WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 4 – 8 DECEMBER 2023

8 december 2023

Dit is nummer 688 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een rustige politieke week met slechts één raadscommissievergadering, de commissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag. De commissie Ruimte is verplaatst naar maandag 11 december en de raadscommissie Samenleving ging bij gebrek aan agendapunten niet door.

SLOTWIJZIGING BEGROTING 2023 LEVERT FORS VOORDEEL OP

Op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur stond slechts één agendapunt dat afgelopen woensdag tot enig debat leidde. Dat ging over de Slotwijziging 2023. De slotwijziging is de tussentijdse en tevens laatste afwijkingenrapportage op de lopende begroting. Met dit document geeft het college inzicht in de begrotingsuitvoering over het boekjaar 2023 en actualiseert het college voor de laatste keer de Begroting 2023 op basis van de financiële en beleidsmatige afwijkingen. In november 2022 heeft de Raad de Begroting 2023-2024 vastgesteld die voor 2023 structureel sluitend was (€ 158.000). Door tussentijdse mutaties als gevolg van de aangenomen moties en amendementen bij de begrotingsbehandeling, het MPG, de structurele effecten van de Slotwijziging 2022 en de tussentijdse mutaties uit de Zomerrapportage 2023 is het vastgestelde begrotingssaldo voor 2023 voorafgaand aan de Slotwijziging 2023 € 5.627.000 negatief. De aanpassingen die in de Slotwijziging 2023 aan de Raad worden gepresenteerd, wijzigen dit beeld. Het saldo na slotwijziging verbetert naar een tekort van € 2.094.000.

Volgens onze woordvoerder Hamid Azzouzi  is de kans groot dat de jaarstukken 2024 opnieuw een positief resultaat zullen laten zien. Hij maakt zich zorgen over de mogelijke voordelen die nog niet gemeld zijn en de verwerking van de inkomsten zoals de Decembercirculaire 2023. De accres zijn wilswaar negatief maar de circulaire bevat ook middelen ten behoeve van energietoeslag 2023, omgevingswet en meerkosten opvang Oekraïners. Hamid constateerde tot zijn spijt ook dat er sprake is van een budgetoverheveling ten behoeve van gratis OV voor ouderen met een laag inkomen (€ 90.000) naar 2024. De implementatie is volgens het raadsvoorstel uitgesteld van 2023 naar 1 maart 2024. Wethouder Simon Fortuyn: “We hebben meer tijd nodig om met de RET en onze uitvoering tot een goed plan van aanpak te komen om met zoveel mogelijk gemak voor de inwoner het proces van aanvraag in te richten. RET worstelt door personeelsproblemen met de organisatie. De wethouder hoopt dat er eind eerste kwartaal duidelijkheid is zodat dit gratis OV rond de zomer eindelijk van start zal gaan. Dat is dus later dan het raadsvoorstel aangeeft. Hamid vindt dit teleurstellend “De RET heeft veel ervaring met gratis OV in de hele stadsregio. Ze hoeven het wiel toch niet uit te vinden? Waarom kost dit zoveel tijd?” Hij is bezorgd dat er ook komende zomer nog geen sprake zal zijn van gratis OV voor ouderen met een laag inkomen, de uitspraken van de immer optimistische wethouder ten spijt.

De leges- en belastingverordeningen en bijbehorende tarieven 2024 zijn ook besproken. Onze woordvoerder Nanno Scheringa heeft aangegeven dat onze fractie blij is met de voordelige uitkomsten van de tarieven afval voor onze inwoners. Dit betekent dat de invoering van Diftar een goede ontwikkeling is voor zowel het milieu als de portemonnee van onze inwoners.

RAADSCOMMISSIE SAMENLEVING LEIDT KWIJNEND BESTAAN

De belangrijke raadscommissie Samenleving leidt momenteel een kwijnend bestaan. Sinds september van dit jaar zijn twee vergaderingen bij gebrek aan agendapunten vervallen. In deze commissie komen belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het sociaal domein aan de orde. Wij constateren dat de planning van de commissies niet altijd evenwichtig is. De afgelopen weken zijn veel politieke gevoelig onderwerpen geagendeerd voor de commissies waardoor de werkdruk voor raadsleden opliep. Nu worden we verrast met een lege agenda. Dit moet beter verdeeld worden in de toekomst. Wij vinden het wonderlijk dat in een snelgroeiende gemeente als Lansingerland er kennelijk van collegezijde kennelijk geen aanleiding is om met raadsvoorstellen of bespreekstukken te komen. Wat is er aan de hand?

Wij hebben alle resterende 8 agenda’s van deze commissie in het afgelopen jaar bekeken met de vraag hoeveel voor onze inwoners en maatschappelijke organisaties belangrijke onderwerpen tijdens deze vergaderingen de revue passeerden. Dat viel ons nogal tegen. Het ging om Nota Groen Blauwe Leefomgeving (januari), Samenlevingsvisie en nota Reikwijdte en detailniveau t.b.v. nieuw Luchthavenbesluit (februari), Aanbevelingen van de Rekenkamer naar aanleiding van onderzoek naar kostenbeheersing uitvoering WMO (maart), PvdA Bespreekstuk over Basisbanen en Wijzigingsvoorstel over Gemeenschappelijke Regeling Jeugdzorg Rijnmond (april) en Langdurige opvang Oekraïners en varianten voor bouw noodopvang van asielzoekers (mei). De agenda van juni 2023 zag er wat omvang betreft wat steviger uit:  Raadsbrief Noodopvang Asielzoekers, Bovenregionaal Plan Jeugdhulp, Randvoorwaarden noodopvang Asielzoekers op Wilderszijde, Zendtijd voor onze lokale omroep en de Tarieven voor onze sportaccommodaties.

De agenda in de maand september bevatte een raadsinformatiebrief over inclusiviteit, Bespreekpunt over uitvoeringsplan Schuldhulpverlening en een Wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdwelzijn. Tot slot is er de agenda voor de vergadering in november 2023: Verordening kosten leerlingenvervoer, Raadsbrief over tweede opvang voor Oekraïners in Berkelse Noordpolder, bespreekstuk Jongerenparticipatie, Bespreekstuk Scholen op Wilderszijde en Raadsvoorstel over semipermanente huisvesting voor IKC Cadans.

Dat was het! De zorg voor ouderen en mensen met een beperking, de komst van hangplekken voor jongeren, armoedebestrijding voor kinderen, kunst en cultuur, vrijwilligersbeleid, de uitvoering van de Participatiewet, het bleef hierover muisstil in deze raadscommissie. Vanuit het college komen er nauwelijks voorstellen. Wij worden gedwongen om informele en technische vragen te stellen om de stand van zaken met betrekking tot een aantal thema’s te weten te komen. Je kunt hierbij denken aan Energietoeslag 2023, inclusieve samenleving en Gratis OV 65 plus. Onze fractie is benieuwd hoe de agenda’s van deze belangrijke raadscommissie er in het nieuwe jaar gaan uitzien. Zo nodig zullen wij dit magere resultaat in het nieuwe jaar zeker agenderen.

Voormalige Gemeentehuis Bleiswijk

MINDER ARBEIDSMIGRANTEN KAN ECONOMIE LANSINGERLAND BESCHADIGEN

Alom luidt in ons land de oproep om de instroom van arbeidsmigranten in ons land stevig te beperken. Er zijn veel te weinig huizen en het onderwijs en de zorgvoorzieningen kunnen de groei van ons inwonersaantal niet meer aan. De arbeidsomstandigheden van menig arbeidsmigrant is soms slecht. Uitbuiting komt geregeld voor. In de vele distributiecentra die Lansingerland telt, werken vele arbeidsmigranten. Dat geldt ook sinds jaar en dag voor onze glastuinbouw. Samen vormen deze beide sectoren een stevig deel van onze lokale economie en dus ook voor de vele lokale toeleveranciers die voor deze sectoren werken. Een stevige rem op de instroom van arbeidsmigranten kan wel eens funest zijn voor onze tot op heden bloeiende lokale economie. Opvallend is dat een ruime meerderheid van onze inwoners afgelopen 22 november stemde op politieke partijen die een stevige rem op migratie hoog in het vaandel hebben staan.

Volgens Glastuinbouw Nederland zijn er in Nederland in deze sector in het hoogseizoen 113.000 arbeidsmigranten werkzaam. Hiervan is 72% uitzendkracht en komt 80% uit het buitenland. In deze sector gaat jaarlijks bijna 8 miljard euro om. De glastuinbouw is bovendien een zeer innovatieve sector. Nederland is een groot kennisland als het om glastuinbouw gaat. De sector is waarschijnlijk in staat om klimaatneutraal te gaan werken en de problemen met betrekking tot de waterkwaliteit op te lossen. Restwarmte vanuit deze sector is belangrijk voor het verwarmen van woningen.

Wat de PvdA fractie betreft is het absoluut noodzakelijk om als lokale politiek op korte termijn met deze voor Lansingerland vitale sector het gesprek te voeren over hoe om te gaan met deze twee tegenstrijdige bewegingen. Wat ons betreft neemt het college in de persoon van de wethouder Economische Zaken Leon Hoek hiertoe het initiatief.

Dorpsstraat Bleiswijk

Tot slot. Volgende week maandagavond vergadert de Raadscommissie Ruimte. De agenda is hier te vinden. Woensdagavond 13 december zijn er twee beeldvormende bijeenkomsten Heb een goede week!

Voormalige bibliotheek Bleiswijk wordt binnenkort gesloopt