Dit is nummer 559 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het vaststellen van het Masterplan Wilderszijde in de raadsvergadering van donderdag was het politieke hoogtepunt van deze week en misschien wel van de afgelopen 20 jaar. Onze fractie wilde hier een socialer stempel op drukken, maar dat is niet gelukt. Of Wilderszijde autoluw genoeg gaat zijn is onzekerder geworden door het aannemen van een amendement bij het Parkeerbesluit. Dat kan ook gevolgen hebben voor de benodigde steun van het rijk en ten koste gaan van groen. Op dinsdag bleek bij de presentatie over de bouwplannen in de Berkelse ‘driehoek Noordpolder’ dat de bewoners van de Edelsteenbuurt het voorlopig moeten doen met een ‘werkgroep verkeer’ en dat hun eerdere bezwaren en wensen op die manier verdampen. De zomerrapportage blijkt zonnig, ondanks de coronacrisis. Ons weekbericht eindigt met een mooi verhaal over basisbanen in Rotterdam en Groningen. De foto’s zijn kleine nieuwsberichten op zich over bouw en natuur in Lansingerland.
De mooie molenstomp in het Bergse Bos
AMENDEMENT OVER PARKEERNORM WILDERSZIJDE IS SPELEN MET VUUR
De fracties van Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland dienden tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag een amendement in bij het voorstel van het college over de voor deze nieuwe wijk geldende parkeernormen voor bewoners en bezoekers. Dit amendement wijkt af van het voorstel dat zij deden tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimte. Toen gaven deze partijen aan de parkeernorm voor sociale huurwoningen sowieso te willen verhogen van 0,7 naar 1,0 per woning.
Leefbaar 3B, VVD en WIJ stelden nu voor om op de bouwplaats voor sociale huurappartementen parkeerplaatsen aan te leggen op basis van de parkeernorm van 0,7. Per bouwveld wordt bovendien aan de rand van deze woonbuurt meteen een bufferruimte parkeerplaatsen (lees: een strook gras met verharding erin) aangelegd, binnen 150 meter vanaf de appartementen. De omvang van die strook wordt dan gebaseerd op het verschil met de huidige parkeernorm voor huurappartementen (1,1) en de norm van 0,7 parkeerplaatsen per sociaal huurappartement, zoals voorgesteld in het raadsvoorstel.
Deze bufferruimte aan parkeerplaatsen kan door de bewoners worden gebruikt tot 1,5 jaar na oplevering en bewoning van het laatste sociale huurappartement in het betreffende bouwveld. In die 1,5 jaar wordt op basis van monitoring het gebruik van de parkeerplaatsen bij de appartementen en op de bufferplaatsen het daadwerkelijk aantal gebruikte parkeerplaatsen en het autobezit in kaart gebracht. Als het gebruik van de parkeerplaatsen overeenkomt met 0,7 wordt de bufferruimte definitief ingericht als wijkgroen. Wanneer het gebruik van de parkeerplaatsen hoger blijkt dan de gehanteerde norm van 0,7 wordt de bufferruimte definitief geheel of gedeeltelijk in het betreffende bouwveld als parkeerplaats ingericht. De rest wordt wijkgroen.
Petra Verhoef gaf twee argumenten waarom dit een zeer onverstandig amendement is. Allereerst bestaat het gevaar dat een hoog aanbod aan parkeerplaatsen de vraag zal bepalen. Wanneer de raad besluit om initieel meer dan 0,7 parkeerplek per sociale huurappartement beschikbaar te stellen om na 1.5 jaar te bezien of dit echt nodig is, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de parkeerruimte nodig blijkt. Deze appartementen worden immers extra interessant voor autobezitters die dit vooral willen blijven. Ten tweede staat het amendement volgens de PvdA-fractie op gespannen voet met de provinciale wens naar lagere parkeernormen. Afwijken van het originele plan waarbij meteen wordt ingezet op een lagere parkeernorm is volgens ons link. Instemmen met dit amendement kan het risico met zich brengen dat de gemeente Lansingerland niet in aanmerking komt voor een forse rijksbijdrage in het tekort op de grondexploitatie.
Petra Verhoef wees in dit verband ook op de reactie van wethouder Jan-Willem van den Beukel op de vraag van Valmir Xhemaili tijdens de laatste commissie Ruimte over hoe hij denkt dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie van BZK zullen reageren. Loopt de gevraagde rijkssubsidie van 28 miljoen euro dan geen gevaar? De wethouder beaamde dit toen direct. Bovendien, zo gaf hij aan, zal ook woningcorporatie 3B Wonen niet blij zijn omdat hun nieuwbouw duurder gaat worden. Genoeg argumenten dus voor de PvdA fractie om tegen dit amendement te stemmen.
De indieners van het amendement, die ook steun kregen van de CDA-fractie, vonden het ingediende amendement geen fundamentele wijziging van het oorspronkelijke raadsvoorstel. “De parkeernormen op zich staan niet ten discussie. Wij kiezen voor een andere route. Dus niet eerst een lagere parkeernorm voor sociale huurappartementen en mogelijk later op basis van ervaringscijfers een hogere maar precies andersom”. Wethouder Jan-Willem van den Beukel zag niet in, zoals Petra Verhoef aangaf, dat hij een draai van 180 graden had gemaakt in vergelijking met het debat in de commissie Ruimte. Hij vond dat “dit amendement veel minder ver gaat dan het door Leefbaar 3B in de commissie Ruimte gedane voorstel. Feitelijk is er alleen een andere volgorde gekozen dan in het voorstel van het college”. De wethouder verwacht dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie BZK hier geen problemen mee zullen hebben zodat de rijksbijdrage van 28 miljoen niet op de tocht komen te staan. Van den Beukel: “De provincie Zuid-Holland heeft al positief geadviseerd over het Masterplan Wilderszijde. De inhoud voldoet aan de door hen gestelde eisen”. Petra Verhoef bleef erbij dat we zo een verkeerd signaal afgeven, afwijkend van het streven naar een autoluwe wijk. Ze vroeg of de provincie al wist van het amendement. Volgens de wethouder was dit niet het geval. “Maar misschien kijkt de provincie Zuid-Holland vanavond met ons mee”.
Het amendement werd met de 9 stemmen van D66, ChristenUnie, GroenLinks en PvdA tegen aangenomen. De PvdA fractie is benieuwd hoe dit besluit geland is bij de provincie ZH en het ministerie van BZK. Voor hen zijn lage parkeernormen en een hogere dichtheid van bouwen van groot belang. Van een hogere dichtheid van bouwen is op Wilderszijde geen sprake. De dichtheid op Wilderszijde is, uitgaande van 3000 woningen, met 32 huizen per hectare zelfs lager dan de 35 per hectare die nu voor dit type wijken in onze provincie gebruikelijk is. In september 2020 weten wij meer. Het niet ontvangen van de rijksbijdrage zal tot gevolg hebben dat het aantal sociale huurwoningen en andere betaalbare huizen op Wilderszijde kleiner wordt. De PvdA fractie vindt dat college en coalitie afgelopen donderdagavond met vuur speelden.
Grindweg omgelegd voor aanleg A16.
Nieuwe manege Bergse Bos
RAAD VERWERPT PVDA AMENDEMENT VOOR ZEKERE 750 SOCIALE HUURWONINGEN OP WILDERSZIJDE
Het is de bedoeling dat er in de nieuwe wijk Wilderszijde 25% sociale huurwoningen zullen worden gebouwd. Op basis van het raadsbreed onderschreven streefcijfer van in totaal 3000 nieuwe woningen gaat het dus om 750 sociale huurwoningen. Maar wanneer er bijvoorbeeld maar 2700 huizen gebouwd worden dan zakt het percentage sociale huurwoningen in relatie tot het totaal aantal woningen in Lansingerland onder het huidige percentage van 18.6%. Het is daarom goed om het aantal van 750 sociale huurwoningen als hard te realiseren aantal in het Masterplan op te nemen.
Het inzetten op 750 sociale huurwoningen, ook als de 3000 woningen niet worden gehaald, past ook bij de vrijwel raadsbrede oproep in de afgelopen jaren om:
- De wachtlijsten voor mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning snel te verkorten; meer sociaal bouwen is één van de belangrijkste knoppen om aan te draaien.
- Te zorgen voor voldoende woningen voor ouderen en éénpersoonshuishoudens, ook de kwetsbaren: hieronder bevinden zich vaak mensen die qua inkomen zijn aangewezen op sociale huurwoningen.
Tijdens het debat over het Masterplan Wilderszijde van afgelopen donderdag stelden wij daarom via een amendement op het raadsvoorstel voor dat het totaal aantal sociale huurwoningen 750 zal tellen indien het streefaantal van 3000 te bouwen woningen niet zal worden gerealiseerd.
Ons amendement haalde het helaas niet. Alleen de fractie van GroenLinks steunde het PvdA standpunt. De meerderheid van de raad vond dat de PvdA met het amendement het evenwicht in het Masterplan verstoorde. “Er wordt een onderdeel uit het totaalplan gehaald zonder dat duidelijk wordt wat dit betekent voor de totale businesscase Wilderszijde”, vond D66. De fractie van Leefbaar 3B constateerde dat de wachttijd voor een sociale huurwoning intussen al 81 maanden is, maar was vooral bang dat dit amendement tot gevolg heeft dat het aantal overige betaalbare huur- en koopwoningen lager zou uitpakken. Dit omdat het percentage sociale huurwoningen mogelijk de 25% overstijgt en het totale percentage aan betaalbare woningen niet boven de 50% ‘mag’ uitkomen.
Petra Verhoef bestreed dit: “Meer sociale huurwoningen hoeft niet ten koste van andere betaalbare koop- en huurwoningen, niet zijnde sociale huurwoningen, te gaan. We kunnen ook minder dure huizen bouwen.” Voor de PvdA mogen we daar best geld voor uittrekken maar in de overheersend rechts-conservatieve raad van Lansingerland gaat de liberale businesscase nog steeds boven het sociale en betaalbare aanbod. En dat met een totale reserve van 200 miljoen euro op de plank. Mooi was wel dat meerdere fracties in de raad signaleerden dat onze politieke strijd voor meer sociale huurwoningen een steeds sterk terugkerend thema is. Precies! Petra steunde uiteindelijk wel het raadsvoorstel en gaf daarbij een stemverklaring af met deze strekking: “We gaan bouwen op Wilderszijde, dus het is feest. Onze fractie blijft strijden voor meer sociale huurwoningen in Lansingerland. De andere raadsleden, met uitzondering van GroenLinks, hebben net hoofdelijk tegen ons amendement gestemd. Ik hoop dat ze zich ons amendement herinneren als ze weer eens verontwaardigd reageren op de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Lansingerland”.
Hoogbouw Klapwijkseweg past best in dorps karakter
ONDANKS CORONACRISIS TOCH ZOMERSE ZOMERNOTA 2020
Op woensdag 1 juli praat de raadscommissie Algemeen Bestuur over de Zomerrapportage 2020. Deze geeft een goed beeld van hoe de gemeente Lansingerland er aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 voorstaat. Ook de financiële gevolgen van de meicirculaire zijn verwerkt. Die geeft in grote lijnen aan hoeveel middelen onze gemeente van het rijk krijgt. De financiële uitgangspositie van de gemeente Lansingerland is goed. Wij berichtten dit al in ons weekbericht van begin mei 2020: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-mei-2020/
Er is een solide weerstandsvermogen (eind 2019, 106 miljoen) en de verkoop van de Eneco-aandelen (137 miljoen) biedt vele mogelijkheden voor komende jaren voor investeringen en voorzieningen die goed zijn voor onze burgers, bedrijven en instellingen. Voorwaarde is wel dat het grondbedrijf het goed blijft doen. Vooral Wilderszijde wordt een risico wanneer Lansingerland geen rijksbijdrage van 28 miljoen ontvangt. Laten we hopen dat dit wel lukt. Het recente raadsbesluit om het college een mandaat van 5 miljoen te geven om crisismaatregelen te treffen, draagt er toe bij dat de directe risico’s die op onze gemeente afkomen voorlopig zijn afgedekt. Dit zorgt nu even voor rust. Maar alertheid blijft ook de komende maanden geboden. Veel is nog onzeker als het gaat om extra kosten en uitgaven die mogelijk nog op de gemeente afkomen. Dit geldt ook voor de precieze hoogte van de te verwachten extra rijksbijdrage vanwege de coronacrisis. Mogelijk dat hierover in september meer te zeggen is. Dan kan er ook een ordentelijke meerjarenbegroting 2021-2024 gepresenteerd worden. Wat ons betreft met gratis OV voor ouderen met een laag inkomen erin, natuurlijk. Net als veel meer sociale huurwoningen: ook een PvdA kroonjuweel.
Lansingerland mag zich tamelijk gelukkig prijzen ten opzichte van vele andere gemeenten die momenteel in financieel zeer zwaar weer verkeren. Zo wil het initiatief #gemeenteninnood benadrukken dat er 2 miljard euro nodig is om de ergste nood te verhelpen. Op 2 juli is er een landelijke actiedag waarop veel gemeenten gaan demonstreren in Den Haag.
De Zomerrapportage 2020 laat een voorlopig tekort van 0.9 miljoen op de gemeentebegroting zien. Er zijn zorgen over de sterk stijgende uitgaven voor de jeugdhulpverlening (specialistische jeugdzorg, voor jeugdigen met een beperking en voor PGB’s Jeugdhulp) en voor de uitvoering van de Participatiewet. Die laatste heeft direct met de coronacrisis te maken. In de in november 2019 vastgestelde begroting 2020 was gerekend op een gemiddeld aantal uitkeringen van 553, nu is een gemiddeld aantal uitkeringen van 586 te verwachten.
De extra kosten voor jeugdhulpverlening zijn inmiddels via een speciale financiële reserve afgedekt. Omdat te voorzien is dat bij ongewijzigd beleid deze kosten de komende jaren verder zullen stijgen, is het nodig dat college en raad zich beraden op de vraag wat hieraan te doen valt. De PvdA-fractie ziet niets in de bestuurlijke reflex van direct bezuinigen. Het is beter om goed te analyseren waardoor de stijging heeft plaatsgevonden. Heeft het te maken met het feit dat jeugdzorg door de decentralisatie laagdrempeliger is geworden? Worden er nu meer jongeren in nood bereikt dan vroeger? Sluit in de praktijk de vraag naar jeugdzorg aan bij het aanbod? Is er echt sprake van maatwerk? Hoe doeltreffend en doelmatig is de geboden jeugdzorg? Vragen die om een gedegen antwoord vragen en waaraan het college ook in regionaal verband zorgvuldig werkt. In 2019 verscheen als eerste aanzet een onderzoek naar de verandermogelijkheden in de Jeugdhulp. Op basis van dit onderzoek besloot de raad in het voorjaar van 2020 om met een pilot te starten voor praktijkondersteuners bij huisartsen. Ons motto: “Laat ook hier het belang van kwaliteit in de zorg zwaarder wegen dan de reflex om te bezuinigen om de kosten te beperken”.
Bij de uitvoering van de WMO is er een forse groei van 13% in het gebruik van hulp bij het huishouden. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door het landelijk ingestelde abonnementstarief. Dat is laag en dus aantrekkelijk voor veel mensen. Naar verwachting houdt deze in kosten stijging aan. Het totaal beschikbare budget is naar verwachting in 2020 niet toereikend. Een extra budget van € 300.000 voor 2020 is waarschijnlijk nodig. Wat de PvdA-fractie betreft verdwijnt het landelijk abonnementstarief zo snel mogelijk. Mensen die best uit eigen zak huishoudelijke hulp of andere WMO-maatwerkvoorzieningen kunnen betalen, doen nu onnodig een beroep op de WMO.
Een bericht in de Zomerrapportage dat ons zeer aansprak is dat eind 2019 de Vereniging Sport en Gemeenten nieuwe maatregelen heeft voorgeschreven om milieuvervuiling te voorkomen van rubberkorrels die buiten de kunstgrasvelden van voetbalverenigingen belanden. Met het aanbrengen van de kantplanken bij deze 3 kunstgrasvoetbalvelden voldoen alle kunstgrasvoetbalvelden aan de voorgeschreven maatregelen. Hiervoor is incidenteel € 30.000 extra nodig, zo meldt het college. De PvdA-fractie besteedde hier al 3 jaar geleden uitgebreid aandacht aan: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-juni-2017/
Zomer in de Berkelse Noordpolder
Zomer in de Groenzoom
DOORBRAAK BASISBANEN IN ROTTERDAM EN GRONINGEN
Rotterdam start een kleinschalig experiment met wijkbasisbanen, berichtte wethouder Richard Moti (PvdA) afgelopen week. Dit biedt Rotterdammers, voor wie een gewone baan nu nog een stap te ver is, de kans op een betaalde baan. Ook helpt de wijkbasisbaan om belangrijke maatschappelijke taken in de wijk uit te voeren. De gemeente is aan het onderzoeken welke Rotterdammers voor deze banen in aanmerking komen en bij welke bedrijven bedrijfstakken zij aan de slag kunnen. Ook onderzoekt de gemeente de financiering ervan en mag er geen verdringing zijn van reguliere arbeidsplaatsen.
De eerste ervaringen van de negen deelnemers aan een Groningse proef met basisbanen zijn positief, meldt het college in deze stad. Het stadsbestuur wil eind dit jaar veertig tot vijftig Groningers aan een basisbaan helpen. Binnenlands Bestuur meldde deze week dat de gemeente Groningen in maart 2020 start met een vier jaar durend experiment met basisbanen. Inmiddels zijn negen Groningers gestart met een basisbaan. Hiermee krijgen deze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een blijvende baan met een fatsoenlijk loon.
Begin februari 2020 hielden wij een pleidooi om ook de komst van basisbanen in Lansingerland te onderzoeken. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-7-februari-2020/ Ook wij zijn er een grote voorstander van om uitkeringen om te zetten in vast werk dat mensen perspectief en bestaanszekerheid biedt, verlost van een uitkering en maatschappelijke waarde toevoegt aan onze samenleving. De komst van basisbanen is onderdeel van onze prioriteiten Top 10: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/
Door de coronacrisis was onze fractie nog niet in staat om overleg te plegen met onze Rotterdamse PvdA collega’s en met wethouder Richard Moti. Dit gaan wij de komende maanden zeker nog doen. Na het zomerreces willen wij dit belangrijke thema als bespreekstuk agenderen in de raadscommissie Samenleving.
Nieuwe logistiek Jumbo in Bleiswijk
Tot slot: Het is weer commissieweek. Op dinsdag 30 juni staan bij de commissievergadering Ruimte onder andere de Luchtvaartnota en bouwplannen in de driehoek Noordpolder op de agenda. Op 1 juli vergadert commissie Algemeen Bestuur over het meerjarenprogramma grondexploitaties, Zomerrapportage 2020 en de jaarstukken 2019. En op 2 juli spreken we bij commissie Samenleving over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs en het rapport van de rekenkamer ‘Kwetsbaar en uit beeld’, dat vraag en aanbod van woningen en zorg voor ouderen onder de loep neemt. Heb een goede week!
Zwanen in de Groenzoom
Eikenprocessierups weer in Bergse Bos
Genoeg flora en fauna in mooie Bergse Bos
A16 aanleg bij Rotte (Ommoord aan overkant)