WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 FEBRUARI T/M 6 MAART 2020

7 maart 2020

Dit is nummer 543 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Na het voorjaarsreces stond ons een rustige politieke week te wachten: op woensdagavond waren er drie presentaties. Allereerst uitleg over de vragenlijst waarmee inwoners binnenkort worden geraadpleegd over hun voorkeuren rond afval scheiden en ophalen. Die inzichten kan de raad meewegen in uiteindelijke besluitvorming over het afvalbeleid, waarvoor er al een jaar een aantal scenario’s klaar liggen. Ook kregen we een toelichting vanuit de MRDH over het onderzoek naar vervoerstarieven. De gemeenteambtenaren informeerden ons daarnaast over een voorstel om extra te gaan investeren in praktijkondersteuners voor Jeugd GGZ en in uitvoering en bedrijfsvoering voor de WMO. Onze nieuwsitems gaan over OV-tarieven, bouwen in Bleiswijk, het landelijk opgepikte extreem lage percentage sociale huurwoningen in onze Gemeente, regionale economie en de snelheidsovertredingen op de N209.

Bloeiend Bleiswijk

METROPOOLREGIO WERKT AAN NIEUWE OPZET OV-TARIEVEN

Je moet er als consument echt voor gaan zitten om te doorgronden hoe de OV-tarieven in onze Metropoolregio er precies uit zien. De Haagse regio hanteert bijvoorbeeld een hogere prijs per gereisde kilometer dan de Rotterdamse. In Haaglanden betaal je 16.6 cent per kilometer en in de Rotterdamse regio ‘slechts’ 14.7 cent. Een dalurentarief kent onze regio nog niet terwijl er onder de 23 gemeenten in de Metropoolregio tal van verschillende arrangementen zijn voor speciale doelgroepen als ouderen en mensen met een laag inkomen. De tariefstructuur wordt door ons regiobestuur (Vervoersautoriteit) nog niet gebruikt om bij te dragen aan een toekomstbestendig, goed en toegankelijk OV. In de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft dit tot nog toe niet echt op de agenda gestaan. Hoogste tijd dus voor onze Vervoersautoriteit om met de betrokken 23 gemeenten de dialoog aan te gaan over de vraag hoe het nieuwe tarievenkader voor de komende jaren er idealiter uit zou kunnen gaan zien. Afgelopen woensdagavond was er hierover een presentatiebijeenkomst voor onze raadsleden.

De presentatie maakte duidelijk dat van de introductie van een dalurentarief niet al te veel te verwachten valt als het gaat om het verminderen van de druk op het OV tijdens de spitsuren. In feite profiteren hier vooral de reizigers van die nu al tijdens de daluren reizen. Veel mensen zijn immers op de spitstijd in OV aangewezen vanwege werk of studie. Zij zouden hogere tarieven gaan betalen voor hun reis, wat, zo bleek uit onderzoek, niet als rechtvaardig wordt beschouwd. Aan een (geleidelijke) harmonisatie van de Haagse en Rotterdamse tarieven wordt gewerkt. Het risico is wel dat reizen in het RET vervoersgebied duurder wordt dan nu het geval is. Scenario’s over kosten en opbrengsten zijn geduldig maar de reizigers kunnen vaak geen kant op. Zij hebben geen keus. Wat opvalt in de verhalen van de Metropoolregio is dat hier veel te weinig aandacht voor is.

Hoe duur het OV eigenlijk is, is vele reizigers onbekend. Slechts 12% van de reizigers weet precies wat hun reis kost, 37% weet het niet precies maar durft wel een schatting te maken en 47% van de reizigers weet niet wat zijn reis met het OV kost. Snelheid en kwaliteit worden vaak belangrijker geacht dan prijs. Dit neemt niet weg dat 46% reizen met het OV duur vindt. Voor velen zijn het onvermijdelijke uitgaven die een fors beslag doen op het persoonlijke budget. In Luxemburg hebben ze dit beter begrepen. Vanaf 1 maart 2020 is het openbaar vervoer in het hele land gratis. De staat draait op voor alle kosten: 41 miljoen per jaar. De hoop van de regering is dat mensen massaal de auto laten staan en het OV pakken in het land dat door verkeersopstoppingen wordt geplaagd: https://nos.nl/artikel/2325151-gratis-openbaar-vervoer-voor-iedereen-in-luxemburg.html

Zo ver is Nederland nog lang niet. OV-bedrijven worstelen met hun kostendekkendheid, in het bijzonder als het gaat om het financieren van de zeer nodige uitbreiding en vernieuwing. Het aantal inwoners in onze regio neemt de komende jaren met liefst 20% toe. Het Rijk draagt te weinig bij aan deze groei en de bij behorende investeringen waardoor de rekening via de tarieven direct bij de reizigers terecht komt. Politiek gezien is een veel hoger investeringsniveau door het rijk nodig. Anders loopt het OV vast!

De Metropoolregio wil gemeenten, zoals ook Lansingerland, die plannen hebben voor speciale tarieven voor doelgroepen, zoals ouderen en mensen met een beperkt inkomen, helpen: “Het is voorstelbaar dat de MRDH een faciliterende rol gaat spelen. Op basis van een stappenplan kunnen door de MRDH enkele voor de hand liggende arrangementen worden uitgewerkt, in afstemming met de vervoerders. Gemeenten kunnen dan zelf de afweging maken om hiervan gebruik te maken. Bij eventuele daadwerkelijke inkoop is de MRDH geen partij en ontstaat een contractrelatie tussen de gemeente en de vervoerder”.

Interessant zijn de ideeën voor gratis OV voor kinderen t/m 11 jaar. Ook hier is inmiddels in de regio een ondoorzichtige lappendeken ontstaan. Zeker in de stedelijke gebieden is het maatschappelijk wenselijk om reizigers te verleiden het OV te kiezen in plaats van de auto. Nu is het huidige productaanbod in de metropoolregio voor deze doelgroep nog niet concurrerend genoeg, constateert de Metropoolregio terecht. Alle kinderen t/m 11 jaar gratis laten meereizen met een meerderjarige kost de regio 4.6 miljoen per jaar. “De verwachting is echter dat de impact in de praktijk minder zal zijn (of wellicht geheel teniet wordt gedaan), omdat met een beter aanbod voor (meereizende) kinderen ook meer volwassenen gebruik zullen maken van het OV. Ook kan als variant hierop gekozen worden voor gratis (mee)reizen op een beperkt aantal dagen/ tijdstippen. Andere (maatschappelijke) voordelen zijn: autogebruik wordt beperkt, kinderen leren van jongs af aan het OV te gebruiken en het is goed voor het imago van het OV”, aldus de Metropoolregio.

Het is de bedoeling dat, na consultatie van onder meer de 23 gemeenten, de Metropoolregio deze zomer een besluit neemt over de nieuwe tarievenstructuur. Voor de PvdA is de betaalbaarheid voor iedereen een belangrijke zaak, naast natuurlijk de extra investeringen in kwaliteit en aanbod. Het is van groot belang dat er ook afstemming plaats vindt met de provincie Zuid Holland over de door haar gehanteerde tariefstructuur voor dat deel van de provincie waar de Metropoolregio niet actief is.

Metro grens Pijnacker en Berkel

“NIET MEER WELKOM IN DE STAD”

Het programma De Monitor ging afgelopen maandag over het beleid van de stad Rotterdam om meer te gaan bouwen voor de hogere inkomens. Vanwege de evenwichtige demografische opbouw van de stad wil het college meer gaan bouwen ten behoeve van de midden en hogere inkomens. Deze groepen wil Rotterdam gaan vasthouden omdat zij in het verleden vaak naar de buurgemeenten verhuisden. Deze aanpak heeft grote gevolgen voor de sociale huurvoorraad in Rotterdam omdat op de nieuwbouwlocaties nog maar 20% sociaal zal worden gebouwd. De Monitor berichtte dat in de afgelopen jaren het percentage sociale huur in Nederland gedaald is van 44% naar 28%. Het Rotterdamse beleid heeft dan ook gevolgen voor de omliggende gemeenten, zo gaf professor Peter Boelhouwer in de uitzending aan: “Gemeentes als Lansingerland, die hebben maar 18% sociale huurwoningen”. De uitzending bevat ook een verhaal van de in Lansingerland bekende architect Jouke Post. In de jaren ’80 was hij betrokken bij de renovatie van de Tweebosbuurt in Rotterdam Zuid die nu op de nominatie staat om gesloopt te worden. Het verhaal in de Monitor laat weer eens zien hoezeer ook de woningmarkt voor lage, midden en ook hoge inkomens compleet verknoopt is en dat dus alleen een solidaire en regionale aanpak échte oplossingen zal bieden voor álle doelgroepen die actief zijn op de woningmarkt. Eigen inwoners eerst, is dus een kortzichtige schijnoplossing die een ieder die actief is op de betaalbare woningmarkt per saldo zal duperen. De hele uitzending is te vinden op: https://www.npostart.nl/de-monitor/02-03-2020/KN_1712027

Beeld uit de Monitor

Mogelijke bouwlocatie Merenweg Bleiswijk

MEER BOUWEN IN BLEISWIJK VOOR OUDEREN EN STARTERS

Vorig jaar vroeg de CDA-fractie aandacht voor de woonvragen in Bleiswijk. Zij kregen veel signalen van inwoners dat er ook daar sprake was van woonvragen waaraan de lokale woningmarkt niet kon voldoen. Omdat een goed beeld ontbrak, heeft het college vorig jaar opdracht gegeven voor het uitvoeren van een specifiek op Bleiswijk gericht woningbehoefteonderzoek. Eind 2019 is het onderzoeksrapport afgerond en is de notitie Woningbouwlocaties in Bleiswijk opgesteld. Uit dit onderzoek blijkt volgens het college dat de kwantitatieve woningbehoefte in Bleiswijk beperkt is. Bleiswijk kent vooral een kwalitatieve vraag. Uitbreiding van de woningvoorraad moet vooral gericht te zijn op de bouw van woningen voor senioren en starters. De twee potentiële woningbouwlocaties Langevaart en Merenweg bieden voldoende ruimte om, ook op de lange termijn, te voorzien in de specifieke woningbehoeften van inwoners van Bleiswijk.

Bleiswijk laat zich volgens het college anders typeren dan Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. De afgelopen 20 jaar hebben Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs een enorme schaalsprong gemaakt: van afgerond 11.500 naar 18.500 inwoners in Bergschenhoek en van 16.500 naar 31.000 in Berkel en Rodenrijs. Voor Bleiswijk geldt dit nauwelijks. Bleiswijk groeit organisch, min of meer aansluitend op de eigen woningbehoefte. In dezelfde periode waarin Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs zijn gegroeid van 28.000 naar 49.500 inwoners, is Bleiswijk gegroeid van 10.000 naar 12.000 inwoners. De afgelopen 10 jaar is het aantal huishoudens met 600 toegenomen. De ontwikkeling van woonwijk De Tuinen heeft daar het meest aan bijgedragen.

Omdat het grootste deel van de woningvoorraad gericht is op gezinnen, ligt voor Bleiswijk de uitdaging dus niet in uitbreiding van het aantal grondgebonden eengezinswoningen. Bleiswijk staat voor een andere uitdaging door de demografische transitie. Het aantal 75-plushuishoudens in Bleiswijk neemt de komende tien jaar toe van 645 naar 860. Dit zijn voornamelijk huishoudens die nu al in Bleiswijk wonen, maar de aankomende jaren in een hogere leeftijdscategorie terecht komen. Het grootste deel van de huidige woningvoorraad is maar nog beperkt (levensloop) geschikt voor ouderen.

Uit het onderzoek bleek dat Bleiswijkers graag in hun eigen kern willen blijven wonen. Dit geldt bijna 90% van de geënquêteerde inwoners. Door appartementen en gelijkvloerse woningen te bouwen ontstaat doorstroming op de woningmarkt. Hierdoor komen de gezinswoningen, waar de 50- tot 75-plushoudens nu wonen, vrij voor andere doelgroepen die een gezinswoning willen kopen of huren.

Naast een toenemende behoefte aan levensloopbestendige woningen voor ouderen is er, zeker op korte termijn, behoefte aan betaalbare woningen voor starters. Hieraan is een tekort in Bleiswijk. Dit tekort komt door de hoge marktdruk van dit moment maar ook door de samenstelling van de woningvoorraad: relatief veel dure, ruime gezinswoningen. Deze woningen komen vrij als oudere huishoudens doorstromen. Dus meer van deze woningen toevoegen biedt voor starters geen soelaas. Om jonge tweeverdieners te huisvesten zouden enkele (betaalbare rijtjeswoningen of appartementen) aan de woningvoorraad moeten worden toegevoegd. Onze fractie vindt wel dat er ook in Bleiswijk 25% sociaal (huur en koop) en 25% middel duur (huur & koop) moet worden gebouwd.

Het college gaat nu aan de slag met het maken van plannen op de ontwikkeling van starterwoningen en woningen voor ouderen op de genoemde locaties mogelijk te maken. Op het eerste gezicht lijkt het de PvdA-fractie mogelijk om op de locaties Merenweg en Langevaart zo’n 1000 geschikte woningen te bouwen. Het aantal inwoners van Bleiswijk zal daarmee stijgen tot ongeveer 14.000 inwoners. Ook goed voor het behoud van een vitaal winkelaanbod en de continuïteit van andere voorzieningen. De commissie Ruimte buigt zich op dinsdag 10 maart over dit voorstel.

Mogelijke bouwlocatie Langevaart Bleiswijk

Wijk de Tuinen in Bleiswijk

Barbara en Petra in aanloop naar verkiezingen 2018

ROTTERDAM & LANSINGERLAND AANJAGERS REGIONALE ECONOMIE

De Rotterdamse economie groeit harder dan het landelijke en regionale gemiddelde. Ook de werkgelegenheid blijft groeien: tussen 2018 en 2019 zijn er 13.000 banen bijgekomen. Vooral de groei van de dienstensector zorgt voor een structurele versterking van onze economie. Dat bleek afgelopen maandag uit de gepresenteerde Economische Verkenning Rotterdam (EVR) 2020. Wethouder Barbara Kathmann (PvdA, Economie): “De Rotterdamse economie is solide en daadkrachtig. Maar dat biedt nog geen garantie voor de toekomst. Onze economie verandert snel en niet iedereen kan dat tempo bijbenen. We moeten deze sterke basis benutten om te zorgen dat iedereen aan boord blijft.”

Rotterdam is samen met de regiogemeenten Barendrecht, Lansingerland en Maassluis de aanjager van de regionale economie. Tussen 2015-2019 kwamen er in de regio 46000 banen bij, ongeveer 39000 banen hiervan ontstonden bij bedrijven en instellingen in Rotterdam. De groei in Rotterdam ligt boven het nationaal en regionaal gemiddelde. De economie verandert, de dienstensector groeit met name in het centrum en dat leidt tot een verdere concentratie van werk, wonen en consumptie in de stad. De zogeheten agglomeratiekracht van Rotterdam laat zich voor het eerst duidelijk zien: de wisselwerking tussen een groeiende bevolking, een groeiend bezoekersaantal en groeiende bedrijvigheid geeft een extra impuls.

Tussen 2018 en 2019 groeide de werkgelegenheid in Rotterdam met 3,4%. Dit zijn bijna 13.000 banen. Een groot deel daarvan is bezet door mensen die eerder werkloos waren. De werkloosheidscijfers zijn dan ook spectaculair gedaald, van 12,6% in 2014 tot 5,3% in het derde kwartaal van 2019.

Groot-Rijnmond heeft het meest veelzijdige en krachtige logistieke ‘ecosysteem’ in Nederland. Dit biedt tevens een belangrijke basis voor de mobiliteitssector. Daarnaast kent Rotterdam alle vormen van mobiliteit – van (lucht)haven en trein tot fiets en lopen – waardoor zij aantrekkelijk is voor startende bedrijven en initiatieven rond mobiliteit. Voorbeelden hiervan zijn Rotterdam Innovation Airport en de Mobility Innovation Campus. Voor de economie van Lansingerland staan de zeer innovatieve en duurzame glastuinbouw en de logistiek centraal. Haven, luchthaven, logistiek, dienstensector en glastuinbouw vormen het hart van de regionale economie. Barbara Kathmann: “Via de Roadmap Next Economy mikken we erop om de Rotterdamse economie verder te versterken. De urgentie hiervan wordt nu, net als rondom de brexit, keihard duidelijk”. Ook Lansingerland heeft zich gecommitteerd aan deze Roadmap.

Naast investeringen van bedrijven zelf, is het investeren in menselijk kapitaal cruciaal voor het verzilveren en het opschalen van kansen. Een goede aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt speelt daarbij een belangrijke rol. Kathmann ziet daar de grootste uitdaging: “We kunnen anno 2020 wel kampioen werkloosheidsbestrijding zijn, maar dat heeft weinig gewicht als we niet ook de vacatures van de toekomst kunnen vullen met goed geschoolde werknemers. Onderwijs en praktijk moeten beter op elkaar aansluiten. En daarom moet de focus de komende jaren vooral liggen op talentontwikkeling, opleidingen die we nu niet hebben, de mismatch op de arbeidsmarkt, een leven lang leren en global talent. Want als we straks ‘geland’ zijn in die duurzame, digitale en circulaire economie, dan moeten we wel iedereen aan boord hebben.” Een gedachte die haar Lansingerlandse collega Kathy Arends zeker zal onderschrijven. Voor de PvdA fractie is het een uitgemaakte zaak dat onze lokale economie alleen maar kan floreren door goede samenwerking met buurman Rotterdam en de Metropoolregio. Wij zijn heel blij met de goede verstandhouding die wij met wethouder Kathmann al jaren hebben!

De achtergronden en recente gegevens zijn te vinden op de website van de EVR.

Natte Bergboezem

N209: kruising bij afslag naar Bleiswijk

GEEN TRAJECTCONTROLE OP N209

Politie en Justitie willen op gevaarlijke Nederlandse N-wegen trajectcontroles invoeren om grip te krijgen op de te hoge snelheden op deze wegen. Aanwijzing van deze wegen gebeurt via de provincies. Wij vroegen aan Gedeputeerde Floor Vermeulen, die verkeer en vervoer in zijn portefeuille heeft, of ook de gevaarlijke N209 bij Bleiswijk en Bergschenhoek hiervoor in aanmerking komt. Helaas is dit niet het geval. Zijn ambtelijke staf berichtte ons dat er op deze weg geen goede metingen kunnen worden verricht vanwege de verschillende kruispunten en een wegvak waar maximaal 50 km geldt.

ALGEMENE LEDENVERGADERING PVDA LANSINGERLAND

Op maandagavond 23 maart is er vanaf 20 uur een algemene ledenvergadering van onze afdeling in zalencentrum Rehoboth in de Wilhelminastraat in Berkel centrum. Op de agenda staan onder meer de jaarrekening 2019 en het jaarverslag van het bestuur. De fractie debatteert vervolgens met de leden over de 10 belangrijkste prioriteiten die zij de komende twee jaar nog wil gaan realiseren. Deze top 10 is te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Onze ledenvergadering is natuurlijk openbaar. Iedereen is van harte welkom!

Tot slot: In de week die voor ons ligt zijn er drie commissievergaderingen. Zoals altijd is er weer veel te doen in commissie Ruimte, bijvoorbeeld woningbouwontwikkeling in Bleiswijk, tiny houses, de uitgangspunten en ontwikkelstrategie voor de omgevingsvisie en burgerparticipatie bij afvalbeleid. Bij commissie Samenleving spreken we over het genoemde investeringsvoorstel voor Jeugd GGZ en WMO. Heb een goede week!

Appartementen in de Tuinen in Bleiswijk

Scholen in Westpolder