WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 5 T/M 11 FEBRUARI 2022

11 februari 2022

Dit is nummer 618 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De week begon feestelijk met de aftrap voor onze verkiezingscampagne. Die stond geheel in het teken van een debat over de vraag hoe inclusief en divers Lansingerland eigenlijk is. Overvolle agenda’s van de raadscommissies Ruimte en Algemeen Bestuur zorgden voor lange vergaderingen. Voor Valmir Xhemaili is het geen uitgemaakte zaak dat het nieuwe woonwagencentrum in Bergschenhoek weer op de huidige locatie Bosland kan worden gevestigd. Een door het college uitgevoerd onderzoek naar mogelijke locaties laat zien dat die plek op dit moment zeker niet de beste is. Er zullen de nodige bedrijfsverplaatsingen en ook ingrijpende veranderingen in de ruimtelijke inrichting moeten plaatsvinden om de locatie Bosland voor huisvesting geschikt te maken. Dat gaat nog heel veel tijd kosten dus alleen daarom al ligt een andere locatie zoals bij de Hoeksekade veel meer voor de hand. Veel tijd besteedde de commissie Algemeen Bestuur aan een debat over bouwen op Bleizo-West. Hierover berichtten wij vorige week al uitvoerig. Wat de PvdA fractie betreft is het glashelder: een politieke meerderheid in Provinciale Staten voelt voor woningbouw bij het station Lansingerland-Zoetermeer en het is nu aan het college van Lansingerland om een aantal dringende vragen van het college van Gedeputeerde Staten te beantwoorden. Onze fractie gaat er vanuit dat ons college de raad al dan niet vertrouwelijk op de hoogte zal houden van de voortgang. Daar heb je een college voor. Volgens coördinerend wethouder Simon Fortuyn is er in april 2022 nieuws te verwachten. We delen ook de woorden die Valmir namens de raadscommissie Samenleving richtte tot scheidend voorzitter Alexander Kuipers. Die woorden laten goed zien dat een warme, constructieve sfeer het debat ten goede komt!

Barbara Kathmann, Astrid Oosenbrug en Karim Amghar

NIEUW COLLEGE MOET INCLUSIEF LANSINGERLAND TOT SPEERPUNT MAKEN

De aftrap van de verkiezingscampagne van de PvdA Lansingerland stond in het teken van  de vraag hoe inclusief en divers onze gemeente anno 2022 eigenlijk is. Iedereen moet er in Lansingerland bij horen, volwaardig mee kunnen doen, gelijke kansen krijgen en met respect behandeld worden. Het gaat om LHBTI’s, mensen van niet-westerse komaf zoals vluchtelingen en ook om de vele inwoners met een beperking die ongewild aan de zijlijn staan.

Onder de inspirerende leiding van radio- en tv-programmamaker, docent en publicist Karim Amghar uit Bleiswijk debatteerden PvdA lijstrekker Petra Verhoef, COC Nederland voorzitter Astrid Oosenbrug, PvdA Tweede Kamerlid Barbara Kathmann en de nummers 2 en 3 op de PvdA kieslijst Hamid Azzouzi en Valmir Xhemaili in een volle zaal van partycentrum ’t Manneke over hun persoonlijke ervaringen, zorgen en vooral ook oplossingen.

Tweede Kamerlid Barbara Kathmann vindt dat Lansingerland er slechter voor staat dan Rotterdam. Daar zijn inwoners al lang gewend aan een samenleving vol diversiteit en zien zij de kansen. Het leidt ook tot een evenwichtige beroepsbevolking. “Lansingerland is een gemeente waar vooral mensen die het al goed hebben, de scepter zwaaien. Dat zie je ook in de lokale politiek waar er nog steeds te weinig oog is voor deze sociale veranderingen. Op den duur loopt zo’n gemeente vast want mensen met voor de samenleving essentiële maar niet hoogbetaalde beroepen kunnen hier geen huis betalen ”. Valmir Xhemaili die als kind met zijn ouders uit Kosovo vluchtte, schetste de grote verschillen tussen kinderen op zijn basisschool in Bleiswijk die in welvaart opgroeiden en kinderen zoals hij die het thuis niet breed hadden. “Het gaat om kleine verschillen. Wanneer mijn voetbalmaatjes na afloop van een wedstijd samen nog even een patatje gingen eten en een colaatje gingen drinken, ging ik maar naar huis want daar had ik geen geld voor. Zo miste ik ook de contacten die kinderen nodig hebben om samen verder te komen. Ik had zelf het geluk dat mijn ouders van meet af aan in zagen hoe belangrijk onderwijs is. Maar dat is niet ieder kind van arme ouders gegeven”.

Voor COC voorzitter Astrid Oosenbrug moet ieder kind gelijke kansen krijgen. “Dan kunnen zij het beste uit zich zelf halen. Behandel LHBTI’s of mensen uit een ander land niet als anders”. Voor haar is de kernvraag of we echt stappen vooruit willen maken. Daar maakt zij zich zorgen over: “Ik constateer achteruitgang en een nare, geniepige sfeer”. Hamid Azzouzi vertrok 20 jaar geleden als 23 jarige rechtenstudent in Marokko naar Nederland om hier te gaan studeren. “Ik heb toen een jaar lang intensief Nederlands geleerd en daar in mijn verdere studie tijd en loopbaan veel profijt van gehad. Andere nieuwkomers kregen die kans niet. Om een inclusieve samenleving te kunnen vormen moet de basis goed zijn. Dat betekent een stevig budget om de taal te kunnen leren en te integreren”. Petra Verhoef schetste de achterstanden waarmee mensen met een beperking te maken hebben. “Mooie politieke woorden te over maar de praktijk van alledag is nog steeds dat mensen met een beperking te vaak aan de kant staan”. Zij bepleitte de komst van basisbanen waardoor veel meer mensen met een beperking dan nu een volwaardige baan kunnen krijgen. De bouw van duizenden voor iedereen betaalbare woningen is keihard nodig”.

Hoe komen we in Lansingerland uit deze impasse? Voor alle deelnemers aan het debat staat vast dat een nieuw college het werken aan een inclusief en divers Lansingerland hoog op de agenda moet zetten. “Dat kan door een speciale wethouder aan te wijzen die dit als speerpunt behartigt of via een collegeprogramma waar diversiteit de rode lijn vormt”. Hoog inzetten op gelijke kansen voor kinderen die in armoede opgroeien moet topprioriteit worden. Barbara Kathmann: “We moeten de huidige Rotterdamwet inruilen voor een nieuwe Gelijke Kansenwet.  De tijd is er rijp voor”.

Valmir Xhemaili aan het woord tijdens de paneldiscussie

Voor debatleider Karim Amghar staat vast dat we om kansengelijkheid te creëren ongelijk moeten investeren. Bovendien moet er in het onderwijs veel meer aandacht komen voor het omgaan met vooroordelen en stereotypen over mensen. “Iedereen heeft die maar het is een bron voor maatschappelijke uitsluiting”. Ongelijke kansen in het onderwijs zijn volgens hem het gevolg van een onderwijssysteem dat nog teveel keuzes voor kinderen maakt op basis van externe factoren zoals “Waar kom je vandaan, wat is de opleiding van je ouders, wat is de sociaal economische status van je ouders? Daar moeten we echt snel vanaf!” Astrid Oosenbrug ziet kansengelijkheid als de nieuwe vorm van maatschappelijke emancipatie.

Meer over onze plannen in onze verkiezingsflyer: A5 folder algemeen digitaal (004)

Onthulling verkiezingsposter door Petra Verhoef en Barbara Kathmann

PVDA TEGEN VERTRAGING NIEUWBOUW STARTERSWONINGEN HOEKSEKADE BERGSCHENHOEK

Een tijdje geleden ging de raad van Lansingerland unaniem akkoord met een bestemmingsplan om bij de Hoeksekade 13 woningen te gaan bouwen. Het tuinbouwbedrijf dat grenst aan de locatie van deze nieuwbouw tekende protest aan tegen dit bestemmingsplan bij de Raad van State. Die vond dat de gemeente eerst een onderzoek had moeten doen naar de geluidsproductie van dit bedrijf in de richting van de nieuwe buren. De resultaten van dit onderzoek zijn binnen zodat het bestemmingsplan aangepast kan worden.  Wat nu blijkt, is dat het tuinbouwbedrijf op dit moment al meer geluid produceert dan wettelijk is toegestaan. De eigenaar van het bedrijf stelt dit niet te hebben geweten. Wanneer het bedrijf voor eigen rekening maatregelen neemt om te voldoen aan de wettelijke eisen, is er geen probleem om de starterswoningen te gaan bouwen. De vermeende verminderde lichtinval in de kassen blijkt niet aan de orde, dus de bedrijfsvoering wordt niet gehinderd door de bouw van huizen. So far so good, zou je denken.

Een aantal fracties meent toch op de rem te moeten trappen. Het bedrijf is de dupe van de voorgenomen bouw. Hoezo eigenlijk? Sommige fracties pleitten als oplossing voor een mogelijke wijziging van de bestemming van de grond waarop nu de kassen staan. De bestemming moet dan ‘wonen’ worden zodat er op het huidige terrein van het tuinbouwbedrijf ook nog eens extra woningen kunnen worden gebouwd. Dat duurt jaren en is onzeker. Zij namen het feit dat het bedrijf nu al de geluidsregels overtreedt op de koop toe.

Voor PvdA woordvoerder Petra Verhoef is de situatie helder: “Het tuinbouwbedrijf moet ongeacht de aangrenzende nieuwbouw sowieso geluidsmaatregelen nemen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Aanpassing van het bestemmingsplan zoals sommige partijen suggereren, is wat de PvdA betreft volstrekt uit den boze. De woningnood is hoog. Er is een enorme behoefte aan de bouw van die 13 woningen waaronder een aantal die speciaal voor starters bestemd zijn. De PvdA fractie steunt dus het collegevoorstel”. Onze fractie is heel benieuwd of er, gelet op het debat in de raadscommissie, toch nog (coalitie)partijen zijn die het raadsvoorstel willen gaan amenderen in de raadsvergadering van 24 februari. Het is verkiezingstijd dus je weet het maar nooit.

Overigens sluit deze gang van zaken naadloos aan bij vele andere nieuwbouwprojecten in onze gemeente. Bij vrijwel ieder project dat het college voorstelt om de acute woningnood op te lossen, zie je de raad onder druk van boze insprekers bij het college onmiddellijk om aanpassingen eisen die vaak direct een negatief effect hebben op het tempo van de nieuwbouw of het aantal te bouwen woningen. Voorbeelden: Driehoek Noordpolder, De Wildert Berkel centrum, Bleizo-West, Merenweg en Lange Vaart Bleiswijk. Projectwethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) en wethouder Wonen Kathy Arends (VVD) worden er vaak moedeloos van, net als trouwens de directie van 3B Wonen die dagelijks geconfronteerd wordt met wanhopige woningzoekenden die vaak meer dan 7 jaar om een huis zitten te springen.

Nieuwe winkelcentrum Berkel

AFSCHEID ALEXANDER KUIPERS ALS VOORZITTER COMMISSIE SAMENLEVING

Afgelopen donderdagavond nam Alexander Kuipers (VVD) afscheid als voorzitter van de raadscommissie Samenleving. Hij volgde in maart 2018 onze voormalige fractievoorzitter Gerard Bovens op die tijdens de raadsperiode 2014-2018 deze functie vervulde. Alexander Kuipers heeft zich, na vele jaren raadslidmaatschap, niet herkiesbaar gesteld bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Valmir Xhemaili kreeg het verzoek om hem aan het slot van de raadscommissievergadering toe te spreken.

Valmir gaf aan het verzoek om hem toe te spreken vererend te vinden omdat Alexander Kuipers een geweldige staat van dienst heeft in onze lokale politiek. Eerst als raadslid in de voormalige gemeente Berkel en Rodenrijs en na de herindeling in 2007 in de nieuwe gemeente Lansingerland. Verrassend vond Valmir het ook, omdat hij als nieuwkomer pas sinds 2018 politiek actief is en hij bovendien slechts raadscommissielid en geen raadslid is. Dit is het verhaal van Valmir:

“Als politieke nieuwkomer in de commissie Samenleving heb ik jouw voorzitterschap als heel relaxed ervaren. Je gaf iedereen ruimte voor haar of zijn verhaal, voelde goed aan wanneer het debat in de commissie tijd nodig had om tot een constructief en gedeeld resultaat te komen en was zeer geduldig en ook meelevend met mensen zoals ik voor wie het raadswerk nog nieuw was. Dat gaf mij een veilig gevoel en dat waardeer ik zeer in je. Jouw aanpak was erg leerzaam voor mij.

Geweldig vind ik je prachtige gevoel voor humor. Licht ironisch en wat de Engelsen ‘tongue in cheek’ noemen. Dat gaf ruimte en ook relativering in het debat wanneer de gemoederen hoog dreigden op te lopen en de spanning steeg. Het hielp mij om bij de politieke inhoud te blijven en geen debat te voeren op de persoon. Zover ik mij kan herinneren, is dit de afgelopen 4 jaar in deze commissie nooit gebeurd. Dat moet de kwaliteit van de standpuntbepaling zeker hebben versterkt. Een goede voorzitter speelt hierbij een cruciale rol en dat deed jij uitstekend.

Wat jammer was, maar daar kon jij niets aan doen, is dat wij als commissie vanwege de Covid-pandemie de afgelopen twee jaar nauwelijks live vergaderd hebben. We moesten het meestal via het scherm doen. Dat blijft behelpen want een debat is zoveel mooier wanneer je elkaar direct in de ogen kunt kijken en de spanning kunt voelen. Direct contact levert immers veel inspiratie op. Je rol als voorzitter in Covid-tijd werd er ook niet makkelijker op. Je voorzitterschap valt of staat bij het kunnen aanvoelen van het debat. Wat geeft de politieke thermometer aan? Dat is bij beeldscherm-vergaderen zoveel moeilijker. Maar het ging je goed af. Het gevoel van een politieke huiskamer was nooit ver weg. Je persoonlijke warmte was zelfs digitaal voelbaar.

Onze commissie heeft de afgelopen bestuursperiode onder jouw leiding belangrijke debatten gevoerd. De toekomst van de schuldhulpverlening, de zorgen over de toekomst van de jeugdzorg, de maatschappelijke gevolgen van de toeslagenaffaire en de kwaliteit van de zorg voor ouderen waren prominente thema’s die de revue passeerden. Wat belangrijk is, is dat wij deze bestuursperiode eensgezind zijn doorgekomen zonder bezuinigingen op het sociale domein. De gedachte dat pech in het leven bestaat en iedereen kan overkomen werd steeds meer de basis voor de Verordening Sociaal Domein. Een belangrijke stap vooruit die onder jouw inspirerende leiding tot stand gekomen is.

Wat mij altijd opviel en mij ook ontroerde omdat ik er als vluchtelingenkind zelf in mijn jeugd mee te maken had, was jouw betrokkenheid bij kinderen die in armoede opgroeien. Ik merkte dat je dit aangrijpt. Dat maakte het voor mij gemakkelijker om er zonder schaamte over te praten.

Je voorzitterschap van de raadscommissie Samenleving zit er op. Net als je raadslidmaatschap gedurende zovele jaren. Ik weet zeker dat ik namens de hele commissie spreek wanneer ik je van harte dank voor jouw uitstekende rol als voorzitter en ook voor je persoonlijke betrokkenheid bij ons als commissieleden. De gemeente Lansingerland gaat een aansprekend, hartelijk en ook zeer deskundig raadslid missen. Een echte liberaal ook voor wie onze rechtstaat, vrijheid en eerlijke kansen hoog op de agenda staan. Heel veel dank hiervoor!”

Tot zover het verhaal van Valmir. Dank je wel, Alexander en het ga je goed!

Parkeerterrein naast Hergerborch Berkel

Nieuwbouw Oranjebuurt Berkel gaat van start

Tot slot: Ons gewone raadswerk maakt, zoals gezegd, steeds meer plaats voor campagneactiviteiten. Maar er staan toch nog een paar belangrijke collegevoorstellen op de raadsagenda. Komende maandagavond praat de commissie Ruimte over het voorstel over de Omgevingsvisie en ook over het Masterplan voor de nieuwbouwplannen van 3B Wonen voor 80 sociale huurwoningen op het huidige Hergerborch-terrein in Berkel centrum Oost. Onze fractie is er, zoals bekend, een grote voorstander van om het huidige kale parkeerterrein te vervangen door een grote parkeergarage waardoor er een mooi en groen plein ontstaat. Dat kan via inzet van de Eneco-gelden. Om misverstanden bij een enkele lezer weg te nemen, op dat parkeerterrein zijn zeker géén woningen gepland. Volgende week donderdagavond is het eerste grote verkiezingsdebat. Dat wordt georganiseerd door Ondernemend Lansingerland. Voor de PvdA doet onze nummer 2 op de lijst Hamid Azzouzi hieraan mee. Vrijdagmiddag 18 februari beginnen wij in het kader van onze campagne met onze straatacties. Heb een goede week!

Hamid Azzouzi is op 17.02 PvdA woordvoerder bij ondernemersdebat

Alle debatdeelnemers op een rijtje met Hamid aan het woord

Barbara Kathmann, Astrid Oosenbrug en Petra Verhoef