WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 7 T/M 13 MAART 2020

14 maart 2020

Dit is nummer 544 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. In de afgelopen week was met name de agenda van de vergadering van commissie Ruimte goed gevuld. Dat gold ook voor de publieke tribune, waar inwoners aandacht vroegen voor ‘goed wonen’ vanuit allerlei invalshoeken: een terrein om Tiny houses te realiseren, burgerparticipatie aan de voorkant van een projectontwikkeling, en mogelijke gezondheidsrisico’s die bepaalde bouwlocaties met zich meebrengen. Ons weekbericht focust op deze thema’s die met bouwen te maken hebben. Verder geven we u een overzicht van de activiteiten van de PvdA afdeling die zijn uitgesteld vanwege de maatregelen rond het Coronavirus

Blik op Lansingerland vanuit Hogebergse Bos

100% DUURZAAM WONEN OP WILDERSZIJDE

Met de aanstaande ontwikkeling van Wilderszijde herleeft het debat over hoe gezond en duurzaam het wonen op deze plek eigenlijk is. De mooie kans om een nieuwe, diverse wijk met 3000 woningen te bouwen, zien sommigen overschaduwd worden door problemen. Wilderszijde is immers ingeklemd tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA), de nieuwe A16 Rotterdam, de N209 en het HSL spoor. Die situatie geeft een hoge geluidsbelasting en een flinke uitstoot van fijnstof door het auto- en luchtverkeer. De omgeving van Wilderszijde produceert momenteel ook veel CO2 en ook het nodige stikstof.

De PvdA-fractie ziet het niet zo somber in: wij denken veel liever in oplossingen. Wij zien namelijk vele reële kansen om de komende 10 jaar, de periode waarin de wijk wordt gebouwd, deze gezondheid- en duurzaamheidsrisico’s te verlagen. In onze ogen heeft de wijk Wilderszijde de potentie om voor een duurzaamheidsdoorbraak te gaan zorgen. We zetten hieronder een aantal belangrijke dingen op een rij die dan wel moeten gebeuren rond het vliegveld, de A16, de HSL en de te bouwen wijk zelf.

Rotterdam The Hague Airport: RTHA heeft de ambitie om een duurzame CO2 neutrale luchthaven te worden. Bovendien is de luchthaven sinds kort op initiatief van het college van Rotterdam en de directie van de luchthaven zelf een proeftuin geworden voor de Next Generation Airport. Dit krijgt vorm via de nieuwe stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA), een samenwerkingsverband van duurzame bedrijven, startups, kennisinstituten, het Havenbedrijf Rotterdam, het Nationaal Instituut voor Lucht en Ruimtevaart en de Schiphol groep. Inzet van de Stichting RHIA (zie https://stichtingrhia.nl/) is de ontwikkeling van een unieke proeffabriek van CO2 neutrale synthetische kerosine, waarbij CO2 uit de lucht wordt gezogen en omgezet wordt in super groen waterstof als brandstof voor vliegtuigen. Dit idee is vorige week ook omarmd door de minister van I&W: https://www.stichtingrhia.nl/minister-stelt-bijmenging-duurzame-kerosine-verplicht/

RHIA werkt in haar nieuwe Fieldlab op de luchthaven ook aan de ontwikkeling van elektrisch vliegen. Dit is nu nog een droom maar over 10 jaar wellicht (bijna) realiteit, in ieder geval voor een deel van het Europese luchtverkeer. Bestemmingen als Londen, Berlijn, Frankfurt, Zürich en Parijs moeten ooit met elektrische vliegtuigen voor maximaal 200 passagiers te bereiken zijn. Dit jaar zal op het luchthaventerrein bovendien een park met zonnepanelen worden aangelegd dat goed is voor liefst 23 MW aan energie waarmee op experimentele basis synthetische kerosine kan worden geproduceerd en ook het luchthavenbedrijf van energie wordt voorzien. Deze ontwikkelingen zorgen uiteraard ook voor veel minder fijnstof en stikstof. Bovendien zal door elektrisch en/of hybride vliegen er sprake zijn van veel minder lawaai dan nu het geval is.

A16 Rotterdam: Deze weg zal in 2024 in gebruik genomen worden. De weg ligt dicht bij de toekomstige wijk Wilderszijde en kan veel geluidsoverlast, fijnstof, stikstof en CO2 uitstoot op gaan leveren. Om die belasting zo laag mogelijk te houden worden er bij de aanleg allerlei maatregelen genomen. Rijkswaterstaat aan een CO2 neutrale weg: alle installaties worden voorzien van zonne-energie. Bovendien wordt de weg voorzien van geluidsarm ZOAB-asfalt en loopt de weg voor een belangrijk deel (Grindweg-Ommoordse veld) door een landtunnel. Over 10 jaar zal bovendien het aantal elektrische auto’s stevig gegroeid zijn en rijden zij, wie weet, ook op basis van CO2 neutrale waterstof. Wat ook kan helpen, is het beperken van de maximum snelheid tot 80 km. De PvdA-fractie is hier vanaf het begin al een voorstander van.

HSL-spoor: Met de komst in 2022 van de nieuwe generatie Intercity treinen van NS op het HSL spoor zullen de huidige TRAXX-treinstellen verdwijnen. De nieuwe intercity treinen moeten minder herrie gaan opleveren. Feit is wel dat het treinverkeer op het HSL-tracé de komende jaren zeker zal blijven toenemen. Een voorbeeld zijn de Eurostars naar Londen en de uitbreiding van nationale intercity bestemmingen via het HSL-spoor. Wilderszijde ligt overigens voor een deel achter een stevige geluidswal en wordt over de hele lengte van de wijk door geluidsschermen langs het spoor beschermd.

Autoluwe wijk: Wilderszijde moet een autoluwe wijk gaan worden met minder parkeerplekken dan nu de norm is. Fietsen, wandelen en goed openbaar vervoer worden de norm voor mobiliteit. Ook dit zal bijdragen aan een duurzame en gezonde wijk. Wilderszijde ligt vlakbij de ZoRo-buslijn die ooit een tramlijn zal worden en ook dichtbij Metro station Rodenrijs. De nieuwe woningen in de wijk worden duurzaam gebouwd. De wijk is ideaal gelegen voor aansluiting op het toekomstige regionale warmtenet. Belangrijk is dat de nabij gelegen bushalte Bonfut in ere wordt hersteld.

Het is de hoogste tijd om te werken aan een nieuwe milieueffectenrapportage (MER) voor Wilderszijde waarin al deze duurzame ontwikkelingen betrokken worden. Deze MER kan gaan functioneren als een toetsingskader voor de verdere ontwikkeling van deze mooie wijk. Zo kunnen we oplossingsgericht aan de slag met de woningen die keihard nodig zijn in deze regio.

Heropbouw Wethouder Schipperstraat kan beginnen

Terrein waar Plan Waal komt, met Wilsonerf op voorgrond

OMGAAN MET PROJECTONTWIKKELAARS IS EEN KUNST

Het college komt de afgelopen tijd steeds meer in aanvaring met inwoners en raadsleden over het effectueren van ontwikkelrechten door projectontwikkelaars en bouwers. Voorbeelden zijn de omvorming tot appartementencomplex van de maalderij van Treurniet in Berkel centrum, de nieuwbouw in de Berkelse Noordpolder (de ‘driehoek’) en het plan Waal op Wilderszijde. In alle gevallen gaat het om private initiatieven (dus niet van het college zelf) waarbij het eigendom van de bouwlocatie en de ontwikkelrechten in handen zijn van projectontwikkelaars. Hun plannen passen in hun ogen binnen bestaande bestemmingsplannen en structuurvisies.

In dergelijke situaties zijn het de projectontwikkelaars die bouwplannen maken en die ter goedkeuring voorleggen aan het college. Die moet de plannen strikt toetsen aan de regelgeving alvorens een omgevingsvergunning te verstrekken. Vaak presenteren projectontwikkelaars hun plannen op een vroeg tijdstip aan de media. Logisch, want zo proberen zij mogelijke kopers van huizen binnen hun projecten te interesseren. Wat ook voorkomt, is dat zij hun plannen in een openbare bijeenkomst presenteren aan leden van de gemeenteraad. Andere belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld omwonenden van het betreffende bouwplan, nemen op die manier ook kennis van de aanstaande locatieontwikkeling en worden soms boos omdat zij door het college niet van meet af aan betrokken zijn bij de plannenmakerij. Raadsfracties, op hun beurt, spreken het college hier vervolgens via een bespreekstuk in de commissie Ruimte geïrriteerd op aan. Het college belooft direct beterschap en benadrukt dat wordt gewerkt aan herstel van de burgerparticipatie. Of het college dit overigens echt waar kan maken is maar de vraag want het initiatief ligt formeel bij de projectontwikkelaar.

Om draagvlak te krijgen voor nieuwbouw is het voor projectontwikkelaars verstandig om al in een vroeg stadium omwonenden uit te nodigen voor overleg. Dan kan rekening gehouden worden met mogelijke bezwaren en knelpunten. Dit gebeurt in de praktijk lang niet altijd waardoor de rekening door de boze omwonenden gepresenteerd wordt bij het college. Wanneer er door de projectontwikkelaars voldaan is aan alle juridische eisen om te gaan bouwen, kan het college feitelijk niet veel anders dan een vergunning verstrekken en omwonenden en andere belanghebbenden vervolgens wijzen op de mogelijkheid van beroep en bezwaar tegen bijvoorbeeld de omgevingsvergunning of het niet juist uitleggen van het bestemmingsplan. Dit is geen populaire boodschap en dus wordt deze vaak wat besmuikt gepresenteerd, waarna omwonenden en raadsfracties nog bozer worden.

Wat te doen? Het college mag van projectontwikkelaars verwachten dat zij de omgeving waar zij willen gaan bouwen van meet af aan goed bij de planvorming betrekken. Het college moet hier stevig op toe zien en waar noodzakelijk een bemiddelende rol vervullen. Het college moet omwonenden ook goed informeren over wat de marges in hun eigen bestuurlijke rol en bevoegdheden zijn en dat ook zij tegen juridische beperkingen aanloopt. En ook dat de mogelijkheid van burgerparticipatie in deze situaties per saldo dus beperkt is tot het instellen van beroep en bezwaar. Het hele verhaal valt en staat natuurlijk met het actueel op orde hebben van het bestemmingsplan.

Het zou goed zijn wanneer de raad eens een speciale informatiebijeenkomst zou organiseren om deze thematiek eens goed op een rijtje te krijgen.

Prima plek voor bushalte voor bewoners Plan Waal

MET BOUWPLAN WAAL IS TERUGKEER BUSHALTE BONFUT LOGISCH

De aanstaande bouw door projectontwikkelaar Waal aan de zuidzijde van Wilderszijde van ongeveer 144 woningen en de nieuwbouw op het vlakbij gelegen Hordijkterrein maakt de snelle terugkeer van bushalte Bonfut dringend noodzakelijk. Dit geldt tevens voor de nieuwe bewoners van het direct bij de Wildersekade gelegen kleinschalige villawijkje Wilsonerf en natuurlijk ook voor iedereen die in de wijk Rodenrijsezoom woont. De bestaande haltes bij station Rodenrijs en het Koegelwiekplantsoen liggen veel te ver weg.

De PvdA-fractie verwacht dat het niet meer dan logisch is dat wethouder Fortuyn deze nieuwe ontwikkeling voorlegt aan het bestuur van de Vervoersautoriteit. Wellicht dat ook Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk, die momenteel voorzitter is van de adviescommissie Vervoersautoriteit waarin de 23 gemeenten die de Metropoolregio telt vertegenwoordigd zijn, hier een duit in het zakje kan doen. De Vervoersautoriteit ligt tot op heden dwars omdat zij niet te veel haltes willen op het ZoRo-bus tracé. Nu ligt er een gat van liefst 1.5 kilometer tussen de haltes station Rodenrijs en Koegelwiekplantsoen.

Oud Berkel Centrum

UITGESTELDE ACTIVITEITEN

  1. ALV PvdA Lansingerland. In verband met de Coronacrisis is de Algemene Ledenvergadering van de PvdA Lansingerland die gepland stond voor maandagavond 23 maart uitgesteld. Op de agenda stonden onder meer de jaarrekening 2019 en het jaarverslag van het bestuur. De fractie wilde daarna in gesprek gaan met de leden over de 10 belangrijkste prioriteiten die zij de komende twee jaar nog wil gaan realiseren. Deze top 10 is te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/
  2. Werkbezoek aan Koppert Biological Systems. Het werkbezoek dat het Groningse PvdA Tweede Kamerlid William Moorlag afgelopen vrijdag aan Koppert in Rodenrijs zou brengen is ook uitgesteld. Moorlag is zowel woordvoerder voor duurzaamheid als voor landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Hij zou vergezeld worden van voormalig Kamerlid Evert Jan Waalkens, die van 1998-2010 ook landbouw in zijn portefeuille had. Waalkens is momenteel ecologische veehouder in Noordoost Groningen. Het werkbezoek wordt georganiseerd door onze lokale landbouwadviseur en voormalig afdelingsvoorzitter Raymond Tans. Hopelijk lukt dit later in het jaar nog.
  3. Gemeenteraad. De voor volgende week geplande extra Raadscommissie Ruimte (maandag) en presentatieavond (woensdag), en de voor de week erna geplande Gemeenteraadsvergadering (donderdag) worden uitgesteld.

Wintersporten aan de Rotte

Tot slot: In verband met het Coronavirus zijn alle politieke vergaderingen en presentaties dus tot 31 maart geannuleerd. Het ligt voor de hand dat wij dan ook niet met een weekbericht uitkomen, tenzij er belangrijke politieke ontwikkelingen zijn. En anders maken we korte berichten op Facebook. Blijf gezond en heb een goede week!

Uitkijkpunt in Hogebergse Bos

Rustig weer bij Outdoor Valley

 Divers landschap in Hogebergse Bos

 Kassengebied Bergschenhoek

 Nog een uitkijkpunt, in buurt van klimberg