WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 4 T/M 11 JUNI 2022

12 juni 2022

Dit is nummer 634 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De afgelopen week stond in het teken van de maandelijkse raadscommissieweek. In het oog sprongen de debatten over de bouw van een nieuw buurtje, Klein Berkeloo, nabij Berkel centrum en over de gemeentelijke jaarstukken 2021. Ook werd er gesproken over de plannen voor integrale kindcentra en de actualisatie van de eerder vastgestelde nota integraal huisvestingplan primair onderwijs (IHP). In dit weekbericht is er ook nieuws over een Tweede Kamerdebat over regionale luchthavens en hoe de net gevormde coalitie in Rotterdam spreekt over de Rotterdamse luchthaven in hun kersverse akkoord. We berichten verder over dreigende bezuinigingen op het openbaar vervoer in onze gemeente én natuurlijk over het ledencongres van de PvdA dat gisteren plaatsvond in Nieuwegein.

Klokkenbrug Rodenrijseweg in oude luister hersteld

15de POSITIEVE FINANCIELE JAARRESULTAAT OP RIJ

Woensdagavond besprak de raadscommissie Algemeen Bestuur de financiële jaarstukken 2021 van de gemeente Lansingerland. Het financiële jaarverslag liet een voordelig resultaat van ruim €2 miljoen zien. Voor de 15de keer sinds de start van onze gemeente in 2007 toonden de cijfers weer een groene kleur. Zelfs in de crisisjaren in de periode 2010-2014 sloot onze gemeente elk jaar met een financieel overschot af. Onze financiële woordvoerder Hamid Azzouzi signaleerde dat het jaarverslag vele financiële afwijkingen in relatie tot de oorspronkelijke begroting bevat die niet toegelicht worden. “Volgens een afspraak met de raad hoeft het college afwijkingen tot €100.000 niet toe te lichten. Als je al die posten bij elkaar gaat optellen gaat het om vele tonnen waar de raad geen enkel zicht op heeft. Moet dat bedrag tot waar niet te hoeven toegelicht niet worden teruggebracht?” Hamid denkt dat de gemeentebegroting veel lucht bevat. “Dat is niet zo erg in een periode zoals nu waarin de begroting sluitend is maar gaat tegen ons werken wanneer er tekorten ontstaan en er bezuinigingen nodig zijn. “Kijk daarbij ook nog eens nadrukkelijk naar het investeringsprogramma dat stelselmatig hoger wordt begroot dan in de praktijk wordt uitgegeven”.  De nieuwe wethouder financien, Simon Fortuyn, wuifde zijn kritiek weg. Wat hem betreft is de huidige begroting en jaarrekening op orde. Voor nu zijn de jaarstukken een hamerstuk, maar onze fractie zal hier scherp op blijven.

Aanstaande woensdag worden de Kadernota 2023, de Zomerrapportage en het Meerjaren Investeringsplan (MIP) toegelicht. In de Kadernota staat een financiële doorkijk voor de komende jaren. Het is spannend hoe de herziening van het Gemeentefonds op termijn voor Lansingerland uitpakt. Ook is niet duidelijk hoe het trap op, trap af systeem (de koppeling van het gemeentefonds aan de uitgaven van het rijk) voor Lansingerland gaat uitpakken. En verder zijn er de bekende onzekerheden zoals de uitgaven ten behoeve van het sociale domein. Interessant is of het nieuwe college al direct aan de slag wil gaan met nieuw beleid in het kader van hun verse coalitieakkoord. Wij denken bijvoorbeeld aan het gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen (waarom kan dat niet al in 2023 in plaats van 2024?), tal van energiebesparende maatregelen voor onze inwoners met een kleine beurs, de komst van een gemeentelijk fonds voor de overname van problematische schulden en de start van een mobiel loket voor gemeentelijke dienstverlening. Veel inwoners dreigen bovendien in grote financiële problemen te komen door de oplopende inflatie en de hoge energiekosten. Onze fractie is heel benieuwd of het college hiermee aan de slag gaat of vasthoudt aan het bestaande beleid.

Schapenweide grenzend aan Naardermeerstraat

BOUWEN VOOR DE BUURT NABIJ BERKEL CENTRUM

De commissie Ruimte boog zich dinsdagavond over de nota van uitgangspunten voor de bouw van het project Klein Berkeloo. Dit grasveld, ook bekend als ‘het schapenweitje’ omvat 7000 m2 en ligt aan de Westersingel ten noorden van de uitbreiding van Berkel Centrum West. Er rust nu nog een agrarische bestemming op die dus gewijzigd zal moeten gaan worden. In dit nieuwe buurtje is plaats voor ongeveer 25 woningen voor met name ouderen. De grondeigenaar heeft een projectontwikkelaar gevraagd om dit project te gaan ontwikkelen.

Direct omwonenden zien het nu nog groene schapenweitje natuurlijk niet graag verdwijnen maar zijn wel bereid om mee te denken over een zo optimaal mogelijke inpassing van de nieuwe huizen in dit gebied. In de nota van uitgangspunten wordt dit geborgd. Samen met de omwonenden kan er door de projectontwikkelaar in de opmaat naar een bestemmingsplan nog heel veel ingevuld worden. Onze woordvoerder Nanno Scheringa gaf aan achter dit plan te staan. “De ontwikkeling van Klein Berkeloo sluit naadloos aan bij onze ideeën over bouwen voor de buurt. Mogelijk kunnen hier ook starterswoningen gebouwd gaan worden. De PvdA wil het percentage sociale en betaalbare woningen, dat in de nota van uitgangspunten gesteld is op 50%, verhoogd zien naar minstens 60%, waarvan dus 30% sociale bouw. Dit past bij de woningbouwplannen die minister De Jonge voor ogen heeft”. Met uitzondering van GroenLinks wilde geen van de fracties weten van de ophoging van het percentage sociale en betaalbare woningen. De percentages in de Woonvisie zijn voor hen in steen gehouwen. Alle fracties gingen akkoord met de nota van uitgangspunten voor de bouw van Klein Berkeloo. Mogelijk wordt er nog gewerkt aan een amendement om een groene strook achter de huidige bebouwing richting de Noordeindse weg te behouden. In Berkel centrum rest nu nog één soortgelijke potentiële bouwlocatie, het gebiedje in de hoek van de Naardermeerstraat en de Noordeindseweg (zie foto boven). Dan is de kern Berkel, op de Berkelse Noordpolder na, vrijwel geheel uitgebouwd.

Festivalterrein Lansingerland Live

TWEEDE KAMERDEBAT OVER REGIONALE LUCHTHAVENS

Woensdagavond boog de Tweede Kamercommissie IenW zich in aanwezigheid van verantwoordelijk minister Harbers (VVD) over de ontwikkelingen met betrekking tot de regionale luchthavens in ons land. De fracties van PvdA en CDA deden aan dit debat niet mee. Met name de fracties van GroenLinks en Partij voor de Dieren wezen de minister op het volgens hen gebrekkige participatieproces, het uittreden van omwonenden en de gemeente Rotterdam uit dit proces en de weigering om te praten over mogelijke krimp of zelfs opheffing van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Minister Harbers ging hier niet inhoudelijk op in. Hij wees beide fracties erop dat de onlangs definitief vastgestelde nationale Luchtvaartnota bepaalt dat het eerst de regionale luchthavens zijn die aan zet zijn voor de organisatie van de burgerparticipatie, het werken aan maatschappelijk draagvlak en de aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit. Hij gaf aan uit de regionale media te hebben vernomen dat er in de Rotterdamse regio knelpunten gerezen zijn. Maar hij stelde ook nadrukkelijk dat hij als minister pas in beeld komt wanneer de formele aanvraag voor een luchthavenbesluit is ingediend. Het is zijn bedoeling om in 2024 het formele besluitvormingsproces af te ronden. Parallel hieraan loopt de inmiddels ingediende aanvraag voor een Natuurvergunning voor de luchthaven. Daar gaat de minister van LNV over.

Minister Harbers gaf aan blij te zijn met de innovatieve rol die de regionale luchthavens op zich hebben genomen. “Gezien hun grootte en innovatieve elan zijn dit prima proeftuinen voor duurzaam vliegen”. Kortom, de Tweede Kamer komt pas in beeld wanneer de minister IenW de aanvraag van RTHA voor een nieuw Luchthavenbesluit, mede gelet op de in te dienen zienswijzen, heeft beoordeeld en aan de Tweede Kamer als formeel besluit heeft voorgelegd. De minister gaf ook aan dat een maatschappelijke kosten-batenanalyse in het kader van de aanvraagprocedure niet verplicht is. Volstaan kan worden met een analyse met betrekking tot de economische betekenis van de regionale luchthaven.

Bij de verdere politieke bespreking van de afwikkeling van het Participatietraject RTHA en de mogelijk nog in te dienen zienswijze vanuit Lansingerland zijn dit soort landelijke debatten belangrijk om te volgen. En ook het regionale politieke landschap is van belang. Afgelopen vrijdag presenteerde het nieuwe college van Rotterdam, dat gevormd wordt door Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk, hun coalitieakkoord. Daarin staat dat RTHA van dit nieuwe college niet hoeft te krimpen of te sluiten. Het akkoord zegt dat de luchthaven openblijft. De geluidsruimte voor de luchthaven wordt wat de nieuwe coalitie betreft niet uitgebreid. Zij zien erop toe dat RTHA gehouden wordt aan de gemaakte geluidsafspraken. Vorige week berichtten wij nog in weekbericht 633 “dat de raad van Rotterdam een door D66 opgestelde motie aannam waarin het college de opdracht kreeg om de definitieve versie van het Participatietraject niet te ondertekenen “zijnde deelnemende partij” vanwege het ontbreken van Rotterdamse bewonersvertegenwoordigers in het participatieproces”. Hoe we dit moeten rijmen met het standpunt van de Rotterdamse coalitie waarin D66 prominent vertegenwoordigd is, is ons een raadsel. Die bewonersvertegenwoordigers en de vereniging BTV zijn immers vóór krimp of zelfs sluiting, willen zeker géén uitbreiding van het aantal vluchten en zijn juist om die reden uit het participatietraject gestapt.

Metrostation Rodenrijs

MINDER BUSSEN EN METRO’S IN LANSINGERLAND?

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) berichtte afgelopen week dat 20-30% minder openbaar vervoer in 2023 een reëel gevaar is als het kabinet niet alsnog een financieel vangnet biedt om het openbaar vervoer uit de rode cijfers te houden. De wethouders Mobiliteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) roepen de staatssecretaris en Tweede Kamer daartoe met klem op.Het kabinet denkt dat de reizigersaantallen in 2023 weer op het niveau zijn van vóór de coronacrisis. Vervoerders en vervoersautoriteiten in heel Nederland, waaronder de MRDH, zijn daar allerminst van overtuigd. Momenteel reist nog zo’n 20% minder mensen met het openbaar vervoer dan in 2019. Om die reden willen zij de komende twee jaar een financieel vangnet van het Rijk. Zonder dit vangnet moeten de reizigers zich voorbereiden op lagere frequenties en opgeheven OV-verbindingen en dus minder mogelijkheden om naar werk, school of andere voorzieningen te reizen. Terwijl in de metropoolregio het inwonersaantal met 400.000 inwoners stijgt, hiervoor circa 170.000 woningen nodig zijn, en daarmee de mobiliteit toeneemt”, zo meldt de MRDH.

Ook voor het snel groeiende Lansingerland zou een krimp van het openbaar vervoer dramatisch zijn. Nu rijdt Metro E grote delen van de week één keer per 10 minuten. Er is sprake van een verhoging van de frequentie in de spits naar één keer per 5 minuten. Het daartoe benodigde keerspoor bij Pijnacker-Zuid is zojuist gereed gekomen. Minder geld voor het openbaar vervoer kan zo maar betekenen dat de frequentie van de Metro’s naar één keer per 15 minuten gaat. We moeten er niet aan denken. Dat geldt ook voor de ZoRo-bussen 170 en 173. Die rijden tijdens de spitsuren nu één keer per 10 minuten en gedurende de rest van de dag om de 20 minuten. Stel je voor dat dit één keer per 15 respectievelijk 30 minuten zou gaan worden en tijdens de avonduren en op zondagen één keer per uur in plaats van één keer per half uur? Natuurlijk houden wij als fractie de komende tijd de vinger aan de pols bij dit dossier!

Groenzoom in de lente

Frans Timmermans tijdens PvdA congres in Nieuwegein

PVDA CONGRES KIEST VOOR GEZAMENLIJKE FRACTIE MET GROENLINKS IN EERSTE KAMER

Afgelopen zaterdag stemde 75% van de deelnemers van het PvdA congres, dat in Nieuwegein gehouden werd, voor een gezamenlijke Eerste Kamerfractie van PvdA en GroenLinks. Die zal gekozen worden na de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2023. In totaal deden zo’n 2600 van de in totaal 40.000 PvdA leden (ruim 6% dus) live en digitaal aan deze stemming mee. Aan een door GroenLinks gehouden digitaal referendum deden 15.000 van hun leden mee. Ook hier was 75% voor deze vorm van samenwerking. Ons landelijke partijbestuur gaat nu met alle leden aan de slag om in kaart te brengen hoe de leden aankijken tegen het vormgeven aan verdere samenwerking of mogelijk zelfs samengaan van de partijen. Eind juni praat een delegatie van ons afdelingsbestuur en fractie hierover bij tijdens een kennismakingsgesprek met Esther-Mirjam Sent, onze partijvoorzitter.

Feit is dat het “merk” PvdA electorale aantrekkingskracht lijkt te hebben verloren. Onze ene zetel in de raad sinds 2018 zit hem niet in onze politieke boodschap of in onze uitstraling. Onder de leden van de PvdA Lansingerland is er bij sommigen stevige terughoudendheid over samengaan met GroenLinks via een partijfusie. Anderen zijn er positiever over. Die pleiten bijvoorbeeld zelfs voor het bundelen van alle links-progressieve krachten, waaronder ook GroenLinks. Samen de handen ineen slaan en gaan voor een nieuwe brede politieke beweging waarin de tradities, idealen en politieke denkkracht van de partijen die zich aansluiten een plekje krijgen. Net zoals in 1946 toen de PvdA als nieuwe doorbraakpartij geboren werd vanuit de traditie van de vooroorlogse SDAP. Natuurlijk zullen er dan verschillen van mening en debat zijn over bepaalde maatschappelijke thema’s. Denk voor wat Lansingerland betreft bijvoorbeeld over de toekomst van de regionale luchtvaart of het bouwen van sociale woningen in het groen. Dat zal je in een brede sociale volkspartij altijd blijven houden. Maar daar blijf je jong bij.

Namens de PvdA Lansingerland was fractievoorzitter Petra Verhoef live in Nieuwegein en afdelingsvoorzitter Gerard Bovens volgde de debatten en stemmingen digitaal. Petra noteerde tal van namen van partijgenoten waarmee wij binnenkort weer eens gaan bijpraten.  Genoeg te doen dus!

Tot slot: We hebben nog 4 weken te gaan voor het jaarlijkse zomerreces begint. De komende weken zullen in belangrijke mate in het teken staan van de Kadernota 2023. Ook belangrijk is het debat aanstaande dinsdagavond in een extra vergadering van de commissie Algemeen Bestuur over de bouw van tijdelijke huisvesting van 1000-1500 vluchtelingen uit Oekraïne en mogelijk ook voor andere groepen woningzoekenden op Bleizo-West. Onze fractie staat hier op voorhand positief tegenover. Woensdagavond zijn er presentaties over de Kadernota, het Meerjaren Investeringsplan en de Zomerrapportage. Donderdagavond is de jaarlijkse raadsvergadering over de stand van zaken met betrekking tot de gemeenschappelijke regelingen. Heb een goede week!

Ooievaar in Groenzoom