WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 17 T/M 21 MEI 2021

22 mei 2021

Dit is nummer 591 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Na vier weken geen weekbericht te hebben uitgestuurd, is het dik tijd om iedereen weer op de hoogte te brengen van het werk van de fractie. Want we zaten niet stil tijdens het meireces. We werkten verder aan de voorbereiding van de Leergang Lokale Politiek, woonden een zeer nuttige bijeenkomst van de PvdA Zuid-Holland bij over arbeidsmigranten en stelden schriftelijke vragen over de stand van zaken rond de gedupeerden door de toeslagenaffaire. Nu ligt er net weer een drukke week van commissievergaderingen achter ons. We beginnen dit weekbericht met een hartelijke uitnodiging voor onze leergang. Iedereen is welkom. Verder doen we verslag van het uitgebreide debat over het plan voor de sportaccommodaties en geven onze visie op de Regionale Energie Strategie, Ruimtelijke Adaptatie Strategie en het voorkeursscenario van het college met minder betaalbare bouw op Wilderszijde. Niet onze voorkeur dus!

Rottebanbrug, waar plannen zijn voor een verblijfgebied

MAAK VIA ONZE PVDA LEERGANG KENNIS MET DE LOKALE POLITIEK

Wil je te weten komen of meedoen aan de lokale politiek écht iets voor je is dan is deelnemen aan de leergang die de PvdA Lansingerland organiseert een perfecte kans. Je maakt actief kennis met hoe de PvdA-fractie werkt en voor welke grote uitdagingen onze gemeente staat.

De PvdA Lansingerland organiseert de Leergang al voor de vijfde keer sinds 2006. Vele deelnemers gingen ook daadwerkelijk in de lokale politiek aan de slag. Voor Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland, betekende de Leergang in 2009 haar eerste stap in de politiek. “Ik belandde toen direct op de lijst, werd in 2010 raadslid en vanaf 2012 zelfs Tweede Kamerlid. Een aanrader dus mocht je lokaal politiek actief willen worden”. Ook voor de huidige fractievoorzitter Petra Verhoef was de leergang belangrijk. “Door de leergang besefte ik dat actief worden dé manier was om zaken die ik onrechtvaardig of slecht geregeld vond voor burgers te kunnen aanpakken”. Voor fractielid Valmir Xhemaili was de leergang de eerste kennismaking met de lokale politiek vanuit een sociaaldemocratische invalshoek. “Het geeft een mooi inzicht in hoe lokale politiek werkt”. Zijn collega Hamid Azzouzi: “De leergang toont de belangrijkste uitdagingen voor onze gemeente en laat zien hoe het sociale verhaal van de PvdA lokaal handen en voeten krijgt”.

De Leergang telt zes wekelijkse bijeenkomsten en excursies in de periode 31 mei tot en met 28 juni 2021. Meedoen is natuurlijk gratis.  Mogelijk laten de coronamaatregelen het niet toe om live bijeen te komen,  maar de leergang kan ook goed digitaal. Lansingerland is een jonge gemeente. Een extra reden om jongeren van harte uit te nodigen om mee te doen. Iedereen is welkom. Je hoeft geen lid van de PvdA te zijn. Het complete programma over de Leergang is te vinden op https://lansingerland.pvda.nl/themas/ Hier staat ook informatie over hoe je je kunt aanmelden.

In Het Magazine – RTV Lansingerland van 14 mei, eerste uur (18 uur) op 15.48 minuten licht Petra Verhoef toe wat onze leergang precies inhoudt en hoe je je kunt aanmelden.

Doe mee! Alle inwoners van Lansingerland van harte welkom!

 Ontmoet fractielid Valmir (links) tijdens de leergang!

Aanleg A16 in Lage Bergse Bos

Voetgangersbrug over bouwput A16 bij Lage Bergse Bos

 WETHOUDER SPORT KRIJGT ONVERWACHTS TEGENDRUK GROOTSTE COALITIEPARTIJEN OP HAAR PLAN VOOR SPORTACCOMMODATIES

Coalitiepartijen Leefbaar 3B, VVD en CDA kiezen er mogelijk voor om de besluitvorming over het accommodatieplan sport anderhalf jaar uit te stellen. Dit bleek tijdens de raadscommissie Samenleving van afgelopen donderdagavond. Deze partijen gingen mee met een inspreker namens voetbalvereniging CVV Berkel die hiervoor pleitte. Volgens hem zijn de gevolgen van corona voor de ledenbestanden van de verenigingen nog onduidelijk waardoor het nu niet goed mogelijk is om uitspraken te doen over de behoefte aan accommodaties. Leefbaar 3B vindt bovendien dat de trendrapportages waarop de prognoses voor de toekomstige sportbeoefening in Lansingerland gebaseerd zijn niet voldoen. Voor wethouder Ankie van Tatenhove (ChristenUnie), die bovendien van coalitiezijde het verwijt kreeg zich het afgelopen jaar veel te weinig bij de sportverenigingen te hebben laten zien, zou uitstel heel zuur zijn.

Deze plotselinge ontwikkeling staat haaks op de resultaten van de beeldvormende bijeenkomst die de raad op initiatief van de PvdA-fractie medio april hield. Aan deze bijeenkomst deden vele sportverenigingen uit de drie kernen mee. In weekbericht 589 deden wij er uitvoerig verslag van.

Naar eigen zeggen sprak de inspreker van CVV Berkel namens alle grote sportverenigingen op het Berkelse Hogeland maar door de fractie van de ChristenUnie werd dit op basis van zelf ingewonnen informatie in twijfel getrokken. Ook had geen van de andere sportverenigingen zich aangemeld om in te spreken. Alle oppositiepartijen en ook coalitiepartner ChristenUnie vonden het niet nodig om de besluitvorming uit te stellen. Petra Verhoef: “Door periodiek het accommodatieplan te evalueren kunnen wij de komende jaren het investeringsprogramma en andere beleidsvoornemens prima bijsturen. Het huidige plan is kaderstellend, richtinggevend en biedt een goed toetsingskader”. Bij Leefbaar 3B, VVD en CDA leeft daarentegen het idee om de voorgenomen investeringen voor de aanleg van een extra hockeyveld en het omzetten van een voetbalveld met natuurgras tot kunstgras op het Berkelse Hogeland voorlopig te schrappen.

Wethouder Ankie van Tatenhove verzette zich fel tegen het uitstellen van de besluitvorming van de sportaccommodatienota en het voorlopig schrappen van het bescheiden investeringsprogramma op met name het Berkelse Hogeland: “Het in de nota aangegeven investeringsprogramma kan in de loop van de jaren altijd op basis van nieuwe cijfers en inzichten worden aangepast. Feitelijk staat de uitvoering van het investeringsprogramma pas voor 2024 op de rol. Bij het opstellen van dit plan is de al jaren voor investeringen gebruikelijke aanpak gevolgd”. Leefbaar 3B, VVD en CDA bleken vooralsnog niet door haar en de rest van de raad tot andere gedachten te brengen en beraden zich op amendementen voor de raad van donderdag 3 juni. Het belooft dus nog een spannend coalitieoverleg te gaan worden.

Voor onze woordvoerder Petra Verhoef werd het een productieve avond. Zij kreeg van wethouder Van Tatenhove met steun van de fractie van de ChristenUnie en Wij Lansingerland twee belangrijke toezeggingen. De wethouder beloofde in gesprek te gaan met de wandel- en atletiekvereniging De Kieviten, zodat de vereniging en de gemeente samen kunnen onderzoeken of en hoe het ruimtelijk en financieel haalbaar is om voor de jeugd een zogenoemde ‘sprintstrip’ aan te leggen. Dat kan in Bleiswijk of elders in Lansingerland (in samenhang met verenigingen van sportpark Bergschenhoek, bijvoorbeeld) maar liefst dicht bij het Bergse Bos. De precieze vorm van de gewenste verbetering van de voorzieningen is nog niet bekend. Een sprintstrip kan variëren van 200m (bocht met een recht stuk), 110m rechtuit of 60m rechtuit. Tijdens de beeldvormende bijeenkomst op 14 april werd gesproken over een 100m-baan, nu dus iets breder over een sprintstrip.

Ook gaat de wethouder overleg voeren met de hockeyvereniging in Bleiswijk (HVB) om als gemeente samen met hen een businesscase op te stellen rond de overdracht naar de gemeente van het veld dat nu in eigendom is van HVB. Bij HVB leeft al langere tijd de wens om het hockeyveld dat zij in eigendom hebben over te dragen aan de gemeente. Dit wordt nu extra noodzakelijk nu het aantal leden van deze club terugloopt. Door de raad wordt samenwerking tussen de grotere Berkelse hockeyclub HBR en de kleinere Bleiswijkse vereniging bepleit. Wij weten dat de hockeyverenigingen inmiddels goed met elkaar in gesprek zijn. Voorkomen moet worden dat de Bleiswijkse club wordt opgeslokt door hun Berkelse buren. Dat zou slecht zijn voor het G-tram en de vele jeugdleden die HVB rijk is.

Petra Verhoef kondigde ook nog aan tijdens de komende raadsvergadering een motie in te dienen over een na 2030 te bouwen vierde sportpark. De komende decennia zal Lansingerland waarschijnlijk verder groeien naar 85.000-90.000 inwoners op basis van de huidige woningbouwprognoses (Wilderszijde, station Lansingerland-Zoetermeer, Bleiswijk en Bergschenhoek nabij de voormalige Rabobank).  Het gaat dan om zeker 20.000 inwoners extra, een groei die de huidige drie sportparken vermoedelijk niet kunnen opvangen. De motie roept op om in planologische studies over de verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening te houden met een plek voor een nieuw sportpark. Gelet op de steeds schaarser wordende beschikbaarheid van gronden is het zeer noodzakelijk om hier nu al rekening mee te houden.

Het Lage Bergse Bos

 Runderen in het Lage Bergse Bos

 MINDER BETAALBARE WONINGEN OP WILDERSZIJDE IS VOOR PVDA NIET ACCEPTABEL

In het Algemeen Dagblad van maandag 17 mei stond een verhaal over het verminderen van het aantal betaalbare woningen op Wilderszijde vanwege het feit dat het rijk niet over de brug kwam met de €11 miljoen subsidie die het college aangevraagd had. Wij berichtten er al uitgebreid over op 9 april in weekbericht 588.

Wij geven er de voorkeur aan om te kiezen voor de eerste optie (“huidige plan zelf financieren”), dus uit eigen gemeentelijke middelen het tekort van 11 miljoen afdekken. Dat zou kunnen door inzet van de Eneco gelden of middelen uit de Algemene Reserve. We schreven in ons weekbericht: “Wij als PvdA zijn blij dat het percentage van 25% sociale huurwoningen overeind is gebleven, maar wij zien toch een slechter aanbod aan betaalbare koop- en huurwoningen dan er sprake was in de aanvraag die bij de minister BZK is gedaan”. In juni staat het collegevoorstel op de agenda van de raad. Dan komen wij hierop zeker nog uitgebreid terug. Voor ons moet het oorspronkelijke voorstel gehandhaafd blijven. Onze fractie is heel benieuwd of Leefbaar 3B ook het aangepaste voorstel van het college gaat volgen. Op dinsdag spreken we de andere oppositiefracties hierover.

AD Rotterdam berichtte op 20 mei dat het Rotterdamse CDA raadslid Christine Eskes tijdens een raadsdebat over de tekortschietende uitvoering van de Rotterdamse Woonvisie zicht kritisch had uitgelaten over de sociale bouwplannen van Lansingerland. AD Rotterdam: “Zij wees ook naar buurgemeentes als Lansingerland die steeds opnieuw minder sociale huurwoningen bouwen dan afgesproken”. Afgelopen week besloot de raad van buurgemeente Zuidplas liefst 8000 woningen te gaan bouwen in de Zuidplaspolder vlakbij de A12 en Zevenhuizen. Zuidplas wil 50% sociaal en betaalbaar gaan bouwen waarvan 25% sociale huur. Een norm die allang gemeengoed is in deze gemeente. De PvdA-fractie verwacht dat de druk van provincie en regiogemeenten de komende tijd steeds verder zal gaan toenemen. In de Heraut van afgelopen woensdag plaatste de Huurdersvereniging Lansingerland een grote advertentie waarin negatief gereageerd werd op het, met steun van de coalitiepartijen, genomen collegebesluit om de grondprijzen voor sociale huurwoningen fors te verhogen.

De aangepaste bouwplannen voor Wilderszijde zullen door de buren en de provincie niet met gejuich ontvangen worden. De geloofwaardigheid van Lansingerland is in het geding.

Nieuwe 3B-woningen Wethouder Schipperstraat in Berkel

Landscheiding in bloei

REGIONALE DUURZAME ENERGIE AANPAK NOG TE VEEL EEN VER VAN MIJN BEDSHOW

Sinds begin 2018 wordt er in de regio Rotterdam-Den Haag gewerkt aan een gezamenlijke energiestrategie (RES). Dit regionale proces leidde in augustus 2019 tot het Energieperspectief 2050, dat toen door de betrokken regiopartijen en ook door de gemeente Lansingerland is vastgesteld. Het Energieperspectief laat een abstract eindbeeld zien van de energiehuishouding in onze regio op de lange termijn.  Het Energieperspectief heeft in het verdere RES-proces als een bouwsteen voor de concept-RES van april 2020 en voor de RES 1.0 gefungeerd. De RES 1.0 stond op 18 mei op de agenda van de commissie Ruimte. In oktober 2020 berichtten wij in weekbericht 565 uitgebreid over de plussen en de minnen van de RES vooral waar het de burgerparticipatie betrof.

Met de RES 1.0 worden keuzes gemaakt over de toekomstige energiehuishouding in onze regio. Het gaat om warmte, elektriciteit en brandstoffen. Zodra de RES 1.0 door alle regionale betrokkenen is vastgesteld, wordt deze naar het Nationaal Programma RES gestuurd. Dat is op 1 juli 2021. Vervolgens zal er een beoordeling van de 30 RES’en plaatsvinden door het Nationaal Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Nationaal Programma RES. Daaruit moet blijken of de landelijke doelstellingen binnen bereik zijn door de ingediende RES’en. Indien dat niet het geval is kan dat leiden tot herverdeling van een restopgave. Afgelopen dinsdag sprak de raadscommissie Ruimte hierover met Valmir Xhemaili als onze woordvoerder.

Voor de PvdA fractie is de RES 1.0 nog te veel een ver van mijn bed show. Weliswaar worden er pogingen gedaan om inwoners te betrekken bij de stappen die in het kader van het formuleren van een regionale energie strategie worden gedaan maar in de praktijk is de betrokkenheid nog gering en is hoofdzakelijk beperkt tot de bestuurlijke inner circle. Technocratie ten top. Feitelijk is tot nu toe slechts een klein deel van onze inwoners via een online enquête om hun mening over de te nemen maatregelen in het kader van RES 1.0 gevraagd. Het college vindt dit representatief maar feit is dat het aantal respondenten in de leeftijdscategorie 18-44 jaar zeer beperkt was. En dit zijn juist de vele inwoners die het langst te maken zullen gaan krijgen met de gevolgen van de klimaat-crisis. Onduidelijk is of er mensen met een laag inkomen zijn bereikt.

Het gevaar is bovendien groot dat inwoners pas gaan reageren wanneer de maatregelen concreet worden, de graafmachines bij hen voor de deur staan en de rekening aan hen wordt gepresenteerd. Er moet toch een slimme communicatieaanpak te bedenken zijn waarin inwoners, lage, midden en hoge inkomens, maatschappelijke organisaties en bedrijven stap voor stap meegenomen worden met de keuzes waarvoor gemeenten en andere overheden de komende 10 jaren komen te staan? Dit moet nu echt topprioriteit krijgen. Zie hierover ook onze visie op de Regionale Adaptie Strategie, verder in dit weekbericht.

Wat de te maken keuzes over de toekomstige warmtevoorziening betreft liggen er voor onze gemeente een aantal opties open: volledig isoleren van huizen in combinatie met een warmtepomp (individuele aanpak van deel van de bestaande huizen en ook nieuwbouw), stap voor stap omvormen van het aardgasnet tot een waterstofnet (technisch mogelijk wanneer er in de toekomst voldoende waterstof beschikbaar is. Bovendien kan waterstof bijgemengd worden met fossiel aardgas), geothermie (warm water opgepompt uit diepe aardlagen)  en het aansluiten op een regionaal warmtenet (verreist een complexe samenwerking van overheden en warmte leverende en gebruikende bedrijven en huishoudens). Wij denken dat Lansingerland de komende twee decennia de slag naar een complete verduurzaming van de warmtevoorziening moet kunnen maken. Via de collectieve inzet van waterstof, woningisolatie, warmtenetten en geothermie moeten de kosten voor de gebruikers (ook die met een kleine beurs) haalbaar en betaalbaar worden gemaakt. Dit is voor de PvdA een belangrijke randvoorwaarde. Voor de warmtepomp zal vanwege de hoge investeringskosten volgens ons slechts een bescheiden rol zijn weggelegd. Wij kiezen voor een collectieve en solidaire aanpak.

Voor de elektriciteitsbehoefte is de belangrijkste optie het plaatsen van zonnepanelen op de daken van huizen en bedrijven. Ook de waterreservoirs van glastuinbouwlocaties zijn geschikte plekken. Misschien kunnen de duizenden glaspanelen in de kassen in de toekomst ook benut worden als zonnepanelen. Samen met geothermie en de aansluiting via de warmterotonde op het aardwarmtenet kan de glastuinbouw CO2 neutraal worden. Voor zonneweiden in Lansingerland voelen wij niet. De beschikbare, schaarse ruimte kan beter gebruikt worden voor duurzame woningbouw. Om dezelfde reden ligt het niet voor de hand dat er in Lansingerland windmolens worden geplaatst. Wel kunnen er langs de autosnelwegen A12 en A16 Rotterdam vele geluidsschermen worden geplaatst die ook als zonnepanelen kunnen werken. Op het terrein van Rotterdam The Hague Airport wordt dit jaar een groot zonnepark van 14 MW ingericht die de gehele luchthaven (4 MW) van elektriciteit zal voorzien, luchtvaartinnovaties mogelijk kan maken en die ook aan de (wellicht Lansingerlandse) buren elektriciteit kan leveren. Belangrijk is dat de sterk groeiende vraag naar elektriciteit (bijvoorbeeld voor laadpalen voor elektrische auto’s) het nodig maakt om veel aandacht te besteden aan de infrastructuur (kabels en leidingen en overige techniek). Mede investeren in het investeringsprogramma van Stedin is een belangrijke optie. Afgelopen woensdag sprak Hamid Azzouzi in de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur zich positief uit over het collegevoorstel om samen met andere gemeenten fors te gaan investeren in Stedin. Ook de voors en tegens van kernenergie komen weer op de nationale agenda.

Brandstof: De transitie van aardgas naar groen gas en waterstof zal inderdaad gefaseerd moeten gebeuren. Nog niet duidelijk is welke rol waterstof gaat betekenen voor de vervanging van benzine en diesel voor auto’s. Wordt het elektriciteit of toch waterstof? De rol van de rijksoverheid en Europa is hierbij cruciaal. Er moeten snel strategische keuzes worden gemaakt. De petrochemische industrie staat voor een gigantisch transitieproces met dito investeringen waarbij tijdens de duurzame verbouwing de traditionele productie en verkoop van fossiele brandstoffen geleidelijk afgebouwd zal worden. CO2 zal een belangrijke brandstof voor vliegtuigen worden net als elektriciteit voor vliegtuigen die een afstand van maximaal 1000 km kunnen overbruggen. De (tijdelijke) inzet van biobrandstoffen heeft niet onze voorkeur gezien het negatieve effect op de verduurzaming. Feit is dat er op dit moment in een zeer hoog tempo samenwerkingsverbanden van overheden, bedrijfsleven en kennisinstituten ontstaan die via consortia concrete uitdagingen oppakken. De groene vaart zit er stevig in.

Al deze ontwikkelingen vragen om een daadkrachtig, creatief en enthousiasmerend gemeentebestuur dat voor de bestuurlijke muziek vooruit loopt en in staat is om met andere partners deze zeer complexe duurzaamheidsslag te maken. Langs de zijlijn toekijken is er niet meer bij. De RES 1.0 is een goede stap vooruit. Nu snel op weg naar de fase waarin de plannen écht concreet gaan worden. En houd de lokale burgerparticipatie goed in de gaten.

Nieuwe bestrating voor de Hema in Berkel en Rodenrijs

 Nieuwbouw winkelcentrum Berkel

 WERKEN AAN MINDER HITTE EN MEER DROGE VOETEN IN LANSINGERLAND

In de Ruimtelijke Adaptatie Strategie Lansingerland (RAS) beschrijft het college hoe wij de gemeente zo klimaatbestendig mogelijk maken: het aanpassen van de leefomgeving en van ons gedrag aan de effecten van klimaatverandering. Het doel is om onze gehele buitenruimte bestand te maken tegen de gevolgen van extreme regenval, overstroming, hitte, droogte en vermindering van de biodiversiteit. Het plan om dit aan te pakken stond afgelopen dinsdag op de agenda van de commissie Ruimte. Valmir Xhemaili was ook bij dit punt onze woordvoerder. In de visie Duurzaam Lansingerland 2019 is de volgende doelstelling geformuleerd: In 2050 een klimaatproof Lansingerland. De stresstest voor onze gemeente laat zien dat vele plekken in Lansingerland kwetsbaar zijn. Op sommige plaatsen is er alleen wateroverlast, hittestress of droogte, maar op andere locaties zien we combinaties hiervan. Klimaatadaptatie vraagt een omslag in denken en doen: klimaatbestendig handelen in ruimtelijke (her)ontwikkelingen is voor onze gemeente het nieuwe normaal.

De ingrepen die het college in het kader van klimaatadaptatie wil doen, versterken het groenblauwe karakter van de gemeente. Dat biedt extra kansen voor een gezonde, aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving. De ingrepen, zoals het aanleggen van extra groene voorzieningen in straten en pleinen, maar ook tegen gevels en op daken, versterkt de ruimtelijke kwaliteit en draagt daarnaast bij aan de biodiversiteit.

Rijk, gemeenten, waterschappen en provincies geven via het Bestuursakkoord klimaatadaptatie een impuls aan de aanpak van klimaatadaptatie zoals afgesproken in het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie. Afgesproken is dat gemeenten, waterschappen en provincies uiterlijk in 2020 de opgaven voor klimaatadaptatie in beeld brengen, evenals de noodzakelijke maatregelen voor een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting. In december 2020 heeft de Bestuurlijke Watertafel Delfland het beluit genomen om gezamenlijk te werken aan een regionale samenwerkingsagenda en een regionale aanvraag voor de Tijdelijke Impulsregeling van het rijk. Deze regeling moet een deel van de aanloopkosten dekken.

Tijdens de ontwikkeling van de RAS zijn volgens het college vertegenwoordigers van 20 organisaties variërend van energiesector, (semi)overheden, Glastuinbouw, Natuurverenigingen, e.d. betrokken geweest. Zij hebben hun inbreng gegeven tijdens interviews of tijdens de twee risicodialogen en hebben feedback kunnen geven op het concept document. Burgerparticipatie was in deze fase volgens het college nog niet relevant. Tijdens de commissievergadering bleek dat wethouder Jan-Willem van den Beukel ook niet de moeite had genomen om over de RAS overleg te voeren met lokale milieu en groenorganisaties. Tijdens de verdere verkenning gaat het college onderzoeken hoe zij omgevingsdialogen met inwoners het best kan organiseren. Wij vinden dit veel te laat.

De PvdA-fractie is blij met deze landelijke, regionale en lokale strategie om de gevolgen van hitte en wateroverlast als gevolg van klimaatsverandering de baas te worden. De gemeente Lansingerland ligt op vele plaatsen onder zeeniveau. Het is maar de vraag of het maatregelenpakket dat in het kader van de RAS ontwikkeld wordt voldoende soelaas gaat bieden. Een verstrekkende aanpak om stap voor stap naar CO2 neutraliteit in uiterlijk 2050 toe te werken is absolute voorwaarde. Net als een herijking van het Deltaplan om dijken en duinen verder te versterken met inbegrip van andere maatregelen om de toevloed van water te verminderen.

RAS, RES en Duurzaamheidsvisie Lansingerland speerpunt voor bestuur 2022-2026

Maatregelen die voortvloeien uit de Ruimtelijke Adaptatie Strategie Lansingerland, de Regionale Energie Strategie en de Duurzaamheidsvisie Lansingerland zullen de bestuurlijke agenda de komende jaren steeds meer gaan bepalen. Het nieuwe collegeprogramma 2022-2026 zal rekening moeten houden met aanzienlijk hogere uitgaven om dit mogelijk te maken. RAS & RES zijn tot op heden nog te veel bestuurlijk-technocratische processen. De inwoners en het lokale bedrijfsleven staan nog te veel op afstand. Dit blijkt ook uit de manier waarop de RAS tot stand is gekomen: vooral via de betrokkenheid van deskundigen. Het college achtte zoals hiervoor gezegd de tijd nog niet rijp voor echte burgerparticipatie. De PvdA-fractie vindt dit, net als ten aanzien van de RES 1.0, een gemiste kans. Het gaat immers om één van de grootste uitdagingen waarvoor wij de komende 30 jaar voor komen te staan en waarmee iedereen te maken zal gaan krijgen. Onze fractie vraagt het college dan ook om op korte termijn met voorstellen te komen om de betrokkenheid van onze inwoners en bedrijven van meet af aan te verankeren bij de nog te nemen stappen. Ook is het noodzakelijk om reeds nu goed na te denken over de financiële gevolgen en de consequenties voor onze ruimtelijke ontwikkeling. Hoe verstandig is het om, zoals het college voorstelt, in de nieuwe wijk Wilderszijde minder groen op te nemen dan aanvankelijk was voorzien?

Alle documenten die te maken hebben met RES 1.0, RAS en de Duurzaamheidsvisie Lansingerland 2019 zijn te vinden in de agenda van de commissie Ruimte van 18 mei.

Oudelandselaan is netjes gereconstrueerd

Meerpolder in Berkel

Tot slot: In de politieke week die eraan komt, worden de fracties door de ambtenaren en wethouders geïnformeerd over het tot stand komen van de kadernota. Ook wordt verslag gedaan van Het Nieuwe Wij, een samenwerking tussen ondernemers, gemeente, professionals en burgers om mensen uit Lansingerland die al langere tijd zonder baan zijn aan het werk te helpen. En verder komen de gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer weer bijeen om zich te laten informeren over de stand van zaken rond de ontwikkeling van Bleizo-West. Heb een fijne week!

Hek bij Hervormde Kerk in Berkel

Hier nog geen geluidsschermen geplaatst bij HSL

Bouw A16 bij Molenstomp Lage Bergse Bos