WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 11 T/M 17 SEPT 2021

18 september 2021

Dit is nummer 600 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Ja, zeshonderd weekberichten schreven de verschillende PvdA-fracties sinds de start van onze fusiegemeente en daar staan we uitgebreid bij stil. De fractie is al weer volop politiek aan de slag gegaan na de zomerstop. We berichten over de omgevingsvisie 1.0 waarin wij nog aardig wat punten missen, over het kaasschaven op de beleidsaccenten sociaal domein en over de voortdurende discussie rond het plan voor de sportaccommodaties. We blikken ook terug op ons halfjaarverslag en informeren over de status van het participatietraject rond het luchthavenbesluit. Genoeg te lezen!

Nieuwe brug bij Berkelsedijkje

600STE WEEKBERICHT VAN DE PVDA LANSINGERLAND

Dit is het 600ste weekbericht sinds onze start in januari 2007, de datum waarop de 3B-gemeenten samen gingen in de gemeente Lansingerland. De bedoeling van de toenmalige fractie in januari 2007 (Elske van Amelsfort, Leon Hoek, Ruud Braak, Don van Doorn en Gerard Bovens) was om vooral onze eigen achterban te bedienen. Die moesten nog wennen aan het samengaan van de drie PvdA afdelingen in een nieuwe gefuseerde afdeling en stonden te springen om nieuws uit de andere kernen dan hun eigen woonplaats. Het besluit om met een weekbericht te starten had een hoog impulsief karakter.

Het weekbericht verscheen in de jaren daarna alle weken waarin de raad actief was. Ongeveer 40 keer per jaar. Ook toen het landelijke netwerk van de PvdA in 2012 langdurig platlag. We hebben nooit een politieke week overgeslagen. In ons weekbericht zetten we zorgvuldig belangrijke feiten op een rij. Zeshonderd weekberichten lang zijn wij nog niet betrapt op het gebruik van onjuiste feiten. We hebben gelukkig nog nooit last gehad van haatreacties op de sociale media. Het weekbericht schrijven helpt ons ook bij het eigen denkproces. Vaak komen wij bij het redigeren op nieuwe ideeën. Gerard Bovens was eindredacteur voor weekbericht 1-468 (dus t/m maart 2018). Petra Verhoef is sinds maart 2018 eindredacteur voor de weekberichten 469-600 en hopelijk nog heel lang.

Ook voor fractieleden zelf is het weekbericht nuttig. Ons uitgebreide digitale archief voorkomt standpunten die strijdig zijn met eerdere ingenomen standpunten of besluiten, biedt de mogelijkheid om belangrijke thema’s breed te agenderen en om de rode lijn en continuïteit in ons werk te zien. Weekberichten laten zien dat wij de partij van de inhoud willen zijn.  Zij zijn mooi inwerkmateriaal voor nieuwe fractieleden. Ons weekbericht is uniek in politiek Nederland.

Anno 2021 ziet onze lezersgroep er zo uit: Lansingerlandse PvdA leden, andere lokale fracties, collegeleden, ambtelijk apparaat, griffie, lokale en regionale media, ons grote regionale, provinciale, landelijke en Europese netwerk, maatschappelijke organisaties, bedrijven. Het wekelijkse bereik is ongeveer 500-750 lezers. Het bereik onder inwoners is helaas nog beperkt. Wat eigenlijk opvallend is, gelet op de vele thema’s die direct voor onze inwoners van belang zijn. Samen met wat redactiewerk, fotootjes maken en plaatsen op de website kost het schrijven weekbericht ons ongeveer een dagdeel per week. Weekverslagen maken werkt ‘verslavend’. Onze service naar media is nodig omdat het regionale medialandschap steeds kleiner wordt.

Sociale media stonden in 2007 nog in de kinderschoenen. De blog op de website was toen een echte doorbraak. Ons weekbericht is gelinkt aan Twitter en Facebook. Sinds het voorjaar 2007 staan er foto’s in het weekbericht. Die zijn populair bij bijvoorbeeld mensen die uit Lansingerland verhuisd zijn. Onze foto’s laten de snelle veranderingen goed zien. De meeste stukjes gingen over de HSL perikelen, het verwijderen van de halte Bonfut, betaalbaar wonen, mobiliteit (ZoRo-bus, station Bleizo, OV, N209, A16 Rotterdam), onze innovatieve economie, de groei van onze groenzones, de toekomst van RtHA, bouwen op Wilderszijde, de  gemeentelijke financiën, armoedebestrijding en alle onderdelen van het sociaal domein.

Onze fractie krijgt veel waardering voor onze weekberichten. Maar soms is er ook kritiek. Volgens critici zijn de weekberichten te lang en zijn de verhalen vaak best ingewikkeld. Daar zijn wij het mee eens. Maar met alleen melden van een positief resultaat via sociale media (“kijk ons eens goed bezig zijn”) ben je er nog niet. Politieke afwegingen maken en daarmee zorgdragen voor onze inwoners en andere belanghebbenden is niet simpel. Het vraagt om beschrijven van de juiste feiten en verschillende kanten belichten. Het is onze reactie op de mening van velen dat je behalve bij de gemeenteraadsverkiezingen zelden of nooit wat hoort van de politieke partij waarop je gestemd heeft. Dat is bij ons dus niet zo. Onze fractie wil groeien naar een goede mix van gedegen nieuws via onze weekberichten en snellere en kortere berichten via andere sociale media.

De Heraut besteedde deze week uitgebreid aandacht aan ons 600ste weekbericht. Het interview dat politiek verslaggever Freek J. Zijlstra maakte met Petra Verhoef en Gerard Bovens is te vinden op https://www.herautonline.nl/petra-verhoef-we-willen-iets-bereiken-voor-de-zwakkeren-in-de-samenleving/

Bypass N209 bij Ankie Verbeek-Ohrlaan

We gaan weer naar school!

OMGEVINGSVISIE 1.0 LANSINGERLAND IS VOLGENS PVDA NOG NIET COMPLEET

De Omgevingswet is de grootste wetswijziging sinds de invoering van de Grondwet. Maar liefst 26 wetten (en meer dan 100 Algemene Maatregelen van Bestuur en ministeriële regelingen) op het gebied van ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur worden erin samengevoegd. Er komt daarmee één integrale wet op het gebied van de fysieke leefomgeving die alle bestaande wetten op dat gebied vervangt. De inwerkingtreding van de Omgevingswet staat nu gepland op 1 juli 2022. Het is de vraag wat een nieuwe missionaire regering met dit wetsvoorstel gaat doen. De ambities in deze wet zijn torenhoog maar technisch zeer gecompliceerd. Met alle uitdagingen waar een nieuwe regering voor komt te staan, zou het zo maar kunnen zijn dat de start van de Omgevingswet een lagere bestuurlijke prioriteit gaat krijgen.

De Omgevingsvisie 1.0 is een van de kerninstrumenten onder de Omgevingswet. De Omgevingsvisie is een integrale strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving. Elke gemeente moet uiterlijk in 2024 haar Omgevingsvisie hebben vastgesteld. Vanaf 2018 zijn is onze  gemeente bezig met het stapsgewijs opstellen van een Omgevingsvisie. Op 16 juli 2020 heeft de gemeenteraad de “Nota uitgangspunten en koers, Omgevingsvisie gemeente Lansingerland” met breed draagvlak vastgesteld. Ook is een Leefmilieueffectrapportage (LER) op gesteld. Daarin staan op hoog abstractieniveau de potentiële milieueffecten, zowel positief als negatief, genoemd die voortkomen uit de inhoudelijke koers die in de Omgevingsvisie staat.

Los van de vraag of de Omgevingswet echt in werking gaat treden, vinden wij het belangrijk dat Lansingerland elke 10 jaar de bestaande structuurvisie/omgevingsvisie actualiseert op basis van opgedane ervaringen en nieuwe ontwikkelingen en inzichten.  Ook al zou de Omgevingswet niet doorgaan, vinden wij het belangrijk dat er een lokale Omgevingsvisie komt.

De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. Om dit te bereiken krijgt de gemeente een aantal nieuwe instrumenten: beleidsbepaling (Omgevingsvisie), doorwerking (Omgevingsplan), uitvoering (vergunning, toezicht en handhaving) en evaluatie. De wet biedt daarnaast meer ruimte voor lokaal maatwerk. Ook beoogt de wet een betere en snellere besluitvorming. Met de invoering van de Omgevingswet staat Lansingerland aan het begin van een ingrijpende stelselwijziging van in totaal maar liefst tien jaar.

Terecht stelt de Omgevingsvisie 1.0 dat Lansingerland de komende jaren minstens 8000 huizen moet gaan bouwen. Opvallend is dat er met geen woord gesproken wordt over de gevolgen hiervan. Onze gemeente groeit naar zeker 90.000 inwoners. Over de maatschappelijke en infrastructurele consequenties hiervan staat in de Omgevingsvisie 1.0 geen woord. Ook wordt er niet gerept over de bouw van de 4de kern Bleizo. Is dit politiek te gevoelig?

De PvdA mist in de Omgevingsvisie de uitspraak dat de komende jaren minstens 50% sociaal, betaalbaar en bereikbaar wordt gebouwd en dat bouwen voor onze jongeren een absolute noodzaak is voor de sociale continuïteit in onze gemeente.

Op dit moment is nog zo’n 10% van het glastuinbouwareaal niet bezet. Deze situatie duurt al zeker 15 jaar. Nu de beschikbaarheid van grond voor woningen en andere typen bedrijvigheid steeds groter wordt, ontstaat de vraag of er geen aanleiding is om tot wijziging van de bestemming over te gaan. Denk maar aan de gronden in de Berkelse Noordpolder die aan de Edelsteenwijk grenzen. Zitten de omwonenden daar op de komst van hoge kassencomplexen te wachten? Of dan toch liever een woonwijkje met groene tuinen?

De Omgevingsvisie 1.0 zeilt om de toekomst van de N209 heen. Met de komst van de A16 Rotterdam ontstaat er via deze weg een directe verbinding met de A12. De PvdA fractie vindt dat een heroverweging met betrekking tot de status van deze weg noodzakelijk is. Wat ons betreft wordt de N209 een 50 km gebiedsontsluitingsweg voor Bleiswijk en Bergschenhoek en verliest het de provinciale status. Zo ontstaan er prachtige kansen om het omliggende gebied te herontwikkelen. Inzet is ook een betere ruimtelijke aansluiting tussen Bleiswijk en Bergschenhoek.

Wat opvalt, is dat in de beoordeling van de impact op het leefmilieu de luchtkwaliteit als neutraal wordt beoordeeld. Als het gaat  om het aspect ‘gezond & veilig’ is het oordeel zelfs positief. De geluidskwaliteit is een stuk minder rooskleurig. Die wordt als redelijk tot matig beoordeeld. De PvdA fractie verwacht dat door de snelle groei van het elektrisch rijden, het schrappen van de N209 als provinciale weg, de komst van een nieuw luchthaven besluit, de start van elektrisch vliegen, de nieuwe generatie stillere vliegtuigen en ook door de nieuwe geluidschermen langs de HSL er de komende 10 jaren sprake zal zijn van een forse doorbraak.

Tijdens het nog digitale debat in de commissie Ruimte van afgelopen dinsdag gaf scheidend wethouder Ankie van Tatenhove aan de PvdA inbreng bij monde van Petra Verhoef ‘De spijker op de kop te vinden’. Maar voor een aanpassing van de Omgevingsvisie 1.0 zei zij niet te voelen. “De Omgevingsvisie is een levend document. Aanpassingen moeten daarom een plek krijgen in toekomstige versies”. Petra Verhoef vond dit een onbevredigende reactie “De punten die ik noemde, horen wel degelijk in de Omgeving visie 1.0 thuis omdat het om zeer actuele uitdagingen en knelpunten voor de toekomst gaat. De PvdA fractie overweegt dan ook om de Omgevingsvisie 1.0 te gaan amenderen tijdens de raadsvergadering van 30 september”.

Nieuwbouw Wethouder Schipperstraat Berkel centrum

Omleidingsroute door Vlinderstrik door afsluiting Zwarteweg

PVDA DOET NIET MEE AAN BEZUINIGINGEN OP BELEIDSACCENTEN SOCIAAL DOMEIN

Vorig jaar november bij het debat over de begroting 2021-2024 werd de PvdA-fractie geconfronteerd met bezuinigingen in het sociale domein, waaronder op de door de gemeenteraad in 2017 vastgestelde ‘Beleidsaccenten Sociaal Domein’. Met deze accenten werd het mogelijk om extra inspanningen te verrichten ten behoeve van een aantal belangrijke sociale thema’s, die toen heel zorgvuldig door de fracties gezamenlijk waren geselecteerd. Het gaat om een bedrag van €255.000 dat structureel op de meerjarenbegroting vanaf 2022 wordt bezuinigd.

Wij waren in november 2020 tijdens het begrotingsdebat de enige fractie die integraal de belangrijkste bezuinigingen in het sociaal domein wilde terugdraaien via dekking uit een stijging van de OZB.  De andere fracties wilden die bezuiniging wel invoeren, maar vonden het geen pas geven om te gaan bezuinigen zonder eerst een evaluatie van de mogelijke gevolgen. Daarom kwam de coalitie met het voorstel om de bezuinigingen ‘Beleidsaccenten Sociaal Domein’ pas in 2022 in te laten gaan om tijd te hebben voor een grondige evaluatie van de accenten. Dit voorstel heeft de PvdA-fractie toen niet gesteund. In juni 2021 kwam het college met een voorstel voor de invulling van de bezuinigingen, waar niet alle fracties het mee eens waren. Alle fracties, behalve WIJ Lansingerland en onze fractie, gingen vervolgens in een aantal sessies kijken of er op een andere manier ‘beter’ gekort kon worden op de beleidsaccenten.

Afgelopen juli gaven wij tijdens het debat over de Kadernota aan dat bezuinigingen op het sociaal domein volstrekt onnodig waren, ook op de beleidsaccenten, omdat de nu nog incidentele extra bijdrage van het rijk in de tekorten op de jeugdzorg structureel mogen worden meegenomen in het meerjarenbeeld. Lansingerland kon volgens ons nu een sluitende begroting presenteren. Maar het college blijft tegenstribbelen, zo bleek uit hun recente reactie op onze schriftelijke vragen. Kern van hun verhaal: “Je weet maar nooit wat voor financieel slecht weer we dit najaar nog mogen verwachten”. De schriftelijke vragen en antwoorden zijn hier te vinden: schriftelijke vragen

Op donderdagavond 16 september wilde een meerderheid in de commissie Samenleving, zij het enigszins besmuikt want zij voelen de hete adem van de PvdA in hun politieke nek, toch groen licht geven aan het nieuwe pakket mogelijke bezuinigingen op de beleidsaccenten. De coalitiepartijen zijn wel bereid om dit pakket uit de begroting te schrappen wanneer de financiële ruimte er dan werkelijk ook is. Voor ons is het bizar dat je eerst met een bezuinigingsvoorstel komt om die vervolgens zelf weer weg te amenderen.

Duidelijk werd dat de eenzaamheidsbestrijding (voor 2022, maar daarna niet meer) en de schuldhulpverlening sowieso wordt ontzien. Maar het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP) niet, terwijl die juist extra inspanningen moet gaan leveren om nieuwe vrijwilligers te werven, nadat er in 2020 en 2021 veel vetrokken. Petra Verhoef benadrukte nogmaals dat de PvdA zich distantieert van deze gang van zaken. “Nu al met bezuinigingsplannen komen is volstrekt onnodig en veroorzaakt grote onrust bij belangrijke vrijwilligersorganisaties zoals Humanitas en het VIP. We voeren hier een schijndiscussie over een mogelijke situatie die op basis van de kennis van nu niet realistisch is. Het ligt meer voor de hand dat het college, zoals Humanitas zelf aangeeft, voor een meerjarenfinanciering, van hun projecten zorgt”.

Renovatie station Rodenrijs

Nieuwbouw terrein Hordijk-Rodenrijse velden

AMENDEMENT ALS OPLOSSING VOOR POLITIEKE IMPASSE SPORTACCOMMODATIES?

Leefbaar 3B, VVD en CDA dienden tijdens de raadsvergadering van begin juni 2021 een amendement in waarin zij voorstelden om het accommodatieplan Sport 2021 – 2030 nu niet vast te stellen maar de bestuurlijke besluitvorming uit te stellen tot uiterlijk het derde kwartaal van 2022. Dat vond onze fractie geen goed idee. We maakten onze zorgen dat dit in het nadeel zou zijn van de sportverenigingen, het momentum (alle vergaarde kennis en actuele gesprekken) verloren zou gaan en het vaststellen volgend jaar in het gedrang van de verkiezingen en coalitievorming op de lange baan geschoven zou worden. Petra Verhoef diende daarom met steun van ChristenUnie, WIJ Lansingerland, D66 en GroenLinks een tweede amendement in waarin voorgesteld werd om het plan gewoon vast te stellen en om in 2023 te evalueren of de aannames m.b.t ledenaantallen en normen m.b.t. veldgebruik die in het Accommodatieplan gehanteerd worden dan feitelijk nog kloppen en die informatie te gebruiken om de plannen voor investeringen bij te stellen.

De beide amendementen mondden toen uit in een twee en een half uur durend raadsdebat waarin de emoties soms hoog opliepen. Kern van het debat was dat de indieners van het amendement om de besluitvorming uit te stellen aan oppositie en ChristenUnie niet duidelijk konden maken wat uitstel van besluitvorming precies voor meerwaarde zou opleveren. Duidelijk was dat zij de uitgangspunten van het plan onderschreven maar niet tevreden waren over hoe deze zouden uitpakken voor vooral sportclubs op het Berkelse Hogeland.

Toen raadsvoorzitter Pieter van de Stadt na het einde van de tweede debattermijn van de raad de beide amendementen in stemming wilde brengen kwam Petra Verhoef met een ordevoorstel waarin zij alle fracties in de raad vroeg om de besluitvorming over het sportaccommodatieplan op te schorten tot een volgende raadsvergadering om dan een afrondende derde termijn te houden met oplossingsgerichte moties of amendementen. De raad ging hier toen mee akkoord. Besloten werd om in de raad van 30 september het definitieve besluit te nemen.

De stemming over een motie van de PvdA (mede-indieners CDA, Leefbaar 3B en GroenLinks) om in de planologische studies over de verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening te houden met een plek voor een vierde sportpark werd in juni ook aangehouden. Deze motie kan op 30 september waarschijnlijk op een ruime steun uit de raad rekenen.

Afgelopen donderdagavond was er tijdens de raadscommissie Samenleving een bijna twee uur durend voorproefje voor het aanstaande raadsdebat. Tijdens de aftrap van dit debat gaven Leefbaar 3B, VVD en CDA aan dat volgens hen uitstel van besluitvorming tot 2022 nodig blijft omdat er nog te veel losse eindjes in de nota zitten. Afzien van uitstel is volgens hen alleen mogelijk wanneer er door het college op korte termijn snelle ingrepen gedaan worden als het gaat om de aanpassing en uitbreiding van velden voor de voetbal en hockeyverenigingen op het Berkelse Hogeland, de toekomst van hockeyvereniging Bleiswijk en het in onderhoud nemen van de nieuwe padelbanen. Petra Verhoef gaf aan blij te zijn nu eindelijk te weten waar voor de drie coalitiepartijen de schoen nu precies wringt. Zij constateerde dat de door hen geschetste pijnpunten niet kloppen met de informatie die wethouder Ankie van Tatenhove eerder gaf. Hierover moet nu snel duidelijkheid komen. Voor de terechte zorgen van hockeyvereniging Bleiswijk is een snelle oplossing noodzakelijk. “Zorg nog dit jaar voor een goed businessplan voor de overdracht van één hockeyveld naar de gemeente en stel daarmee de financiële toekomst voor de hockey in Bleiswijk veilig. Maar erken ook dat HVB en HBR verschillende functies en ambities hebben en zorg dat beide kunnen floreren”.

Wethouder Van Tatenhove kwam met de suggestie om via een amendement of motie de wensen van Leefbaar 3B, VVD en CDA in het nieuwe sportaccommodatieplan vast te leggen. Dit signaal werd door deze partijen opgepikt. Wat wij niet begrijpen, is waarom wethouder Van Tatenhove al niet veel eerder intensief met de sportverenigingen aan de slag is gegaan. Haar keihard werkende ambtelijke adviseurs zijn immers gehouden aan de vastgestelde bestuurlijke kaders en konden dus geen kant op. Haar onzichtbaarheid voor maatschappelijke organisaties was haar tijdens de huidige bestuursperiode funest en brak haar in dit dossier stevig op.

De PvdA is benieuwd met welke concrete wijzigingsvoorstellen Leefbaar 3B, VVD en CDA zullen komen en hoe zij dit financieel willen gaan regelen. Feit is dat de voetbalvelden die zij willen laten vervangen nog niet afgeschreven zijn. En padelbanen beheren brengt ook kosten met zich mee. Gelukkig ziet het financiële meerjarenbeeld er voor onze gemeente goed uit en kan ook onze reservepositie wel een aderlating doen. Op 30 september is de finale van deze spannende politieke wedstrijd.

Nieuwbouw Berkelseweg

Fietspad op de Landscheiding

Fietspad op Berkelsedijkje nog dicht

PVDA LANSINGERLAND HAD VEEL SUCCES IN EERSTE HALFJAAR VAN 2021

Sinds vorig jaar publiceren we in januari en augustus een overzicht van wat de fractie van de PvdA Lansingerland tijdens het afgelopen halfjaar gedaan en bereikt heeft. Onze fractie, die bestaat uit fractievoorzitter en raadslid Petra Verhoef en de raadscommissieleden Valmir Xhemaili en Hamid Azzouzi, kiest voor een agenderende rol in de raad en een duidelijke invloed op de besluitvorming. Onze weekberichten zijn daarbij onmisbaar. Tijdens het eerste halfjaar van 2021 verschenen er 23 weekberichten met in totaal 91 artikelen. Ons halfjaarverslag biedt een overzicht van de belangrijkste politieke ontwikkelingen in Lansingerland tijdens het afgelopen half jaar. Onze fractie is blij met de duidelijke resultaten die de PvdA bereikte. Lansingerland heeft in een aantal belangrijke dossiers flinke stappen vooruit gezet. Ook de uitvoering van het collegeprogramma zit redelijk op koers. Wat wij nog missen is een voorstel voor de aanleg van chillplekken in onze drie kernen, een uitvoeringsplan voor “Lansingerland Regenboog-gemeente”, plannen voor de introductie van flexibel openbaar vervoer, 15% minder bijstandsgerechtigden en de vermindering van armoede onder kinderen.

Tijdens de raadsvergaderingen werden in totaal 53 moties en amendementen ingediend. De PvdA-fractie was van liefst 15 amendementen en moties (bijna 30%) de eerste indiener. Zes van onze moties en amendementen behaalden een meerderheid in de raad. Een mooie score van 40%, zeker voor een oppositiefractie met maar één zetel.

Ons halfjaarverslag 2021 kun je vinden op PVDA LANSINGERLAND FRACTIEVERSLAG OVER EERSTE HALF JAAR 2021 – PvdA Lansingerland Zo ben je snel weer helemaal bij over het actuele wel en wee in politiek Lansingerland.

Berkel dorp

PARTICIPATIETRAJECT LUCHTHAVENBESLUIT GOED OP STOOM

Dinsdagavond 7 september organiseerden de door de raden van Lansingerland, Rotterdam en Schiedam aangewezen bewonersvertegenwoordigers die verenigd zijn in de CRO (Commissie Regionaal Overleg) een digitale informatieavond over het Participatietraject dat moet gaan leiden tot een nieuw Luchthavenbesluit voor RtHA. De gemeente Lansingerland heeft aan deze avond veel aandacht besteed.

De luchthaven probeert samen met omwonenden en andere betrokkenen een akkoord te bereiken over de wensen voor een nieuw luchthavenbesluit. Veel informatie hierover is te vinden op https://www.luchthavenbesluit.nl/

Bijzonder is dat de directie van RtHA het participatietraject niet zelf regisseert maar het participatieproces met steun van de omliggende gemeenten uit handen heeft gegeven aan los van de luchthaven staande procesondersteuners. RtHA is dus één van de belanghebbenden in dit participatietraject. Inmiddels is de eerste fase van dit proces, het gezamenlijk opstellen van een gedeeld feitenrelaas afgerond. Zo wordt geregeld dat er over de feiten over RtHA overeenstemming is. Dit feitenrelaas is te vinden op 210812-JFF-rapport-LHB-RTHA.pdf – Google Drive Jammer is dat de BTV niet meer aan dit participatietraject meedoet. Zij betwisten delen van het feitenrelaas en vinden dat het rapport geen aandacht moet besteden aan nieuwe ontwikkelingen die moeten leiden tot duurzamer en voor de omgeving gezonder vliegen.

Aan de bewonersavond deden ongeveer 25 mensen mee. De Lansingerlandse CRO vertegenwoordigster Thea van de Coevering vroeg de deelnemers om aandachtspunten voor het verdere proces dat moet leiden tot een aantal scenario’s die de basis moeten vormen voor een nieuw luchthavenbesluit. De deelnemers gaven aan later met vliegtuigen te starten dan om 7.00 uur en al om 22.00 te stoppen. Nu is de luchthaven tussen 7.00 en 23.00 uur open. Ook willen zij strengere regels voor de nachtvluchten. Binnenkort zijn er bijeenkomsten in Rotterdam en Schiedam. De resultaten van deze bewonersbijeenkomsten zullen worden gepubliceerd.

Berkel winkelcentrum

Tot slot: In de politieke week die voor ons ligt vervolgen we op woensdag 22 september de commissievergadering Ruimte van 14 september. Daar was veel tijd nodig voor een uitgebreid debat over bouw voor arbeidsmigranten in Bleiswijk en voor de Omgevingsvisie en dus werden een aantal punten uitgesteld. Daaraan voorafgaand is er een uitleg over de nieuwe Mobiliteitsvisie voor Lansingerland. Donderdag 23 september is er een brainstorm over mogelijke bestedingen van de Enecogelden aan de hand van de opgaven vanuit het Toekomstperspectief. Heb een goede week!

Akkoord voor nieuwbouw bij Maalderij Treurniet

Nieuwe geluidsschermen HSL zijn gemonteerd