WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 21 T/M 27 MEI 2022

28 mei 2022

Dit is nummer 632 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Vanwege Hemelvaartsdag was het een korte politieke week. Het belangrijkste lokale politieke nieuws kwam van de onderhandelaars van WIJ Lansingerland, Leefbaar 3B, D66 en ChristenUnie die tot een coalitieakkoord op hoofdlijnen kwamen en hun nieuwe college presenteerden. Landelijk sprong vooral het nieuws in het oog dat het landelijke partijbestuur van de PvdA en de voorzitter van de Tweede Kamerfractie zich uitspraken voor een gezamenlijke Eerste Kamerfractie na de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2023. Het PvdA congres op zaterdag 11 juni en een gelijktijdige ledenraadpleging onder GroenLinks leden moeten al dan niet de doorslag gaan geven. Hierop komen wij in de komende weekberichten zeker nog terug. Nieuws was ook dat de raad in meerderheid overeenstemming bereikte over een gezamenlijke reactie op het Voorlopig Pakket Participatietraject met betrekking tot het nieuwe Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport.

Verder bouwen in Berkelse Westpolder

LANSINGERLAND KRIJGT EEN NIEUW COLLEGE

Afgelopen dinsdag 24 mei berichtten WIJ Lansingerland, Leefbaar 3B, D66 en ChristenUnie dat zij het nieuwe college gaan vormen. Hun onderhandelingen zijn afgerond en de vier partijen zijn gekomen tot het coalitieakkoord ‘Samen verantwoord verder’. Onder leiding van formateur Ewald van Vliet hebben de coalitiepartijen gekozen voor een akkoord op hoofdlijnen. De coalitiepartijen willen uitvoering geven aan de grote opgaven waar Lansingerland voor staat, zoals wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Bij het uitvoeren van de plannen die er liggen betrekt de nieuwe coalitie naar eigen zeggen de samenleving en geeft het ruimte aan de gemeenteraad.

Voor het college worden Leon Hoek (WIJ Lansingerland), Simon Fortuyn (Leefbaar 3B), Michiel Muis (D66) en Titia Cnossen (ChristenUnie) voorgedragen als wethouder. Donderdag 2 juni worden de nieuwe wethouders tijdens de raadsvergadering voorgedragen voor benoeming en vindt het debat met de gemeenteraad over het coalitieakkoord plaats.

De fractie en het afdelingsbestuur van de PvdA Lansingerland feliciteren de fracties van WIJ Lansingerland, Leefbaar 3B, D66 en Christen Unie van harte met hun coalitieakkoord. De aantredende wethouders Titia Cnossen, Leon Hoek, Simon Fortuyn en Michiel Muis wensen wij heel veel succes bij het bouwen aan een sterk, sociaal, inclusief en duurzaam Lansingerland. Natuurlijk zullen wij hen ook de komende 4 jaren blijven inspireren met onze ideeën. Onze fractie ziet zeker aanknopingspunten.

Begin volgende week bereidt onze fractie de reactie op het coalitieakkoord op hoofdlijnen voor. Voor de coalitiepartijen is voortbouwen op en aan wat we al hebben vertrekpunt voor hun ambities. De nieuwe coalitie valt wat politieke positionering betreft te kenschetsen als gematigd progressief en sociaaleconomisch ietsje links van het midden. Het historische PvdA-DNA van een aantal onderhandelaars is zeker in de uitstraling van het coalitieakkoord terug te vinden. Op zich is dit een plezierige doorbraak na acht jaren VVD en CDA dominantie in het lokale bestuur.

De nieuwe oppositie wordt gevormd door VVD, CDA, GroenLinks en PvdA. Natuurlijk zullen wij ook met deze partijen waar het kan de samenwerking zoeken.

Beukvaren Bergschenhoek

AKKOORD OVER REACTIE OP VOORLOPIG PAKKET PARTICIAPTIETRAJECT RTHA

In weekbericht 631 van vorige week berichtten wij dat tijdens de recente commissie Ruimte door alle fracties afgesproken is dat hun woordvoerders zullen proberen om een gezamenlijke reactie op het VPP op te stellen. De brief zoals opgesteld door het college omvatte lang niet alle punten van de fracties. De griffie en de ambtenaar betrokken bij het VPP stelden een nieuwe versie op aan de hand van ingebrachte punten. Afgelopen dinsdag bespraken de woordvoerders de brief en pasten deze her en der nog aan.

Wij gaven vorige week aan dat het voor de PvdA-fractie van belang is dat deze reactie alleen een uitgebreide opsomming bevat van de geïnventariseerde pijnpunten, mogelijk ontbrekende thema’s en vragen die er bij de acht fracties leven. Ook door insprekers genoemde ervaringen kunnen worden ingebracht in de volgende stappen in het participatieproces. Feitelijke onjuistheden of verwarring zaaiende punten moeten zo snel mogelijk worden weggenomen uit het traject. Het gaat wat ons betreft nu dus niet om een politiek oordeel over het voorlopige pakket. Daarvoor is het nu te vroeg. Een definitief oordeel is pas aan de orde wanneer de minister IenW de door RTHA ingediende aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit in verband met een in te dienen zienswijze aan de gemeente zal voorleggen. Bij deze aanvraag zal naast het definitieve pakket met de resultaten van het participatietraject ook bijvoorbeeld de Milieu Effect Rapportage worden toegevoegd.

Onze fractie is tevreden over het resultaat van het gezamenlijke overleg met de woordvoerders over de op te stellen reactie op het VPP. De lijn die wij voor ogen hadden, herkennen wij in de reactie van de raad. Die reactie zal in de raadsvergadering van 2 juni formeel worden vastgesteld door middel van een amendement op de eerdere brief.

Het is goed om te constateren dat ook Provinciale Staten voor een vergelijkbare aanpak koos. Afgelopen woensdag debatteerde de Statencommissie Bereikbaarheid en Energie over het VPP. Zie: Vergadering Cie- Bereikbaarheid en Energie 25-05-2022 Provincie Zuid-Holland (notubiz.nl) en ga naar agendapunt Bespreekstukken 4a. Een door Gedeputeerde Staten opgestelde reactiebrief wordt aangevuld met door de Statenleden gemaakte kanttekeningen en vragen. In algemene zin merkt Gedeputeerde Staten overigens op dat het VPP herkenbaar tegemoet komt aan de onderwerpen van provinciale inbreng. Op 2 juni stelt ook de Raad avn Rotterdam hun reactie op het VPP vast. Zie voor de agenda: Agenda RotterdamRaad – Gemeenteraad donderdag 2 juni 2022 10:00 – iBabs RIS

Zonnige terrassen in winkelcentrum Bergschenhoek

Tot slot: Aanstaande maandagavond is er weer fractieoverleg. We bereiden dan onze reactie op het coalitieakkoord voor. Donderdagavond is de maandelijkse raadsvergadering met ook op de agenda de bouwplannen voor De Wildert in Berkel centrum, de raadsreactie op het VPP-RTHA en de geactualiseerde Bodemnota en Bodemkwaliteitskaart. Heb een goede week!

Oude kastanjeboom in snel veranderend Bergschenhoek

Klaprozen bij Jacob Marislaan Bergschenhoek