontknoping van een lang debat. De regie bij de coalitiepartijen was sowieso al compleet zoek. Je zou een sturende hand van Leefbaar 3B, de grootste partij in de raad, verwachten. Maar die regie was nergens te bekennen, net als de afgelopen vier jaar.

Vlak voor dit moment ging de meerderheid van de raad wel akkoord met een Leefbaar 3B amendement om langs de Lange Vaart niet hoger te bouwen dan 3 verdiepingen. Dit om het dorpse karakter van dit deel van Bleiswijk te beschermen. Op locatie Merenweg mag het blijkbaar wat minder dorps zijn. Het college gaat in het Masterplan uit van 5 verdiepingen op beide locaties. Hiermee legt de meerderheid van de raad een bom onder de financiële haalbaarheid van het Masterplan. Wethouder Arends schatte dat dit enkele tientallen woningen minder op zal leveren op locatie Lange Vaart. Dan heb je het over een negatief effect van enkele miljoenen euro’s op de grondexploitatie. Het college wil niet minder dan 4 bouwlagen. Dat was de inzet van een CDA amendement dat nu overbodig is geworden. De meerderheid van de raad denkt echter dat de locatie Merenweg voldoende ruimte biedt om deze woningen daar te bouwen. Wij bewonderen hun optimisme.

Voor de PvdA fractie heeft 900 woningen bouwen in een periode van 10 jaar waarvan 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar de absolute prioriteit. Voor ons gaat het om bouwen voor de buurt waarbij met name gebouwd wordt voor starters die nu nog bij hun ouders wonen en voor ouderen die kleiner en levensloopbestendig willen gaan wonen. Hierdoor komen er huizen voor meerpersoonshuishoudens vrij waardoor ook deze groep woningzoekenden de kans krijgt om zich in Bleiswijk te vestigen. Voor ons is het onacceptabel dat het aantal van 900 woningen misschien niet gehaald wordt door een beperking van het aantal bouwlagen. Wij dienden dan ook een motie in om het aantal van minimaal 900 woningen zeker te stellen. Deze motie wordt dus pas eind februari in stemming gebracht, maar gaat het zeker niet halen. De PvdA is de enige partij die zich, gelet op de immense woningnood, voor deze keiharde doelstelling hard wil maken.

Wij kregen wel steun van GroenLinks en D66 voor onze motie waarin het college verzocht wordt om in het op te stellen Omgevingsplan Merenweg en Lange Vaart aan de raad, behalve een plan voor 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen, ook een variant met bijbehorende grondexploitatie te presenteren waarin sprake is van totaal 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen. De rest van de raad gaf aan ook deze motie niet te willen steunen. Petra Verhoef herinnerde de raad eraan dat in de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwbouw in Bleiswijk die in december 2020 werd vastgesteld, er sprake was van nog maar 40-50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen op deze twee locaties. Ons amendement om dit percentage te verhogen tot 50% kreeg toen geen steun. Maar zie, het in december 2021 verschenen Masterplan Woningbouwlocaties Merenweg en Lange Vaart Bleiswijk gaat inmiddels tóch uit van 50%. Zoiets speelde ook bij het maken van plannen voor Wilderszijde. Ook hier lag de lat voor de meerderheid van de raad aanvankelijk heel veel lager dan bij de definitieve besluitvorming. Onze fractie is ervan overtuigd dat ook hier de tijd zijn werk wel zal doen.

Zoals het er nu uitziet, zal de hele raad zich eind februari achter een motie van de ChristenUnie scharen om door een onafhankelijke deskundige een second opinion te laten opstellen over het verkeersplan dat moet zorgen voor een goede verkeersontsluiting van en naar de nieuwe wijk tussen de Merenweg en Lijsterlaan. Het college staat nog steeds achter dit opgestelde en door het bewonerscomité fel bekritiseerde plan. De coalitiepartijen ontberen de politieke moed om achter de goed onderbouwde voorstellen van hun college te gaan staan. Het college kon dus niet anders dan een second opinion ‘omarmen’. Natuurlijk verdienen de bezorgde omwonenden een scherpe check van het plan, maar het moet niet leiden tot nog grotere verdeeldheid en onnodige vertraging. De fracties van D66 en GroenLinks zullen waarschijnlijk tegen het Masterplan stemmen. Zij vinden het plan onvoldragen. Er zitten volgens hen nog zoveel losse eindjes in het verhaal dat een nieuw aantredend college voor grote dilemma’s zal komen te staan bij het opstellen van het Omgevingsplan. Wij hebben goede hoop dat een nieuwe PvdA wethouder Wonen & Omgeving in staat zal zijn om voor prima oplossingen te zorgen.

Daarom zullen wij eind februari zeker voor het Masterplan stemmen. Petra Verhoef: “Dit plan voor in ieder geval 900 nieuwe woningen is cruciaal voor de bestrijding van onze woningnood. Het sluit perfect aan bij onze ideeën over bouwen voor de buurt. Drie van de vier nieuwe huizen zijn wat de PvdA betreft bestemd voor de inwoners van Bleiswijk zelf. Starters en ouderen zijn een belangrijke doelgroep waarvoor we zeker 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar moeten gaan bouwen”.

Ook Hergerborch Berkel centrum maakt plaats voor nieuwbouw

door 3B Wonen

RAAD LANSINGERLAND WIJST PVDA MOTIE HEROPENING BUSHALTE BONFUT IN 2024 AF

Voor de start van de ZoRo-busbaan is door de Metropoolregio besloten om de tijdelijke bushalte Bonfut op te heffen toen de nieuwe halte Koegelwieckplantsoen in het AMG Schmidtpark beschikbaar was. Door dit besluit is een afstand is ontstaan van 1.5 km tussen de eindhalte bij station Rodenrijs en de halte Koegelwieckplantsoen. Bewoners van het westelijk deel van de wijk Rodenrijsezoom, Wildersekade en Bonfut werden hiervan de dupe. De nieuwbouw van de naast de voormalige halte Bonfut gelegen nieuwe wijken Rodenrijsevelden en Buyten vordert inmiddels gestaag. De behoefte aan de halte wordt dus alsmaar groter. Door wethouder Fortuyn (Leefbaar 3B) is tijdens het commissiedebat over de nieuwe Mobiliteitsvisie 2040 aangegeven dat de heropening van de halte Bonfut er pas in 2035 komt wanneer de ZoRo-buslijn omgezet is in een tramlijn. Dit staat volgens de PvdA fractie haaks op de uitspraak in de nieuwe Mobiliteitsvisie dat in Lansingerland “de afstanden tot OV-haltes groot tot zeer groot zijn”.

PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef diende daarom tijdens de raadsvergadering van 27 januari een motie in waarin het college gevraagd werd om er bij de Metropoolregio voor te pleiten dat de voormalige ZoRo-bushalte Bonfut al met ingang van de dienstregeling 2024 weer in gebruik genomen wordt. Deze motie viel bij alle fracties in de raad, op GroenLinks na, niet in goede aarde. Zij misten cijfermatige onderbouwing van de noodzaak. Er was stevige irritatie dat de PvdA “voor de zoveelste keer” de terugkeer van halte Bonfut op de raadsagenda zette. Verhoef kwam vervolgens met een tweede motie waarin het college gevraagd werd om een enquête te houden onder de vele bewoners van de aan de Bonfut aangrenzende bestaande en nieuwe wijken. “Hiermee vraag je de omwonenden rechtstreeks wat zij van een eventuele terugkeer van de halte in 2024 vinden, een prachtig voorbeeld van directe burgerparticipatie”. Ook deze motie haalde het niet. Alleen GroenLinks steunde de PvdA fractie.

PvdA wil lelijk parkeerterrein Molenwerfstraat Berkel vervangen door een parkeergarage

BOUWEN VOOR DE BUURT VOOR IEDEREEN KAN ECHT

In weekblad de Heraut van 13 en 20 januari stonden ingezonden brieven van inwoners die zich afvroegen of de PvdA er écht wel voor iedereen is. De Heraut van 27 januari publiceerde in hun ingezonden brieven rubriek de volgende reactie van lijstrekker Petra Verhoef hierop:

Briefschrijvers Bruijs en Verhoeff hebben zo hun twijfels over het voorstel van de PvdA om te bouwen voor de buurt als het gaat om ouderen die graag in hun vertrouwde omgeving willen blijven wonen. Hun ingezonden brieven in De Heraut van 19 januari spreken hierover klare taal. A. Bruijs vindt het een onterechte aanname van ons dat ouderen zullen kiezen voor een nieuw huis op een nieuwbouwlocatie die grenst aan hun oude wijk. Zij willen immers niet gaan wonen op een plek die ver verwijderd is van voorzieningen. Mevrouw Verhoeff stelt terecht dat ouderen vaak te lang blijven wonen in te grote huizen omdat er geen alternatieven zijn. Daardoor komt de doorstroming op de woningmarkt niet op gang. Maar zij vraagt zich af of zij wel in ‘uitleggebieden’ willen wonen omdat de afstand tot centrale voorzieningen en openbaar vervoer dan veel te groot wordt.
Het college van Lansingerland wil de komende jaren 10.000 huizen gaan bouwen. De PvdA vindt dat die nieuwe huizen, op de nieuw te bouwen kern Bleizo-West na, in alle drie kernen zo dicht mogelijk gebouwd moeten worden bij bestaande wijken. De bewoners van die wijken moeten daarvan dan wel kunnen profiteren. Niet alleen de lasten maar ook de lusten. Natuurlijk met een goed traject van burgerparticipatie. En daarna besluitvorming door de 33 volksvertegenwoordigers die álle belangen afwegen.

Voordeel van bouwen voor de buurt is dat er gebruik kan worden gemaakt van de bestaande centrale voorzieningen zoals winkels. Dat de afstand naar deze voorzieningen iets groter wordt, is onvermijdelijk maar in de praktijk is die meestal te overzien. Oude buren, vrienden, de vereniging en de huisarts blijven in de buurt. Je hoeft niet noodgedwongen uit te wijken naar een flat in Rotterdam bijvoorbeeld. Vandaar onze aanname, die we in gesprekken met burgers bevestigd krijgen. Voor al die nieuwe locaties geldt voor ons wel dat er goed openbaar vervoer aanwezig moet zijn. De PvdA vindt ook dat minstens 60% van de nieuwbouw sociaal, betaalbaar en bereikbaar moet zijn. Dus ook bijvoorbeeld voor mensen die werken in de bouw, de tuinbouw, de zorg en de schoonmaak, politieagenten, buschauffeurs en leraren. Bouwen voor de buurt kan dus voor velen van belang zijn. Voor ouderen die vlakbij hun oude buurt een passende woning vinden, voor jonge mensen die eindelijk een betaalbaar huis kunnen betrekken, voor gescheiden ouders die als co-ouders voor hun kinderen willen blijven zorgen en voor huishoudens die maar wat graag willen gaan wonen in de mooie huizen waaruit de ouderen verhuisd zijn.
Zo is de PvdA Lansingerland er dus écht voor iedereen!

Mooi bomenlaantje in Hoge Bergsebos Bleiswijk

PVDA DEBAT: HOE INCLUSIEF EN DIVERS IS LANSINGERLAND?

Nu de coronamaatregelen het mogelijk maken, kan de campagne van de PvdA Lansingerland voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart eindelijk officieel van start. Dat gebeurt tijdens de feestelijke campagneaftrap op maandagavond 7 februari van 19.45-21.45 uur in partycentrum ’t Manneke aan de Leeweg 33 in Berkel en Rodenrijs. Iedereen is van harte welkom mits je aan de corona voorwaarden voor toegang (QR-code) voldoet. Je hoeft geen lid van de PvdA te zijn. De PvdA is er immers voor iedereen!

Centraal tijdens deze verkiezingsaftrap staat een spannend debat over de vraag hoe inclusief en divers onze gemeente anno 2022 eigenlijk is. Het is belangrijk dat iedereen er in Lansingerland bij hoort, geen last heeft van sociale uitsluiting, volwaardig mee kan doen, gelijke kansen kent, geen hinder ondervindt van nare vooroordelen en met respect behandeld wordt. Het gaat om LHBTI’s, mensen van niet westerse komaf, waaronder ook de vluchtelingen die in Lansingerland een nieuw bestaan proberen op te bouwen, en ook om de vele inwoners met een beperking die vaak ongewild aan de zijlijn staan.

Maar kan iedereen eigenlijk wel meedoen? Onder leiding van de bekende RTV programmamaker, docent en publicist Karim Amghar debatteren PvdA lijstrekker Petra Verhoef, COC Nederland voorzitter Astrid Oosenbrug, PvdA Tweede Kamerlid Barbara Kathmann, de nummers 2 en 3 op de PvdA kieslijst Hamid Azzouzi en Valmir Xhemaili over de vraag hoe inclusief Lansingerland nu is en wat er beter moet. De PvdA Lansingerland hoopt dat dit debat belangrijke input en inspiratie zal opleveren voor de discussies in de nieuwe gemeenteraad over deze belangrijke thema’s.  Natuurlijk is er tijd genoeg om na afloop onder het genot van een hapje en een drankje bij te praten. Dan wordt ook de officiële PvdA verkiezingsposter onthuld.

Al 50 jaar de wachters langs de Rottemeren

OP WEG NAAR EEN REGENBOOG STEMBUSAKKOORD IN LANSINGERLAND

Over een inclusieve samenleving gesproken: Petra Verhoef nodigde de afgelopen week alle lijsttrekkers uit om nog vóór de verkiezingen een Regenboog Stembusakkoord te tekenen. COC Rotterdam moedigt daartoe aan. Op dit voorstel wordt inmiddels heel enthousiast gereageerd door de verschillende lijsttrekkers en fractievoorzitters. VVD lijsttrekker Matthijs Machielse bood meteen hulp aan bij het organiseren hiervan.

Bij de landelijke verkiezingen in maart 2021 tekenden fractievoorzitters en vertegenwoordigers van acht partijen het stembusakkoord met COC Nederland. Natuurlijk gebeurde dit in aanwezigheid van een stralende Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland en onze lijstduwer. De gemeente Lansingerland sloot zich eind 2020 aan bij de Nederlandse Regenbooggemeenten, nadat de gemeenteraad zich toen bijna raadsbreed schaarde achter een door de PvdA-fractie ingebrachte motie die hiertoe opriep. Een plan van aanpak is er helaas nog niet. Standpunten uit het nog te tekenen Regenboog Stembusakkoord moeten wat ons betreft een duidelijke plek krijgen in het collegeprogramma. Natuurlijk moeten we zo snel mogelijk met de lokale LHBTI-gemeenschap concrete afspraken maken over het beleid dat onze gemeente de komende vier jaar wil gaan uitvoeren voor hen.

Brug bij aansluiting Merenweg Bleiswijk

Tot slot: Het gewone raadswerk maakt voor ons nu stap voor stap plaats voor onze campagneactiviteiten. Alles is tot in de puntjes door ons campagneteam voorbereid. De politieke taferelen van de afgelopen week maken ons eens te meer duidelijk dat deze coalitie op de laatste benen loopt. De frustraties van collegeleden zijn overduidelijk. De coalitiepartijen zijn allang voor zichzelf begonnen. Treurig eigenlijk. Kortom, de hoogste tijd voor een nieuw bestuur waarin de PvdA het verschil gaat maken. Wij zijn er klaar voor!

Grijze Rottemeren in Bleiswijk