WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 6 T/M 12 JUNI 2020

13 juni 2020

Dit is nummer 557 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het politieke hoogtepunt van deze week was de vergadering van commissie Ruimte op 8 juni over het Masterplan Wilderszijde en het bijbehorende Parkeerbesluit. Onze fractie bracht daarbij een voorstel in bespreking om op Wilderszijde en op de toekomstige bouwlocaties in Bleiswijk dichter te gaan bouwen om de woningnood in Lansingerland en in de regio op te lossen. Op woensdagavond informeerden de beleidsmedewerkers de fracties over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020-2024, waarmee in de komende 15 jaar moet worden gezorgd voor voldoende en goede onderwijshuisvesting voor de kinderen die primair onderwijs volgen in Lansingerland. Op donderdagavond was er een extra vergadering van de klankbordgroep ‘Omgevingsvisie’ om nog een aantal kleine aanpassingen in de nota met uitgangspunten te bespreken. Dit voorstel komt nogmaals terug bij de commissie Ruimte.

Wilderszijde

RAAD WIL NIET MEER DAN 3000 WONINGEN OP WILDERSZIJDE

Wilderszijde is in de huidige plannen qua bouwen een wijk met een lage dichtheid. Niet meer woningen bouwen per hectare is volgens de PvdA een gemiste kans in een provincie waar de ruimte schaars is en er een groeiende vraag van kleinere huishoudens bestaat naar centrum-dorpse en stedelijke woonmilieus. Ook de provincie Zuid-Holland wil heel graag verdichten op bestaande woningbouwlocaties. Petra Verhoef stelde daarom tijdens de commissie Ruimte van afgelopen maandag de vraag of we in Lansingerland de woningbouw willen verdichten, dus meer huizen bouwen dan er tot nu toe in de pijplijn zitten. Al eerder heeft de PvdA geopperd dat in de komende 10 jaar niet slechts de 6500 reeds geplande huizen worden gebouwd, maar 7500.

Dit verdichten kan bijvoorbeeld door aanleg van minder wegen, lagere parkeernormen, meer appartementen en ook hoger bouwen. Vaak wordt er dan ook meer sociaal gebouwd. Voordelen van zo’n planoptimalisatie zijn bijvoorbeeld een gezondere leefomgeving door lagere parkeernormen en het stimuleren van meer fietsen, minder sociaaleconomische segregatie en meer draagvlak voor voorzieningen in de buurt zoals openbaar vervoer, winkels, sport en scholen.

Volgens het college kunnen op Wilderszijde op basis van milieuonderzoeken die zijn verricht ten behoeve van een nieuw bestemmingsplan maximaal 3000 woningen worden gerealiseerd. Helaas zijn de uitkomsten van die onderzoeken nog niet beschikbaar. We weten niet of en hoe ze rekening houden met toekomstige ontwikkelingen, zoals verduurzaming van vliegen, stiller vliegen en meer elektrisch rijden op de nieuwe A16 Rotterdam en de N209. Ook een verlaging van de maximumsnelheid op die wegen zal helpen. Voor de PvdA is het vooral belangrijk om heel dicht bij die 3000 huizen uit te komen. Het verschil tussen het minimum aantal van 2500 en maximum van 3000, zoals nu in het voorstel staat, vinden wij te groot. Wij en de andere fracties maken ons allemaal zorgen over het tekort aan seniorenwoningen, kleinere appartementen voor jongeren en voor net gescheiden ouders. Verdichten is het antwoord. Dit kan betekenen dat er in de wijk die het dichts bij de HSL komt te liggen en langs de Boterdorpseweg hoger dan 15 meter wordt gebouwd, bijvoorbeeld 20 of 25 meter. Verschillende van dit soort flats staan er al in de aanpalende wijken en ook de scholen zijn hoger dan 15 meter.

Petra pleitte ervoor om de bestemmingsplannen van Wilderszijde en andere locaties zodanig flexibel op te stellen dat verdichting specifiek voor betaalbare woningen mogelijk wordt, zeker nu door de coronacrisis de vraag naar betaalbare woningen zal toenemen. “Wij doelen dan op huizen voor de mensen met een laag of middelinkomen die tijdens de coronacrisis van onschatbare waarde zijn gebleken voor onze samenleving. De mensen in de zorg, schoonmaak, openbaar vervoer, logistiek en distributie, onderwijs, reiniging en veiligheid”.

Op de fractie van GroenLinks na voelde de rest van de raad weinig voor een verdere verdichting op de uitbreidingslocaties zoals Wilderszijde, Berkel Noordpolder, Bleizo-West en Bleiswijk. Alle partijen streven weliswaar naar de bouw van 3000 woningen op Wilderszijde en voelen best voor planoptimalisatie, maar 3000 is voor hen wel het maximum. Anders komen volgens hen het water en groen en het beoogde dorpse karakter in de knel. Hoogbouw moet uitzondering zijn. Gekozen wordt voor versnelling en niet voor verdere verdichting. Wel benadrukte Leefbaar 3B dat mensen die lang op een woning zitten te wachten vóór verdere verdichting zullen zijn. Deze fractie kiest voor flexwoningen en levensbestendige woningen.

Ook het college ziet 3000 huizen als het maximum voor Wilderszijde en wil bij voorkeur niet hoger bouwen dan 15 meter. Er heeft voor deze wijk al een optimale planoptimalisatie plaats gevonden, aldus de wethouder.

Petra Verhoef constateerde aan het einde van dit debat dat het goed is dat alle fracties gaan voor 3000 nieuwe huizen op Wilderszijde en streven naar planoptimalisatie op andere plekken. Teleurgesteld was zij over de dorpse terughoudendheid ten aanzien van verdere verdichting. “Tegenover Wilderszijde langs de Boterdorpseweg en bij de Landscheiding staan liefst zeven appartementengebouwen die veel hoger zijn dan 15 meter. Waarom dus niet op Wilderszijde zelf? Waarom luisteren we meer naar de traditionele stem van de huidige inwoners – die hun ‘dorp’ een dorp willen laten – dan naar de noodkreet van de vele woningzoekenden die om een huis zitten te springen?

Hoogbouw bij AMG Schmidtpark (onder en boven)

750 SOCIALE HUURWONINGEN IS HET MINIMUM VOOR WILDERSZIJDE

Afgelopen maandagavond sprak de raadscommissie Ruimte ook over het Masterplan voor de nieuwe wijk Wilderszijde die door zijn grootte een hele nieuwe kern in onze gemeente gaat vormen. Wilderszijde omvat drie wijken van de toekomst. Het ontwikkelen van zo’n gebied vraagt om een nieuwe manier van denken, waarbij alle veranderingen die zich de komende 10-15 jaar zullen voordoen moeten worden meegewogen, zei Petra Verhoef tijdens dit debat. Denk aan dubbele vergrijzing, meer 1-persoonshuishoudens, behoefte aan woonruimte voor mensen met cruciale beroepen in de randstad, de vele jongeren die een huis zoeken, steeds meer duurzaam vervoer per rails/weg/lucht, de noodzaak om wijken aan te passen aan klimaatveranderingen, de komst van arbeidsmigranten en het doormaken van de energietransitie.

Voor de PvdA-fractie zijn er 5 uitgangspunten voor het Masterplan Wilderszijde:

1. We bouwen in ieder geval 3000 huizen en als het kan nog een paar honderd meer.

Het verschil tussen 2500 en 3000 – de gehanteerde range in het Masterplan – vinden wij groot. We maken ons allemaal zorgen over het tekort aan seniorenwoningen, kleinere appartementen voor jongeren en voor net gescheiden ouders. We moeten nu alles op alles zetten om in ieder geval die 3000 woningen te halen.

De proefverkaveling die het Masterplan laat zien, is geen echt ontwerp maar de 2600 woningen in die proefverkaveling moeten geen self-fulfilling prophecy worden. We moeten naar de 3000. Op de plekken waar dat kan qua vliegverkeer moeten we dus hoger bouwen dan 15 meter. Dit kan in de buurt van de HSL en langs de Boterdorpseweg. Onze fractie begrijpt dat pas in een later stadium, wanneer de plannen concreter zijn, de maximale bouwhoogte wordt getoetst aan het luchthaven-indelingsbesluit. Maar laat niemand dus denken dan 15 meter overal het maximum is en laten we ons vooral laten inspireren door hogere flatgebouwen die er nu al in de directe omgeving staan. Klimaatneutraal wonen is veel rendabeler wanneer woningen dichter bij elkaar staan en gemeenschappelijke voorzieningen kunnen gebruiken. En zoals een prominent VVD-lid uit deze gemeente onlangs schreef: “Gestapelde bouw is geen synoniem voor goedkope woningen of maatschappelijke achterstanden.”

2. We bouwen minimaal 750 sociale huurwoningen op Wilderszijde: 100 meer dan de 650 zoals nu aan het ministerie van BZK wordt gepresenteerd.

De raadscommissie Ruimte kreeg van de PvdA een absoluut aantal te horen: 750. Denk nog even terug aan de indringende inspraak van Hanneke Vliet Vlieland, directeur van 3B Wonen in november vorig jaar: de grote tekorten aan sociale huurwoningen en de lange wachtlijsten die tot zeer treurige situaties leiden. Dit is alle fracties een doorn in het oog en de onze ook. 750 sociale huurwoningen is 25% van 3000 huizen. Als we maar 2500 huizen bouwen zullen we dus 30% sociaal moeten bouwen wat onze fractie betreft. Bij 2600 huizen is het ongeveer 28,7%. Daarmee maken we ook de zo broodnodige inhaalslag qua aantal sociale huurwoningen in Lansingerland.

De strategische inschatting van de PvdA-fractie is dat onze aanvraag voor een bijdrage uit de woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse zaken een grotere kans heeft om gehonoreerd te worden als we zo dicht mogelijk bij de 3000 woningen gaan zitten en daarbij 750 sociale huurwoningen opnemen. 25% sociaal van minder dan 3000 huizen totaal zou wel eens niet genoeg kunnen zijn.

Wat de PvdA opvalt en waar we niet achter staan is dat het raadsbesluit alleen in de financiële tabel duidelijkheid geeft over het precieze percentage ‘sociaal’ en daar dan rekent met de 2600. Dat zijn dus 650 woningen. Dit is niet acceptabel voor de PvdA.

3. De ontwikkeling van Wilderszijde moet hand in hand gaan met de plannen voor een klimaat neutrale luchtvaart en openbaar of privé vervoer.

Voordat Wilderszijde klaar is zijn we zo’n 10-15 jaar verder. We bouwen voor 70-80 jaar minimaal. Dan is de verduurzaming van de luchtvaart ook een grote stap verder. Het RTHA van fossiele brandstof zoals we het nu kennen moet als nationale proeftuin stap voor stap plaats maken voor de klimaat-neutrale Rotterdam The Hague Innovation Airport. Kerosine maakt in de toekomst plaats voor synthetische brandstof en voor elektriciteit. Hybride vliegen is in ontwikkeling. Veel minder herrie dus en veel lagere uitstoot van (ultra-) fijnstof dan anno 2020. Veel meer mensen pakken de fiets of rijden elektrisch. De ZoRo lijn wordt vertramd. Op de nieuwe A16 Rotterdam en de N209 wordt elektrisch of met waterstof gereden. De maximum snelheden gaan mogelijk omlaag. Daarom is het ook zo vervelend dat we niet weten welke aannames zijn gemaakt bij de milieuonderzoeken die zijn verricht ten behoeve van een nieuw bestemmingsplan en dat uitkomt op maximaal 3.000 woningen.

4. Vanuit financieel oogpunt is het zaak om de impulssubsidie van het Rijk binnen te krijgen.

We moeten bij de eerste tranche hierin zien te slagen. Ieder uitstel kost geld. De projectontwikkelaars willen starten. Het restant tekort op de GREX voor gemeente bedraagt zoals het er nu uitziet 14,6 miljoen. Een eventueel tekort kan worden gedekt uit de algemene reserve, die is nog steeds goed gevuld. Financieel gezien is dit alles wat ons betreft te overzien.

5. Skip voor altijd het woord dorps, kies voor modern

We gaan notabene binnen nu en 30 jaar naar een gemeente van 80 tot 90.00 inwoners. We doen onszelf tekort als we deze nostalgische, traditionele houding vasthouden. We moeten met beide voeten op de grond staan van de zandvlakte die Wilderszijde nu nog is. De blik niet op de horizon maar op de toekomst en alle veranderingen meewegend die bepalen hoeveel we bouwen op Wilderszijde en voor wie.

Toen volgde de beantwoording van wethouder Jan-Willem van den Beukel. Hij wil zich niet laten vastprikken op 750 sociale huurwoningen. Hij houdt vast aan de 25%, ongeacht het aantal te bouwen huizen. Anders worden de tekorten op de grondexploitatie te hoog volgens hem. Hij denkt dat de provincie en het ministerie van BZK geen bezwaar hebben tegen minder bouwen dan 3000 woningen. Natuurlijk blijft dit aantal de inzet.

Voor Petra Verhoef is het duidelijk: “In percentages kun je niet wonen”, vrij naar de historische uitspraak in de jaren ’70 van de legendarische staatssecretaris Jan Schaeffer (PvdA). De PvdA-fractie blijft gaan voor 750 sociale huurwoningen en ook als er totaal minder dan 3000 nieuwe huizen worden gebouwd. “Hoger bouwen dan 15 meter in de hoek bij de Boterdorpseweg en de Zijde kan prima. Kijk maar naar de vijf hoge appartementsgebouwen langs de Landscheiding, 200 meter verderop. Skip het traditionele idee van het dorpsachtige karakter van deze nieuwe wijk maar kies voor een moderne en uitnodigende wijk die past bij de toekomst!”

Zij kondigde aan het eind van het debat een amendement aan waarin de 750 sociale huurwoningen worden zeker gesteld indien er minder dan 3000 huizen op Wilderszijde worden gebouwd. Dit amendement staat op de agenda van de raadsvergadering van 25 juni.

Wildersekade hoek Schiebroekseweg/A16 Rotterdam

Nieuw fietspad langs Schiebroekseweg

MEERDERHEID COALITIE NIET EENS MET LAGERE PARKEERNORM WILDERSZIJDE

Het college vroeg een onderzoeksbureau om een passende parkeernorm voor appartementen in Wilderszijde te onderbouwen. Gelet op het feitelijke autobezit bij bewoners van appartementen en kleinere woningen in Lansingerland en de focus op doelgroepen in Wilderszijde die minder auto’s bezitten, zoals starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens, ligt een lagere parkeernorm bij appartementen in Wilderszijde voor de hand. Dit is vastgelegd in het Masterplan Wilderszijde dat eind juni door de raad zal worden vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het bestemmingsplan dat eind 2020 aan de raad zal worden voorgelegd. Daarna kan er eindelijk gebouwd gaan worden.

Op basis van dit onderzoek stelt het college voor om de parkeernorm voor bewoners van appartementen in Wilderszijde naar gemiddeld één parkeerplek per appartement te brengen. Voor sociale huurappartementen is de nieuwe norm 0.7. Deze norm loopt op naar 1.4 voor koopappartementen in de vrije sector. Voor de overige woningtypen en ook voor bezoekers-parkeren is er een lagere parkeernorm dan die sinds 2014 officieel gold. Dit sluit aan bij de duurzame ambities voor de nieuwe wijk, ontwikkelingen in het autobezit, de komst van deelauto’s en de goede en toenemende bereikbaarheid van de wijk met OV en fiets. Een lagere parkeernorm voorkomt bovendien de nadelige financiële en ruimtelijke effecten van de huidige, hogere parkeernorm. Minder parkeren kan ongeveer 5 miljoen opleveren.

Tijdens het debat in de commissie Ruimte van afgelopen maandag maakten de fracties van Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland bezwaar tegen de verlaging van de parkeernorm bij appartementen. Leefbaar 3B zette de toon door een parkeernorm van één auto per sociale huurappartement in plaats van de voorgestelde 0.7 te eisen. Deze fractie vreest een tekort van 350-400 parkeerplekken.

Valmir Xhemaili, onze woordvoerder in dit debat, benadrukte dat de nieuwe wijk minstens 70-80 jaar mee moet. “Wij bouwen voor de toekomst, niet voor het verleden. De nieuwe bewoners kiezen voor een autoluwe wijk. Het is belangrijk hen hierover van meet af aan goed te informeren”. Bovendien zijn de voorgestelde oplossingen flexibel. Via een dubbelbestemming van gronden kunnen toekomstige problemen opgelost worden. Het voorstel sluit ook naadloos aan bij de door de provincie beoogde planoptimalisatie.

De fractie van Leefbaar 3B kondigde voor de komende raadsvergadering een amendement aan om de parkeernorm voor appartementen te verhogen. Valmir Xhemaili vroeg aan het slot van zijn tweede spreektermijn aan wethouder Jan-Willem van den Beukel “Hoe denkt u dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie van BZK zullen reageren als het amendement zoals de heer Blonk voorstelt het haalt? Loopt dan de gevaagde rijkssubsidie van 28 miljoen euro geen gevaar?” De wethouder beaamde dit direct. Bovendien, zo gaf hij aan, zal ook woningcorporatie 3B Wonen niet blij zijn omdat hun nieuwbouw duurder gaat worden. Opvallend waren de stevige woorden die de sterk opererende wethouder Van den Beukel koos. Hij bepleitte richting Leefbaar 3B “Feitenvolle politiek” als het gaat om de interpretatie van het nieuwe parkeernormen-kader dat de provincie Zuid-Holland voorstaat.

Kortom, het college en een deel van de coalitiepartijen zullen de komende dagen ongetwijfeld nog een “goed” gesprek hebben. Opvallend was dat het college afgelopen maandag gesteund werd door de hele oppositie op de fractie van WIJ Lansingerland na.

ZoRo-busbaan ter hoogte van Wilderszijde

OVERAL IN LANSINGERLAND MAXIMAAL 30 KM?

Het college van Lansingerland werkt momenteel aan een nieuwe versie van de Mobiliteitsnota. Deze nota bevat onder andere een analyse van de huidige en te verwachten verkeersstromen en ook nieuwe maatregelen om in de huidige knelpunten te voorzien. Een probleem is de snelle toename van het fiets- en scooterverkeer en de enorme verscheidenheid aan type fietsen en scooters. Op vaak smalle fietspaden proberen langzame, snellere en supersnelle fietsers en scooterrijders hun weg te vinden. De bakfiets, in langzame of snelle variant, zie je ook steeds vaker. De aloude stadsfiets van 15 km versus de eigentijdse Speed-Pedelec van 40 km per uur zitten elkaar vaak stevig in de weg. “Met alle OV-mijders er nog eens bij wordt het oorlog op het fietspad”, berichtte het AD Rotterdam vorige week. De opstelplekken bij stoplichten zijn niet corona-proof. De sfeer op de fietspaden is soms grimmig en tamelijk anarchistisch. De eigentijdse “survival of the fittest” op het fietspad.

Onze fietspaden zijn niet op deze snelle ontwikkelingen toegerust. Ze zijn in andere tijden ontworpen, zijn veel te smal en bieden niet de capaciteit om de groeiende stroom fietsers in corona-tijd op te vangen. Het is maar de vraag of deze situatie tijdelijk is en weer verdwijnt wanneer de beperkingen bij het openbaar vervoer zijn opgeheven en het thuiswerken weer plaats maakt voor het werken op het met de auto makkelijk bereikbare kantoor.

Feit is dat de snelle fiets of scooter in korte tijd met gemak afstanden van 20 kilometer overbrugt. Het is een geduchte concurrent van het openbaar vervoer en de auto aan het worden. De afgelopen corona-tijd is een prima proefperiode geweest. Het kan maar zo zijn dat er, net als het digitale thuiswerken, een nieuwe trend ontstaat die het traditionele verkeersbeeld ingrijpend zal veranderen. Minder auto’s en veel meer snelle fietsen en scooters. Maar waar laten we die?

Natuurlijk is het mogelijk om het aantal fietspaden uit te breiden en ook fors te verbreden. Dit kost veel geld, duurt lang en gaat ten koste van de toch al beperkt beschikbare ruimte. Een alternatief kan zijn om alle gebiedsontsluitingswegen in onze gemeente een dubbele bestemming te geven: auto en snelle fiets/scooter. Om dit mogelijk te maken moet de maximumsnelheid op alle gebiedsontsluitingswegen teruggebracht worden naar 30 km. De traditionele fietspaden worden dan uitsluitend bedoeld voor fietsers met een snelheid tot 25 km. De huidige autowegen krijgen een dubbele bestemming: auto’s en fietsers/scooters die harder dan 25 km kunnen rijden. De huidige 30 km zones blijven ongewijzigd bestaan.

Ook de Fietsersbond Lansingerland voelt voor meer 30 kilometerzones. Dit blijkt uit het op 5 juni aan het college overhandigde rapport “30 is het nieuwe 50”. De Fietsersbond bepleit om wegen als de Berkelseweg, Julianalaan, Bergweg-Noord en Oosteindseweg (Noord) onder het regime van 30 kilometer te plaatsen. Hun ideeën gaan overigens minder ver dan die van de PvdA.

Natuurlijk zitten er aan onze ideeën bezwaren: kan het wettelijk? Hoe voorkom je dat de 30 km snelheidsgrens overschreden wordt? Hoe veilig is de snelle fietser ten opzichte van de nog snellere auto? Hoe gaan de automobilisten reageren? De voor- en nadelen moeten goed op een rijtje worden gezet. Een mooie aanleiding voor een maatschappelijke discussie hierover is het aanstaande raadsdebat over de nieuwe Mobiliteitsnota. Het is natuurlijk belangrijk dat onze inwoners en bedrijven kunnen meedenken. Wie weet, denkt het college al in dezelfde richting! Dat zou mooi zijn!

Stropersweg Berkel Noord

Vaart langs de Stropersweg

EXTRA GELUIDSMAATREGELEN HSL IN 2022 GEREED?

Het college berichtte de raad in haar maandelijkse overzicht dat in de afgelopen maanden het maatregelenpakket HSL verder is uitgewerkt. Op 28 mei zijn de eerste resultaten van de fase van de technische uitvoering besproken met de Corealisatiegroep. Deze groep heeft geadviseerd het afgesproken pakket ter besluitvorming aan de Staatssecretaris van IenW voor te leggen. Het pakket bestaat uit een combinatie van maatregelen: hogere geluidsschermen, geluidsschermen op plekken waar geen schermen staan, raildempers en op de schermen te bevestigen geluidsabsorberend materiaal. Het is volgens het college nu aan de staatssecretaris om met het pakket aan maatregelen in te stemmen en een toereikend budget beschikbaar te stellen. In 2015 was van Rijkswege 37 miljoen beschikbaar.

In hetzelfde overzicht laat het college weten dat de Nieuwe Generatie Intercity treinen nog niet op het HSL-spoor worden getest. Het eerste treinstel is pas net in ons land gearriveerd, zie: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=NbaaNEn43K4 Het is op dit moment nog onduidelijk wanneer met het testen van dit nieuw materieel gestart wordt. Met ProRail is afgesproken dat bewoners voorafgaand aan het testprogramma zullen worden geïnformeerd, zo zegt het college. Omdat deze nieuwe treinen de grootste gebruiker gaan worden van het HSL tracé (naast de TGV naar Parijs en de Eurostar naar Londen) ligt het volgens ons voor de hand dat onderzocht wordt of het door de Corealisatiegroep ontwikkelde pakket geluidsmaatregelen ook voldoet voor het nieuwe Intercity materieel. Dit kan vertraging gaan opleveren.

Wethouder Simon Fortuyn vertelde maandagavond in aanvulling hierop dat er overleg gaande is met de staatsecretaris over het budget en dat er ook nog technische hobbels zijn. De partners in de Corealisatiegroep werken goed samen. Deze zomer zullen de raildempers worden geplaatst, de schermen van geluidsabsorberend materiaal worden voorzien en de schermen worden dichtgezet. Dan rest nog een zeer belangrijk karwei, het plaatsen van de nieuwe vijf meter schermen. Die zijn nu nog in de ontwerpfase, meldde het ministerie afgelopen week aan omwonenden van het spoor.

Kortom, het gaat best nog wel even duren voordat álle geluidsmaatregelen genomen zijn. Wij gokken op 2022. Dit jaar viert de Corealisatiegroep haar eerste jubileum. Zij zijn gestart in 2015. Het maatschappelijke debat over de HSL overlast loopt al sinds 2009. Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-6-t-m-12-april-2019/

Groenzoom

Tot slot: In de aankomende politieke week wordt op woensdagavond het rapport van de Rekenkamer Lansingerland gepresenteerd: ‘Kwetsbaar en uit beeld, onderzoek naar ondersteuning van ouderen bij langer thuis wonen’. Op donderdag is er een raadsvergadering waar alle verbonden partijen, zoals de Gemeenschappelijke Regeling Bleizo, Bedrijvenschap Hoefweg en Recreatieschap Rottemeren aan de orde komen. Heb een goede week!

Paarden langs Kleihoogt

Groenzoom