WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 17 T/M 23 DECEMBER 2022

24 december 2022

Dit is nummer 653 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. In dit weekbericht zetten wij onze plannen voor 2023 uitgebreid op een rijtje. Afgelopen week was het voor de raad de laatste werkweek van 2022. RTV Lansingerland had woensdagavond een eindejaarshow op TV waarbij ook onze fractievoorzitter aanwezig was. Het jaar werd afgesloten met de raadsvergadering van donderdagavond. Daarin werd de kritische reactie van college en raad op het eindverslag van het participatietraject over de ontwikkelrichting voor de luchthaven RTHA unaniem vastgesteld. De voorwaarden en maatregelen die genoemd worden in de brief passen goed bij hoe onze fractie naar de ontwikkelrichting van de luchthaven kijkt. In dit weekbericht ook een vooraankondiging van onze feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst op 23 januari 2023. Iedereen is van harte welkom bij een panelgesprek over de toekomst van groene gebieden in en om Lansingerland. In het panel nemen diverse deelnemers plaats en ook de zaal kan meepraten.

Winterse Dorpsstraat Bergschenhoek

ONZE PLANNEN VOOR 2023

Het jaar 2022 zit er bijna op. In 39 weekberichten vertelden wij iedere week wat er speelde in de lokale, en soms ook regionale of landelijke, politiek. En wat onze inzet was en welke resultaten we boekten voor de inwoners. Met onze ene zetel en een bevlogen fractie met vier duo-raadsleden vragen we steeds aandacht voor actuele maatschappelijke vraagstukken en doen voorstellen voor oplossingen. Dat doen wij via verhalen in onze weekberichten en door het gericht agenderen van onderwerpen die ons bezig houden in raadscommissies en raadsvergaderingen. Vaak gaat het dan om inwoners die in de knel zitten of dreigen te komen. Deze succesvolle aanpak gaan wij natuurlijk ook in 2023 voortzetten. Vreemd trouwens dat het werkprogramma van het college voor de komende jaren nog steeds niet is verschenen. Daar wachten we sinds eind mei, de datum van aantreden van het college op. Hier volgen onze 20 belangrijkste thema’s voor het nieuwe jaar op een rijtje. Ook ter inspiratie van het college natuurlijk.

Betaalbaar wonen blijft topprioriteit. Wat de PvdA betreft gaan we de komende 10 jaar zo’n 11.000 huizen bouwen waarvan minstens 60% in de categorie sociaal en betaalbaar. De tijd dat Lansingerland niet verder ging dan 50% sociaal en betaalbaar ligt inmiddels achter ons. Grote kansen om die 60% te gaan halen, liggen op de locaties Merenweg en Lange Vaart in Bleiswijk, Wolfend in Bergschenhoek, Driehoek Noordpolder in Berkel en Rodenrijs en natuurlijk op Bleizo-West. We gaan bouwen voor de buurt. Provincie en onze gemeente moeten over het belang van bouwen op Bleizo-West snel op één lijn komen. Belangrijk is dat er hier al vóór 2030 gebouwd kan gaan worden. De plannen voor Wilderszijde liggen al vast. Meer dan 50% sociaal en betaalbaar zit er daar helaas niet in. De provincie wil maximaal 3262 extra sociale woningen in 2030. Die gaan we realiseren. Zorgen hebben we over het veel te lage bouwtempo dat mede wordt veroorzaakt door de stikstofproblematiek, hoge bouwkosten en personeelsschaarste.

Snel flexwoningen bouwen.  Met de bouw van 130 flexwoningen op de locatie Sporthoeklaan in Bergschenhoek voor ontheemden uit Oekraïne en ook spoedzoekers is de eerste hand gelegd aan de bouw van flexwoningen in Lansingerland. Wat de PvdA betreft gaan we de komende 10 jaar uit van minstens 500 extra flexwoningen om de hoogste woningnood te lenigen. Het is zaak om een evenwichtige mix te bereiken tussen de permanente nieuwbouw en de bouw van flexwoningen voor starters en spoedzoekers. Bleizo-West is een perfecte locatie. Zo kan Lansingerland ook huisvesting gaan bieden voor statushouders die in AZC’s wachten op een woning in onze gemeente. Een strakke planning en intensieve samenwerking met 3B-Wonen is natuurlijk noodzakelijk.

Spekgladde Bergweg Noord Bergschenhoek

Armoedebestrijding. Afgelopen najaar zetten wij met succes de bestrijding van energiearmoede op de agenda van de raad. Er is nu een maatregelenpakket beschikbaar voor alle inwoners die in nood dreigen te komen. In 2023 blijven we hierop letten en halverwege het jaar zullen we moeten evalueren of de maatregelen in de praktijk ook inderdaad iedereen in nood bereikt hebben. Ook de energieproblematiek in de glastuinbouw en bij sommige sportverenigingen zullen wij intensief blijven volgen. We hopen dat het nieuwe college eindelijk in staat is om alle kinderen die in Lansingerland in armoede opgroeien in beeld te krijgen. Daar pleiten wij al jaren voor.

Duurzaam Lansingerland kan nog wel wat ambitieuzer. Onze fractie is in afwachting van het verschijnen van het werkprogramma van het college voor de periode 2023-2026. Wij gaan er vanuit dat hierin een concreet maatregelenprogramma voor het bereiken van de duurzaamheidsdoelen zal staan. Belangrijk voor de PvdA is dat de gevolgen van deze enorme transitie ook betaalbaar blijven voor mensen met een laag en middeninkomen. Prioriteit moet de aanleg van het net (warmterotonde) ten behoeve van het transport van restwarmte richting de glastuinbouw en ook woningen krijgen. Het huidige tempo is veel te laag. Collectieve programma’s verdienen wat ons betreft de voorkeur. In 2023 zal waarschijnlijk het plan voor de Regionale Energie Strategie 2.0 verschijnen. Goede burgerparticipatie hierover is essentieel.

Hoe pakt Diftar uit? Veel minder restafval wordt voor 2023 een belangrijke gemeentelijke doelstelling. De PvdA-fractie vindt dit erg belangrijk maar is toch bang dat dit nieuwe systeem van het ophalen van restafval verkeerd kan gaan uitpakken voor huishoudens met een laag inkomen of met veel gezinsleden. Ook is er het mes gezet in de vrijstelling van reinigingsrechten voor mensen met een inkomen op het bestaansminimum. Ook over de mogelijke fraude met pasjes voor de gezamenlijke containers maken we ons zorgen. Wij gaan het komende jaar de gevolgen van dit nieuwe systeem dus intensief volgen en zo nodig proberen bij te sturen.

Meer vaart in verbetering N209. Erg veel schot zit er niet in de verbetering van de N209. We zijn er al vele jaren mee bezig maar in de praktijk zijn we nog niet veel verder dan de huidige bouw van geluidsschermen ter hoogte van Bergschenhoek. De bouw van de broodnodige fietstunnel bij Bleiswijk laat nog steeds op zich wachten. Ook over het verminderen van de maximum snelheid, bijvoorbeeld naar 60 km per uur, horen we niets meer. De PvdA-fractie zal de N209 in 2023 weer gaan agenderen als hier niet heel snel weer beweging in komt. We geven pas op als deze weg veiliger is en minder overlast geeft.

Winters centrum Bergschenhoek

Inclusief Lansingerland wordt in 2023 werkelijkheid. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zetten alle politieke partijen mede op ons initiatief hun handtekening onder een Regenboogakkoord. Ook bij de eindejaarshow van RTV Lansingerland was hier nog aandacht voor. Dit akkoord legt vast dat de gemeente een inclusief beleid voert met aandacht en zorg voor alle LHBTI-personen, samen met scholen, politie, zorginstellingen en andere maatschappelijke partijen. Sindsdien is er van collegezijde hierover niet meer vernomen. Op aandrang van onze fractie zegde het college tijdens het debat over de gemeentebegroting 2023 toe de afspraken van het Regenboogakkoord op te nemen in het werkprogramma 2023-2026 van het college dat nog moet verschijnen. Dat gaan we nauwkeurig bekijken.

Lansingerland blijft ook in 2023 financieel goed bij kas. De gemeentebegroting voor 2023 is sluitend. Waarschijnlijk zal dit ook voor 2024 het geval zijn. Bezuinigen op het sociaal domein zal niet nodig zijn. Er zit nog ruim €100 miljoen aan Eneco-gelden in de kas. Het wordt tijd om dit geld te besteden aan het algemeen belang. Het is wat de PvdA-fractie betreft zeker bespreekbaar om dit budget ook in te zetten voor sociaal, betaalbaar en flexbouwen om zo onze grondexploitaties sluitend te krijgen. Dat geldt ook voor gemeentelijke investeringen in duurzaamheid.

Stop bouw distributiecentra. De bouw van vele grote distributiecentra heeft de vraag naar goedkope en flexibele arbeid sterk vergroot. Arbeidsmigranten voorzien hier voor een belangrijk deel in. Het is de vraag of wij zo’n type economische bedrijvigheid als gemeente nog wel moeten willen. Onze fractie vindt van niet en vindt dat er een stop moet komen op de bouw van nieuwe distributiecentra. De bestaande bedrijven die de distributiecentra exploiteren, moeten zélf verantwoordelijk worden voor deugdelijke huisvesting en goede arbeidsvoorwaarden voor de arbeidsmigranten. Dat moeten wettelijk en via vergunningen worden vastgelegd. Woningbouw voor arbeidsmigranten is een belangrijk aandachtspunt voor 2023 en daarna!

Evaluatie Steunpunt Toeslagenaffaire. Dit Steunpunt is afgelopen jaar veelbelovend van start gegaan. In de loop van 2023 willen we graag van het college horen wat de stand van zaken is.  Ook willen we weten hoe het staat met de uitvoering van de nota schuldhulpverlening.

Nieuwe Samenlevingsvisie. Momenteel wordt door het college gewerkt aan een nieuwe samenlevingsvisie. De PvdA fractie vindt dit een belangrijk document omdat met deze visie nieuw beleid op het gebied van bijvoorbeeld het sociaal domein wordt getoetst. Ook beleid  dat gaat over de uitvoering van de Participatiewet. Die is volgens onze fractie inmiddels wel aan een sociaaldemocratische opknapbeurt toe!

Offenbachplantsoen Berkel Noord

Basisbanen zijn hard nodig. In menig weekbericht hebben wij gepleit voor de komst van basisbanen voor inwoners die, ondanks de grote spanning op de arbeidsmarkt, toch niet aan het werk kunnen komen.  Wij zullen hierover in het eerste kwartaal 2023 met een bespreekstuk komen om tijdens een vergadering van commissie Samenleving met andere fracties en college hierover te spreken. Een aantal gemeentes heeft al basisbanen en daar kunnen we van leren. Wij denken dat veel andere fracties en ook het college er best voor te porren zijn.

Aanleg Triangelpark is echt nodig. Nu de aanleg van de A16 Rotterdam de laatste fase bereikt, is het nodig om snel de planvorming van het nieuwe Triangelpark, dat moet worden aangelegd tussen de Bergweg-Noord/Grindweg en de N209/Park de Polder, op de bestuurlijke agenda te zetten. Wie gaat deze belangrijke fietsverbinding en dit kleine stukje nieuwe natuur tussen het Lage Bergsebos, Park de Polder en de Vlinderstrik betalen? Dat komt vast ook aan de orde bij onze discussie op 23 januari (Nieuwjaarsreceptie PvdA Lansingerland).

Gratis OV voor álle minima. Dit jaar is er eindelijk een bescheiden begin gemaakt met het regelen van gratis OV voor mensen met een laag inkomen. Komend jaar zullen AOW-gerechtigden met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum (bijstandsnorm) eindelijk gratis met de RET kunnen reizen. Onze fractie wil deze doelgroep snel uitbreiden naar alle huishoudens die van een inkomen tot 120% van het sociaal minimum moeten zien rond te komen. Het welvarende Lansingerland moet hier écht prioriteit aan gaan geven.

Opvang van 150 asielzoekers past bij solidair Lansingerland. Gelet op de recente vraag van de Commissaris van de Koning en van de Staatssecretaris belast met asielaangelegenheden is het wenselijk dat Lansingerland snel ruimte gaat zoeken om 150 asielzoekers te gaan huisvesten. Kiezen we er niet zelf voor dan zal de nieuwe Spreidingswet het Lansingerland wel gaan opleggen. Wij realiseren ons dat dit echt wel lastig is, maar we willen deze mensen graag helpen. Het tegelijkertijd begeleiden van de vele ontheemden uit Oekraïne, het huisvesten van vele statushouders en het regelen van de opvang van asielzoekers vraagt heel veel van de gemeentelijke organisatie en ook van maatschappelijke organisaties die in dit veld actief zijn. Denk maar aan 3B-Wonen, scholen, huisartsen en de talloze vrijwilligers die zich inzetten om al deze mensen een veilige plek in onze gemeente te bieden. Het is belangrijk om tijdig met elkaar praten over de manier waarop dit het beste geregeld kan worden.

Klimaatneutrale glastuinbouw. Dat ook de glastuinbouwsector klimaatneutraal moet worden, staat voor onze fractie vast. Zorgen zijn er over het tempo waarin dit gaat gebeuren. Het valt en staat met de snelheid waarmee de hiervoor noodzakelijke warmterotonde zal worden aangelegd en het tempo waarin vergunningen worden verstrekt om aardwarmte te boren. Regionaal kan Lansingerland hieraan bijdragen. In 2027 moet ook in het glastuinbouwgebied de waterkwaliteit voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water. Schadelijke reststoffen van nu nog gebruikte bestrijdingsmiddelen moeten dan helemaal verdwenen zijn. De sector heeft opties om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te verminderen maar het blijft een uitdaging.

Edelsteenwijk Berkel Noord

Wat gaan we voor onze jonge inwoners doen? Gelijke kansen voor alle kinderen die onderwijs volgen, is ons belangrijkste thema.  Het verkleinen van kansenongelijkheid in het onderwijs is een zaak die ons gemeentebestuur direct moet aangaan. De tijd is voorbij dat de gemeente zich alleen maar bekommerde om de onderwijsgebouwen. Dit thema is in Lansingerland nog nauwelijks in kaart gebracht. Eigenlijk weten wij niet hoe het met kansengelijkheid in het onderwijs in onze gemeente precies staat. Reden te meer om als fractie verder met de basisscholen in gesprek te gaan om in kaart te brengen of er een probleem is en zo ja, hoe groot het is. Samen met een goed armoedebeleid en goede jeugdzorg moet het mogelijk zijn om oplossingen te vinden. Daar gaat onze fractie in 2023 hard aan werken.

Culturele groeigemeente. Lansingerland blijft de komende 20 jaar nog stevig groeien. Uiteindelijk komen we zeker uit op 90.000 inwoners. Daar past een goed cultureel klimaat bij. Onze gemeente moet veel meer gaan investeren in de lokale kunst en cultuur. De komst van ’t Web in Bleiswijk, de Cultuurfabriek in Bergschenhoek en Casa Cadanza in Berkel centrum zijn goede voorbodes van een nieuwe tijd. Lansingerland behoeft een nieuwe nota kunst en cultuur met daaraan gekoppeld een stevig extra budget. De komst van een Lansingerlands Historisch Museum is voor ons een must.

Scherp blijven op het luchthavenbesluit RTHA. In 2023 zal door RTHA de eerste hand gelegd gaan worden aan hun voorstel voor een nieuw luchthavenbesluit. Daar zal de minister als bevoegd gezag in 2024 een klap op moeten geven. De gemeenteraad heeft de belangrijke taak om hier kritisch naar te kijken en vervolgens te reageren op alle stukken die worden neergelegd in de vervolgstappen richting een nieuw luchthavenbesluit. Wat de PvdA betreft komt er géén uitbreiding van de huidige geluidsruimte maar wel veel inzet op de verduurzaming en verbetering van luchtkwaliteit en veiligheid van luchthaven en luchtvaart. De fossiele en overlast gevende luchtvaart heeft geen toekomst meer.

Interessant voor onder de kerstboom is in dit verband een brief van minister Mark Harbers (IenW) van 22 december 2022. Hij reageert daarin op vragen vanuit de Tweede Kamer over emissies van de luchtvaart en de gevolgen daarvan voor de lokale luchtkwaliteit: https://app.1848.nl/document/kamerbrief/54554 De brief geeft informatie over de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Daarover leven binnen de raad van Lansingerland zorgen. In weekbericht 651 schreven wij al hierover.

Sterk bestuur is broodnodig. Al onze plannen vallen of staan met een sterk gemeentebestuur. Dat is een gezamenlijke uitdaging voor raad en college. Sleutelwoorden zijn: aanjager zijn van duurzame transitie, visie uitstralen, goed netwerken en werken aan een kansrijke en solidaire samenleving. Het gaat om dienstverlening met een menselijk gezicht waarbij het vertrouwen in inwoners centraal staat. Ons mensbeeld is positief. Pech in het leven bestaat. Zelfredzaamheid en eigen kracht is lang niet iedereen gegeven.

Samen eerlijk scheiden

VOORAANKONDIGING NIEUWJAARSRECEPTIE PVDA LANSINGERLAND

De PvdA Lansingerland organiseert elk jaar een feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst die in het teken staat van een gemeentelijke actualiteit en waarbij iedereen van harte welkom is. Het afdelingsbestuur en de fractie willen tijdens deze bijeenkomst via een flitsend debat speciale aandacht vragen voor de belangrijke groene zones in en om Lansingerland, zeker ook in het kader van de komende Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen. Natuurlijk is er weer een gezellige borrel. Noteer dus alvast de datum en de plaats voor onze nieuwjaarsbijeenkomst in je agenda:  maandag 23 januari vanaf 20 uur in partycentrum ’t Manneke aan de Leeweg in Berkel Westpolder. Binnenkort publiceren we het precieze programma. Kom je ook? Ook je familieleden, buren en vrienden/vriendinnen, ook als ze geen PvdA lid zijn, zijn van harte welkom!

Fractieleden Hamid, Sonnie, Nanno en Valmir op de raadstribune

Tot slot. Ons volgende weekbericht 654 verschijnt op zaterdag 14 januari 2023. Wij wensen alle lezers van onze weekberichten mooie kerstdagen en alvast een goed begin van 2023 toe. Wij hebben er weer veel zin in. Heb een goede kerstweek!

HSL tracé ter hoogte van Parkzoom 1 Bergschenhoek