WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 14 T/M 20 MEI 2022

21 mei 2022

Dit is nummer 631 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week van de maandelijkse raadscommissies. Op de agenda van de commissie Ruimte stonden de nieuwbouwplannen voor de Berkelse buurt De Wildert en de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025. De gecombineerde commissie Samenleving en Algemeen Bestuur boog zich uitvoerig over het Voorlopig Pakket Participatietraject RTHA. Met Nanno Scheringa als onze woordvoerder sprak deze combi-raadscommissie ook over de plannen om bij wijze van regionaal experiment op Bleizo-West tijdelijke flexwoningen te gaan bouwen voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Dit plan werd met veel verve gepresenteerd door onze burgemeester in het kader van de door onze veiligheidsregio voorgestane regionale aanpak. Zijn verhaal kreeg steun van onze fractie, zij het dat we graag zien dat er ook mogelijkheid is om niet-Oekraïners die met spoed een woning zoeken op deze locatie te huisvesten. Een experiment geeft zeker kans om de inzet van flexwoningen te testen voor andere doelgroepen in de toekomst. Natuurlijk moet ook de verwachte bouw van permanente woningen op Bleizo-West niet vertraagd worden.

Huijgensplantsoen Berkel dorp

TUSSENBALANS PARTICIPATIETRAJECT RTHA

Afgelopen woensdagavond besprak de raadscommissie Samenleving het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) over RTHA. Het definitieve pakket gaat onderdeel vormen van de aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit dat de luchthaven gaat indienen. In ons weekbericht 630 stonden wij uitgebreid stil bij de geschiedenis van dit participatietraject en de informatie die van belang is om dit voorlopige pakket op waarde te kunnen beoordelen.

Onze woordvoerder Petra Verhoef begon haar bijdrage met ons uitgangspunt dat de PvdA-fractie het belangrijk vindt dat met een nieuw luchtvaartbesluit de ervaren hinder voor omwonenden niet toeneemt en liefst zelfs afneemt. “Met die ogen hebben we gekeken naar het VPP-RTHA. Daarnaast hebben we de reactie van bewonersvertegenwoordiger mevrouw Van de Coevering ernaast gelegd, de inbreng van diverse insprekers en twee brieven van het college”. Deze twee brieven nam Petra Verhoef als eerste onder de loep.

Op 21 april 2021 stuurde het college naar de raad het zogenaamde belangenoverzicht van Lansingerland over het toen nog te starten participatietraject. In deze brief wordt de aanwezigheid van RTHA als een gegeven gezien. De door het Kabinet vastgestelde Luchtvaartnota beschouwt RTHA als een luchthaven van nationaal belang. En discussie over sluiten van de luchthaven in het kader van dit participatietraject zien wij als PvdA-fractie dus niet als zinvol. Sluiting was door de raad in april 2021 niet als punt van onderzoek door de raad aan het college meegegeven. Het college geeft in diezelfde brief aan dat het in het belang van Lansingerland is om te komen tot een voorkeursscenario dat kan rekenen op draagvlak bij onze raad en onze bewonersvertegenwoordiging. Ook dat is een belangrijk gegeven bij onze oordeelsvorming over het VPP.

Met betrekking tot het toen net verschenen VPP stelt het college in een brief van 12 april 2022 onder andere “…dat het VPP op veel onderdelen voldoet aan de belangenbrief aan de raad d.d. 21 april 2021, maar dat het college wel op meer had gehoopt. Het college schrijft: “Daarbij dient wel in aanmerking genomen te worden genomen dat vanaf de aanvang van het participatietraject duidelijk is dat de speelruimte om tot consensus te komen niet groot is”.

De PvdA-fractie onderschrijft deze conclusie van het college. De andere ruim 30 deelnemers aan het Participatietraject, waarvan 7 uit de luchtvaartsector zelf, zullen ongetwijfeld ook tot deze bevinding gekomen zijn. Ook de luchtvaartsector kent onderling grote verschillende belangen. Denk bijvoorbeeld maar aan de luchthaventarieven en de slot-regelingen. Toch willen we optimistisch blijven. Er zijn zeker nog de nodige verbeteringen mogelijk in het voorlopig pakket van het participatietraject. Die stappen kunnen in de volgende maanden worden gemaakt.

Onze fractie dankt de vertegenwoordiger van het college en ook mevrouw Thea van de Coevering, de vertegenwoordiger van onze inwoners in de CRO, voor hun grote inzet in het participatieproces. Mevrouw Van de Coevering heeft haar moeilijke taak als bewonersvertegenwoordiger zeer zorgvuldig en uiterst volhardend verricht. Onze fractie hoopt van harte dat zij haar moeilijke karwei zal afmaken. Het VPP is een formeel tussenmoment, de reacties die erop zijn gekomen uit de samenleving en ook mevrouw Van de Coevering’s eigen analyse bieden aanknopingspunten voor verbetering. Volgens ons hoort daar ook bij de zinsneden aanpassen die volgens haar ‘onderhandelingstrucs’ zijn of zaken die ‘tussen de regels door staan’ helder krijgen. Petra ging vervolgens in op een aantal inhoudelijke punten.

De PvdA-fractie onderschrijft het scheiden van de gebruiksruimten voor het maatschappelijke verkeer en het overige verkeer. Dit komt overeen met het standpunt van de raad naar aanleiding van de rapportage van verkenner Joost Schrijnen, vijf jaar geleden. Het is realistisch om voor het groothandelsverkeer uit te gaan van de gerealiseerde gebruiksruimte in 2019. Uitgaan van een eerder jaar, bijvoorbeeld 2013, het jaar waarin de Omzettingsregeling van start ging, maakt weinig verschil. De geluidsemmer was toen net zo groot als in 2019. De gebruiksruimte mag voor de PvdA de komende jaren in vergelijking tot 2019 niet meer groeien.

Onze fractie vindt dat er pas een definitieve uitspraak kan worden gedaan over de voorgestelde regeling van de ochtend- en avondpiek wanneer er een doorgerekend meerjarenoverzicht is over om hoeveel vluchten het in de praktijk exact gaat. Met name in het voor- en hoogseizoen. Juist de ochtendpiek en in mindere mate de avondpiek levert veel belevingshinder op. De PvdA-fractie vindt dat met name in de periode 7.00-8.30 uur er getalsmatig sprake moet zijn van krimp en maximering van het aantal vertrekkende vluchten in vergelijking tot 2019. Het aantal van maximaal 10 starts die het VPP op pagina 12 noemt, vinden wij te hoog. Het is wel goed dat er in deze periode dan geen landende vliegtuigen meer zullen zijn.

Van belang is om exact te weten hoeveel minder geluid de nieuwe generatie Airbusvliegtuigen precies gaat opleveren. Er is sprake van 3 Dba minder herrie. Dat is een halvering van het geproduceerde geluid. Maar hoe pakt dit op de grond uit? Dit is een terecht pijnpunt van de vereniging BTV. Wat speelt (zie de ervaring rond Schiphol) is dat meer mogen vliegen in verband met de productie van minder lawaai, er voor zorgt dat de stilte-tijden tussen de verschillende vluchten korter worden. Er is meer verkeer dat weliswaar per vliegtuig minder herrie oplevert met als gevolg dus meer gebruiksruimte maar, omdat er meer gevlogen wordt, toch steeds weer belevingshinder van omwonenden veroorzaakt. Dit vormt een minpunt voor de 50% extra verdienregeling. Voor de PvdA-fractie is dit een los eindje in het VPP dat nadrukkelijk verder uitgewerkt moet worden wat betreft de gevolgen voor de omwonenden.

Een ander pijnpunt in het VPP is de onduidelijkheid over de rustperiode in de nacht. Is dat tussen 11 uur in de avond en 7 in de ochtend of tussen 2 en 6 uur in de ochtend? Hierover moet klip en klaar helderheid komen.

Tot slot. De luchtvaart zit in een zeer intensieve transitiefase. Voor de PvdA-fractie zal de toekomst van de luchtvaart duurzaam zijn of niet zijn. Net als trouwens van die van beide andere mainports, de Rotterdamse haven met zijn petrochemische industrie en onze van aardgas afhankelijke Greenport. Daar wordt door vele communities momenteel keihard aan gewerkt. RTHA vervult in dit proces als proeftuin voor duurzaam en schoon vliegen een belangrijke regionale en ook nationale rol. Het aanstaande Luchthavenbesluit moet daarbij naadloos aansluiten en de brug vormen naar klimaatneutraal en schoner vliegen. Wel belangrijk is het om scherp te krijgen wat als ‘innovatief vliegen’ wordt aangemerkt, het moet geen vrijbrief worden voor allerlei extra vluchten. Ook dat moet voor ons nog helderder worden in het vervolgtraject.

Noordeindseweg Berkel centrum

Het algemene gevoel van de raadscommissie was dat het resultaat van het participatieproces tot op heden aan de magere kant is voor met name inwoners die hinder ervaren van het luchtverkeer. Het is en blijft een zorgvuldige afweging tussen de belangen van de zeer vele inwoners in onze gemeente die maar wat graag via RTHA vliegen en die van de inwoners die daar last van zeggen te hebben. Afgesproken werd dat de woordvoerders van de verschillende partijen zullen trachten een gezamenlijke reactie op het VPP op te stellen. Dat gebeurt aanstaande dinsdagavond. Die reactie zal dan in de raadsvergadering van 2 juni formeel worden vastgesteld.

Voor de PvdA fractie is van belang dat deze reactie alleen een uitgebreide opsomming bevat van de geïnventariseerde pijnpunten, mogelijk ontbrekende thema’s en vragen die er bij de acht fracties leven. Ook door insprekers genoemde ervaringen kunnen worden ingebracht in de volgende stappen in het participatieproces. Feitelijke onjuistheden of verwarring zaaiende punten moeten zo snel mogelijk worden weggenomen uit het traject. Het gaat wat ons betreft nu dus niet om een politiek oordeel over het voorlopige pakket. Daarvoor is het nu te vroeg. Wij volgen hierin het terechte standpunt van wethouder Simon Fortuyn. Een definitief oordeel is pas aan de orde wanneer de minister IenW de door RTHA ingediende aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit in verband met een in te dienen zienswijze aan de gemeente zal voorleggen. Bij deze aanvraag zal naast het definitieve pakket met de resultaten van het participatietraject ook bijvoorbeeld ook de Milieu Effect Rapportage worden toegevoegd.

Nieuwe fietsbrug winkelcentrum Berkel

SNEL BOUWEN VOOR DE BUURT IN DE BERKELSE DE WILDERT

Dinsdagavond debatteerde de raadscommissie Ruimte over de Nota van uitgangspunten voor de nieuwbouw op de Berkelse locatie ‘De Wildert’. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder.  Het gaat om 10 stokoude ouderenwoningen en een voormalige school die daar plaats gaan maken voor 30 sociale huurwoningen voor ouderen, twee huisartsenpraktijken, een apotheek en een recreatiezaal voor de nieuwe bewoners.

Er komen nu seniorenwoningen in de vorm van gelijkvloerse appartementen. Die sluiten perfect aan bij de vraag naar levensloopbestendige woningen in Lansingerland. Het past bij de ambitie om voor deze doelgroep passende woningen te ontwikkelen, wat ook de doorstroming op de woningmarkt stimuleert. En daarmee weer de kansen op het vinden van een woning voor bijvoorbeeld jonge gezinnen.

Wat de PvdA-fractie betreft is de participatie met de buurt prima uitgevoerd:

• een meedenkgroep bestaande uit ongeveer 15 leden (bewoners uit alle omringende straten en vertegenwoordigers van de Wijkvereniging Berkel Dorp en de Huurdersvereniging Lansingerland) heeft tijdens drie bijeenkomsten gesproken met 3B Wonen, de gemeente en de architecten.
  • De ideeën, wensen en belangen van de omwonenden en andere belanghebbenden zijn gebundeld.

Valmir gaf aan dat het onmogelijk is om ieders belang te dienen. Maar de Nota van uitgangspunten is zeker in balans. Voor de PvdA-fractie heeft snel bouwen van deze 30 speciaal voor ouderen bestemde sociale huurwoningen grote prioriteit. De grote behoefte is duidelijk en het sluit naadloos aan bij onze ideeën met betrekking tot bouwen voor de buurt. Wat de PvdA fractie betreft moet er bij de verdere uitwerking van de plannen goed gekeken worden naar het verkeer en het parkeren in deze buurt. Natuurlijk moet de architect het nieuwbouwplan, met behulp van een goede betrokkenheid van de buurt, optimaal laten aansluiten aan de rest van de huizen in de wijk.

De meerderheid van de raad lijkt het bouwplan voor De Wildert, zij het met wat aanpassingen, te gaan steunen. Alleen de fracties van GroenLinks en CDA uitten grote bezwaren. Zij vragen zich bijvoorbeeld af of de huisartsenpost niet op een andere locatie kan worden gevestigd en of het bestaande schoolgebouw niet kan worden gerenoveerd en hergebruikt.

Te slopen schooltje De Wildert

RAAD MAAKT TUSSENBALANS WOONVISIE 2021-2025 OP

“De PvdA-fractie heeft er de afgelopen vier jaren keihard voor geknokt om veel meer sociaal en betaalbaar te gaan bouwen. Onze aanpak heeft succes gehad. Maar we zijn er nog lang niet”. Met deze uitspraak begon Valmir Xhemaili dinsdagavond in de commissie Ruimte zijn verhaal over de uitvoeringsagenda Woonvisie Lansingerland 2021-2025. Zie hierover ook ons weekbericht 630 van de vorige week.

Wat de PvdA-fractie betreft gaan we de komende jaren uit van 11816 nieuwe woningen waarvan totaal minstens 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar met veel aandacht voor starters, ouderen en mensen met een laag en middeninkomen. Denk aan: (wijk)verpleegkundigen, wijkagenten, leraren, schoonmakers, supermarkt medewerkers. Kortom, de maatschappelijke middenklasse die in de praktijk de samenleving draaiende houdt.

Bouwen voor de buurt blijft voor de PvdA-fractie een topprioriteit. Onze fractie is inmiddels in het goede gezelschap van woonminister Hugo de Jonge (CDA) die vorige week stelde dat hij “meer balans in de woningvoorraad”, wil. “Volgens mij leest Hugo de Jonge onze weekberichten, want dit roept de PvdA-fractie al jaren. Hij zei: ‘Gemeenten met minder dan 30% sociale huur in hun bestaande woningvoorraad, moeten met hun nieuwbouw proberen dichter bij die 30% te komen”. Dit roepen wij ook al jaren voor onze gemeente. Lansingerland is echt het slechtste jongetje van de klas in de regio als het om percentage sociale woningen gaat. Meer diversiteit in woningaanbod komt ten goede aan het economisch perspectief en verenigingsleven van Lansingerland”.

“In een papieren werkelijkheid kun je niet wonen”, stelde Valmir. Veel van de nieuwbouwprojecten die het college in de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025 presenteert, bestaan nog maar op papier. Van de plannen om vanaf 2021 in totaal 11816 woningen te gaan bouwen, is tot op heden nog maar 40% zeker. Met name aan het grootste project, de minstens 5000 op Bleizo-West te bouwen woningen, kleven nog heel veel onzekerheden. Het is voor het nieuwe college dus alle hens aan dek en op volle kracht vooruit. Mijn fractie helpt graag mee om deze klus tot een succes te maken.

Onze fractie maakt zich zorgen over de vraag of het gemeentelijk apparaat wat menskracht betreft voldoende is toegerust om deze gigantische klus te gaan klaren. Ook moet de bestuurlijke samenwerking met de provincie hiervoor naar een hoger niveau worden getild.

De PvdA-fractie mist voortvarendheid en daadkracht in de huisvesting van de arbeidsmigranten en ontwikkeling daarvan. Deze huisvesting is onder de maat waarbij ook vaak veel uitbuiting is. De PvdA-fractie vindt dat de gemeente regisseur moet zijn bij de ontwikkeling van woonprojecten voor arbeidsmigranten. “We hopen dat initiatieven waar gemeente en bedrijven over praten nu eindelijke snel van de grond komen” aldus Valmir.

Ook de rest van de raad stemde in met deze tussenbalans. Wat ons opviel was dat een aantal fracties (zoals ChristenUnie, D66, CDA) opmerkte dat het verhaal een tijdspad mist. Wat is de precieze planning van de vele nieuwbouwprojecten precies? Onze fractie zag hier de humor wel van in want het is juist een deel van de raad die het voor het college moeilijk maakt om de vaart in de ontwikkeling van een aantal projecten te houden. Denk maar aan de Driehoek Noordpolder en de beide grote nieuwbouwprojecten in Bleiswijk.

Te slopen woningen Oranjestraat Berkel

Tot slot: Komende week gaat Hamid Azzouzi maandagavond naar een bijeenkomst van de begeleidingscommissie accountantscontrole (BAC) en gaat de fractie woensdagavond naar beeldvormende bijeenkomsten over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs en de Omgevingswet. Onze fractie verwacht elk moment witte rook met betrekking tot de vorming van een nieuwe coalitie WIJ Lansingerland, Leefbaar 3B, D66 en ChristenUnie en van een nieuw college. Heb een goede week!

Nieuwbouw Berkel centrum