WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 18 – 22 MAART 2024

22 maart 2024

Dit is nummer 699 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Donderdagavond was de maandelijkse raadsvergadering met uitsluitend hamerstukken op de agenda. Binnen een half uur stonden de raadsleden weer buiten. Woensdag was er een belangrijk debat in de provinciale Statencommissie over het al dan niet plaatsen van windmolens op Bleizo West. En er was goed nieuws over het aantal passagiers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer dat de RET onze inwoners aanbiedt.

Voorjaar in de Edelsteenwijk

LANGDURIG PROVINCIAAL DEBAT OVER MOGELIJKE BOUW VAN WINDMOLENS

Van groot belang voor Lansingerland was woensdag het debat in de provinciale Statencommissie Economie en Energie over het door het college van Gedeputeerde Staten (GS) besloten vervolgonderzoek met betrekking tot het plaatsen van windmolens op het grondgebied van onze gemeente.

Daartoe zijn drie locaties in beeld: Bleizo-West, de Berkelse Noordpolder en het landelijke gebied ten noorden van de Kruisweg. Het college van GS heeft in december 2023 via een projectbesluit de regie in dit al sinds 2012 lopende vraagstuk teruggenomen van de gemeente Lansingerland.

Over deze voor onze gemeente en ook de gemeente Zoetermeer belangrijke ontwikkeling is de afgelopen maanden veel van doen geweest. Onze weekberichten hebben er steeds verslag van gedaan. Onze fractie is er een voorstander van dat Bleizo-West losgekoppeld wordt van het onderzoek naar de mogelijke plaatsing van windmolens. Anders gaat de nieuwbouw op deze plek zeker 7 jaar op slot. Bovendien steunen wij het verzoek van het college van Lansingerland om een bemiddelaar aan te stellen die samen met de provincie zoekt naar oplossingen om uit de ontstane bestuurlijke impasse te geraken. Natuurlijk is het ook een goede optie dat de colleges van Lansingerland en Zoetermeer en van Gedeputeerde Staten de draad van het vastgelopen overleg weer oppakken. Tot op heden heeft het college van GS nog niet officieel kenbaar gemaakt of zij bereid zijn om aan de voorgestelde bemiddeling deel te nemen.

Vol verwachting keken wij dan ook uit naar het debat in de Statencommissie Economie en Energie van afgelopen woensdagmorgen. Het verslag is hier te vinden. Het politieke debat over de windmolens begint bij moment 2.30 uur. Aan het begin van de vergadering werd ingesproken door Paul Dietz namens de Belangenvereniging Kruisweg, Terry Duivesteijn namens de fractie van Leefbaar 3B en wethouder Michiel Muis (D66) die duurzaamheid in zijn portefeuille heeft. Hun bijdragen zijn te vinden vanaf moment 28 minuten.

Van belang was de opmerking van wethouder Muis dat bedrijven in Lansingerland volop investeren in geothermie. Het boren naar aardwarmte. Daarin is onze gemeente koploper in Nederland. De resultaten van boren naar aardwarmte sporen met de verwachte opbrengsten van windenergie. De wethouder vroeg zich af waarom gedeputeerde Staten zo gebakken zit aan windenergie en het mogelijke alternatieve duurzame energiebronnen negeert. Zo worden windmolens een doel op zich zelf.

Het debat in de provinciale Statencommissie Economie en Energie was een politieke botsing tussen enerzijds de provinciale coalitiepartijen BBB, GroenLinks-PvdA, VVD en CDA en anderzijds de oppositiepartijen PVV, JA21, SP, ChristenUnie, D66, SGP en 65-Plus. De fracties van GroenLinks-PvdA en CDA konden zich vinden in de aanpak van het College van GS. De BBB en VVD fracties voelden zich gehouden aan het coalitieakkoord waarin de verhoogde windopgave van 15 MW voor Lansingerland formeel was vastgelegd maar helemaal van harte ging dat niet. De BBB-fractie vond 15 MW windenergie geen doel op zich. “waarom kijken we ook niet naar alternatieve energiebronnen? De VVD fractie gaf aan dat zij “zeker snappen dat het college van GS onderzoek wil doen maar er moet dan wel zo snel mogelijk duidelijkheid komen. Zeven jaar wachten is onverkwikkelijk!”

De reactie van verantwoordelijk Gedeputeerde Berend Potjer (GroenLinks/PvdA) komt pas op woensdag 17 april omdat de commissievergadering de maximale tijdsduur had bereikt. Dan zal waarschijnlijk ook pas duidelijk worden of het college van GS in willen gaan op het Lansingerlandse verzoek om bemiddeling. Gelet op het debat hebben de provinciale coalitiepartijen met elkaar nog wel een slag te maken. Opvallend was dat vooral uiterst rechtse partijen in Provinciale Staten zich stevig manifesteerden als dé belangenbehartigers van de woningzoekenden in onze gemeente. Politieke wolven in schaapskleren. Dat moet links Zuid-Holland te denken geven.

Zicht op windmolens Zoetermeer vanaf de Noordpolder

Afgelopen week maakten we weer eens een fietsrondje door het tuinbouwgebied bij de Cyclamenweg en Petuniaweg in Bleiswijk. Een groot gebied dat ligt ten oosten van de Landscheiding en de ZoRo-busbaan dat doorkruist wordt door het HSL tracé. Dit gebied is door de jaren heen nog nooit bebouwd geweest en behoort nog steeds tot het tuinbouwareaal. Onze fractie vraagt zich af waarom dit gebied tot op heden nog niet in beeld is geweest als zoekgebied voor de plaatsing van windmolens. Hier twee foto’s van dit gebied.

LANSINGERLANDSE RET LIJNEN DOEN HET GOED

Deze week publiceerde de Metropoolregio het Vervoerplan 2025 van onze OV-maatschappij RET.  Dat is hier te vinden. In dit vervoersplan staat ook het overzicht van het aantal reizigers dat instapt bij onze beide Metrostations en ook de bushaltes van de lijnen 170-173-174. De Lansingerlandse Metro- en buslijnen doen het goed. Met de aantekening dat de buslijnen 170-173-174 niet alleen instappers in Lansingerland telt hierbij de volgende cijfers.

Metrolijn E op een gemiddelde werkdag:

Station Westpolder: 2077 instappers

Station Rodenrijs: 3002 instappers

Buslijnen 170-173-174 gemiddelde werkdag november 2023

Buslijn 170: 2219 instappers

Buslijn 173: 2074 instappers

Buslijn 174: 2223 instappers

Het overall beeld met betrekking tot het gehele werkgebied van de RET laat zien dat het openbaar vervoer het in Lansingerland goed doet. Het is daarom extra wrang dat dat momenteel de frequentie van de lijnen  170-173 fors is teruggebracht. Dit moet nu echt snel stoppen!

Driehoek Noordpolder

Tot slot: Maandagavond 25 maart is er een vergadering van de begeleidingscommissie accountantscontrole. Natuurlijk is Hamid Azzouzi hierbij aanwezig. De agenda is hier te vinden. Verder is het politiek gezien rustig in de aanloop naar de paasdagen. Vlak hiervoor verschijnt ons jubileum weekbericht 700 met tal van foto’s uit de beginjaren van onze weekberichten. Heb een goede week!

Zicht op Berkelse Noordpolder