WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 25 – 29 MAART 2024

29 maart 2024

Dit is nummer 700 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Een mooi jubileum sinds het verschijnen van ons eerste weekbericht op 21 januari 2007, vlak na de start van de nieuwe gemeente Lansingerland op 1 januari van dat jaar. We haalden toen  al direct de landelijke media omdat het kersverse college van Lansingerland een nog door de Berkelse PvdA fractie ingediende motie tot behoud van de Berkelse trouwzaal weigerde uit te voeren omdat er geen plek was om ergens in Berkel een gemeentelijke trouwzaal in te richten. Wat bleek, was dat er met een aantal trouwlustigen al afspraken waren gemaakt om in 2007 in het voormalige Berkelse gemeentehuis te gaan trouwen. Het college van toen kwam met enige aandrang van onze kant terug op dit onzalige besluit en richtte een ruimte in het oude Berkelse gemeentehuis in als gemeentelijke trouw locatie. Onze fractie haalde de Telegraaf met ons initiatief om de Berkelse trouwzaal veilig te stellen en het college zelfs SBS 6. Een mooi begin! De foto bovenaan dit bericht toont onze  wethouder Naushad Boedhoe samen met Staatssecretaris Erica Terpstra bij de opening van zwembad De Windas in 2009.

PvdA Lansingerland fractie in 2007

In dit weekbericht zetten wij de zeven jubileum weekberichten die daarna volgden op een rijtje. Dit geeft een mooi tijdsbeeld van wat er op dat moment politiek actueel was.  De foto’s in dit jubileum weekbericht zijn gemaakt tijdens de periode 2007-2014.  Onze fractie prijst zich gelukkig een compleet archief te bezitten. Alle 700 weekberichten zijn nog beschikbaar dankzij ons lid Joke Fraterman die sinds 2007 alle weekberichten op haar computer verzamelde. Onze redding toen de website van de PvdA in 2012 crashte en al onze eerdere weekberichten verloren gingen.

Juist in de week dat ons 700ste weekbericht verschijnt meldde De Heraut dat Freek Zijlstra, die vele jaren zorgde voor de politieke verslaggeving in deze lokale krant, afscheid neemt.  Hij maakte naar aanleiding van onze eerdere jubileum weekberichten een aantal interviews met onze fractieleden van toen. Natuurlijk zullen deze interviews in dit weekbericht niet ontbreken. Graag danken wij Freek Zijlstra voor de immer plezierige samenwerking. Wij wensen al onze lezers mooie Paasdagen toe!

Rode canapé maart 2008 in Bergschenhoek

LOKALE POLITIEK MET HET BORD OP SCHOOT

Ons 100ste weekbericht verscheen op 9 mei 2009. In die tijd werden de weekberichten op zondagavond op de website gezet en via mail naar de abonnees gestuurd. Sociale media bestonden er toen nog nauwelijks, bloggen op internet was heel populair. We moesten het nog zonder You Tube en  Podcasts doen. “Zondagavond met het bord op schoot wordt er in Lansingerland niet alleen maar naar Studio Sport gekeken maar daarna ook naar onze website”, vertelde toenmalig fractievoorzitter Gerard Bovens. “Met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 in het vooruitzicht hebben wij zo intussen een prima eigen medium opgebouwd”.

In weekbericht 100 werd enthousiast bericht dat er eindelijk een doorbraak voor de deur stond met betrekking tot de bouw van betaalbare starterswoningen van 130.000 euro. Onze toenmalige fractie schrok van de gevolgen van de Kredietcrisis voor onze grondexploitaties (27 miljoen euro verlies) en constateerde monter dat de planvorming met betrekking tot de ZoRo-bus al sinds december 1992 liep en dat het einde nog lang niet in zicht was. “Hij gaat pas eind 2012 rijden”, dachten wij toen. Maar dat werd veel en veel later. Lansingerland had toen nog zo’n 50.000 inwoners. Betaalbaar wonen en goed openbaar vervoer zijn door de jaren heen altijd onze speerpunten geweest.

Taart bij ons 100ste weekbericht in 2009

FINANCIELE KOMMER EN KWEL

Weekbericht 200 verscheen op 14 oktober 2011. De PvdA fractie boog zich toen over de Programma Begroting 2012-2015. Daarover moest in de Raadsvergadering van 3 november een besluit vallen. “Anders dan een jaar geleden, toen de begroting in het teken stond van kommer en kwel en forse bezuinigingen, constateert het college nu dat de begroting in balans is maar de toekomst onzeker. Die conclusie is terecht. De inkt is nog niet droog of er kunnen nieuwe ontwikkelingen voor de deur staan die veroorzaakt worden door het onzekere internationale financiële klimaat en de effecten van rijksbeleid. De begroting is dus zeker niet meer dan een moment opname maar wel, op basis van de beschikbare informatie en inschattingen, een realistische. Tot 2015 zal Lansingerland een materieel sluitende begroting hebben en zal ons grondbedrijf financieel beheersbaar kunnen zijn. Maar wanneer er in een doemscenario nieuwe rijksbezuinigingen komen, uitgavenposten zullen tegenvallen (sociale zekerheid) en onze grondprijzen zullen kelderen, zitten wij natuurlijk dik in de problemen”.

Deze passage uit jubileum weekbericht 200 zou ook in maart 2024 geschreven kunnen zijn. Door de jaren heen volgden de sombere financiële prognoses elkaar op. Maar steeds kwamen we er uit. Per saldo werd elk jaar met een positief financieel resultaat af gesloten. Goed om dit voor ogen te houden bij de komende debatten over de financiële gevolgen van het Ravijnjaar 2026 en volgende jaren!

Raadsdebat tijdens onze eerste Leergang in 2006

INTERNET PRECIES OP TIJD ONTDEKT

“Eigenlijk is internet precies op tijd ontdekt. Overal merkte je dat het haast onmogelijk werd om de leden op de traditionele manieren te betrekken bij het werk van een fractie en een afdeling. Veel mensen hebben geen zin in of geen tijd voor vergaderingen, maar ze zijn wel lid of geïnteresseerd en ze willen dus op de hoogte blijven”. Dit schreef Klaas de Vries, voormalig minister van Binnenlandse Zaken en ook van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en toen Eerste Kamerlid als gastredacteur in ons 250ste weekbericht dat op 12 januari 2013 verscheen.

Klaas de Vries: “Toen ik op Binnenlandse Zaken zat onderzocht ik de armslag van partijen om leden en belangstellenden bij hun werk te betrekken. Naar aanleiding van dat onderzoek kon ik de subsidies voor politieke partijen aanzienlijk verhogen. De landelijk voorzitter van het CDA vertelde mij dat hij af en toe een brief aan zijn leden wilde sturen maar dat de partij geen geld had voor postzegels. Maar met de nieuwsmails en de websites is het tij gekeerd. Communicatie met belangstellenden heeft het nog nooit zo goed gehad. Ik vind dat jullie een topprestatie leveren”.

Saillant was zijn boodschap dat “tijdens de voorbereiding van de grote herindeling rond Den Haag ik nog heb nagegaan of Berkel en Rodenrijs niet deel uit kon maken van een nieuw te vormen gemeente Pijnacker-Nootdorp. Dat was een brug te ver. Maar gelukkig is de gemeentelijke structuur rond de grote steden een stuk steviger geworden. Lansingerland draagt daar een flinke steen aan bij”.

Het 250ste weekbericht werd tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van onze afdeling feestelijk overhandigd aan onze toenmalige landelijke partijvoorzitter Hans Spekman.

Campagne met Klaas de Vries met Joke & Elske in 2011

BESCHEIDEN VIERING IN 2014

Midden in onze verkiezingscampagne in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 verscheen op 28 februari 2014 ons 300ste weekbericht. Wat nu opvalt, is dat de fractie van toen daar betrekkelijk weinig aandacht aan besteedde. Op zaterdag 1 maart 2014 ‘vierden’ wij in de drie dorpscentra het verschijnen van ons 300ste weekverslag met een PvdA traktatie voor het winkelend publiek. Het was het begin van de politieke carrière van Petra Verhoef die van maart 2018 tot april 2023 eindredacteur van ons weekbericht was. Het ging om de edities 469-666. De afleveringen 1-468 kwamen voor rekening van Gerard Bovens.  Hamid Azzouzi nam in april 2023 het fractievoorzitterschap van Petra over.  Hij is sinds weekbericht 667 de eindredacteur.

250ste weekbericht wordt overhandigd aan Hans Spekman

CODE ORANJE IN HET SOCIALE DOMEIN

Die historische leuze stond prominent in het interview dat Freek Zijlstra van de Heraut met fractievoorzitter Gerard Bovens maakte vanwege het verschijnen van ons 400ste weekbericht dat op 26 augustus 2016 gepubliceerd werd. “Zorg dat onze jongeren niet weggaan uit Lansingerland waar ze eigenlijk graag willen blijven wonen, maar waar geen passende en betaalbare woonruimte te vinden is en waar de wachtlijsten deprimerend lang zijn”. Treurig genoeg is deze boodschap anno 2024 nog steeds super actueel. Fractielid Petra Verhoef riep in 2016 tijdens een vergadering van de raadscommissie Samenleving  “Code Oranje” uit als signaal dat het misliep met de uitvoering van het sociale domein in onze gemeente.  Freek Zijlstra in de Heraut: “En inventariseer nu echt een keer de zorgen en problemen van mensen”, zegt Gerard Bovens, doelend op de PvdA-actie ‘code-oranje’ die zowel in de gemeenteraad als het college van b. en w. op een muur van onwil en onbegrip stuitte. Feit is dat ook deze krant veel klachten van werkers in de zorg bereikt. Anoniem, dat wel, omdat zorgverleners en zorgvragers bang zijn voor hun baan en het mislopen van de broodnodige zorg. Bovens: ”Ik kan dan niet uitleggen dat er € 1 miljoen overblijft binnen dat Sociaal Domein, dat vervolgens zonder oormerk wordt toegevoegd aan de algemene middelen”.  Het gehele interview is hier te lezen.

Jan Fraterman aan de slag!

ZO MAAR EEN MOOIE ZOMERDAG IN LANSINGERLAND 2030

Deze door onze fractie gemaakte vertelling werd ter gelegenheid van het verschijnen van ons 500ste weekbericht op maandag 4 februari 2019 tijdens een feestelijke bijeenkomst overhandigd aan burgemeester Pieter van de Stadt. Freek Zijlstra deed hierover verslag in de Heraut. Zijn verhaal is hier te lezen. “Zo maar een mooie zomerdag in Lansingerland 2030 maakt een sprong in de tijd naar het moment waarop ons 1000ste jubileum weekbericht verschijnt.  Hoe zal Lansingerland er dan uit zien?  “Zomaar een mooie zomerdag in Lansingerland 2030” vertelt het verhaal van de mensen die hier dan zullen wonen en werken. Onze optimistische kijk op de toekomst is hier te lezen: Vertelling van PvdA over Lansingerland 2030

PvdA fractie in 2012

LOF MAAR OOK KRITIEK OP ONZE WEEKBERICHTEN

Dat meldden wij bij het verschijnen van ons 600ste weekbericht op 17 september 2021. “Onze fractie krijgt veel waardering voor onze weekberichten. Maar soms is er ook kritiek. Volgens critici zijn de weekberichten te lang en zijn de verhalen vaak best ingewikkeld. Daar zijn wij het mee eens. Maar met alleen melden van een positief resultaat via sociale media (“kijk ons eens goed bezig zijn”) ben je er nog niet. Politieke afwegingen maken en daarmee zorgdragen voor onze inwoners en andere belanghebbenden is niet simpel. Het vraagt om beschrijven van de juiste feiten en verschillende kanten belichten. Het is onze reactie op de mening van velen dat je behalve bij de gemeenteraadsverkiezingen zelden of nooit wat hoort van de politieke partij waarop je gestemd heeft. Dat is bij ons dus niet zo. Onze fractie wil groeien naar een goede mix van gedegen nieuws via onze weekberichten en snellere en kortere berichten via andere sociale media”.

De Heraut besteedde opnieuw uitgebreid aandacht aan ons jubileum weekbericht. Het interview dat politiek verslaggever Freek J. Zijlstra maakte met Petra Verhoef en Gerard Bovens is hier te vinden en nog steeds het lezen waard. Deze uitspraken van Petra zijn nog steeds heel actueel: “Petra: “We willen iets bereiken voor de zwakkeren in de samenleving. Bij mij staat bovenaan dat we ècht moeten zorgen dat er daadwerkelijk 50% betaalbaar/bereikbaar gebouwd gaat worden op Wilderszijde. Iedereen liet het hoofd een beetje hangen omdat we die miljoenen euro’s uit de woningbouwimpuls niet krijgen. We willen veel meer aandacht en ambtelijke inzet rondom dossiers zoals de schuldhulpverlening, maar voor ook de gevolgen van de toeslagenaffaire waarvan ook inwoners in Lansingerland de dupe zijn geworden. We hebben ons voor de zomervakantie ook druk gemaakt over het vaststellen van de kaders voor de meerjarenbegroting. Het college van b. en w. stelde te moeten bezuinigen door tekorten die ontstaan binnen het sociaal domein, vooral bij Jeugdzorg, waarvoor van Rijkswege structureel te weinig financiering binnenkomt. Het korten op onderdelen binnen de totale begroting bleek al snel helemaal niet nodig te zijn, omdat het Rijk alsnog met een regeling komt. Ten slotte, niet onbelangrijk, moet er volgens ons actiever gezorgd worden voor de vele arbeidsmigranten. Als ze zich laten registreren gaan ze ook de zorg en de steun krijgen die ze nodig hebben.” Haar boodschap is nog steeds super actueel.

Installatie Petra Verhoef in maart 2014

VEEL NIEUWE UITDAGINGEN

Ons weekbericht 700 verschijnt in een periode vol nieuwe inspirerende uitdagingen. In november zullen onze leden zich moeten uitspreken over de vraag of de PvdA Lansingerland samen met GroenLinks Lansingerland met een gezamenlijk verkiezingsprogramma en een gezamenlijke kieslijst de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 in willen gaan. Onze inzet voor minstens 11000 nieuwe woningen waarvan minstens de helft sociaal en betaalbaar is voor ons leidend. Net als een goede lokale zorg voor jong en oud. Goed openbaar vervoer is ook voor Lansingerland cruciaal en een perfecte armoedebestrijding en schuldhulpverlening. We blijven keihard werken aan het reduceren van de CO2 uitstoot en een voor iedereen betaalbare klimaattransitie. Hierover willen wij onze vele trouwe lezers ook via de volgende 100 weekberichten blijven informeren. Feit is dat onze weekberichten door de jaren heen een belangrijke politieke agenderingsfunctie hebben. En dat willen wij graag zo houden!

PvdA Lansingerland debat over wonen in 2012

Tot slot. Aanstaande dinsdagavond vieren wij met onze leden ons 700ste jubileumweekbericht. Woensdagavond zijn er twee beeldvormende bijeenkomsten Het betreft het integrale veiligheidsbeleid en de hersteloperatie met betrekking tot de kinderopvang toeslagenaffaire. Heb een goede week!

Ons afdelingsbestuur in 2013

Onze huidige fractie bij het afscheid van Petra in maart 2022