WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 1 T/M 7 APRIL 2023

10 april 2023

Dit is nummer 664 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de maandelijkse raadscommissieweek waarin er voor onze fractie twee agendapunten uitsprongen. Sonnie Biharie kon zich vinden in het lokale vuurwerkverbod dat GroenLinks in afwachting van landelijke wetgeving ook in Lansingerland wil introduceren. Zij tekende daarbij wel aan dat het de hoogste tijd is om in plaats hiervan te gaan werken aan een nieuwe traditie: een groot vuurwerkfeest voor iedereen in Lansingerland! Voor Petra Verhoef was het door de PvdA ingebrachte bespreekstuk over de Basisbanen het laatste raadscommissiedebat. Zij werd daarbij terzijde gestaan door Sonnie Biharie en Valmir Xhemaili. In dit weekbericht ook nieuws over het belang van lage grondprijzen om vaart te houden in de nieuwbouw van ook sociale huurwoningen. Petra Verhoef en Hamid Azzouzi werden door RTV Lansingerland geïnterviewd over de komende wisseling van het fractievoorzitterschap. Dit interview is te vinden op https://rtvlansingerland.nl/tv/ en is te zien vanaf minuut 20.58.

Rotte is nu ondertunneld door A16

MEERDERHEID RAAD STAAT WELWILLEND TEGENOVER PLAN BASISBANEN

Afgelopen donderdagavond 6 april debatteerde de raadscommissie Samenleving over ons bespreekstuk “Basisbanen kunnen perspectief bieden aan mensen in de bijstand”. Zie agendapunt 5a van de agenda. Op de Nederlandse arbeidsmarkt doen veel mensen niet mee. Ruim anderhalf miljoen Nederlanders ontvangen een uitkering. Een deel van deze groep heeft, ondanks alle instrumenten, geen kans op een reguliere baan en blijft ook in de toekomst volledig afhankelijk van een uitkering. Dat kost de overheid geld en het is volgens onderzoek ook slecht voor het welzijn van deze mensen. Het hebben van werk is essentieel als het gaat om bieden van bestaanszekerheid. Voor deze groep is een andere vorm van werk nodig. Ze kunnen daarmee een bijdrage aan de economie en de samenleving leveren en maken minder aanspraak op de gezondheidszorg. Ook de gemeente Lansingerland telt een aantal inwoners dat al jaren lang aangewezen is op een bijstandsuitkering terwijl additioneel werk in de vorm van basisbanen toch een mogelijk waardevol perspectief kan bieden. Het gaat om maar liefst 338 van de in totaal 761 bijstandsgerechtigden.

Een ruime meerderheid in de raad ziet basisbanen voor Lansingerland als een mogelijke zinvolle aanvulling op het bestaande re-integratie instrumentarium. Er is een positieve grondhouding. Verder onderzoek naar de haalbaarheid is wel nodig. Er leven bij de raad nog vele vragen op het gebied van doelgroep, financiering en organisatie. Een beeldvormende bijeenkomst hierover moet de besluitvorming verder helpen. De PvdA-fractie neemt hiertoe graag het initiatief. In feite waren slechts drie van de 9 fracties (voorlopig) tegen de komst van basisbanen: Leefbaar 3B (“Onze fractie ziet dit niet als zinvolle aanvulling. Lansingerland is te kleinschalig”), VVD (“Het voortzetten van het huidige re-integratie instrumentarium volstaat”) en de nieuwe fractie Voor Lansingerland (“We kunnen beter inzetten op het bestaande instrumentarium”). Wethouder Leon Hoek zag wat beren op de weg. “Basisbanen zijn een mooi initiatief maar zijn kostbaar en behoeven ambtelijke capaciteit. Dat is nu een probleem”. Hij stelde voor om het debat over de komst van Basisbanen te koppelen aan het beleidsplan voor volwassenen in het kader van de aanstaande Samenlevingsvisie.

De fracties van ChristenUnie, GroenLinks, Wij Lansingerland, CDA en D66 toonden een positieve grondhouding. Zij zijn nieuwsgierig naar de praktische haalbaarheid. Dat is niet verrassend. Landelijk hebben CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie basisbanen in hun programma opgenomen. In Lansingerland zijn het CDA en PvdA die basisbanen in hun verkiezingsprogramma 2022-2026 vermelden. Petra Verhoef was tevreden over de conclusies van dit debat. “De PvdA fractie kan nu met steun van een ruime meerderheid in de raad het initiatief nemen voor een beeldvormende bijeenkomst waarin ingespeeld kan worden op de bij de raad levende vragen en knelpunten. Wellicht kunnen andere gemeenten die al ervaring hebben met basisbanen of de VNG ons hierbij helpen. Voor mij persoonlijk was dit debat een prachtige afronding van mijn 9 jaren lidmaatschap van de commissie Samenleving”.

Sonnie, Valmir en Petra na Petra’s laatste commissiedebat

Zicht op Irenebrug Terbregge

POLITIEKE BALANS OPGEMAAKT NU PETRA VERHOEF VERTREKT

Vanwege het afscheid van Petra Verhoef maakten we de politieke balans op met betrekking tot het gemeentelijke beleid. Wat gaat er vanuit de optiek van de PvdA-fractie goed en wat kan er beter? Eind vorig jaar zetten we onze Top 20 voor het jaar 2023 in ons laatste weekbericht voor het kerstreces. De kracht van de PvdA-fractie zit hem in voortdurend agenderen. Die aanpak bestaat al sinds 2007 en wordt sindsdien gesteund door onze 663 weekberichten.

Waar zijn we als fractie tevreden mee?

• We gaan in Lansingerland 11.000 huizen bouwen waarvan minstens 25% sociaal en 25% betaalbaar. En maar liefst 3262 sociale huurwoningen. Vijf jaar geleden stopte de teller bij maximaal 20% sociale huurwoningen.
  • In het Sociale Domein van nu zijn ‘bestaanszekerheid en kansengelijkheid’ eindelijk basiswaarden geworden. Dat staat haaks op de ‘eigen kracht en zelfredzaamheid’ van 5 jaar geleden.
  • Het in maart 2022 door alle fracties getekende Regenboog Stembusakkoord. Dit zagen wij als een begin van proactief beleid van de gemeente op het gebied van LHBTI-emancipatie en anti-discriminatie.
  • Ons voorstel om de Energiearmoede te bestrijden werd in het najaar van 2022 overgenomen en uitgevoerd. Het PvdA-onderzoek naar mogelijke energiearmoede bij sportverenigingen leverde gelukkig weinig knelpunten op.
  • De komst van Cultuurhuis ‘Casa Cadanza’ in het nieuwe winkelcentrum Berkel Centrum-West werd mede door onze inbreng veiliggesteld.
  • Mogelijke opvang in Lansingerland van asielzoekers is door ons stevig op de agenda gezet. Net als de bouw van flexwoningen voor statushouders en spoedzoekers.
  • Dankzij financiële expertise binnen onze fractie ziet de gemeentebegroting er vooralsnog stabiel uit. Opnieuw geen bezuinigingen op het sociaal domein dus!

Waar gaat het nog niet zoals wij het graag zouden zien?

• Het Beleidsplan Schuldhulpverlening dat in december 2021 door de Raad werd vastgesteld, kent nog steeds geen uitvoeringsplan. Lansingerland neemt niet, zoals vele andere gemeenten, de schuldenlast van inwoners over.
  • De verbetering van de veiligheid op de N209 schiet nog steeds niet op (fietstunnel, maximumsnelheid omlaag). Ook de geluidsschermen komen maar langzaam van de grond.
  • Een samenhangende visie op de toekomst van de N209 ontbreekt volkomen. Verkeersontsluiting vanuit Bleiswijk wordt een extra groot probleem na nieuwbouw bij de Merenweg en Lange Vaart. Dit gaat het bouwtempo frustreren.
  • Het veel te lage tempo bij het aansluiten van huishoudens op het regionale warmtenet is een probleem. Er is te veel nadruk op een individuele aanpak met ‘Van het gas af’ en te weinig voor collectieve oplossingen. Dat pakt slecht uit voor mensen met een laag inkomen en/of zonder veel spaargelden om persoonlijk te kunnen investeren in duurzamere energievoorziening.
  • Nog steeds geen 1000 nieuwe huisvestingsplekken voor arbeidsmigranten.
  • Ambitieniveau in het nieuwe werkprogramma van het college is te laag. Te veel straalt het ‘Op de winkel passen’ uit.
  • Wij balen dat er geen apart plan van aanpak van het college komt m.b.t. de uitvoering van het Regenboog Stembusakkoord. De belangen van de LHBTI-gemeenschap worden niet meer apart uitgewerkt in beleid. We moeten wachten op de uitkomsten van de brede ‘QuickScan Inclusie’ en dan maar zien wat er van de afspraken terecht komt.
  • Nog steeds zijn alle kinderen die in Lansingerland in armoede opgroeien niet in beeld. Gratis OV op het RET-net voor alle mensen met een laag inkomen is nog steeds niet geregeld.
  • OV-gebruikers moeten nog steeds een eind lopen van en naar de metro of de bus. Wanneer gaat de bushalte Bonfut weer open voor bewoners Buyten/Wilderszijde en het voormalig Hordijk terrein? En komt er een nieuwe halte t.b.v. glastuinbouw, WUR en distributiecentra op de Laan van Mathenesse in Bleiswijk (buslijn 173)?
  • Nog steeds is er geen bestemming voor de 100 miljoen Eneco gelden. Waarom zouden we niet investeren in lagere grondprijzen en zo betaalbare woningen mogelijk maken? Daarover gaat ons laatste artikel in dit weekbericht.

Kortom, er is veel bereikt en nog veel te doen. Een prachtige uitdaging voor de nieuwe fractievoorzitter Hamid Azzouzi en zijn fractieteam!

Bloemrijke Irenebrug Terbregge

VERLAAG DE GRONDPRIJZEN OM SNELLER TE KUNNEN BOUWEN

Ruim wonen op een goede plek voor een lage prijs: er zijn steeds minder plekken binnen en buiten Nederland waar dat kan. Dit in tegenstelling tot de stad Wenen. In de Oostenrijkse hoofdstad huur je een centraal gelegen appartement van 100 vierkante meter voor minder dan €900 euro per maand, inclusief een paar bijzondere extra’s.

Een belangrijk verschil met Nederland is: de woningen die de corporaties in Wenen aanbieden zijn geen sociale huur. Dat wil zeggen dat deze appartementen ook beschikbaar zijn voor mensen met een hoger inkomen, tot wel €50.000 netto per jaar. Ter vergelijking: in Nederland moet een corporatie woningen grotendeels verhuren aan mensen met een bruto-inkomen onder de grofweg €40.000 euro per jaar. Het systeem van woningcorporaties, die dus voor een relatief breed publiek bouwen, gaat in Wenen ruim honderd jaar terug. De huren van corporatiewoningen in Wenen schelen ongeveer €160 euro per maand ten opzichte van vrije sector-huurwoningen.

In Nederland opereerden woningcorporaties lang zoals in Oostenrijk. Vanaf de jaren negentig besloot de Nederlandse overheid meer aan de vrije markt over te laten. De grootste verandering kwam nadat vastgoedbeleggers in Nederland bij de Europese Commissie (EC) geklaagd hadden: de door de staat gesteunde corporaties zouden te veel mensen met hoge inkomens van woningen voorzien en daarmee oneerlijk concurreren met commerciële bedrijven. De EC vroeg Nederland om de regels aan te passen, en Nederland zegde dit in 2009 toe. Alleen mensen met een laag inkomen mogen nog in woningcorporatie-woningen (Bron NOS).

Het verhaal van Wenen werd weer actueel door een recent werkbezoek van de raad van Rotterdam aan deze stad. Raadsleden die aanvankelijk sceptisch stonden ten aanzien van de sterke positie van woningcorporaties in Wenen, kwamen enthousiast terug. Zij zagen vele aanknopingspunten om ook in Rotterdam betaalbaar wonen voor grote groepen woningzoekenden weer bereikbaar te maken. Een belangrijke voorwaarde om voor grote groepen betaalbare huurwoningen te kunnen bouwen zijn een lage grondprijs, woningcorporaties met een bredere taakopdracht en volkshuisvesting in plaats van de huidige marktwerking. Betaalbaar wonen voor iedereen dus als basisvoorziening.

Langs de Rotte

Ook de gemeente Lansingerland kan nog veel leren van Wenen als het gaat om investeren in betaalbare woningen. In april 2021 dienden wij een motie in die het college opriep om de grondprijzen voor sociale huurwoningen tot en met 2024 te handhaven op het niveau van 2021 en om aansluitend in 2025 te onderzoeken of de grondprijzen verhoogd zouden moeten worden. In maart 2021 stelde het college de Kaderbrief ‘Grondprijzen 2021 vast, met daarin een prijsverhoging van rond de 40% voor sociale huurwoningen ten opzichte van 2020. Daar bovenop had het college voor 2022 een extra verhoging aangekondigd, hetgeen leidde tot een prijsverhoging van bijna 60% ten opzichte van 2020. De verhoging van de grondprijs was, vergeleken met de prijs van 2020, een onverwacht grote stijging voor woningcorporatie 3B Wonen. Die had gerekend met de grondprijzen van 2020 met hierop de jaarlijkse indexatie. Deze prijsverhoging betekende dat er voor het afgesproken aantal te bouwen sociale huurwoningen een kostenstijging van rond de €6 miljoen was te verwachten.

3B Wonen kan door deze verhoogde grondprijzen met dezelfde investeringsruimte minder woningen bouwen dan nu gepland is of moet op duurzaamheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de woningen inleveren. Bovendien wordt deze prijsstijging ook voor een deel betaald door de huurders van 3B Wonen die financieel toch al weinig draagkracht hebben. Onze motie haalde het in april 2021 helaas niet. Voor een meerderheid van de raad moet ook voor de grondprijzen voor sociale huurwoningen een marktconforme aanpak gelden. Voor de PvdA biedt de markt voor deze groep woningzoekenden geen soelaas. Hoogste tijd dus om de grondprijzen opnieuw op de agenda van de raad te zetten. Met €100 miljoen euro op de plank kan onze gemeente heel wat gaan doen aan verlagen van de grondprijzen. Bovendien jaagt dit ook de nieuwbouw weer aan die, zeker als het gaat om de bouw van dure woningen stevig in het slop zit.

Rottebanbrug over Rotte

Tot slot: Vanwege het paasweekend is er komende week ook voor de raad maar een korte werkweek. Woensdagavond is er weer een beeldvormende avond met daarin onder meer aandacht voor de Opvang van Oekraïners en van asielzoekers. Op vrijdag is de jaarlijkse ‘Raadsledendag’ waar ook onze fractie bij is. Heb een goede week!

Gemaal in de buurt van de tunnelbak A16

Voorjaar in Lage Bergsebos