WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 27 JUNI T/M 3 JULI 2020

4 juli 2020

Dit is nummer 560 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Door een technisch probleem ging de vergadering van commissie Ruimte niet door op dinsdag. We halen het de komende week in. Op woensdag bespraken we de Jaarstukken 2019 en de Zomerrapportage 2020. Onze fractie vroeg aan het college hoe we zorgen dat we in de rest van het jaar en volgend jaar niet weer verrast worden door kosten voor Jeugdzorg en WMO. Hier moeten we iets aan doen, niet alleen maar ‘vaker monitoren van de kosten’ en al helemaal niet direct bezuinigen. Verder bleek op woensdag dat 24 projecten, net als ons project Wilderszijde, een verzoek hebben ingediend voor een financiële bijdrage uit de Woningbouwimpuls. Flink veel concurrentie dus. Op donderdag bij commissie Samenleving ging het over de jongsten en de oudsten in Lansingerland: we bespraken huisvesting voor primair onderwijs en de zorg- en woonbehoefte van ouderen in Lansingerland.

Overal sieren bloemen centrum Berkel centrum

PVDA VRAAGT AANDACHT VOOR OPENBAAR ONDERWIJS IN BLEISWIJK

Tijdens het debat in de raadscommissie Samenleving over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020- 2024 vroeg Valmir Xhemaili afgelopen donderdagavond speciale aandacht voor de toekomst van het openbaar onderwijs in Bleiswijk. De Anne Frankschool is de enige openbare school in deze kern en komt ruimte tekort. De komende 20 jaar zal het aantal leerlingen volgens de prognose ongeveer gelijk blijven. Het college wil dat deze OBS-school gebruik gaat maken van lege schoollokalen in de in het dorpscentrum gelegen school De Poort. Deze school staat op de nominatie om gesloopt te worden en om als confessionele fusieschool, samen met school de Wiekslag, nieuwbouw te plegen. Ook de beide andere confessionele scholen voor primair onderwijs in Bleiswijk, de Oosthoek en de Klimophoeve krijgen de komende jaren nieuwbouw.

In Lansingerland is het openbaar onderwijs een betrekkelijk kleine speler. Alle openbare scholen samen tellen 1455 leerlingen op een totaal van 6945, slechts 20% dus. Alle andere scholen zijn op confessionele grondslag. De keuze van ouders voor een basisschool voor hun kinderen wordt zeker niet alleen bepaald door de denominatie. De uitstraling van de schoolgebouwen, de plek dichtbij huis, de kwaliteit en het type onderwijs spelen in belangrijke mate mee bij de keuze.

De PvdA-fractie maakt zich zorgen over het gedifferentieerde aanbod in Bleiswijk. Alle scholen op confessionele grondslag krijgen de komende jaren nieuwe huisvesting. OBS Anne Frank is hier nog lang niet aan toe maar komt wel ruimte tekort waardoor er met een dependance gewerkt moet worden. Het ligt voor de hand dat deze omstandigheid in de periode 2020-2024 de keuze van ouders voor een school voor hun kinderen negatief kan bepalen. Hierdoor kan de continuïteit van het openbaar onderwijs in het gedrang komen, zeker als het aantal woningen in Bleiswijk nog wordt uitgebreid.

De PvdA fractie vraagt het college om samen met het bestuur van de Scholengroep Holland nog eens goed naar dit knelpunt te kijken. Zijn er met enige creativiteit écht geen andere oplossingen te bedenken dan een dependance in een school die gesloopt gaat worden? Valmir vroeg naar de reactie van de wethouder hierop.

Verder ziet het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020- 2024 er goed uit. De PvdA fractie onderschrijft het standpunt dat het schoolaanbod goed moet aansluiten op de vraag van ouders en kinderen. Door bij de keuze voor vervangende nieuwbouw of renovatie rekening te houden met de spreiding van het onderwijs zorgt het college ervoor dat ouders en kinderen dichtbij huis onderwijs vinden. Belangrijk is ook de goede aansluiting tussen scholen, buitenschoolse opvang, kinderdagverblijven, peuteropvang, centrum voor jeugd en gezin, jeugd- en jongerenwerk, sport en cultuur. De PvdA fractie is blij met de plannen van het college voor goede speelmogelijkheden en voor duurzame schoolgebouwen en schoolpleinen. Nieuwe schoolgebouwen worden energieneutraal en bestaande schoolgebouwen met een levensduur langer dan 15 worden ook energie neutraal gemaakt. Ook de speciale aandacht in nieuwe scholen voor de kwaliteit van het binnenklimaat in scholen is belangrijk.

De laatste opmerking van de PvdA fractie betreft de ervaringen met thuis leren tijdens de recente coronaperiode. Alle scholen draaien nu weer volop maar het is niet uitgesloten dat er in de toekomst toch weer op een periode van thuis leren moet worden teruggevallen. Bovendien blijkt thuis leren in combinatie met de gewone schoolklas een onderwijsformule die zeker ook voordelen kan hebben. Hoe kijkt het college hier tegen aan? Is hier al discussie over? En wat zijn dan mogelijk de gevolgen voor de onderwijs huisvesting op langere termijn?

De voor het onderwijs verantwoordelijke wethouder Ankie van Tatenhove beperkte zich in haar reactie op de procedures die met betrekking tot een te groot leerlingenaantal in verhouding tot de beschikbare capaciteit gelden. Zijn er lokalen tekort dan moet verwezen worden naar leegstaande ruimten binnen een straal van 1250 meter. Voor zover haar bekend is er bij de Anne Frank geen sprake van gebrek aan ruimte. Dit is haar uit de gesprekken met het schoolbestuur niet gebleken. Dat er in Bleiswijk sprake is van slechts één openbare basisschool maakt het college niet uit. Alle denominaties krijgen dezelfde behandeling als het gaat om het omgaan met gebrek aan lokalen. Op de stelling van Valmir Xhemaili dat deze aanpak het openbaar onderwijs in Bleiswijk in een nadelige ‘concurrentie’ positie kan zetten, ging de wethouder niet in. De PvdA-fractie zal zich beraden op verdere politiek stappen.

Bloemenpracht in de Groenzoom

WETHOUDERS ZELFVERZEKERD OVER RAPPORT ‘KWETSBAAR EN UIT BEELD’

Onze rijksoverheid stuurt er al jarenlang op aan dat ouderen langer zelfstandig thuis wonen en zorg en ondersteuning krijgen via de gemeente en hun netwerk. Hoe pakt dit in de praktijk uit? In weekbericht 554 gaven wij al een korte samenvatting van het onderzoeksrapport ‘Kwetsbaar en uit beeld’ van de Rekenkamer over ondersteuning van ouderen bij langer thuis wonen in Lansingerland. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Op donderdag 2 juli ging de commissie Samenleving erover in gesprek. De titel van het rapport zegt het in een paar woorden: onze gemeente heeft kwetsbare ouderen in Lansingerland en hun specifieke ondersteuningsbehoeften nog onvoldoende in beeld. Dit betreft vooral eenzame ouderen, zonder netwerk, mantelzorger of voldoende mogelijkheden zichzelf te redden en ouderen met lagere inkomens of een migratieachtergrond. De gemeente ondersteunt deze ouderen mogelijk dan ook nog niet genoeg bij het langer thuis wonen.

Zoals gezegd, de kwetsbare ouderen zijn ook vaak de ouderen met een laag inkomen. Ouderen lopen kans op een inkomensval wanneer zij de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken, zeker als er weinig of geen aanvullend inkomen is via pensioen of als er sprake is van echtscheiding. En helaas zijn er niet genoeg passende woningen voor ouderen in de sociale huursector. Het blijkt dat 1/5 van de Lansingerlandse woningenzoekenden op de wachtlijst voor een sociale huurwoning 65 jaar of ouder is, relatief meer dan het aandeel 65-plussers woonachtig in Lansingerland (ongeveer 1/7).

Het onvoldoende in beeld hebben van kwetsbare ouderen blijkt het topje van de ijsberg te zijn: de gemeente heeft ook onvoldoende zicht op de uiteenlopende woonbehoeften van allerlei ouderen (kwetsbaar of niet). Niet kennen van de woonbehoefte maakt het al lastig om een passend woonaanbod te bieden, maar het aanbod van geschikte huizen voor ouderen ligt sowieso ver achter op de behoefte. Onze fractie benadrukte tijdens het debat bij de commissie Samenleving over het rapport dat opnieuw duidelijk is dat het enorm urgent is dat er snel wordt gebouwd voor ouderen!

Onze fractie vindt de aanbeveling dat ons college afspraken moet maken met de woningcorporaties over te bouwen aantal en type sociale en betaalbare huurwoningen geschikt voor ouderen dus een hele belangrijke. Ook de aanbeveling ‘zet actiever in op het ondersteunen van partijen die een innovatieve woonvorm willen realiseren’, is volgens onze fractie belangrijk. De verzorgingstehuizen zoals we ze kenden zijn immers bijna verdwenen.

Wethouders Arends en Van Tatenhove toonden zich onverwacht zelfverzekerd. Van Tatenhove was blij met het rapport: ze ziet het als een aanmoediging om door te gaan met het ingezette beleid, aansluitend bij deels nog lopend onderzoek naar de woonbehoeften van ouderen. Ze gaf aan innovatieve woonvormen te ‘volgen’. Maar voorlopig blijkt alleen de Knarrenhof in beeld. Op onze vraag hoe de woon- en zorgvraagstukken integraal worden opgepakt met de zorgen over stijgende WMO-kosten antwoordde zij dat ‘ambtenaren van ruimte en samenleving goed samenwerken’. Op onze vraag of we inmiddels voldoende kennis hebben om in de Woonvisie 2030 het beleid voor ouderenwoningen aan te scherpen, reageerde wethouder Arends positief: “ja hoor en de precieze actieplannen volgen daarna”.

Wat ons betreft worden de aanbevelingen van het Rekenkamer omgezet in duidelijke opdrachten voor het college. We zullen erop toezien dat in de woonvisie de punten worden verwerkt en verwachten van de wethouders dat ze snel daarna met concrete beleidsvoorstellen komen.

‘Sigarenplanten’ in Groenzoom

DERDE BUSHALTE BIJ WILDERSZIJDE SNEL NOODZAKELIJK

Binnenkort start aan de zuidkant van Wilderszijde, vlakbij de Wildersekade en het Landscheidingsfietspad de bouw van het ‘Plan Waal’. Deze nieuwe buurt gaat 144 woningen tellen. Ook op korte termijn begint op het voormalige Hordijk terrein bij de Rodenrijseweg de bouw van de nieuwe wijk Rodenrijsevelden. Hier worden 117 huizen gebouwd. Deze wijk grenst aan de al langer bestaande wijk Rodenrijsezoom. Wat deze drie wijken gemeen zullen hebben, is dat zij verstoken zijn van openbaar vervoer richting de stations Rodenrijs en Lansingerland-Zoetermeer. De dichtstbijzijnde haltes zijn station Rodenrijs en Koegelwieckplantsoen. Die liggen allebei op liefst 750 meter verwijderd vanaf de beide nieuwe wijken en vanaf de zuidkant van de bestaande wijk Rodenrijsezoom.

Tijdens het raadsdebat over het Masterplan Wilderszijde (zie weekbericht 559) maakten verschillende fracties zich zorgen of het openbaar vervoer dat Wilderszijde moet gaan bedienen, wel voldoende capaciteit heeft. Met een hogere frequentie van de buslijnen 170-173, die in de toekomst vervangen wordt door een railverbinding, moet dit volgens ons wel gaan lukken. Een veel nijpendere vraag is of slechts twee haltes tussen Wilderszijde Noord en Zuid wel voldoende zijn. De PvdA-fractie vindt van niet. Hoog tijd dus om met de komst van Plan Waal en Rodenrijsevelden bij de Metropoolregio aan de bel te gaan trekken voor de komst van een nieuwe bushalte ter hoogte van de Wildersekade. De PvdA-fractie zet dit op de politieke agenda.

Mogelijke locatie bushalte Wildersekade

FINANCIELE ZORGEN BIJ BOUWEN VAN SOCIALE HUURWONINGEN

De woningcorporaties in ons land komen de komende vijftien jaar 30 miljard euro tekort voor de bouw en verduurzaming van woningen. Dit berichtte de NOS afgelopen vrijdag naar aanleiding van een onderzoek van de koepel van woningcorporaties Aedes en drie ministeries. Tot 2035 moeten corporaties jaarlijks 25.000 sociale huurwoningen bouwen. Het aantal woningen dat moet worden verduurzaamd loopt in die periode op van 25.000 tot 60.000 per jaar. Die woningen worden bijvoorbeeld aardgasvrij gemaakt. Het tekort van 30 miljard komt neer op ruim een kwart van de totale 116 miljard euro die nodig is voor deze opdracht voor de corporaties. Het onderzoek voorspelt dat de eerste corporaties over vier jaar in de problemen komen en dat de sector als geheel in 2028 in de knel zit. Aedes stelt dat door het tekort uiteindelijk 125.000 woningen te weinig worden gebouwd en 50.000 te weinig verduurzaamd. Oorzaak is dat de lasten van woningcorporaties sneller stijgen dan de inkomsten, met volgens Aedes als “grootste boosdoener” de verhuurdersheffing, een belasting die in 2014 is ingevoerd.

Volgens RTV Rijnmond moet In de regio Haaglanden/Midden-Nederland/Rotterdam het meest gebeuren. In totaal is voor sociale woningbouw en verduurzaming tot 2035 naar schatting 24 miljard nodig. Maar de regio hikt nu al tegen een tekort aan van 10 miljard euro. “Dat betekent dat 40 procent van de investeringen niet gerealiseerd kan worden”, concluderen de gezamenlijke woningcorporaties SvWrR en Maaskoepel in de regio Rotterdam.

Het gaat in onze regio al knellen vanaf 2024, bevestigde minister Ollongren van BZK aan RTV Rijnmond. Er lopen al gesprekken met bestuurders in onze regio over de dreigende financiële tekorten. Ook wil Ollongren in het najaar zelf met voorstellen komen. “Het rapport laat zien dat de oplossingen op hoofdlijnen zijn in te delen in een lastenverlichting voor de corporaties, het verhogen van de (huur)inkomsten of het aanpassen van de maatschappelijke opgaven waarvoor ze aan de lat staan.” Ollongren wijst er op dat elke oplossing een prijs heeft. De minister verwacht dat het nieuwe kabinet, dat na de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar aantreedt, zal beslissen hoe de financiële tekorten moeten worden voorkomen, aldus RTV Rijnmond.

Deze gang van zaken kan het aantal sociale huurwoningen dat in Lansingerland nog gebouwd moet worden op scherp zetten. Het gaat om 25% van in totaal 4000 tot 7000 woningen waarvan 750 wanneer er op Wilderszijde 3000 huizen gebouwd worden. Bovendien komt de verduurzamingsaanpak in de knel.

De PvdA-fractie zal in de rondvraag van de commissie Ruimte van komende week aan het college vragen of zij de zorgen van Aedes deelt, wat de gevolgen voor de plannen van 3B-Wonen zijn en welke acties zij gaat ondernemen om de verhuurdersheffing te schrappen.

Zie ook: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z13549&did=2020D28651

Rehoboth in zee van bloemen

ORGANISATIE SOCIALE WERKVOORZIENING KIEST VOOR BASISBANEN

Niet het recht op een uitkering, maar het recht op betaald werk moet de norm worden. Daarom vindt Cedris, de vereniging voor een inclusieve arbeidsmarkt, dat het huidige uitkeringsregime moet worden vervangen door een basisbaanregeling, die landelijk dekkend is en wordt uitgevoerd op lokaal of regionaal niveau. Dit meldde Binnenlands Bestuur afgelopen woensdag.

‘Momenteel is 72 procent van de mensen in de bijstand langer dan twee jaar afhankelijk van een uitkering, en 43 procent zelfs langer dan vijf jaar. De coronacrisis zorgt voor een verdere stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden’, schrijft Cedris. De leden van deze organisatie bestaan uit sociale werkbedrijven, sociale ondernemingen en gemeenten, in een persbericht. ‘Door de terugval van een betaalde baan naar een uitkering worden niet alleen mensen tekort gedaan, maar ook onze economie en samenleving. Een basisbaanregeling kan een groot deel van dit probleem ondervangen. Door werkzoekenden voortaan een basisbaan te bieden, vallen ze niet terug in inactiviteit, maar blijven ze behouden voor de arbeidsmarkt en ontvangen ze een zelf verdiend salaris.’ Het idee van de basisbaan, dat al langer bestaat, werd eerder dit jaar prominent op de politieke agenda gezet doordat zowel de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en de commissie Borstlap het in hun adviezen opnamen.

De PvdA-fractie is een groot voorstander van de komst van basisbanen, ook in Lansingerland. In weekbericht 559 berichtten wij over de komst van deze banen in Groningen en Rotterdam: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

De coronacrisis zal grote sociaaleconomische gevolgen hebben voor vooral de werkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt en voor mensen met een arbeidsbeperking. Die staan als eerste aan de kant. De armoede staat voor hen voor de deur. Basisbanen zullen bestaanszekerheid bieden en bieden en voorkomen de uitzichtloosheid van een uitkering via de Participatiewet. De PvdA-fractie zal na het zomerreces via een bespreekstuk voor de raad de komst van Basisbanen in Lansingerland op de politieke agenda zetten. Samenwerking met Rotterdam ligt daarbij voor de hand.

Dorpskerk Berkel centrum

Tot slot: Op maandag 6 en dinsdag 7 juli zullen er vergaderingen zijn van commissie Ruimte, met onder andere de Luchtvaartnota, bouwplannen in de driehoek Noordpolder en vernieuwing van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte op de agenda. Op 9 juli worden de raden van Lansingerland en Zoetermeer bijgepraat over de ontwikkeling van Bleizo-West. Heb een goede week!

Onze fractie voor het eerst weer op het gemeentehuis

Net verzorgd Plein 1945-1995 in Berkel

Eenden in de Groenzoom

Steeds weer andere bloemen in Groenzoom