WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 12 T/M 18 JUNI 2022

18 juni 2022

Dit is nummer 635 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Er is belangrijk nieuws over de langdurige opvang in Lansingerland van ontheemden uit Oekraïne. Ook werd de Kadernota 2023-2026, het doorkijkje over de financiële positie van de gemeente Lansingerland, aan de raad gepresenteerd. Deze week stuurde het college van Lansingerland ook een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland met de boodschap dat de planvorming Driehoek Noordpolder wordt hervat. Ons college geeft aan dat er ruimte moet zijn voor een zorgvuldig participatietraject met bewoners en dat er een Nota van Uitgangspunten wordt vastgesteld door de gemeenteraad alvorens een ontwerp bestemmingsplan op te stellen. De borging van een goede verkeersontsluiting is hierbij een voorwaarde. Heel bijzonder deze week is het maar liefst 50-jarige PvdA-lidmaatschap van Boon Maasland uit Bergschenhoek.

Berkelse Noordpolder

RAAD KIEST VOOR PILOT DECENTRALE OPVANG VOOR OEKRAINSE ONTHEEMDEN

Afgelopen dinsdagavond sprak de raadscommissie Algemeen Bestuur uitvoerig over het verzoek van de Veiligheidsregio Rotterdam aan de gemeente Lansingerland om, samen met de gemeente Vlaardingen, mee te doen aan een grootschalig en langdurig opvangproject voor ontheemden uit Oekraïne. Een groot deel van de huidige opvangplaatsen in onze regio vervalt de komende maanden dus er zijn aan het eind van de zomer 2022 alternatieven nodig, ook voor de langere termijn. Daar komt bij dat het Rijk voor de regio’s de taakstelling heeft verhoogd van 50.000 beschikbare plekken naar 75.000 plekken omdat als gevolg van de aanhoudende oorlog nog steeds nieuwe ontheemden instromen. Het oorspronkelijke plan voorzag in centrale huisvesting voor 1000-1500 Oekraïners op de ontwikkellocatie Bleizo-West, dit in combinatie met de bouw van flexwoningen voor starters en spoedzoekers op de Lansingerlandse woningmarkt. Hiervoor is de medewerking van de gemeente Zoetermeer noodzakelijk. Die heeft te kennen gegeven dat zij alleen wil meewerken bij een concreet uitzicht op permanente woningbouw op Bleizo-West.

Nanno Scheringa, onze woordvoerder in dit belangrijke dossier, gaf tijdens het raadscommissiedebat aan dat de PvdA de burgemeester steunt in zijn plan voor de opvang van 1000-1500 mensen uit Oekraïne in combinatie met de huisvesting van spoedzoekers. Ook Sonnie Biharie en Hamid Azzouzi waren namens de PvdA tijdens dit debat aanwezig. Er ligt volgens Nanno een stevige uitdaging om de zorg, onderwijs en verdere ondersteuning van deze grote groep mensen tijdig op orde te krijgen. Dat geldt ook voor het maatschappelijke draagvlak en de bestuurlijke beren op de weg met betrekking tot de locatie Bleizo-West. De PvdA ziet ook goede kansen voor een decentrale kleinschalige aanpak in de bestaande kernen, verspreid over meerdere bouwlocaties in Lansingerland. Snelheid is nodig dus er zijn helaas beperkingen aan de burgerparticipatie om nog aan het eind van deze zomer te kunnen gaan bouwen. De raad zal dus krachtig voor haar besluit moeten gaan staan, merkte de burgemeester terecht op. Misschien kunnen we ook wat leren over hoe de gemeente Vlaardingen met dit vraagstuk omgaat, opperde Nanno.

CDA, Leefbaar 3B en VVD kozen voor een decentrale en kleinschalige opvang van maximaal 300 Oekraïners in Lansingerland waarbij alle gemeenten in onze veiligheidsregio naar rato van hun omvang ook mee moeten gaan doen. Meer inzet van Lansingerland gaan de mogelijkheden van onze gemeente volgens hen te boven. “We moeten solidair zijn met de Oekraïners maar ook met onze eigen inwoners” zei CDA woordvoerder Jan-Willem van den Beukel. Het begrip “solidariteit” is bij hem kennelijk aan enige slijtage onderhevig.

De overige partijen in de raad wilden de lat hoger leggen al hoewel ook zij de uitdagingen en knelpunten die hiermee gepaard gaan wel zeker inzagen. Toch werd het per saldo een constructief en oplossingsgericht commissiedebat waarin de inzet was om er als raad gezamenlijk uit te komen. Burgemeester Pieter van de Stadt constateerde dat er politiek draagvlak is om via een decentrale aanpak te starten met de opvang van ongeveer 300 Oekraïners, onder de voorwaarden dat er geen negatieve gevolgen mogen zijn voor de financiën en de omgeving. De PvdA denkt overigens dat het best lastig kan worden om aan die voorwaarden te voldoen. Wij vinden dat enig negatief effect acceptabel is. Het is goed dat de burgemeester aangaf dat hij samen met burgemeester Aboutaleb van Rotterdam en de burgemeester van Vlaardingen garanties van het Rijk gaat vragen over financiële compensatie.

Nadat de eerste 300 Oekraïners zijn opgevangen, moet in overleg met de raad geëvalueerd worden of de opvang goed loopt. In dat geval kan via een trapsgewijze aanpak opnieuw groen licht gegeven worden aan de opvang van nog eens 300 Oekraïners. Een stap voor stap aanpak dus binnen de door de Veiligheidsregio voor de pilot aangegeven kaders. Op basis van dit alles ging de raad akkoord. De burgemeester had de commissie goed meegenomen en overtuigd.

Om de vaart erin te houden, geeft de burgemeester er de voorkeur aan om ook voor de decentrale opvang eerst de locatie Bleizo-West in te zetten. Dat moet wel gebeuren binnen de kaders van de beoogde pilot van de Veiligheidsregio die op dit moment nog uitgaat van zo’n 800 plekken. De burgemeester overlegt nu met college, de Veiligheidsregio en de gemeente Zoetermeer over de door de raad van Lansingerland voorgestane gefaseerde aanpak met telkens een go of no go besluit om al dan niet verder uit te breiden en rapporteert de resultaten van dat overleg terug naar de raadscommissie.

Lansingerland verzorgt nu de kleinschalige en tijdelijke noodopvang van 50 asielzoekers in een locatie naast het gemeentehuis en van 50 ontheemden uit Oekraïne in de voormalige Rabobank in Bergschenhoek. De dagelijkse organisatie die sterk leunt op de inzet van vrijwilligers piept en kraakt nu al. Dat is een groot punt van zorg. Ook is er de opvang en begeleiding van statushouders in onze gemeente die door Humanitas wordt verzorgd. Voor de tweede helft van 2022 moet onze gemeente via 3B-Wonen aan 49 mensen huisvesting bieden. Voor heel 2022 gaat het om 85 personen. Dan zijn er 2 meer dan in 2021 en een verdubbeling van de aantallen in 2019 en 2020.

Het signaal van de fractie van GroenLinks dat de gemeente Lansingerland een grote humanitaire verantwoordelijkheid heeft als het gaat om de opvang van asielzoekers, statushouders en ontheemden uit Oekraïne en die ook écht in de praktijk moet gaan waarmaken, is ons dan ook uit het hart gegrepen. Een welvarende gemeente als Lansingerland moet zorgen voor een stevige inzet waarvoor een creatieve organisatie absolute randvoorwaarde is. Nu geldt nog te veel een aanpak die bol staat van improvisatie. Daar gaan we het op den duur zeker niet mee redden. Een grote uitdaging dus voor het nieuw aantredende college. De organisatie van de opvang van statushouders, asielgerechtigden en ontheemden moet de komende 4 jaar grote lokale politieke prioriteit gaan krijgen. Eigenlijk zou de opvang van vluchtelingen gezien de complexiteit, omvang en maatschappelijke impact in de categorie ‘grote projecten’ moeten worden opgenomen.

Boon Maasland (midden), zijn echtgenote en bestuurslid Erik Visser

BOON MAASLAND 50 JAAR LID VAN DE PARTIJ VAN DE ARBEID

Ongetwijfeld zullen vele inwoners van Lansingerland hem kennen. Liefst 40 jaar lang hielp Boon Maasland hen als actief lid van de FNV met de jaarlijkse klus om het aangiftebiljet voor de belastingen in te vullen. Bovendien was hij als vrijwilliger bij Humanitas Thuisadministratie steun en toeverlaat voor menigeen bij het op orde krijgen van het huishoudboekje. In 2013 kreeg hij voor zijn grote maatschappelijke inzet uit handen van de toen net aangetreden burgemeester Ewald van Vliet het Ridderschap in de Orde van Oranje Nassau opgespeld. Sinds 1972 is hij ook lid van de PvdA, tot 2007 van de afdeling Bergschenhoek en sinds de gemeentelijke herindeling in 2007 van de afdeling Lansingerland. Ter gelegenheid van zijn 50-jarige lidmaatschap van de PvdA ontving hij op 3 juni uit handen van PvdA afdelingssecretaris Erik Visser en afdelingsvoorzitter Gerard Bovens de gouden erespeld van de PvdA.

Boon Maasland is Bergschenhoek en de PvdA altijd trouw gebleven. Hij werd geboren in de meidagen van 1940, vlak nadat Nederland capituleerde voor de Duitse inval. “Mijn geboortehuis was volledig verduisterd op een heel klein peertje na anders kon onze huisarts, de voor ouderen in Bergschenhoek zeer bekende dokter Hoedemaker, zijn werk niet doen. Ik ging als 14 jarige aan de slag als timmerman. Toen ik gebruik kon maken van een regeling om vervroegd uit te treden, stortte ik mij volledig op het vakbondswerk in de land- en tuinbouwsector. Ik heb mij altijd met hart en ziel ingezet voor een solidaire samenleving en een eerlijke beloning voor het werk van de mensen. Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid. Daar ligt de kracht van de PvdA”. Inmiddels woon ik sinds mijn huwelijksdag samen met mijn echtgenote al 57 jaar met heel veel plezier in de Julianalaan”.

De Knip in de Noordeindseweg blijft waarschijnlijk

KADERNOTA 2023-2026 IS NOG LANG NIET COMPLEET

Afgelopen woensdag was de presentatie van de Kadernota 2023-2026. Het verschijnen van de Kadernota is elk jaar een belangrijk politiek document want met het vaststellen van deze nota bepaalt de raad de financiële kaders en uitgangspunten voor de Meerjarenbegroting 2023-2026. Die wordt in november van dit jaar door de raad vastgesteld. Het college meldt dat het karakter van de Kadernota dit jaar anders is dan in voorgaande jaren. Het nieuwe college is immers pas net aan de slag gegaan en heeft haar bestuurlijke stempel nog niet op deze nota kunnen drukken. Het gaat dus om een beleidsarme Kadernota waarin het financiële beeld van 2022 wordt voortgezet en alleen de autonome ontwikkelingen waarop de gemeente geen invloed heeft zijn opgenomen. Je moet hierbij denken aan prijsverhogingen en hogere lonen.

Deze Kadernota biedt alleen een goed overzicht over de kostenkant van de Kadernota. Over de belangrijkste baten en inkomstenzijde is nog geen duidelijkheid. Dat komt vooral omdat bij het opstellen van deze nota officieel nog niet duidelijk was hoe de bijdrage van het Rijk vanuit het Gemeentefonds er in 2022 zal gaan uitzien. Daarom sluit de Kadernota nog met een tekort van €3.4 miljoen. De begin juni verschenen meicirculaire van het ministerie van BZK moet hier helderheid over gaan geven. Maar deze cijfers zijn door het college nog niet in de Kadernota 2023-2026 verwerkt. In de komende dagen volgt er een brief van het college hierover. Het college wil het financiële plaatje compleet maken in de Meerjarenbegroting 2023-2026 die in oktober van dit jaar verschijnt.

Een voorzichtige blik van onze fractie op de meicirculaire van het ministerie van BZK laat zien dat de algemene uitkering voor alle gemeentes in ons land stijgt van ruim 30 miljard in 2022 naar ruim €32 miljard in 2023. Van deze €2 miljard extra kan ruim €1 miljard gezien worden als vrij besteedbaar door de gemeenten, het zogenaamde accres. De andere extra €1 miljard is geoormerkt voor specifieke door de gemeente uit te voeren taken. Net als in 2022 is het volgens onze fractie aannemelijk dat de meicirculaire voor de gemeente Lansingerland ruim voldoende extra financiële middelen oplevert om de Meerjarenbegroting 2023-2026 (exclusief de wensen van de nieuwe coalitie) opnieuw sluitend te maken. Dan komt automatisch weer de volgende vraag terug: Gaan we bezuinigen om wensen te dekken of gaan we ook dit keer prudent om met bezuinigingen?

Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het nieuwe college overstapt van ‘realistisch begroten’ naar ‘behoedzaam begroten’. Hierdoor worden er een aantal stelposten gereserveerd in deze Kadernota (bijv. index en inhuur). Deze behoedzaamheid kan leiden tot ‘meer lucht’ (ruimte) in de begroting.  Bij de behandeling van de jaarstukken 2021 hebben we voorgesteld om goed te kijken naar deze ruimte binnen de bestaande begroting. Dat de begroting veel lucht bevat is aannemelijk, gelet op de structurele overschotten van de afgelopen 15 jaren.

Eigenlijk kun je dus maar weinig met deze Kadernota. In het commissiedebat van volgende week kunnen de verschillende fracties niet meer doen dan belangrijke kaders meegeven. Waarop mag niet bezuinigd worden, mocht dat nodig zijn? Mogen lokale belastingen omhoog of niet? Voor welke programma’s moet juist extra budget beschikbaar komen? Ten koste van wat? Dat soort dingen. En ook kunnen  we aangeven hoe we in het verdere proces richting de Begroting willen worden meegenomen door het college.

De vraag is dus of we deze nota als raad werkelijk in zijn geheel willen vaststellen of alleen het onderdeel uitgangspunten. Het ligt meer voor de hand om te volstaan met er als raad kennis van te nemen. Dat voorkomt ook dat het nu gepresenteerde tekort van €3.4 miljoen een eigen politiek leven gaat leiden. Dat gebeurde vorig jaar ook en leidde in de periode juni-december 2021 tot veel politieke onrust. Bijna was de raad toen in de val gelopen om te gaan bezuinigen op het sociaal domein en de ambtelijke organisatie terwijl dat voor 2022 helemaal niet nodig was. Onze fractie heeft zich daar een half jaar lang fel en met succes tegen verzet. De stille ambitie van het toenmalige college was om de Meerjarenbegroting 2022-2025 structureel sluitend te maken. Dus niet alleen voor 2022 maar ook voor de jaren erna. Dat moest gefinancierd worden door te bezuinigen op budgetten voor inwoners die het meest in de knel zitten. Van OZB-verhoging was natuurlijk geen sprake. Lees onze weekberichten in de periode mei-december 2021 er maar op na.

Veldbloemen Offenbachviaduct Berkel Noord

Tot slot: We hebben nog drie intensieve weken te gaan voor het jaarlijkse zomerreces begint. De komende week staat in het teken van het debat over de Kadernota 2023-2026 en de Zomerrapportage 2022 (de financiële tussenstand) in de commissie Algemeen Bestuur. Die vindt plaats op donderdagavond 23 juni. Ook is er woensdagavond een beeldvormende bijeenkomst over de ontwikkeling van het bedrijventerrein de Greenery/Klappolder in Bleiswijk en de Omgevingswet. Natuurlijk is er aanstaande maandag weer fractieoverleg. Heb een goede week!

Anthura Hyacintenweg Bleiswijk

Noordeindseweg Berkel Noord