WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 15 T/M 21 JANUARI 2022

22 januari 2022

Dit is nummer 615 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De afgelopen week was politiek gezien een stuk rustiger dan de hectische vorige week die wij beschreven in ons weekbericht 614. Dat gaf ons ruimte om de belangrijke raadsvergadering van volgende week donderdag 27 januari voor te bereiden en ook tijd om samen met ons campagneteam de laatste hand te leggen aan de voorbereiding van onze campagne. Dat ons verhaal het debat prikkelt, bleek afgelopen week uit ingezonden brieven in De Heraut over ons speerpunt om te gaan bouwen voor de buurt. En mocht u zich afvragen waarom wij nog geen straatacties hebben gedaan: dat doen we bewust niet vanwege de COVID-maatregelen. In dit weekbericht ook ons standpunt over het referendum of een burgerberaad als onderdeel van de burgerparticipatie. Daar zijn wij niet voor.

Langs de Rottemeren

PVDA WIL 60% SOCIAAL, BETAALBAAR EN BEREIKBAAR BOUWEN IN BLEISWIJK

Op donderdag 27 januari neemt de raad een besluit over het Masterplan Woningbouwlocaties Merenweg en Lange Vaart Bleiswijk. In ons vorige weekbericht (614) stonden wij uitgebreid stil bij onze inbreng in het debat in de commissie Ruimte.

In de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwbouw in Bleiswijk van december 2020 was er nog sprake was van 40-50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen op deze twee locaties. Ons amendement om dit percentage te verhogen tot 50% kreeg geen steun. Maar zie, het in december 2021 verschenen Masterplan Woningbouwlocaties Merenweg en Lange Vaart Bleiswijk gaat tóch uit van 50%. Dat biedt volgens ons ruimte om de lat weer wat hoger te leggen. Zoveel mogelijk starters en ouderen uit Bleiswijk met een laag en middeninkomen moeten immers in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe woning bij de Merenweg en Lange Vaart in Bleiswijk. Om hierover te kunnen besluiten moet de raad bij het beslissen over het komende Omgevingsplan inzicht hebben in de consequenties van een variant waarin sprake is van totaal 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen, waarvan de helft sociaal.

Onze fractie zal daarom tijdens de komende raadsvergadering een motie indienen waarin het college verzocht wordt om in het op te stellen Omgevingsplan Merenweg en Lange Vaart aan de raad, behalve een plan voor 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen, ook een variant met bijbehorende grondexploitatie te presenteren waarin sprake is van totaal 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen, waarvan de helft sociaal.

Het Masterplan nieuwbouw in Bleiswijk gaat nu uit van 900 woningen. Dit aantal is absoluut noodzakelijk om te voorzien in de vraag naar woningen door zowel ouderen als starters uit Bleiswijk. Minder bouwen dan 900 woningen – door het op de locaties Merenweg en Lange Vaart verminderen van het in het Masterplan aangegeven maximum van 5 bouwlagen – kan volgens het college een vermindering van 175 woningen opleveren en kan ook een negatief effect van €10 miljoen op de grondexploitatie met zich meebrengen. De nieuwe Bleiswijkse wijk De Tuinen laat volgens ons zien dat hoogbouw tot 6 woonlagen en het behoud van het dorpse karakter prima samen kunnen gaan. Met een goede stedenbouwkundige inpassing en goed architectenwerk moet dat ook voor Merenweg en Lange Vaart kunnen lukken.

Onze tweede motie vraagt het college dan ook om bij de verdere uitwerking van het Masterplan in het Omgevingsplan vast te houden aan de bouw van tenminste 900 woningen.

Voor de PvdA fractie heeft 900 woningen bouwen in een periode van 10 jaar waarvan 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar de absolute prioriteit. Voor ons gaat het om bouwen voor de buurt waarbij met name gebouwd wordt voor starters die nu nog bij hun ouders wonen en voor ouderen die kleiner en levensloopbestendig willen gaan wonen. Hierdoor komen er huizen voor meerpersoonshuishoudens vrij waardoor ook deze groep woningzoekenden de kans krijgt om zich in Bleiswijk te vestigen.

Tijdens het debat in de commissie Ruimte gaf het college aan dat een bouwtijd van 10 jaar nodig is om goed op de lokale woningvraag te kunnen blijven aansluiten. Deze planning biedt goede kansen om de verkeersmaatregelen die nodig zijn om het extra verkeersaanbod vanuit de nieuwe wijk op te vangen, kritisch te monitoren. Tegelijk kan er dan ook gewerkt worden aan de noodzakelijke van de kruising Bleiswijk Zuid N209/Hoekeindseweg.

Over deze verkeersmaatregelen is veel ophef ontstaan. Vanuit de bewonersgroep die met de gevolgen van deze verkeersmaatregelen te maken krijgt, is fors verzet gerezen tegen het verkeersplan dat het college in het Masterplan voorstelt. Kort gezegd komt dat plan erop neer dat het college twee ontsluitingswegen wil aanwijzen die de verbinding vanuit de nieuwe wijk met de rest van Bleiswijk moeten gaan regelen: de drukke Lijsterlaan/IJsvogellaan en de nu nog stille korte en lange Nachtegaallaan. Voor de bewoners van de korte Nachtegaallaan zijn de druiven zuur. Zij wonen nu nog in een rustig straatje waar dagelijks 180 auto’s doorheen rijden. Wanneer de Nachtegaallaan een ontsluitingsweg voor de nieuwe wijk wordt, stijgt het aantal auto’s naar 1200 per dag. Volgens het college kan deze weg dit aan. Dit type erftoegangswegen heeft volgens het college een capaciteit van 4000 tot 6000 auto’s per dag.

Door de bewonersgroep is een aantal alternatieven opgesteld waarbij de Nachtegaallaan wordt ontzien. Die zijn vervolgens via een verkeersmodel en onafhankelijk onderzoek door verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng doorgerekend. Daaruit bleek volgens het college dat er dan een verplaatsing van de problemen naar de Leeuwerikstraat plaatsvindt. Daar gaan nu al 2200 auto’s per dag doorheen. Het college volhardt dan ook in het plan om de Nachtegaallaan te bestemmen tot tweede ontsluitingsweg, zo liet het de raad weten in een uitgebreide brief van afgelopen vrijdag. Daarin staat ook dat de weg aan de andere kant van de 1e ontginningstocht (watergang) leggen om verschillende redenen onmogelijk en onwenselijk is.

De PvdA-fractie zit met een dilemma. Wij begrijpen de bewoners van de nu nog stille Nachtegaallaan die de verkeersdruk voor hun deur volgens de verkeersmodellen zullen zien verzesvoudigen. Die verkeersdrukte wordt overigens weer minder als de aanpassing van de N209 gereed is. De ontsluiting vanuit de nieuwe wijk via twee wegen houdt het college als de beste optie. Hierdoor wordt de verkeersdruk beter gespreid volgens het advies van een deskundig verkeersadviesbureau. Wij moeten een afweging maken tussen de belangen van bewoners van een nu zeer rustige straat en die van de huidige en nieuwe inwoners van Bleiswijk die naarstig op zoek zijn naar een betaalbaar huis. Die belangenafweging gaan wij de komende dagen maken. Mogelijk dat periodieke evaluatie van de verkeersstromen en zo nodig bijsturing met maatregelen in de toekomst een oplossing kan bieden voor de bewoners van de Nachtegaallaan. Het college staat daar voor open en zegt ook toe het aantal parkeerplaatsen niet te verminderen.

Hoogbouw in De Tuinen Bleiswijk

WAT VINDEN WIJ VAN EEN REFERENDUM OF EEN BURGERBERAAD?

De PvdA Lansingerland is geen voorstander van een referendum of een burgerberaad. De gemeenteraad bestaat uit democratisch gekozen volksvertegenwoordigers die inspraak, consultatie en communicatie met inwoners goed moeten (laten) regelen. Ook (juist!) bij projecten met grote gevolgen. De PvdA Lansingerland is wel voorstander van burgeradviesraden, zoals de Adviesraad Sociaal Domein. Daarin zitten vaak ervaringsdeskundigen, zoals mensen die zelf een beperking hebben of een bijstandsuitkering hebben (gehad). Die adviezen vinden wij zeer nuttig, maar ze zijn niet bindend. De verschillende fracties gebruiken de adviezen om hun politieke standpunt beter te bepalen.

Schaapjes langs de Rottemeren

PVDA MOTIE OM LEGENDARISCHE HALTE BONFUT TE HEROPENEN

Bij menige fractie in de Raad van Lansingerland breekt het zweet uit wanneer de PvdA-fractie de terugkeer van de ZoRo-bushalte Bonfut weer eens op de agenda zet. Het waarom van hun nervositeit is ons niet duidelijk. Misschien dat zij er niet aan herinnerd willen worden dat zij in het verleden wel wat al te gemakkelijk met het verhaal van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio zijn meegegaan zonder zich echt te verdiepen in de belangen van de vele omwonenden die daar graag op de bus stapten. Maar zie, er is een nieuwe, hoopvolle ontwikkeling.

Voor de ingebruikneming van de ZoRo-busbaan is destijds door de Vervoersautoriteit besloten om de tijdelijke bushalte Bonfut op te heffen na de aanleg van de nieuwe halte Koegelwieckplantsoen in het AMG Schmidtpark. Hierdoor is er een afstand ontstaan van 1,5 km tussen de eindhalte bij station Rodenrijs en de volstrekt niet sociaal veilige halte Koegelwieckplantsoen. De bewoners van het westelijk deel van de wijk Rodenrijsezoom, Wildersekade en Bonfut zijn hiervan de dupe. De nieuwbouw van de naast de voormalige halte Bonfut gelegen nieuwe wijken Rodenrijsevelden en Buyten vordert inmiddels gestaag. De nieuwe Mobiliteitsvisie geeft terecht aan dat de afstanden tot OV-haltes groot tot zeer groot zijn. Door wethouder Simon Fortuyn is tijdens het commissiedebat over de nieuwe Mobiliteitsvisie 2040 aangegeven dat de heropening van de halte Bonfut pas voorzien is in 2035 wanneer de ZoRo-buslijn vertramd is. U leest het goed: 2035, niet 2025.

Dit vindt de PvdA-fractie veel te laat. Wij gaan tijdens het raadsdebat over de nieuwe Mobiliteitsvisie dan ook een motie indienen waarin het college verzocht wordt om er bij de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio voor te pleiten dat de voormalige ZoRo-bushalte Bonfut met ingang van de dienstregeling 2024 weer heropend wordt.

Lange Vaart Bleiswijk

Tot slot: op donderdagavond 27 januari is de er maandelijkse raadsvergadering waarin bouwen in Bleiswijk en de nieuwe Mobiliteitsvisie 2040 prominent op de agenda staan.

Met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen is onze website aangepast. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/themas/

Noteer alvast maandag 7 februari 2022 om 20 uur in partycentrum ’t Manneke in uw agenda. Dan is de flitsende aftrap van onze campagne. Over het programma binnenkort meer. We hopen van harte dat COVID dan geen roet meer in het eten gooit!

Sluisje Bleiswijk

Bleiswijkse Fles