WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 17 T/M 23 APRIL 2021

25 april 2021

Dit is nummer 590 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! De vergadering van de gemeenteraad op donderdag was lang en heftig, door een uitgebreide ondervraging van wethouder Arends over het ontspoorde participatietraject bij de Driehoek Noordpolder. De oppositie was zeer ontstemd, de coalitie bedekte de problematiek met de mantel der liefde. Een laatste poging van de kant van de oppositie om de grondprijzen voor de sociale huur voorlopig te temperen, na de verhoging in 2021, werd in deze raadsvergadering alleen door die fracties zelf gesteund. Verder kregen we van het college antwoord op de vragen die we stelden over Noordpolder Zuid, het weiland naast de Driehoek Noordpolder. In alle consternatie rond de driehoek lijkt iedereen deze olifant in de kamer te vergeten.

Molen aan de Molenweg in Rodenrijs

GELE KAART VAN OPPOSITIE VOOR WETHOUDER ARENDS

Vorige week in weekbericht 589 berichtten wij over het verzoek om een interpellatie te doen over de bouwplannen in de driehoek in de Berkelse Noordpolder. De fractie van D66 had dit op de agenda gezet van de raadsvergadering van afgelopen donderdag. De interpellatie spitste zich toe op de vraag waarom “alle inbreng van de bewoners van de Berkelse Edelsteenwijk die ze afgelopen anderhalf jaar hebben gegeven niet in de nota van uitgangspunten is opgenomen en op welke wijze het college het geschade vertrouwen van deze 600 bewoners in het gemeentelijke en bestuurlijke handelen nogmaals denkt te kunnen herstellen”. De D66-fractie vroeg ook of de wethouder van plan is om de raad eerst een uitspraak te laten doen over welke ontsluitingsmogelijkheden wenselijk zijn en op draagvlak kunnen rekenen. Pas in tweede instantie kan dan door de raad over het voorstel voor woningbouw worden besloten. Dit herstel van vertrouwen en de knip in besluitvorming werd ook in een motie gegoten, ingediend door de voltallige oppositie.

De gehele raad stemde in met het interpellatieverzoek. D66 vroeg tijdens het debat aan wethouder Arends om uitleg en ook om excuses aan de wijkbewoners, omdat zij het proces van burgerparticipatie compleet uit de rails had laten lopen. De D66-fractie verzocht de wethouder ook om aan te geven hoe zij het vertrouwen van de wijkbewoners gaat terugwinnen en hoe zij een nieuwe start denkt te gaan maken met het vastgelopen participatieproces.

Wethouder Arends hield een lang betoog aan de hand van de door D66 gestelde vragen.  Haar toon was ambtelijk, zakelijk en afstandelijk. Van excuses aanbieden, betrokkenheid en enige kritische zelfreflectie was geen sprake.  Haar toon: “Ik hecht aan een goede participatie, mijn intentie is om de vragen van de wijkbewoners goed mee te nemen. Gaande het proces is er een verschil in wederzijdse verwachtingen ontstaan”. Ze gaf wel toe dat de manier waarop de bouwplannen waren gepresenteerd aan de wijk tijdens een webinar op 8 april, niet goed uitpakte: “We hebben de wijkbewoners niet goed duidelijk gemaakt dat dit document niet compleet was en dat het nog volledig openstaat voor de reacties vanuit de wijk”. Ze beloofde dat er een knip zal worden aangebracht tussen de besluitvorming over de mogelijke verkeersontsluiting van de driehoek en die over de vraag of en zo ja, wat er gebouwd gaat worden in de Driehoek Noordpolder. Wat haar betreft moet de besluitvorming in dezelfde raadsvergadering plaatsvinden. Ook gaf zij aan dat zij niet voldoende duidelijk is geweest over de vraag op welk niveau de burgerparticipatie moet plaatsvinden. Wat haar betreft gaat het om informeren en raadplegen en zeker niet om co-creatie. Zij beloofde met de wijkbewoners in gesprek te gaan over hoe het concreet verder moet met de burgerparticipatie.

De coalitiepartijen Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie slikten haar verhaal als zoete koek. Zij gingen akkoord met de belofte van de wethouder om de ontspoorde burgerparticipatie weer op de rails te zetten. Wel wil ook de coalitie meer tijd tussen de besluitvorming over de mogelijke verkeersontsluiting van de driehoek en die over de vraag of en zo ja, wat er gebouwd gaat worden in de Driehoek Noordpolder. Dat is winst.

De oppositiepartijen op hun beurt vonden dat wethouder Arends faalt als het gaat om de aansturing van de burgerparticipatie en het runnen van het politieke proces van besluitvorming. De wethouder staat erbij en kijkt ernaar. Niet alleen in dit dossier maar ook in dossiers als de samenwerking met 3B Wonen, de aanvaring met de Berkelse bloemenkraam en andere standhouders en de herontwikkeling van het Treurniet-complex in Berkel centrum.

Petra Verhoef van onze fractie sprak van een treurige situatie: “Het had nooit zover mogen komen. De wethouder toont geen enkele sensibiliteit in dit voor de wijkbewoners zo gevoelige dossier. Ze zag kans om anderhalf jaar lang de foute snaren te raken en belooft nu beterschap. Hoe geloofwaardig en aannemelijk is dit?”. Petra Verhoef stelde een pauze voor alle betrokkenen voor om via open gesprekken de sfeer weer te doen opklaren en het vertrouwen te herstellen. “Er is een nieuwe start nodig met duidelijkheid over het niveau waarop de burgerparticipatie plaatsvindt. Wat de PvdA betreft gaat het om ‘zorgvuldig informeren en raadplegen’. Onze fractie is geen principiële tegenstander van bouwen in de Driehoek Noordpolder maar hecht wel aan een zorgvuldige afweging van belangen. Het uiteindelijke besluit over bouwen daar is natuurlijk aan de raad”. Zij stelde tenslotte voor dat wethouder Arends dit gevoelige dossier overdraagt aan een andere wethouder.

De oppositiepartijen dienden gezamenlijk twee moties in. De eerste motie die ingediend werd tijdens de interpellatie van D66 riep de wethouder op om prioriteit te geven aan het herstellen van vertrouwen bij de bewoners. Samen met de bewonerscommissie wordt vanaf dit punt voor het verdere traject met alle betrokken partijen een nieuw participatieproces vormgegeven en gedeeld met de raad.

De kans die de wethouder geboden werd om na de interpellatie en het raadsdebat nogmaals te reageren (dit is niet gebruikelijk bij een interpellatiedebat), greep ze helaas niet met beide handen aan. Ze gaf aan hoe lastig ze het allemaal vond, maar weer kwam er geen excuus. Daarop diende de oppositie een tweede motie in, namelijk een motie van afkeuring. Daarin gaven de indieners aan het door de wethouder gevoerde beleid qua proces en participatie rond dit ruimtelijke plan af te keuren en stelden zij voor dat de wethouder dit dossier overdraagt aan een andere wethouder. Een stevige gele kaart dus voor wethouder Kathy Arends.

Beide moties haalden het niet. De complete coalitie stemde tegen (22 stemmen) en de complete oppositie (9) stemde voor. Dat de tegenstem in coalitiekringen niet van harte ging, bleek uit een stevige reactie op de bijdrage in tweede termijn van wethouder Arends van een lid van de Leefbaar 3B fractie die niet wist dat zijn microfoon tijdens een schorsing nog open stond. Gelukkig lagen alle kleine kinderen al op bed. ‘Het Ollongrennetje van Lansingerland’ was een feit.

Driehoek Noordpolder

Brug over de Zweth bij Rodenrijs/Rotterdam

Sluisje bij de Zweth bij Rodenrijs

De Ackerdijkse Plassen

PVDA-MOTIE OM GRONDPRIJZEN SOCIALE HUUR NA 2021 VOORLOPIG STABIEL TE HOUDEN KRIJGT GEEN STEUN VAN COALITIE

Zoals aangekondigd in weekbericht 588 diende de PvdA-fractie tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag een motie in. Onze motie bevatte een oproep aan het college om de grondprijzen voor sociale huurwoningen tot en met 2024 te handhaven op het niveau van 2021 (m.u.v. de jaarlijkse indexatie) en om aansluitend in 2025 te onderzoeken of de grondprijzen verhoogd zouden moeten worden. Onze motie werd mede ingediend door D66, GroenLinks en WIJ Lansingerland.

Zoals eerder door ons bericht, heeft het college op 16 maart 2021 de Kaderbrief ‘Grondprijzen 2021’ vastgesteld, met daarin een prijsverhoging van rond de 40% voor sociale huurwoningen ten opzichte van 2020. Hier bovenop heeft het college voor 2022 een extra verhoging aangekondigd, hetgeen zou leiden tot een prijsverhoging van bijna 60% ten opzichte van 2020. De verhoging van de grondprijs is, vergeleken met de prijs van 2020, een onverwacht grote stijging voor woningcorporatie 3B Wonen, waarop men niet had geanticipeerd: 3B Wonen had geraamd met de grondprijzen van 2020 met een jaarlijkse indexatie. Deze prijsverhoging voor de woningcorporatie betekent dat er voor de nu afgesproken aantal te bouwen sociale huurwoningen (~1000) al een kostenstijging van rond de €6 miljoen is te verwachten, gerekend met de eerste prijsstijging over 2021.

Woningbouw corporatie 3B Wonen kan door deze verhoogde grondprijzen met dezelfde investeringsruimte minder woningen bouwen dan nu geraamd of moet op duurzaamheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de woningen inleveren. Bovendien wordt deze prijsstijging ook voor een deel betaald door de huurders van 3B Wonen, die financieel weinig draagkracht hebben. De PvdA-fractie en andere oppositiepartijen verwachten dat deze prijsstijging averechts werkt op het verlagen van het tekort aan sociale huurwoningen in Lansingerland.

Voorafgaande aan dit raadsdebat sprak directeur-bestuurder van 3B Wonen Hanneke Vliet Vlieland in. Zij sprak van een “teleurstellende afloop van het debat in de raadscommissie Algemeen Bestuur over de grondprijsverhogingen”. Zij constateerde verder dat er in de raad nogal wat misverstanden leven over de financiële situatie waarin 3B Wonen verkeert. “Lage grondprijzen zijn nodig om nieuwe sociale huurwoningen voor een periode van 25 en liefst 50 jaar te bestemmen voor de sociale huursector. De beperkte terugverdiencapaciteit (lage huren) maakt dat er op de nieuwbouw een grote onrendabele top zit. Lage grondprijzen compenseren dit. 3B Wonen beheert maatschappelijke gelden. Die zijn opgebracht door de huurders. Hun huurpenningen worden besteed aan onderhoud, duurzaamheid, leefbaarheid in de buurten en investeringen in nieuwe woningen. Al het geld blijft in eigen kring en vloeit niet weg naar derden, zoals aandeelhouders. 3B Wonen is één van de weinige corporaties met een goede investeringscapaciteit. Die hebben we keihard nodig om in 10 jaar 1000 sociale huurwoningen te gaan bouwen. Om dit te kunnen doen, hebben we kansen elders laten liggen” Hanneke Vliet Vlieland gaf aan desondanks toch de intensieve samenwerking met de gemeente te willen aangaan. “We willen, ondanks de weigering van het college om de grondprijzen niet op het oude peil te houden, toch strategische partner van het college zijn. Samen moeten we kijken wat we kunnen doen aan het financiële tekort op de nieuwbouw op Wilderszijde”. Klare en verbindende taal die het communicatieve gehannes van het college duidelijk overstijgt.

Het debat in de raad over de door de PvdA ingediende motie bleek een herhaling van zetten van die in de raadscommissie Algemeen Bestuur van 7 april 2021. Zie hiervoor weekbericht 588. Onder aanvoering van Leefbaar 3B, hielden de fracties van VVD, CDA en ChristenUnie voet bij stuk. Ook voor de grondprijzen voor sociale huurwoningen moet een marktconforme aanpak gelden, vinden zij. In Lansingerland zijn deze grondprijzen relatief laag maar in de praktijk elders is niet bewezen dat een hogere grondprijs corporaties afremt in hun bouwplannen. Voor de VVD is het onbespreekbaar dat alle, waaronder zeer vele goed verdienende inwoners van Lansingerland, wel eens voor hogere gemeentelijke lasten zouden kunnen komen te staan om de lage grondprijzen voor sociale huurwoningen te kunnen compenseren. Stel je voor! Zoiets zeggen met €137 miljoen Eneco-gelden op de plank, vinden we ongehoord. Laat de laagst betaalden maar hun eigen problemen oplossen, zo luidde het liberale parool.

Petra Verhoef wees in haar slotwoord op de uitgestoken hand van 3B Wonen. Die had in haar ogen wel van het college mogen komen. Zij ontlokte wethouder Van den Beukel, die de motie overigens ontraadde maar duidelijk zat met de niet lekker lopende communicatie met 3B Wonen, de toezegging dat het strategische partnerschap met deze corporatie er wat hem betreft komt. Dan kan er samen met ontwikkelaars op maat gewerkt gaan worden aan het oplossen van de (financiële) problemen waarvoor zowel de gemeente als de corporatie tijdens de ontwikkeling van Wilderszijde en andere locaties zullen komen te staan. Dat is in ieder geval iets.

Vogelwijk in Berkel op de schop

Speelplaats bij de Vogelwijk

Gouden buurten in Berkel Westpolder

Weidebuurt in Berkel en Rodenrijs

WAT GAAT ER MET DE REST VAN DE NOORDPOLDER ZUID GEBEUREN?

In weekbericht 589 meldden wij dat het wat de PvdA-fractie betreft verstandig is dat er op korte termijn een studie komt naar hoe onze gemeente in overleg met provincie en grondeigenaren de toekomst ziet van het direct aan de Edelsteenwijk en Planetenweg grenzende zuidelijke deel van de Noordpolder. Dit gebied grenst ook direct aan de driehoek bij de Edelsteenwijk maar kent een ander bestemmingsplan. De commotie over de Driehoek Noordpolder laat zien hoe gevoelig nieuwbouw vlakbij bestaande wijken kan zijn. Proactief handelen en de omwonenden er van meet af aan serieus bij betrekken is nodig. Plotselinge ontwikkelingen moeten worden voorkomen want dan ren je als college direct achter de feiten aan. Het is nuttig dat het college bijvoorbeeld aan de hand van het kadaster de ontwikkeling in het eigendom van niet gemeentelijke gronden op de voet volgt. Dat kan verrassingen schelen en alertheid bevorderen.

De laatste versie van het bestemmingsplan uit 2013 geeft het gebied de bestemming glastuinbouw. Op het nu nog lege zuidelijke deel van de Noordpolder is sinds 2010 de provinciale structuurvisie van toepassing die ook uitgaat van een concentratiegebied voor de glastuinbouw. Tot op heden is hiervan nog geen sprake. Zie hier het bestemmingsplan van de Noordpolder. Volgens dit bestemmingsplan is bouw van kassen tot een maximale hoogte van 10 meter mogelijk vanaf 20 meter afstand tot de grens van dit gebied.

Wij stelden het college hierover de afgelopen week een aantal technische vragen. Het laatste bestemmingsplan is bij ons weten uit 2013. Het college bevestigde dat dit gebied in hoofdzaak de bestemming ‘Agrarisch-Glastuinbouw’ heeft en onder de provinciale structuurvisie met een zelfde bestemming valt. Het bestemmingsplan dateert inderdaad van 2013. Er is geen sprake van dat het bestaande bestemmingsplan zal worden aangepast. Volgens het college zijn de gronden in het gebied eigendom van verschillende eigenaren. Voornamelijk particuliere eigenaren en van een ontwikkelaar (Meersma). Recent is een perceel binnen het gebied Driehoek Noordpolder door een particuliere eigenaar aan een woningbouwontwikkelaar (Kalliste) verkocht.

Er loopt volgens het college een brandstofleiding direct ten noorden van de watergang aan de noordkant van de Planetenweg/Edelsteenwijk. Die leiding is bestemd in het bestemmingsplan Berkel I (vastgesteld op 28 januari 2016).  Wij vroegen het college ook of er in de afgelopen 10 jaar een verzoek is geweest tot ontwikkeling. Volgens het college is de gemeente niet rechtstreeks en concreet benaderd voor ontwikkelingen in het gebied. Voor de PvdA dus geen reden om niet alert te zijn. Dit kan maar zo gebeuren.

Zicht op de Bovendijk in Rotterdam

Tot slot: Aanstaande woensdag, 28 april (en ook op 11 mei en 17 mei) is er een informatiesessie over Stedin, waar Hamid Azzouzi van de fractie aanwezig zal zijn. Pas in de week van 17 mei zijn er weer raadscommissievergaderingen. Totaal hebben we dus eigenlijk 3 weken reces. Dat geeft ons tijd om de PvdA-Leergang verder voor te bereiden. Die start op 31 mei. Is dat iets voor jou of iemand in je netwerk? Weekbericht 591 verschijnt op zaterdag 22 mei of zoveel eerder als er dringend nieuws is. De weken daarna staat de definitieve besluitvorming over het financiële plaatje voor Wilderszijde op het programma van de raad. Idem over de Kadernota en over het plan voor de sportaccommodaties. Mooie voorjaarsdagen gewenst!

Hoek Rodenrijseweg/Bovendijk, gemeentegrens

Oudelandselaan in bloei