WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 25 JUNI T/M 1 JULI 2022

2 juli 2022

Dit is nummer 637 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Tijdens de raadsvergadering op donderdag spraken wij over de bouwplannen voor de locatie Klein Berkeloo in Berkel centrum en over een motie die zich uitspreekt tegen de overloop van vluchten van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport. Een delegatie van onze fractie en ons afdelingsbestuur had op het partijbureau in Den Haag een zeer plezierig en over en weer uiterst inspirerend kennismakingsgesprek met onze partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent. Wij spraken uitgebreid bij over hoe de PvdA Lansingerland inspeelt op de lokale, regionale, provinciale en landelijke politiek, over onze teleurstelling over de uitslag van de recente gemeenteraadsverkiezingen, over de grote uitdagingen en de betekenis van de sociaal-democratie voor ons land en over de besluiten van het recente partijcongres over de samenwerking met GroenLinks. Esther-Mirjam gaf aan graag een keer naar Lansingerland te komen om verder te praten. De PvdA is nog steeds springlevend!

Klein Berkeloo vanaf Westersingel Berkel centrum

BOUWEN VOOR DE BUURT OP KLEIN BERKELOO

De raad nam donderdagavond een besluit over de nota van uitgangspunten voor de bouw van het project Klein Berkeloo. Dit grasveld, ook bekend als ‘het schapenweitje’ omvat 7000 m2 en ligt aan de Westersingel. Het gebied wordt omgrensd door de Vogelaarstraat en het parkeerterrein grenzend aan het Berkelse winkelcentrum. Er rust nu nog een agrarische bestemming op die dus gewijzigd zal moeten gaan worden. In dit nieuwe buurtje is plaats voor ongeveer 25 woningen voor met name ouderen. De grondeigenaar heeft een projectontwikkelaar gevraagd om dit project te gaan ontwikkelen. Tijdens het raadsdebat diende de fractie van Leefbaar 3B een amendement in om de bomenrij aan de zijde van de Noordeindseweg zoveel mogelijk te behouden. Petra Verhoef diende dit amendement mede in. Het werd unaniem door de raad overgenomen. Meer debat leverde een amendement van de ChristenUnie en WIJ Lansingerland op om de bouwhoogte voor het nieuwe buurtje op maximaal 9 meter te stellen. De nota van uitgangspunten gaat uit van maximaal 11 meter. Omwonenden van Klein Berkeloo gaven aan dat hoogbouw direct aan de Westersingel niet goed aansluit bij de relatief lage bebouwing van de Westersingel en bovendien voor minder lichtinval voor de overburen kan zorgen.

Voor onze fractie was een lagere maximale bouwhoogte bespreekbaar mits dit geen invloed zou hebben op de 25 te bouwen woningen. De ChristenUnie, WIJ Lansingerland en ook GroenLinks vonden behoud van aantal woningen van secundair belang. Het college, bij monde van wethouder Titia Cnossen (ChristenUnie), hechtte nadrukkelijk aan de maximum 11 meter bouwhoogte. Zij gaf aan de projectontwikkelaar in samenspraak met de omwonenden de nodige flexibiliteit te willen gunnen bij het verder ontwikkelen van de bouwplannen. De raad heeft bij de vaststelling van het bestemmingsplan ruim voldoende ruimte om tot een politiek eindoordeel te komen. Marko Ruijtenberg van GroenLinks gaf aan dat zijn partij had overwogen om samen met de PvdA een amendement in te dienen voor 30% sociale huurwoningen in plaats van de geplande 25%. Dit was volledig in lijn met de woordvoering van de PvdA-fractie in de commissie. Maar beide fracties zagen van dit amendement af vanwege expliciet gebrek aan steun van de andere fracties. Nominaal gaat het natuurlijk slechts om 1 sociale huurwoning extra, maar het gaat om het principe. Petra Verhoef zei: “De PvdA blijft zich samen met GroenLinks inzetten voor 30% in plaats van de door de nieuwe coalitie omarmde 25% sociale huurwoningen. We zetten de Woonvisie gewoon weer opnieuw op de agenda. We hebben dankzij de plannen van minister Hugo de Jonge (CDA) nu de wind in de rug.”

Met de stemmen van ChristenUnie, WIJ Lansingerland en GroenLinks voor het amendement van de ChristenUnie over lagere maximale bouwhoogte stemde de rest van de raad tegen. De nota van uitgangspunten werd unaniem aangenomen. Opvallend was dat de nieuwe coalitie niet op één lijn zat. De voorbode voor een nieuwe, open bestuurscultuur? Gaat er misschien zelfs een socialere wind waaien? Saillant in die context is de opmerking van Marko Ruijtenberg waarin hij aangaf dat “GroenLinks en de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 samen goed waren voor 2692 stemmen. Dat is omgerekend 4 zetels. Samen vormen we dus inmiddels de 5de partij in de raad”.

Plantsoen Groeneweg/Jacob Marislaan Bergschenhoek

MOTIE TEGEN OVERHEVELEN VAN VLUCHTEN VAN SCHIPHOL NAAR RTHA

Op initiatief van Jan Alsemgeest van WIJ Lansingerland debatteerde de raad op donderdag over een door alle fracties ingediende motie ‘vreemd aan de orde’ over het overhevelen van vluchten van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De motie spreekt onder meer uit dat er via een door het college op te stellen brief aan de minister IenW, Mark Harbers, “nadrukkelijk op aan gedrongen wordt dat RTHA de komende jaren niet ingezet zal worden als overloopluchthaven voor vluchten van Schiphol”. Uitgangspunt daarbij is dat de gemeenteraad van Lansingerland zich op het standpunt stelt dat de overlast voor omwonenden door RTHA zeker niet mag toenemen; en dat de totaal beschikbare geluidsruimte niet wordt overschreden.

Wethouder Simon Fortuyn constateerde in een reactie op deze motie dat de voor 2022 beschikbare geluidsruimte voor RTHA door deze de vakantievluchten zeker niet overschreden wordt. Touroperator Corendon deed bij de onafhankelijke slotcoördinator (de instantie die op basis van Europese regelgeving bepaalt welke vervoerder vluchten mag uitvoeren) een beroep op de nog beschikbare geluidsruimte van RTHA om vluchten uit te voeren die oorspronkelijk voor Schiphol gepland waren. En ook TUI en Air Malta doen extra vluchten vanaf RTHA. Deze geluidsruimte is ontstaan omdat er in het vroege voorjaar vanwege Covid-19 op RTHA minder gevlogen werd. Ook gaf wethouder Fortuyn aan dat het uitsluitend over de vakantieperiode gaat en dat het 2-3 extra vluchten per dag betreft. “Die zullen zeker niet plaatsvinden aan de randen van de dag, de vroege ochtenduren en de late avonduren”.

Onze fractie vindt het belangrijk om met het oog op het nieuwe Luchthavenbesluit de minister te informeren over het Lansingerlandse standpunt dat RTHA, nu Lelystad Airport niet gebruikt wordt, niet de nationale overloopluchthaven mag worden. Mogelijk volgen Schiedam en Rotterdam ons voorbeeld.

Fietsbrug Berkelsedijkje geschikt voor fietsen tot 5 ton

“ZOETERMEER WIL GEEN OPVANG OEKRAINERS OP BLEIZO WEST”

Er kan wat de Zoetermeerse politiek betreft een streep door het plan om een grote tijdelijke opvang voor 1500 Oekraïners naast station Lansingerland-Zoetermeer te bouwen. Dat berichtte het AD Zoetermeer deze week. “Op de braakliggende grond naast het station zag de Rotterdamse regio wel kans voor zo’n opvang voor drie tot vijf jaar. Behalve tijdelijke woningen zouden er ook flexwoningen moeten komen. Zoetermeer stelde zich begin deze maand nog op het standpunt dat ze alleen zou meewerken als er tegelijkertijd een besluit wordt genomen over woningbouw.  Zoetermeer heeft wat te zeggen over Bleizo omdat deze nu nog braakliggende bedrijfsgrond rond de A12 deels eigendom is van de gemeente en samen met buurgemeente Lansingerland wordt ontwikkeld. Het terrein ligt op de grens. Lansingerland hoort bij de Rotterdamse regio, Zoetermeer bij de Haagse. Maandagavond bleek een grote meerderheid van de Zoetermeerse gemeenteraad tegen de opvangplannen van de Rotterdamse regio voor Bleizo. Het wordt nu lastig voor Lansingerland om het plan uit te voeren. De Zoetermeerders houden vast aan het gezamenlijke besluit met Lansingerland om er een wijk met vier- tot zesduizend woningen te bouwen. Daar is nog geen toestemming van de provincie voor”, aldus het AD Zoetermeer.

Naar aanleiding van dit bericht stelde Petra Verhoef tijdens het vragenhalfuurtje van de raad aan het college de vraag wat dit betekent voor de plannen en wat er nu bestuurlijk wordt besproken tussen de twee colleges, de veiligheidsregio en de provincie.

Burgemeester Pieter van de Stadt, de woordvoerder van het college en van de veiligheidsregio in dit dossier, gaf aan dat het college van Zoetermeer de door de raad van deze gemeente in meerderheid aangenomen motie ziet als steun in de rug voor hun eerder genomen besluit om pas mee te werken aan het plan van Lansingerland en van de Rotterdamse veiligheidsregio wanneer de provincie groen licht geeft aan het plan om op Bleizo-West duizenden woningen te gaan bouwen. Volgende week is hierover een gesprek met het college van Gedeputeerde Staten. “Daarna moeten we verder zien. Er is volop overleg gaande. De bekende broedende kip. Bouwen op Bleizo-West is belangrijk om snel in te kunnen spelen op de acute vraag naar tijdelijke huisvesting van deze ontheemden. Maar wij gaan sowieso door. De uitspraak in Zoetermeer zal geen gevolgen hebben voor het initiële besluit dat Lansingerland genomen heeft”. Wordt dus vervolgd.

Insectenhotel AMG Schmidtpark Noord

Tot slot: We hebben nog één week te gaan voor het jaarlijkse zomerreces begint. Aanstaande woensdagavond is er nog een beeldvormende bijeenkomst over de toekomst van de burgerparticipatie. Donderdagavond sluit de raad het politieke seizoen af met een debat over de Kadernota 2023-2026.

Tot op heden ontbreekt nog steeds een doorrekening van de gevolgen van de Meicirculaire van het rijk voor onze meerjarenbegroting door het college. Volgens onze fractie, die zelf deze doorrekening deed en verspreidde onder de fracties en college, pakt het positief uit (zie hiervoor ons weekbericht 636 van vorige week). Het college stuurde de raad vrijdagmiddag een brief van vier kantjes met het te volgen stappenplan richting vaststellen van de begroting op 3 november, maar had nog steeds de effecten van de Meicirculaire niet doorgerekend: “Op initiatief van een van uw fracties is een ‘grofmazige berekening effecten Meicirculaire voor Lansingerland’ verspreid. Die laten een netto stijging van de algemene uitkering voor komende jaren zien, waardoor de noodzaak van het uitwerken van indicatieve taakstellingen zou afnemen. Het college waardeert deze inbreng. Wij achten de kans aanwezig dat de uitkomsten van de doorrekeningen positief uitpakken. In welke mate dat zal zijn, willen wij graag precies geanalyseerd en gevalideerd hebben.”

Niet te filmen. Zo houdt het college dus de handen vrij om allerlei nieuw beleid in de begroting te brengen ten koste van fikse bezuinigingen op bijvoorbeeld het sociaal domein. Daar vinden wij wel wat van! Heb een goede week!

Oprukkende dozen op Klappolder bij Bleiswijkse Fles

Prachtige Bleiswijkse Fles