WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 26 FEBRUARI T/M 4 MAART 2022

5 maart 2022

Dit is nummer 621 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Deze week stond in het teken van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen die sterk overschaduwd worden door de verschrikkingen in Oekraïne. Wat zich nu in Oekraïne voltrekt, gaat ons allemaal direct aan. Iedereen is er volop mee bezig. Het belang van een sterke Europese en ook landelijke politiek om het Russische gevaar te keren, wordt steeds breder gedeeld. De leuze van een lokale Lansingerlandse partij dat “de landelijke politiek ver van ons af staat” staat compleet haaks op de nieuwe politieke realiteit. Juist in tijden van crisis is het van groot belang dat Europese, landelijke, provinciale en lokale politici intensief met elkaar samenwerken om een antwoord te vinden op de immense uitdagingen waarvoor wij gezamenlijk staan. Daar zijn landelijke politieke partijen goed in. Voor ons als PvdA’ers zijn Eurocommissaris Frans Timmermans en Tweede Kamerlid Kati Piri belangrijke spelers om deze politieke en humanitaire ramp te keren. Lokaal is het aan onze lijsttrekker Petra Verhoef en haar team om hard aan de slag te gaan met de aanpak van de sociale en ook economische gevolgen van deze crisis waar ook onze gemeente mee geconfronteerd zal gaan worden. Denk bijvoorbeeld aan de glastuinbouw die een belangrijke afzetmarkt verliest, aan de snel oplopende energieprijzen en ook aan de mogelijke opvang van vluchtelingen. En natuurlijk ook aan onze mede-Lansingerlanders die een familie- of vriendenband hebben met mensen in Oekraïne en Rusland. Het gaat dus op 14, 15 en 16 maart om heel veel meer dan om enkel lokale kwesties. Reden te meer om dan voor de PvdA te kiezen!

Petra Verhoef vlak voor debat met Jan-Willem van den Beukel

PVDA LANSINGERLAND ALS ENIGE PARTIJ CONCREET TIJDENS TWEE WOONDEBATTEN

Afgelopen week waren er twee verkiezingsdebatten waar ons absolute speerpunt betaalbaar wonen voor iedereen prominent voor het voetlicht kwamen. Petra Verhoef beet woensdagavond tijdens een door RTV Lansingerland georganiseerd TV debat het spits af in een discussie met CDA lijsttrekker Jan-Willem van den Beukel. Dat werd gelijk vuurwerk. Van den Beukel wil niet verder gaan dan de bouw van 5.500 huizen, wil een groene schil om de drie kernen heen, staat voor het dorpse karakter zonder hoogbouw en is als enige politieke partij een grote tegenstander van het bouwen van huizen op Bleizo-West. Petra Verhoef op haar beurt wil minstens 10.000 huizen bouwen waarvan zeker 60% sociaal en betaalbaar in de huur- en koopsector en bepleit krachtig het bouwen voor de buurt. “Bouwen op nu nog groene plekken zoals de Driehoek Noordpolder wijst de PvdA zeker niet af mits er een goede verkeersontsluiting komt. Juist op dit soort locaties kun je prima en betaalbaar gaan bouwen voor de buurt. Voor jongeren die nu nog noodgedwongen bij hun ouders wonen en voor ouderen die hun huidige woning te groot vinden worden en op zoek zijn naar een passend huis in hun buurt”. Petra benadrukte dat deze formule ook toegepast kan gaan worden in Bleiswijk en ook op de locatie De Kulck in Bergschenhoek. Het CDA ziet Bleizo-West als een ongeschikte plek om te bouwen. Van den Beukel schetste het doemscenario van een nieuwe Bijlmer en vond wonen vlakbij de A12, gezien de slechte luchtkwaliteit, gevaarlijk voor de volksgezondheid. Hij wilde “geen nieuw Overschie”.

In de praktijk valt de uitstoot langs de A13 bij Overschie overigens wel mee. Zie: https://www.luchtmeetnet.nl/meetpunten?station=NL01491&component=PM10 Ultra fijnstof wordt in ons land nog niet structureel gemeten. Wij pleiten er in ons verkiezingsprogramma voor dat er een meetpunt komt voor ultra fijnstof in de omgeving van de A16 Rotterdam, RTHA, N209 en het HSL-tracé. Er is ook nog geen regelgeving voor ultra fijnstof. Verwacht wordt dat er in 2022 op basis van proefmetingen en een advies van de Gezondheidsraad eindelijk regelgeving komt. Voor ultra fijnstof bestaan ook nog geen Europese normen. Die moeten er wel komen. Bovendien rijden we over 10 jaar elektrisch dus zonder uitstoot. De klimaataanpak moet ook een schonere lucht opleveren. Kortom: met verstand moet bouwen op Bleizo-West kunnen.

Pikant was de opmerking van de CDA lijsttrekker dat hij het grote groene gebied dat grenst aan de Driehoek Noordpolder en zich uitstrekt richting Noordeindseweg wil behouden voor de glastuinbouw. Petra Verhoef vroeg zich af of de omwonenden in de Edelsteenwijk en langs de Planetenweg in Berkel Noord blij zullen zijn met kassen van 10 meter hoogte voor hun huizen. “Een mooi ingerichte en groene woonwijk die direct verbonden is met het AMG. Schmidtpark lijkt mij een aantrekkelijker alternatief”. Die groene schil om de kernen van het CDA is dus eigenlijk een glazen schil. Het RTV Lansingerland verkiezingsdebat tussen PvdA en CDA is vanaf minuut 33 terug te kijken op: https://t.co/tWmoCrd6rX

Valmir Xhemaili in debat met Christiaan Toussaint (VVD)

Valmir Xhemaili debatteerde donderdagavond tijdens een door de VVD goed georganiseerd Bleiswijk-debat met Christiaan Toussaint, de nummer 8 op de VVD kandidatenlijst. Dat debatje ging ook over bouwen & wonen.

Valmir gaf aan dat er sinds de jaren ’80 in Bleiswijk maar mondjesmaat sociale huurwoningen en andere betaalbare huur- en koopwoningen zijn gebouwd. De laatst gebouwde wijken zijn de Molenbuurt en De Tuinen. Beide wijken met dure woningen. Bleiswijk heeft dus de afgelopen jaren nauwelijks gebouwd voor eigen inwoners met een laag of middeninkomen. Dat moet anders, vindt Valmir. “In Bleiswijk worden nu binnenkort eindelijk nieuwe huizen gebouwd: Merenwijk en Lange Vaart. Wat de PvdA betreft zijn dat er totaal minstens 900, al hebben verschillende coalitiepartijen roet in het eten gegooid door de bouwhoogte te verlagen. De meerderheid van de raad wil 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar bouwen (tot €325.000). De PvdA kiest voor minstens 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar. Liefst 30% van de nieuwe huizen moeten sociale huurwoningen worden. En 75% van de nieuwbouw moet in eerste aanleg gereserveerd worden voor de vraag uit Bleiswijk zelf!”

Speerpunten zijn jongeren én ouderen die willen doorstromen vanuit een grote eengezinswoning naar een voor ouderen geschikt huis in de buurt. PvdA wil dus ‘bouwen voor de buurt’ omdat Bleiswijk voor vele ouderen een vertrouwde plek is (sociaal netwerk, activiteiten, winkels, zorg).

Bleizo-West moet een nieuwe kern worden speciaal bedoeld voor starters maar ook voor ouderen. Het gaat wat de PvdA betreft om 6000 woningen met goede voorzieningen (winkels, zorg, scholen). Ook hier moet minstens 60%-70% sociaal en betaalbaar worden met zeker 30% sociale huur. Andere fracties kiezen voor 4000-6000 huizen en 50% sociaal en betaalbaar.

Christiaan Toussaint benadrukte het dorpse karakter van Bleiswijk. Een uitbreiding van het aantal sociale huurwoningen ziet hij niet zitten. “Er moet een betere doorstroming komen vanuit de sociale huurwoningen naar duurdere woningen”. Over het hoe en of dit voor mensen die nu in een sociale huurwoning wonen wel haalbaar is, repte hij niet. Wel wil de VVD ook in Bleiswijk betaalbare en bereikbare huizen gaan bouwen, ook voor starters en ouderen. Over de concrete aantallen liet hij zich niet uit.

Valmir Xhemaili benadrukte nog eens dat “de PvdA in de periode 2022-2035 in heel Lansingerland 11.000 woningen wil gaan bouwen, waarvan er minstens 8000 voor de inwoners van Lansingerland zélf bestemd zijn en dus zeker 60% sociaal en betaalbaar. De wachttijd voor een sociale huurwoning is nu zeker 7 jaar. Dat moet aanzienlijk terug”.

Astrid Oosenbrug en Petra Verhoef met het Regenboogakkoord

ALLE POLITIEKE PARTIJEN TEKENEN REGENBOOG STEMBUSAKKOORD

Op dinsdag 1 maart 2022 ondertekenden lijsttrekkers, soms vertegenwoordigd door fractiegenoten, van álle acht partijen in Lansingerland eensgezind het Regenboog Stembusakkoord, een initiatief van COC Nederland i.s.m. de regionale COC’s, die opkomen voor de belangen van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, trans- en intersekse (LHBTI) personen. Bij het heugelijke moment van ondertekenen was Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland, natuurlijk aanwezig. Astrid: “Er is in Nederland al veel bereikt voor LHBTI’s, toch krijgen ze nog altijd te maken met geweld en discriminatie, en is ‘homo’ op school het meest gebruikte scheldwoord. Landelijk is een krachtig akkoord vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 getekend, maar een proactieve rol van de gemeente op het gebied van LHBTI-emancipatie en anti-discriminatie is van groot belang. Daarom ben ik heel blij dat er ook in mijn eigen gemeente Lansingerland nu een Regenboog Stembusakkoord ondertekend is. Voor LHBTI’s is het belangrijk om zich dicht bij huis, op school, bij de vereniging en in de buurt veilig en geaccepteerd te voelen. Een lokaal akkoord kan zorgen dat daar concreet aan wordt gewerkt.”

Het akkoord legt onder andere vast dat de gemeente een inclusief beleid voert met aandacht en zorg voor alle LHBTI-personen, samen met scholen, politie, zorginstellingen en andere maatschappelijke partijen. Concrete voornemens zullen na de verkiezingen worden neergelegd in een actieprogramma met een gegarandeerd budget. LHBTI-personen en belangenorganisaties worden hierbij betrokken. Lijsttrekker van de PvdA, Petra Verhoef, nodigde de andere fracties begin 2022 om zo’n akkoord te tekenen. Ze zorgde samen met Matthijs Machielse, lijsttrekker van de VVD, voor een goed afgestemd akkoord. Petra: “Heel fijn dat we dit akkoord met alle partijen hebben ondertekend. Zo stellen we zeker dat belangen van LHBTI-personen in het collegeprogramma een plek krijgen, bijvoorbeeld dat de gemeente zélf een LHBTI-vriendelijk werkgever is. En hoe mooi zou het zijn als instellingen voor ouderenzorg in Lansingerland straks een ‘Roze Loper’ hebben, een keurmerk voor LHBTI-vriendelijke zorg.” Matthijs: Ik vind het heel belangrijk dat basis- en middelbare scholen genoeg handvatten krijgen om LHBTI-acceptatie te bevorderen. Zorg ook voor genoeg expertise bij jeugdzorgmedewerkers en jongerenwerkers. Dat helpt LHBTI-jongeren zich prettig en veilig te voelen in Lansingerland.” Op Gemeenten L – Rainbowvote.NU Rainbowvote.NU vindt u de standpunten van de verschillende fracties over LHBTI-beleid.

Afgelopen vrijdagavond besteedde RTV Lansingerland in het Magazine via een interview met Petra Verhoef aandacht aan dit akkoord. Dit interview is (binnenkort) te vinden op Het Magazine – RTV Lansingerland. Om ongeveer 18.40 uur begint het interview met Petra.

Noordpolder Berkel

KIESHULPEN OP EEN RIJTJE

Heb je Kieskompas al ingevuld? Zie de verkiezingspagina van de gemeente Lansingerland: https://www.lansingerland.nl/politiek-en-organisatie/gemeenteraadsverkiezingen/ Trouwe lezers van onze weekberichten komen natuurlijk vanzelf bij de PvdA uit. De sociaaleconomisch meest linkse partij in Lansingerland. De enige partij ook die keiharde doelen stelt als het gaat om het aantal nieuw te bouwen sociale en betaalbare woningen en ook om het tempo waarin gebouwd moet gaan worden. Ook de stemhulp mijnstem.nl is online: Gemeente Lansingerland (mijnstem.nl). Kijkt u vooral eens naar de glasheldere, heel sociale en progressieve uitleg bij de PvdA. Tot slot is ook de stemhulp van COC Nederland Rainbowvote.nu online. Daar kunt u lezen wat wij en andere fracties vinden van en doen aan allerlei kwesties die met de belangen en welzijn van LHBTI-personen in onze gemeente te maken hebben.

Goede hoop op de uitslag op 16 maart!

Tot slot: U gaat ons tegenkomen in de komende 10 dagen, dat kan niet missen! Op zaterdag 5 maart waren wij de hele dag te vinden in de winkelcentra van Berkel, Bergschenhoek en Bleiswijk. Op maandagavond 7 maart vanaf 20.00 uur is het traditionele verkiezingsdebat van de Fietsersbond in de raadszaal van het gemeentehuis. Voor de PvdA doet Valmir Xhemaili hieraan mee. Woensdag 9 maart is er een Talkshow van de RTV Lansingerland met in de studio de VVD en de PvdA. Donderdag 10 maart van 17.30-18.30 uur is het afsluitende RTV Rijnmond debat in samenwerking met RTV Lansingerland. Het gaat om een speciale verkiezingsuitzending die live wordt uitgezonden via radio 93.4 FM met een video-stream, zodat er ook naar gekeken kan worden. Petra Verhoef doet mee aan dit debat. Zij debatteert dan met GroenLinks en WIJ Lansingerland over de duurzame glastuinbouw. En verder gaat ons 20 leden tellende enthousiaste campagneteam natuurlijk lekker flyers in de brievenbussen doen in álle wijken van Lansingerland. Vergeet trouwens ook onze verkiezingsboodschappen in Hart van Lansingerland van 8 maart en in de Heraut van 9 maart niet te bekijken. We zetten daarin al onze politieke kroonjuwelen nog eens overzichtelijk voor je op een rijtje. Op dus naar drie zetels en een wethouderschap Volkshuisvesting!

Kati Piri en Petra tijdens Europese verkiezingen in 2019

Noordeindseweg Berkel Noord