WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 9 T/M 15 APRIL 2022

16 april 2022

Dit is nummer 627 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin onze nieuwe duo-raadsleden voor het eerste debatteerden bij de drie raadscommissievergaderingen. Zij konden al direct stevig aan de bak en vervulden hun nieuwe taak met verve. Sonnie Biharie deed haar eerste woordvoering bij een bespreekstuk op de agenda van commissie Ruimte over de geluidshinder op de Klapwijkseweg en wat de gemeente daaraan kan doen en op welke termijn. Een langslepende kwestie voor de bewoners langs de weg. Sonnie pleitte ervoor om vooral constructief te blijven samenwerken met alle betrokken partijen, zodat een snel haalbare maar ook betaalbare oplossing wordt gevonden. Bij commissie Samenleving stelde zij namens de fractie ook scherpe, oplossingsgerichte rondvragen aan de wethouder over de stand van zaken bij het uitkeren van de €800 in verband met de hoge energierekening. Nanno Scheringa hield zijn maiden speech bij commissie Algemeen Bestuur over de beslissing om € 1,0 miljoen beschikbaar te stellen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Hij gaf aan dat onze fractie natuurlijk de opvang van harte steunt, maar stelde wel een aantal kritische vragen over het gevraagde budget, ook in het licht van de Rijkscompensatie.

In dit weekbericht gaan wij uitvoerig in op de koers waarvoor een groot deel van de raad koos richting het college van Gedeputeerde Staten van Zuid Holland in het dossier Driehoek Noordpolder. Verder zetten wij onze voorstellen om te komen tot een integraal jongerenbeleid uitgebreid op een rijtje. Daar kan de nieuwe coalitie haar voordeel mee gaan doen en voor ons zijn het natuurlijk aandachtspunten voor de komende vier jaren. We staan ook nog stil bij het voorlopige pakket met afspraken om te komen tot een nieuw Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport.

En ook dit gebeurde deze week: als een donderslag bij heldere hemel maakte onze partijleider en fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lilianne Ploumen afgelopen dinsdag bekend af te zullen treden als Kamerlid en fractievoorzitter. Onze fractie respecteert haar persoonlijke afwegingen. Die zijn dapper en integer. Lilianne Ploumen is een mooi mens met een fantastische (inter)nationale staat van dienst voor ons land, de wereld en onze partij. Zorgelijk is dat de PvdA deze eeuw al 8 partijleiders heeft versleten. Maar onze sociaal-democratische waarden staan nog steeds als een huis. De PvdA is hard toe aan een revival als brede volkspartij waar voor iedereen plek is. Daar staan wij als Lansingerlandse fractie voor en dat dat is ook de uitdaging voor de komende tijd voor onze hele partij.

Boterdorpseweg

RAAD LANSINGERLAND WORSTELT MET AANWIJZING DRIEHOEK NOORDPOLDER

Tijdens de vergadering van de raadscommissie Ruimte van afgelopen dinsdag stelden de fracties van D66 en Leefbaar 3B een bespreekstuk aan de orde met daarin de vraag hoe de raad moet omgaan met het voornemen van het college van GS om een proactieve aanwijzing te geven met betrekking tot de Driehoek in de Berkelse Noordpolder.

Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Zuid-Holland kondigden hun mogelijke aanwijzing aan op 17 maart, de dag na de Gemeenteraadsverkiezingen. Het college van GS vraagt om een reactie van de raad in de vorm van een zienswijze en verwijst daarbij naar de termijn van reageren van 6 weken vanaf 14 maart, dus uiterlijk op 25 april. Indien GS daadwerkelijk een proactieve aanwijzing geeft, betekent dit dat er binnen een jaar een bestemmingsplan voor de Driehoek Noordpolder vastgesteld moet worden door de raad van Lansingerland.

Leefbaar 3B en D66 stellen in hun bespreekstuk dat het college van Lansingerland op 4 april een reactie heeft gestuurd aan het college van Gedeputeerde Staten en de leden van Provinciale Staten als reactie op de ontwerp proactieve aanwijzing Driehoek Berkel Noord. Daarin doet het college van B&W een moreel appel op de provincie het besluit in te trekken of op zijn minst op te schorten totdat er een nieuw college is gevormd in Lansingerland.

Leefbaar 3B en D66 schreven in het bespreekstuk: “Wij waarderen het dat het college van B&W gezamenlijk optrekt met de raad en deze brief als reactie en bezwaar op het voornemen van de provincie heeft verzonden. Het onderwerp staat de dag na onze commissiebespreking, op woensdag 13 april, ook op de agenda van de Provinciale Statencommissie Ruimte, Wonen en Economie (RWE). Via een inspraakreactie zal het college haar bezwaren overbrengen. Hoewel de brief van het college van B&W de titel heeft ‘Zienswijze Ontwerp proactieve aanwijzing Driehoek Berkel Noord’, betreft het formeel geen zienswijze en is het ook geen reactie of zienswijze van de raad. Het college laat het indienen van een formele zienswijze op de voorgenomen proactieve aanwijzing over aan het nog te vormen nieuwe college. Hierdoor ontstaat het risico dat er voor het aflopen van de zienswijzetermijn op 25 april geen formele zienswijze wordt ingediend door de raad namens het college van Lansingerland en het college van GS op formele gronden haar voornemen uit zal voeren en in feite voor ons beslist”.

De beide fracties legden daarom de volgende vragen aan de raadscommissie Ruimte voor:

1. Bent u het eens dat de nieuwgekozen raad voor de deadline van 25 april 2022 zelf
    een zienswijze moet geven op de voorgenomen proactieve aanwijzing van het college van GS?
  2. Zo ja, bent u akkoord om via de griffie een zienswijze op te laten stellen en deze
    schriftelijk af te stemmen met de raad via de woordvoerders van alle fracties?
  3. Kunt u instemmen om als kern voor de zienswijze gebruik te maken van de laatste
    alinea uit de brief van het college van B&W aan het college van GS? Het betreft het volgende tekstvoorstel: “Hierbij ontvangt u de zienswijze van de nieuwe raad van Lansingerland tegen uw ontwerp-aanwijzing Driehoek Noordpolder. Zoals u weet is het project Driehoek Noordpolder door het huidige college gepauzeerd. Er heeft in de raad nog geen besluitvorming plaatsgevonden over de ontwikkeling van deze studielocatie. Met de vorige raad is afgesproken dat het toekomstige nog te vormen college de mogelijkheid moet hebben om over dit dossier met de nieuwe raad te besluiten. Deze proactieve aanwijzing is volgens de nieuwgekozen raad dan ook niet opportuun, disproportioneel en niet noodzakelijk. Wij maken dan ook ernstig bezwaar tegen de door u gevolgde procedure en de ontwerp-aanwijzing. Wij roepen het college van GS van de provincie Zuid-Holland op dit besluit in te trekken.
    Wij hebben als gezamenlijke overheden een grote verantwoordelijkheid richting onze inwoners. Het vertrouwen van de burger in de overheid is een groot goed, dat wij moeten verdienen en behouden. Wanneer er een nieuw college is geïnstalleerd, kunt u het goede bestuurlijke gesprek voeren over hoe we de woningbouwopgave in de provincie gezamenlijk en integraal kunnen aanpakken. Zo doen we recht aan onze kiezers en werken we als één overheid om onze maatschappelijke doelen te realiseren”.

Onze woordvoerder Petra Verhoef kon zich prima vinden in het sturen van een zienswijze door de raad. Haar voorstel om de tekst van de in te dienen zienswijze toch vooral zakelijk te houden teneinde de bestuurlijke verhoudingen niet nodeloos onder druk te zetten en toch vooral ruimte te scheppen voor verder bestuurlijk overleg en voor het zoeken naar voor beide partijen bevredigende oplossingen, riep felle emoties op bij sommige fracties. Voor Petra Verhoef is het acceptabel wanneer het college van GS nu de druk van de ketel haalt, de termijn voor indienen van een zienswijze verlengt en de nieuwe raad daarmee voldoende tijdsruimte biedt om een gedegen zienswijze in te dienen. Verlenging van de termijn om te kunnen reageren biedt ook mogelijkheden voor de Gedeputeerde én voor het binnenkort aangetreden college van Lansingerland om samen te overleggen over oplossingen, bijvoorbeeld in de vorm van alternatieve bouwlocaties op de korte termijn. “Het provinciebestuur een veeg uit de pan te geven en vragen het besluit in te trekken gaat in dit dossier echt niet helpen en zet bovendien onze relatie met de provincie onder druk”, stelde Petra Verhoef.

Tijdens dit debat werd door de boze fracties met geen woord stil gestaan bij de vraag waarom de provincie de gemeente Lansingerland zo onder druk zet. De term “woningnood” en “belangenafweging” viel geen enkele keer. Dat ook de provincie opkomt voor het behartigen van de belangen van de vele inwoners van Lansingerland en van onze regio die zitten te springen om een huis en dat Lansingerland een zeer slechte staat van dienst heeft als het om snel en betaalbaar bouwen gaat, ontging de raadscommissie in hun boosheid. Ook deze grote groep mensen in de knel is hun vertrouwen in het functioneren van de lokale democratie zo langzamerhand wel kwijt. En voor deze groep wil de PvdA opkomen.

Nieuwbouw locatie Wolfend Bergschenhoek

Tijdens de vergadering van de Provinciale Statencommissie op woensdagmorgen 13 april spraken een bewoner van de Edelsteenwijk en wethouder Kathy Arends in. De wethouder riep de Statencommissie op om de ontwerp-aanwijzing Driehoek Noordpolder in te trekken. Daar had de Statencommissie geen oren naar. Wel werd door een aantal fracties aan Gedeputeerde Anne Koning (PvdA) gevraagd of zij akkoord kon gaan met verlengen van de termijn waarbinnen de raad van de gemeente Lansingerland haar zienswijze moet indienen. De suggestie werd gedaan om de termijn om een zienswijze in te dienen pas in te laten gaan vanaf de datum waarop een nieuw college is aangetreden. Een goed voorstel, vinden wij.

Gedeputeerde Koning gaf aan bereid te zijn om de reactie termijn te verlengen maar wil eerst advies over de vraag of het juridisch haalbaar is om deze termijn te koppelen aan de dag waarop een nieuw college aantreedt. Daarover zal zij de Statencommissie informeren. De Statencommissie ging hiermee unaniem akkoord.

De Gedeputeerde wees de Statencommissie erop dat zij in het najaar van 2021 aan het college van Lansingerland gevraagd had of de Driehoek Noordpolder op de provinciale 3 ha- kaart moest blijven staan. Dit werd destijds door het college bevestigd. De Driehoek prijkt volgens haar al jaren op deze kaart. Zij gaf aan dat zij in februari 2022 aan Provinciale Staten de actualisatie van de provinciale 3 ha-kaart moest aanbieden. Dat was midden in verkiezingstijd. Dat leek haar niet juist dus koos zij ervoor om de verkiezingen af te wachten en de ontwerp-aanwijzing Driehoek Noordpolder direct erna aan de nieuwe raad aan te bieden waardoor de nieuwe raad de kans kreeg om de positiebepaling van Gedeputeerde Staten in dit dossier bij de coalitiebesprekingen te betrekken.

De Statencommissie ging volledig met de Gedeputeerde mee. Met geen woord werd er gerept over de vraag van wethouder Kathy Arends om de concept-aanwijzing in te trekken. De VVD Statenfractie gaf tijdens dit debat aan dat “de provincie het volste recht heeft om de ontwerp-aanwijzing te versturen want wij zijn democratisch gekozen”.

Het lijkt de PvdA fractie verstandig dat de raad van Lansingerland zich snel bezint op het resultaat van het provinciale debat. Verder koersen op intrekking van de concept-aanwijzing eindigt in een doodlopende steeg en zet de verhouding met de provincie verder onder druk. Beter is het om op korte termijn met de Gedeputeerde overleg te plegen over uitstel van de termijn, zodat een zienswijze kan worden ingediend uiterlijk 6 weken nadat het nieuwe college is aangetreden. Zoals wel vaker in dossiers die vragen om bestuurlijke diplomatie richting andere overheden, staat onze PvdA-fractie hier alleen in. Op donderdag 21 april zal onze gemeenteraad in een ingelaste Raadsvergadering besluiten over de zienswijze die nu in concept gereed is. Zoals de tekst nu is, zal de PvdA er niet mee instemmen.

Melanchthon Bergschenhoek

MEER POLITIEKE AANDACHT NODIG VOOR JONGEREN IN LANSINGERLAND

Terecht wil de nieuwe coalitie veel meer aandacht voor de jongeren in Lansingerland. Die kwamen er de afgelopen jaren maar bekaaid van af. Een derde van onze inwoners is jonger dan 25 jaar, meer dan 20.000 jonge mensen dus. Jongeren komen in onze gemeente vooral in beeld wanneer er problemen zijn. Dat jongeren een volwaardig deel van onze samenleving zijn die echt meetellen en daadwerkelijk mee moeten kunnen doen, is in de Lansingerlandse politiek nog steeds geen gemeengoed. Jongeren worden vaak als een probleem ervaren en niet als de sleutel naar onze gezamenlijke toekomst. Zij verdienen een plek op het hoofdpodium. Feitelijk ontbreekt er nog steeds een samenhangende en integrale aanpak. Hoogste tijd dus om op een rijtje te zetten wat er de komende 4 jaar hoog nodig verbeterd moet worden. Hieronder volgt de lijst van de PvdA-fractie met al onze aandachtspunten en wensen.

Jongeren als prille burgers. Hoe jong je ook bent, je hoort er als jeugdige inwoner van Lansingerland helemaal bij. Maar wat betekent het eigenlijk om burger van Lansingerland te zijn? Wat wordt er van je gevraagd als burger en wat en wie staat er voor je klaar? Het is goed om hier als gemeente van jongs af aan structureel aandacht voor te vragen. De vraag hoe dit vorm te geven, moet veel meer politieke aandacht krijgen.

Opbouwwerk moet versterkt worden. De zichtbaarheid van het opbouwwerk voor jongeren is gering. Onduidelijk is welke groepen jongeren worden bereikt en wat er onder deze jongeren leeft. Zijn er jongeren in de knel die niet in beeld zijn? Wat kan de gemeente beter doen?

Jongerencentra in elke kern. Alleen Bleiswijk en Bergschenhoek hebben een jongerencentrum in de kern. Berkel en Rodenrijs niet. Waarom is ons niet duidelijk. Onderzoek naar nut en noodzaak van zo’n centrum in de grootste kern van onze gemeente ligt dan ook voor de hand.

Elke kern een Urban Sportspark. Er is alleen een Urban Sportspark in het AMG Schmidtpark. Dat Sportspark ligt op de grens van Berkel en Bergschenhoek. Bleiswijk kent zo’n voorziening niet. Het lijkt ons goed om te onderzoeken of er breed verspreid over onze gemeente niet meer van deze populaire parken moeten komen.

Recreatief en cultureel aanbod versterken. Lansingerland kent geen speciale pop-podia of uitgaansgelegenheden voor jongeren en jongvolwassenen onder de 18 jaar. Ontmoetingsplekken en skatebanen voorzien van Wifi zijn er onvoldoende. Plekken in de openbare ruimte waar jongeren zelf feesten en evenementen kunnen organiseren zonder veel gedoe rond vergunningen zijn er niet.

Prioriteit aan starterswoningen. Lansingerland heeft nauwelijks betaalbare woningen voor jongeren die hier willen blijven wonen. Veel jongeren trekken dan ook weg. Het gevolg is dat Lansingerland een onevenwichtige bevolkingsopbouw heeft. Er zijn veel te weinig Lansingerlanders in de leeftijdsgroep 20 tot 35 jaar. Dat heeft negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld het vrijwilligerswerk in de sport en ook voor het betrekken van jongeren bij de lokale politiek.

Jongerendebat in ere hersteld. Tot 2010 kende onze gemeente een jaarlijks jongerendebat waarin delegaties van alle middelbare scholen in onze gemeente debatteerden met het college over voor hen belangrijke thema’s.  Dat leverde veel betrokkenheid en ook informatie op. Het droeg bij aan burgerschap en leverde ook op den duur jonge raadsleden op.

Speciale aandacht voor jongerenparticipatie. In de nieuwe opzet voor burgerparticipatie moet speciale aandacht zijn voor participatie door jongeren. Wat zijn hun thema’s voor het nieuwe Lansingerland?

Verkeersveiligheid kan beter. Jongeren staan aan de kant als het om het verbeteren van de verkeersveiligheid gaat. Terwijl zij zelf grootverbruikers van onze wegen en fietspaden zijn. Waarom worden ontwerpen van wegen niet bekeken door de bril van jongeren?

Flexibel vervoer kent ook nadelen

Veilig opgroeien. Over sociale veiligheid, discriminatie, pesten en uitsluiting van jongeren is terecht veel te doen. Geweld achter deur komt ook hier voor. De gemeente moet zorgen voor goede opvoedingsondersteuning waar dat nodig is. Ook de jonge LHBTI’s met hun vragen en onzekerheden verdienen meer aandacht. Een echte trekker voor verbeteringen is onze gemeente nog niet. Wat kan beter?

Jongeren uit de armoede. We weten nog steeds niet hoeveel Lansingerlandse jongeren in armoede opgroeien. Onbekend is in welke mate zij gebruik maken van de voorzieningen die er al zijn. Waarom Lansingerland – net als Rotterdam – alle kinderen tot 13 jaar geen gratis OV aanbiedt, is ons een raadsel. De schuldhulpverlening verdient ook een extra impuls.

Gelijke kansen in het onderwijs. Ongelijk investeren in onderwijs voor kinderen met een migratieachtergrond is absoluut noodzakelijk. Scholen die, hoe goed bedoeld ook, kinderen met een migratieachtergrond een lager advies voor voortgezet onderwijs geven dan de schooltest aangeeft, moeten hun aanpak aanpassen. De gemeente heeft hier een belangrijke taak in. Ook kinderen van vluchtelingen en van arbeidsmigranten moeten bijzondere aandacht krijgen. Voor kinderen die in armoede opgroeien moet er zo nodig extra huiswerkbegeleiding zijn. Lansingerland kan veel meer ruimte scheppen voor de komst van brede scholen waar onderwijs, zorg, en talentontwikkeling samenkomen. Brede scholen vormen ook een steun in de rug voor kansarme kinderen. Je als gemeente alleen maar bemoeien met de wettelijke taak van onderwijshuisvesting is achterhaald.

Jongeren met een beperking horen er helemaal bij. Tot nu toe kent onze gemeente geen integraal beleid voor kinderen met een beperking. Samen met ouders, scholen en zorgverleners moet in beeld gebracht worden waar de lacunes in zorg, toegankelijkheid, verkeer, onderwijs, sport, vrije tijdsbesteding, financiering en ook werk zitten. Zo kan er een verbeterprogramma worden gerealiseerd.

Jeugdzorg kan beter. Jongeren die intensieve zorg nodig hebben, moeten vaak lang wachten op passende hulp. Vooral voor GGZ hulp zijn er lange wachtlijsten. Dit is onaanvaardbaar.

Samenwerking kan veel beter. De samenwerking tussen zorg, onderwijs, jongerenwerk, gemeente, arbeidsmarkt, politie & handhavers, sport en cultuur is nog te incidenteel en te versnipperd. Periodieke werkconferenties om knelpunten in beeld te krijgen en gezamenlijk oplossingen te formuleren zijn hard nodig.

Lansingerland als de gezondste gemeente in Nederland. Dan moet je bij de jongeren beginnen. Deze ambitie vraagt om een brede en integrale aanpak waar de gemeente de regie in neemt. Sportverenigingen, scholen, zorgverleners en ouders zijn belangrijke hoofdrolspelers. En natuurlijk ook de jongeren zelf. Lansingerland staat voor de uitdaging om ook hier voor een integrale aanpak te gaan zorgen.

Kantoor 3B-Wonen in Bergschenhoek

VOORLOPIGE AFSPRAKEN ROND NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT RTHA BEKEND

Afgelopen week is het voorlopige pakket met afspraken bekend gemaakt om te komen tot een nieuw Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het pakket bevat een aantal uitgangspunten die, na verdere uitwerking, kunnen worden gebruikt bij het aanvragen van een nieuw Luchthavenbesluit. Deze afspraken hebben voor een groot deel betrekking op het verminderen van de overlast. De bewonersvertegenwoordigster van de gemeente Lansingerland neemt deel aan dit participatietraject met andere belanghebbende organisaties. Uitgebreide informatie over het voorlopig pakket, is te vinden op de website Luchthavenbesluit. Informatie over de huidige bedrijfsvoering van RTHA in de periode 2016-2022 is te vinden op Feiten en cijfers – Rotterdam The Hague Airport

Volgende week in ons weekbericht 628 zullen wij hier een uitgebreide toelichting op geven.

Sporthal De Zijde Bergschenhoek

Tot slot: Volgende week is er een bescheiden politieke agenda. Dinsdagavond is er een speciale bewonersavond over het zojuist verschenen ‘voorlopig pakket participatietraject RTHA’ met de bouwstenen voor de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit. Op donderdag is er de ingelaste raadsvergadering over de zienswijze op de voorlopige aanwijzing van de provincie voor Driehoek Noorpolder. Daarna is er een uitgebreide beeldvorming over wonen, als onderdeel van het inwerkprogramma van nieuwe (duo-)raadsleden. Onze fractie wenst onze lezers plezierige en zonnige paasdagen!

Fietspad langs Berkelse dijkje

Tijdelijke COA opvang voor 50 asielzoekers Wilderszijde