WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 6 – 10 NOVEMBER 2023

10 november 2023

Dit is nummer 684 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin Verenigd Links Lansingerland in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen een zeer geanimeerd politiek café organiseerde met als belangrijke conclusie dat, als GroenLinksPvdA hun zin krijgen, het financiele ravijn dat in 2026 voor de Nederlandse gemeenten dreigt, gedicht wordt. Spannend zijn de agenda’s van de raadscommissies Ruimte en Samenleving van volgende week. Er wordt door deze commissies gedebatteerd over huizen bouwen in de Driehoek Berkel-Noord, over het realiseren van appartementen voor flexwerkers aan de Leeuwenhoekweg in Bergschenhoek en over het bouwen van flexwoningen voor Oekraïners en spoedzoekers in de Berkelse Noordpolder. Heel belangrijke ontwikkellocaties waar weerstand van omwonenden tegen bestaat.

Nieuwbouw Berkel centrum

VERENIGD LINKS KAN IN NIEUWE TWEEDE KAMER OOK VOOR LANSINGERLAND VEEL BETEKENEN

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november hield Verenigd Links Lansingerland, het nieuwe samenwerkingsverband van GroenLinks en PvdA in onze gemeente, een Politiek Café in ons gastvrije Gemeentehuis.  Daarin werd enthousiast gedebatteerd over de vraag wat het landelijke verkiezingsprogramma van Verenigd Links kan betekenen voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Het was de eerste keer in de geschiedenis van onze gemeente dat Verenigd Links Lansingerland zo’n debat organiseerde.

Ook in onze gemeente is de woningnood groot, zitten vele jongeren te springen om een betaalbaar huis en daalt het vertrouwen in de lokale overheid omdat zij hun ambitie om snel en betaalbaar te gaan bouwen in de praktijk niet waar maakt. Van gelijke kansen voor iedereen is nog lang geen sprake. In het rijke Lansingerland groeien vele kinderen in armoede op. Het door alle politieke partijen in 2022 getekende Regenboogakkoord wordt door het college nog steeds niet uitgevoerd. Het tempo waarin de gemeente Lansingerland werkt aan klimaatproblemen is veel te laag.

De Tweede Kamerkandidaten Barbara Kathmann uit Rotterdam en David Rietveld uit Den Haag zorgden voor de aftrap van het debat dat onder de bezielende leiding stond van Karim Amghar. Karim  is TV-programmamaker, auteur, docent en  debatvoorzitter en woont in Bleiswijk. Barbara was PvdA raadslid en ook wethouder Economische Zaken in Rotterdam en is sinds 2021 lid van de Tweede Kamer en nu opnieuw kandidaat Kamerlid. Zij was lid van de Parlementaire Enquêtecommissie Groningen en is momenteel woordvoerder Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Als raadslid werkte zij vele jaren intensief samen met onze toenmalige PvdA-fractie. David heeft jarenlange ervaring in onder meer de Gemeenteraad van Den Haag, was lid van het GroenLinks partijbestuur en werkt bij de VNG waar hij zich intensief met de gemeentefinanciën bezig houdt.

Barbara Kathmann vertelde waarom zij haar wethouderschap in Rotterdam in 2021 inwisselde voor het Kamerlidmaatschap. “Ik wilde het wezenlijke verschil maken maar als wethouder is dat moeilijk. Je bent de hele tijd bezig met het omzeilen van Den Haag dus ik wilde direct deel uit gaan maken van de Haagse besluitvorming”.  Barbara gaf aan het samengaan van GroenLinks en PvdA zeer te steunen. “Samen kunnen we écht stappen maken. Dat heeft onze gezamenlijke aanpak met betrekking tot het verhogen van het minimumloon, het prijsplafond voor energie en onze OV-acties inmiddels wel bewezen. We kunnen de komende jaren grote vooruitgang boeken als het gaat om betaalbaar wonen. GroenLinksPvdA zetten zich er bijvoorbeeld voor in om de sociale huurgrens te verhogen. Dat is ook voor de vele woningzoekenden in Lansingerland van groot belang.

“Gemeenten zitten nu financieel compleet vast. Zij krijgen veel te weinig geld van de Rijksoverheid. De nieuwe Tweede Kamer moet veel meer aandacht gaan geven aan de financiele nood waarin gemeenten zich nu bevinden en die de komende jaren steeds maar groter wordt. Alleen daarom al is het van het grootste belang dat GroenLinksPvdA op 22 november de grootste wordt”, stelde Barbara Kathmann, die de leden van Verenigd Links Lansingerland opriep om heel intensief campagne te blijven voeren.

David Rietveld zorgde voor een verrassend minicollege over de crisis in de gemeentefinanciën. Ook hij wil dat de gemeenten meer geld gaan krijgen. Lansingerland ontvangt ongeveer 40% van de inkomsten uit het Gemeentefonds. Tijdens de coalitieonderhandelingen in de aanloop naar het Kabinet Rutte IV is een  enorme bezuiniging op het gemeentefonds ingeboekt. Dat betekent dat het bedrag dat aan de gemeenten wordt uitgekeerd vastgezet wordt op het peil van 2021. De gebruikelijke toename van het gemeentefonds in verband met bevolkingsgroei, hogere prijzen, hogere lonen en andere indexeringen wordt stopgezet. Het gevolg hiervan wordt pas in 2026 duidelijk. Voor Lansingerland betekent dit een korting van 5% op de begroting. In euro’s gaat het om liefst 10 miljoen minder. Bezuinigen kun je als gemeente alleen op posten waaraan geen wettelijke verplichting is gekoppeld. In de praktijk betekent dit dat er bijvoorbeeld zwaar bezuinigd moet worden op groenonderhoud, cultuur, armoedebeleid welzijn en vele andere voorzieningen die dichtbij de mensen in de knel staan. De OZB moet bovendien gigantisch omhoog. David hield een warm pleidooi om als nieuwe landelijke coalitie dit dreigende financiele ravijn 2026 een halt toe te roepen. GroenLinksPvdA hebben dit gelukkig dankzij een door hem ingediend amendement wel in hun verkiezingsprogramma 2023 staan.

De aanwezigen in de zaal waren in meerderheid compleet verrast door zijn verhaal. “Hoe kan het zijn dat VVD, D66, CDA en ChristenUnie hier in 2021 mee akkoord gegaan zijn? In de gemeenteraad van Lansingerland voert de slogan ‘Geen geld, geen Zwitsers’ de boventoon en is het verzet tegen en boosheid over het dreigende ravijn groot.

Marko Ruijtenberg, de fractievoorzitter van GroenLinks Lansingerland vertelde dat GroenLinks en PvdA in de praktijk al goed samenwerken. Hij noemde het Regenboogakkoord, de komst van de gemeentelijke energietoeslag en het tegengaan van menstruatiearmoede als voorbeelden. Hij hield een fel pleidooi voor de regierol die Den Haag moet oppakken om de woningbouw snel op de rails te krijgen. Hij was als de dood dat het Ravijn 2026 een ravage zal veroorzaken in het sociaal domein.

Hamid Azzouzi, fractievoorzitter PvdA Lansingerland, was blij met het signaal van Barbara en David dat de financiele positie van de gemeenten versterkt in plaats van afgezwakt moet worden. “Dit is een super belangrijk signaal dat ook steun verdient van andere politieke partijen. Gemeenten zijn geen sluitstuk van de Rijksbegroting. Het is van het grootste belang dat GroenLinksPvdA op 22 november de grootste partij gaan worden anders kunnen de Nederlandse gemeenten het de komende jaren verder wel schudden. Laat dat ook de inwoners van Lansingerland duidelijk zijn wanneer zij op 22 november naar de stembus gaan!”

Hamid, Barbara, Marko, Karim en David

Vanuit de zaal werd er nog aandacht gevraagd voor de slechte positie van jongeren met een bi-culturele achtergrond die een stageplek zoeken. Brancheorganisaties werken vaak niet mee. Ingrijpen door de overheid is keihard nodig.  Volgens Barbara Kathmann sluit deze oproep perfect aan bij ons verkiezingsprogramma. Ook was er een pleidooi om de marktwerking snel uit de zorg te laten verdwijnen. Te veel wordt de zorg nu al een interessant object voor investeerders die vooral in de winsten en niet in de kwaliteit zijn geïnteresseerd.  Voor Barbara is duidelijk dat er een lange termijnvisie op de toekomst van de zorg moet komen.

Met het uitspreken van veel dank aan de sprekers en ook aan gespreksleider Karim Amghar die er wederom een spannend en verassend debat van maakte, sloot Gerard Bovens, voorzitter PvdA Lansingerland het politieke café af. “Het was een heel bijzondere bijeenkomst omdat nu eindelijk eens de grote financiele crisis waarin gemeenten in 2026 terecht zullen komen en die ons allemaal zonder uitzondering zal raken, intensief besproken werd. Hopelijk wordt dit signaal bij de coalitieonderhandelingen opgepikt. Aan GroenLinksPvdA zal het, ook in Lansingerland zeker niet liggen!”

Hoe gaan we problemen met stages voor jongeren oplossen?

‘GEEN GELD, GEEN ZWITSERS’ ALS LOZE POLITIEKE KREET

De  slogan ‘Geen geld, geen Zwitsers’ is een paar jaar geleden in de raad gelanceerd door Don van Doorn, fractievoorzitter van Leefbaar 3B. Het moet volgens hem afgelopen zijn met de houding van de rijksoverheid die keer op keer aan de gemeenten vele taken doorschuift maar vervolgens weigert om de gemeenten voldoende te compenseren voor deze extra inspanningen. Hij vindt dat het rijk hiervoor moet betalen en niet de inwoners via bijvoorbeeld bezuinigingen op voorzieningen en hogere lokale belastingen. Een helder standpunt dat wij ook zeker onderschrijven. Don van Doorn is behalve fractievoorzitter van Leefbaar 3B ook de nummer 5 op de kieslijst van JA21, de partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga. Simon Fortuyn is lijstduwer. Wij hebben het nieuwe programma van JA21 doorgenomen om te onderzoeken of JA21 hoort tot de groep partijen die financiele compensatiemaatregelen wil om te voorkomen dat gemeenten in 2026 in het financiële ravijn storten. Wij konden deze maatregelen ook in het deel dat over lagere overheden gaat (pgn.6) helaas niet vinden. Jan Willem van den Beukel (CDA) meldde op 9 november op X (voorheen twitter) “Mocht je JA21 overwegen, zij bezuinigen overigens 0,5 mld. op het provincie- en gemeentefonds. Het CDA daarentegen investeert 1,4 miljard in het versterken van lokale en regionale overheden”. “Geen geld, geen Zwitsers is in de praktijk dus een loze Leefbaar 3B kreet. Andere partijen moeten er daadwerkelijk inhoud aan geven. Dat doen wij natuurlijk graag!

Barbara Kathmann, zoals altijd bevlogen aan het woord

ALGEMEEN BELANG VAN SNEL BOUWEN STUIT OP WEERSTAND VAN BUURTEN

Op de agenda van de raadscommissies Ruimte en Samenleving van respectievelijk volgende week dinsdag- en donderdagavond staan drie belangrijke bouwprojecten die snel kunnen worden gerealiseerd maar die ook op weerstand van omwonenden stuiten. We zetten ze hieronder kort op een rijtje.

Huisvesting arbeidsmigranten Leeuwenhoekweg Bergschenhoek (cie Ruimte)

De locatie Leeuwenhoekweg 102 is door de gemeente en de provincie aangemerkt als een permanente locatie voor huisvesting van flexwerkers. De locatie is geschikt om maximaal 300 permanente huisvestingsplaatsen te realiseren. Daarmee geeft het initiatief invulling aan de gemeentelijke behoefte om flexwerkers in de gemeente op een kwalitatief goede wijze te huisvesten. Door de locatie te bestemmen voor permanente huisvesting van flexwerkers is er een langere exploitatietermijn dan bij tijdelijke huisvesting. Hierdoor kan op de locatie kwalitatief goede huisvesting, leefbaarheid, goed beheer en veiligheid gerealiseerd worden door initiatiefnemer Uitzendorganisatie People 21.

Het college heeft een Nota van Uitgangspunten opgesteld waarin de kaders voor het initiatief zijn opgenomen. Hierbij is een uitgebreid participatietraject doorlopen. De aanleiding voor het opstellen van de Nota van Uitgangspunten is het initiatief van Uitzendorganisatie People 21 die de locatie wil ontwikkelen voor het permanent huisvesten van flexwerkers. Het project Leeuwenhoekweg 102 is de eerste locatie binnen Lansingerland waarvoor een plan is gemaakt om permanente huisvesting van flexwerkers mogelijk te maken. Alle andere lopende huisvestingsinitiatieven van flexwerkers betreffen tijdelijke huisvesting, waarbij via een omgevingsvergunning de huisvesting mogelijk wordt gemaakt.

De behoefte aan extra huisvestingsplaatsen voor flexwerkers (arbeidsmigranten) in Lansingerland is in het Coalitieakkoord 2022-2026 en in de Woonvisie 2021-2025 beschreven. In onze gemeente zijn tussen de 5.000 en 5.500 flexwerkers werkzaam, maar slechts ca 800 flexwerkers zijn momenteel woonachtig in Lansingerland. Het college heeft aangegeven dat de te huisvesten flexwerkers in Lansingerland gaan werken. Initiatiefnemer People 21 onderschrijft deze ambitie en heeft aangegeven deze ambitie vast te willen leggen in een convenant. De behoefte aan goede huisvesting van flexwerkers in Lansingerland is dermate groot, dat huisvesting van flexwerkers op de Leeuwenhoekweg 102 bij lange na niet toereikend is om het aantal in de gemeente werkzame flexwerkers van goede huisvesting te voorzien. Het college staat open voor aanvragen om in de huisvestingsbehoefte van deze specifieke doelgroep te voorzien.

Bouwen in de Driehoek Noordpolder (cie Ruimte)

De Driehoek Noordpolder is al een aantal jaren aangemerkt als mogelijk te ontwikkelen gebied voor woningbouw. Na een pauzeperiode is in juni 2022 door het huidige college besloten om het project weer op te pakken. Bovendien heeft de provincie in oktober 2022 een proactieve aanwijzing gegeven waarin aangegeven staat dat er een bestemmingsplan komt waardoor er minimaal 50 sociale huurwoningen in het gebied gerealiseerd worden. Om het project zorgvuldig en in samenspraak met belanghebbenden op te pakken, is volgens het college in de aanloop naar de Nota van Uitgangspunten een zorgvuldig participatieproces doorlopen. Dit participatieproces is gebaseerd op een door het college vastgesteld participatieplan.

Belangrijke randvoorwaarden in de Nota van Uitgangspunten zijn: de wijze van ontsluiten van Driehoek Noordpolder voor autoverkeer via de naastgelegen Edelsteenbuurt en de realisatie van minimaal 140 en maximaal 175 woningen, inclusief 50 sociale huurwoningen (ongeveer 30%), dit in overeenstemming met de woontype-verdeling van de door de gemeenteraad vastgestelde Woonvisie.

De keuze voor de ontsluiting via de Edelsteenbuurt (via de Smaragd) is gemaakt op basis van nader onderzoek naar de voor- en nadelen van de verschillende ontsluitingsvarianten. De conclusie van het onderzoek is dat de variant door deze buurt, ook wanneer de tweede locatie voor flexwoningen voor Oekraïners en spoedzoekers in de Noordpolder die in de nabijheid van Driehoek Noordpolder ligt, wordt gerealiseerd, op bijna alle criteria gelijkwaardig of beter scoort dan de andere varianten. De variant “Door de buurt (via Edelsteenweg en Smaragd)” heeft volgens het college daarom de voorkeur.

Flexwoningen Noordpolder voor Oekraïners en spoedzoekers (cie Samenleving)

Sinds vorig jaar voert Lansingerland de opdracht uit om ontheemden uit Oekraïne een veilig onderdak te bieden. In juni 2022 werd al besloten om de opvang voor 300 ontheemde Oekraïners in Lansingerland te realiseren via de bouw van ‘flexwoningen’.  De eerste locatie, die ruimte biedt aan 150 Oekraïners en 78 spoedzoekers, staat inmiddels aan de Sporthoeklaan in Bergschenhoek. De locatie verkenning voor een tweede locatie is, aan de hand van randvoorwaarden die door de gemeenteraad zijn opgesteld, inmiddels uitgevoerd. In mei 2023 heeft het college de gronden ten oosten van de Noordeindseweg (percelen in eigendom van projectontwikkelaar BPD) aangewezen als beoogde locatie voor LOO2, de projectnaam voor ‘langdurige opvang Oekraïners 2’.

Er moest door het college een keuze worden gemaakt uit 6 mogelijke bouwlocaties in de Noordpolder. Locatie 3 sluit volgens het college goed aan op de bestaande bebouwing in de Edelsteenwijk, ligt dichterbij voorzieningen, kan goed worden ontsloten en wordt technisch als de beste locatie gezien. De kosten zijn het laagst voor deze variant. Op basis hiervan geeft het college de voorkeur aan locatie 3. Het doel van het college is om in november 2023 te komen tot een definitieve locatiekeuze.

Voordat het college een keuze maakt, is volgens het college een brede afweging en daarbij de input vanuit de commissie Samenleving belangrijk. “Er is een aantal afwegingen die politieke afstemming behoeven. Zoals inpassing met behoud van kwaliteiten van de polder, de afstand tot de voorzieningen en aansluiting op de kernen of ontsluiting voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Daarbij komt ook aan de orde: wat is de impact voor de directe omgeving? Vooral als het gaat om het doortrekken van een weg”, aldus het college. Met het doortrekken van de weg wordt de Smaragd in de Edelsteenwijk bedoeld. De commissie Samenleving buigt zich volgende week donderdagavond over deze vragen van het college.

Hoe kijkt de PvdA-fractie naar deze bouwplannen?

Voor onze fractie heeft snel en betaalbaar bouwen in Lansingerland absolute topprioriteit. Er moeten hier nog 11000 huizen, waarvan 6000 sociaal en betaalbaar, worden gebouwd maar in het tempo waarin dat nu gaat, zijn we nog 35 jaar bezig.

Wij waarderen het dan ook zeer dat het college deze drie voor verschillende doelgroepen belangrijke projecten snel wil gaan realiseren. Dat geldt ook voor de bouw van 200 (en misschien wel 300) noodopvangplekken voor asielzoekers naast het Gemeentehuis waaraan momenteel hard aan gewerkt wordt. Met name de bouw van woningen voor arbeidsmigranten op deze schaal is voor Lansingerland een absolute doorbraak na als gemeente decennia lang aan de zijlijn te zijn blijven staan. Wij zien ook dat bouwen op deze locaties weerstand vanuit de buurt oproept. Ons idee is dat het college zuiver met de burgerparticipatie omgaat maar dat de finale besluitvorming altijd in het teken moet staan van het de buurt overstijgende algemeen belang. Dat is voor ons de gigantische woningnood. Samen met de betrokken buurten moet wel onderzocht worden hoe de uitvoering van de plannen in de praktijk precies vorm gegeven kan worden. Dan kunnen we snel gaan bouwen.

Nieuwbouw Berkel centrum in de eindfase

Tot slot. Volgende week is de drukke maandelijkse raadscommissie week met voor elke commissie volle agenda’s  Daarnaast blijven wij natuurlijk als Verenigd Links campagne voeren in de aanloop naar verkiezingsdag woensdag 22 november 2022. Heb een goede week!

Politiek café met Hamid Azzouzi

En met David Rietveld