WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 6 T/M 10 FEBRUARI 2023

11 februari 2023

Dit is nummer 658 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Afgelopen week vonden de maandelijkse vergaderingen van de raadscommissies plaats. We berichten over belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot Bleizo-West, het zojuist verschenen werkprogramma van het college en over de start van de aanvraagprocedure voor een nieuw luchthavenbesluit. Wij zijn nog een beetje aan het bijkomen van de wonderlijke reactie van het college over de stand van zaken rond de uitvoering van het Regenboogstembusakkoord dat alle partijen ondertekenden in 2022. Wel fijn is het bericht van het college dat 95% van de potentieel rechthebbenden in aanmerking is gekomen voor de gemeentelijke energietoeslag. Het gaat om 1805 huishoudens. Voor zover het college bekend is, zijn er tot nu toe geen sportverenigingen in de knel gekomen door te hoge energiekosten. Hamid Azzouzi was kritisch over de door het college gepresenteerde begrotingswijziging 2023. Onze fractie zal de komende raadsvergadering met een amendement komen om de stelpost herverdelingseffecten te reduceren om te voorkomen dat deze post telkens gebruikt wordt voor dekking van amendementen en moties zonder integrale afweging door de raad.

Deze week groot onderhoud in de Groenzoom

ANGEL UIT PROVINCIAALDEBAT OVER WONINGBOUW  BLEIZO-WEST

Wethouder Simon Fortuyn sprak afgelopen woensdag voorafgaande aan het debat in de Provinciale Statencommissie in over de provinciale Herziening Omgevingsbeleid Module Wonen, Werken en Werelderfgoed. Over de aanleiding berichtten wij vorige week in weekbericht 657. De wethouder bracht de brede regiosteun voor woningbouw op Bleizo-West in herinnering. Voor hem zijn Gedeputeerde Staten (GS) en de beide gemeenten nog volop in overleg over de toekomst van Bleizo-West dus het aanmerken van dit gebied als ‘niet te transformeren bedrijventerreinen’ kwam als een nare verrassing. Hij stelde voor om een onafhankelijk adviseur te benoemen om het overleg vlot te trekken, maar GS wil dat niet. Hij vond de hele gang van zaken niet uit te leggen gezien de enorme woningnood in Lansingerland en regio. Hij pleitte ervoor om Bleizo-West uit de voorliggende lijst te schrappen anders zit woningbouw op Bleizo-West zeker voor 10 jaar compleet op slot.

Al direct bij de start van het debat door de woordvoerders van de Statenfracties over Bleizo-West haalde gedeputeerde Anne Koning de angel uit het debat. Voor haar is het voor het college van GS prima bespreekbaar wanneer Bleizo-West voor dit moment uit de lijst niet te transformeren bedrijventerreinen wordt gehaald. Dan kan het proces van overleg met Lansingerland en Zoetermeer gewoon doorlopen. In een latere aanpassing van de herziening kan dan alsnog besluitvorming volgen. Anne Koning: “Voor mij is het noemen van Bleizo-West als niet te transformeren bedrijventerrein in deze module geen kwestie van hard moeten”. Tijdelijke huisvesting voor bijvoorbeeld de opvang van Oekraïners, asielgerechtigden en ander spoedzoekers blijft volgens haar op deze locatie zeker mogelijk.

In de Statencommissie was er breed veel bijval voor snelle woningbouw op Bleizo-West. Met name de grote bijdrage aan de sociale woningbouw sprak de leden van de commissie zeer aan.  Unaniem steunden zij het voorstel van Anne Koning. Het dossier Bleizo-West wordt dus over de provinciale statenverkiezingen heen getild.

Over de windopgave langs de A12 op Bleizo: Die is 12 MW van de in totaal aan Zui-Holland opgelegde 735 MW. Deze taakstelling lijkt in onze provincie inmiddels gehaald te zijn. Meerdere sprekers in Statencommissie benadrukten ook andere vormen van duurzame energiewinning zoals zonnepanelen, aardwarmte en getijdecentrales aanvaardbaar te vinden en er misschien zelfs de voorkeur aan te geven vanwege het risico van overbelasting van het elektriciteitsnet. De woningnood is zodanig groot dat het te rechtvaardigen is om woningbouw op Bleizo-West te verkiezen voor de bouw van windmolens, zo was de redenering bij deze woordvoerders. Onze voorzichtige conclusie voor nu is dat de huidige Provinciale Statenfracties in meerderheid vinden dat op Bleizo-West (sociale) woningbouw wenselijk is maar dat de provinciale procedures wel nauwgezet gevolgd moeten worden om tot een zorgvuldige, definitieve en integrale afweging te komen.

In haar reactie op de inbreng van de commissieleden tijdens het debat zei gedeputeerde Anne Koning dat zij Bleizo-West op de definitieve bedrijvenkaart die nu de inspraak ingaat zal schrappen en in gesprek zal blijven met Lansingerland. Net na de zomer moet er voor de Statencommissie duidelijkheid zijn over toekomst van Bleizo-West. Een onafhankelijke adviseur is voor haar bespreekbaar maar is voor haar niet per se noodzakelijk. Over de feiten moeten we het samen eens worden. Die inzet is er ook vanuit Lansingerland.

Diezelfde avond vergaderde de raadscommissie Algemeen Bestuur over dit onderwerp. Onze fractie was verbaasd over de sombere inbreng van een aantal fracties als het gaat om de toekomst van Bleizo-West als mogelijke nieuwbouwlocatie voor woningbouw. De Gedeputeerde en de fracties in Provinciale Staten kregen er van langs bij sommige woordvoerders. Terecht merkte de CDA-fractie op dat het provinciebestuur werkt in een ‘systeemwereld’ waarin de beleidsvoorbereiding, afweging en besluitvorming via zorgvuldige en toetsbare stappen moeten verlopen. Het CDA twijfelde of het college van Lansingerland daar wel voldoende op inspeelt. Alleen een lobbystrategie uitvoeren zal zeker niet helpen. De PvdA-fractie deelt de visie van wethouder Fortuyn dat Bleizo-West als woningbouwlocatie nog zeker een kansrijke optie is en dat er beslist brede welwillendheid van de zijde van het provinciebestuur is. Maar dan zal ons college wel in de pas moeten gaan lopen van het traject dat de provincie onze gemeente oplegt. Misschien kan hiervoor een ervaren adviseur worden ingehuurd om het college hierin bij te staan. Net na de zomer van 2023 moet hierover definitieve duidelijkheid zijn.

Vogel bij verkeerstoren luchthaven RTHA

EERSTE STAP OP WEG NAAR NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT RTHA

Afgelopen donderdagavond sprak de raadscommissie Samenleving over de door RTHA uitgebrachte notitie ‘Reikwijdte en Detailniveau’. Deze notitie vormt de eerste stap op de lange weg naar de besluitvorming over het nieuwe luchthavenbesluit voor RTHA. Petra Verhoef deed voor onze fractie de woordvoering.

De PvdA-fractie kan zich in grote lijnen vinden in de concept-zienswijze die het college voor de raad opstelde. Het is goed dat RTHA bij het opstellen van de kaders die leidend kunnen zijn voor het opstellen van de Milieu Effect Rapportage (MER) uitgaat van verschillende alternatieven. Wij zijn het eens met het college dat het Eindproduct van het Participatietraject (EPP) daarbij niet leidend mag zijn. RTHA betrekt ook verschillende reflecties en reacties op het EPP bij het opstellen van de MER. Dat doet recht aan de inbreng van diegenen die gereageerd hebben op de inhoud van het voorlopige product in het kader van het participatieproces.

Wij steunen het college in de gedachte dat de volksgezondheid centraal moet staan bij het opstellen van de MER. En dat specifiek onderzoek dat gericht is op de gevolgen van de gezondheid voor kinderen daarbij heel belangrijk is. Groot probleem is dat de gereedschapskist van het ministerie van I&W tot nu toe niet voldoende meetinstrumenten bevat om een toekomstig gezonde leefomgeving veilig te kunnen stellen. Het Rijk is nog bezig met allerlei onderzoek en als het goed is, komen de resultaten dit jaar beschikbaar.

Het college schetst terecht dat er een verschil bestaat tussen de berekende en soms beleefde geluidshinder. Op dit moment werkt het ministerie I&W aan een update van de rekenmethode. Er zal voor de berekening van de geluidsgegevens in alle gevallen gebruik worden gemaakt van de meest recente geluidstabellen. Daarin moeten ook de beleefde hinder uitdrukkelijk worden verwerkt. Als het goed is komt deze update in 2023 beschikbaar. Ook het wereldwijde onderzoek naar de impact van ultra fijnstof door luchtverkeer bevindt zich nog in een beginfase. Het ministerie zegt dat het NLR (ons instituut voor lucht en ruimtevaart) in de eerste helft van 2023 zal berekenen welke concentraties ultra fijnstof zich op onder meer RTHA voordoen. Het RIVM zal dan vervolgens aangeven welke risico’s verbonden zijn aan de door het NLR berekende concentraties.

Vreemd is dat de zogenaamde emissie van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) nog steeds buiten het bestek van het opstellen van de MER vallen. De Tweede Kamer wil onderzoek naar de noodzaak van beleidsmaatregelen om deze emissie in te perken. Te verwachten is dat de Tweede Kamer in het derde kwartaal van 2023 wordt geïnformeerd over de onderzoeksresultaten en de eventuele maatregelen. Die kunnen dan ook in de MER ten behoeve van het nieuwe Luchthavenbesluit voor RTHA meegenomen worden. Deze informatie is ontleend aan een brief d.d. 22 december 2022 van de minister I&W aan de Tweede Kamer.

De PvdA fractie gaat er vanuit dat de resultaten van het onderzoek naar de nieuwe geluidsnormen en ultra fijnstof, grenzen aan CO2- en stikstofuitstoot, zeer zorgwekkende stoffen en ook van emissies boven 3000 voet (1 kilometer) nog dit jaar zullen worden gepubliceerd. Dat is essentieel voor een MER waarin de nieuwste inzichten over de gevolgen van vliegen voor de volksgezondheid verwerkt zijn. Wat onze fractie betreft wordt deze kanttekening nog aan de concept zienswijze op de notitie reikwijdte en detail toegevoegd. Het bestaande normenkader is namelijk verouderd. De andere fracties steunden dit voorstel.

Onzeker zijn ook nog de gevolgen van de herziening van het luchtruim voor de huidige aankomst- en vertrekroutes. Deze zullen volgens de nota reikwijdte in de MER worden meegenomen wanneer de besluitvorming heeft plaats gevonden. Onze fractie gaat er vanuit dat dit tijdig zal gebeuren.

Belangrijk is de constatering dat er waarschijnlijk al in 2035 sprake zal moeten zijn van een nieuw luchthavenbesluit. De nota Reikwijdte meldt op pagina 12 dat de periode tot 2035 in het teken zal staan van de eerste stappen van de verduurzaming van de luchtvaart. “Deze ontwikkelingen zijn op dit moment nog onvoldoende duidelijk om de milieueffecten nu al in de MER mee te nemen. Dit komt met name door het feit dat er nog geen indicaties zijn met betrekking tot de geluidsproductie en andere emissies”. Het nieuwe Luchthavenbesluit zal dus het laatste oude stijl zijn. Afgelopen dinsdag berichtten een samenwerkingsverband bestaande uit vliegtuigbouwer Zero-Avia, energieproducent Shell, luchthaven RTHA en het innovatieplatform RHIA vergevorderde plannen te hebben voor waterstof-elektrisch gedreven commerciële vluchten vanaf RTHA in 2025.

Tijdens de raadscommissie Samenleving van afgelopen donderdag inventariseerde het college de standpunten van de verschillende fracties op de concept-zienswijze. Het college past dit nu aan en zal een definitief voorstel presenteren in de raadsvergadering van 23 februari. De notitie Reikwijdte en Detailniveau en ook de concept reactie hierop van de raad zijn te vinden op de agenda van de commissie Samenleving van 9 februari.

Busstation Rodenrijs in stakingstijd

SAMEN LANGZAAM VERDER

Liefst acht maanden na het verschijnen van het coalitieakkoord op 24 mei 2022 met als titel ‘Samen verantwoord verder’ verscheen vorige week dan eindelijk de vertaling door het college van dit akkoord in een werkprogramma waarin de ambities van de coalitiepartijen vertaald worden naar concrete resultaten en acties. De kijk die coalitie en college op Lansingerland hebben, blijft traditioneel. “We vormen met elkaar een gezonde en sterke samenleving. Sport, cultuur en verenigingsleven zijn essentieel voor het persoonlijke welzijn en borgen onze kenmerkende dorpse waarden”. Die ‘dorpse waarden’ worden overigens niet gepreciseerd. Het is de vraag of deze veronderstelde waarden aansluiten bij de beleving van de huidige inwoners van het sterk gegroeide en verstedelijkte Lansingerland. Voor het college bepalen de Omgevingsvisie en Samenlevingsvisie de koers voor de komende jaren. In het programma is geen woord te vinden over concrete aanpak van armoede, gelijke kansen of de opvang van vluchtelingen. De grote uitdagingen van deze tijd. Voor ons was de titel ‘Samen langzaam verder’ een betere geweest.

Het werkprogramma telt slechts 28 pagina’s waarvan vele met foto’s. Je hebt het zo gelezen. De uitwerking van de ambities in coalitieakkoord is nogal mager. De uitwerking in concrete en controleerbare doelen ontbreekt vaak. En dat terwijl het ambitieniveau in het coalitieakkoord al tamelijk laag was. In feite gaat het om een voortzetting van het verhaal van de vorige coalitie. Wat precies de nieuwe inbreng van WIJ Lansingerland en D66 is, is ons nog steeds een raadsel.

Het college zit aan de veilige kant als het gaat om het bouwen van nieuwe huizen. Wij delen de ambitie om 11.000 huizen te gaan bouwen maar het college weigert om expliciet te kiezen voor minstens 30% nieuwe sociale huurwoningen en daarbij ook nog eens 30% betaalbare huur en koopwoningen. Het gaat hen nog steeds om 25-30% voor beide categorieën. Over de per jaar te bouwen aantallen is in het werkprogramma geen woord te vinden.

“Mager” is ook onze indruk bij de hoofdstukken die over mobiliteit en duurzaamheid gaan. Over de toekomst van de gevaarlijke en drukke N209 zijn wij inmiddels al decennia in overleg met de provincie Zuid-Holland. Het werkprogramma beperkt zich opnieuw tot een procesbeschrijving. Harde doelen en een eigen gemeentelijke visie ontbreken. Onze fractie is wel blij dat het college gaat werken aan de komst van twee nieuwe fietsenstallingen: bij station Rodenrijs en in het nieuwe winkelcentrum in Berkel. Een politieke doorbraak is de aangekondigde heroverweging van de bestaande knip in de Noordeindseweg. Voor ons staat de uitslag wel vast: die blijft er gewoon.

Het hoofdstuk ‘Lansingerland duurzaam en toekomstbestendig’ bevat voor ons geen nieuws. Ook hier een opsomming van al bekende maatregelen en nauwelijks concrete en toetsbare uitwerkingen. Opvallend is dat er niets wordt gezegd over de aansluiting van delen van Lansingerland op het regionale warmtenet. Kennelijk zet het college niet in op collectieve oplossingen voor de  energievoorziening van huizen maar vooral op individuele aanpassingen zoals warmtepompen.

Blij zijn wij wel met het plan om het nieuwe Triangelpark tussen Park de Polder en het Lage Bergsebos te gaan ontwikkelen. Zo ontstaat er een prachtige fiets- en wandelverbinding tussen deze beide gebieden. Tijdens ons nieuwjaarsdebat kwam dit ook uitbereid aan de orde. In weekbericht 656 berichtten wij daar uitgebreid over.

De hoofdstukken ‘Leefbare en veilige wijken’ en ‘Kansrijk opgroeien van 0-27 jaar’ bevatten minimale uitdagingen. Geen woord over de gigantische woningnood onder jongeren. Volstaan wordt met acties die gericht zijn op het in contact komen met jongeren en het aanbieden van schuldhulpverlening aan jongeren met problematische schulden. Dat is het!

Het college werkprogramma wordt afgesloten met de hoofstukken ‘Volwassenen aan de zijlijn’, ‘Vitaal en waardig ouder worden’, ‘Ondermijning’ en ‘Dienstverlening’. Ook deze thema’s bevatten nauwelijks nieuwe informatie of concreet uitgewerkte plannen.

In een roerige tijd als de onze mag je van een coalitie en een college verwachten dat zij de grote uitdagingen scherp op een rijtje zetten, prioriteren en ook van concrete doelstellingen en acties voorzien. In dit werkprogramma vind je niets van dit alles. Hierover is de PvdA-fractie teleurgesteld. Lansingerland verdient zoveel beter. Wij blijven dus hard knokken op basis van ons eigen werkprogramma voor de komende tijd.

Park de Polder in de ochtendmist

LOKALE REGENBOOGAKKOORD LIGT IN EEN LA

Onze fractie mistte in het werkprogramma van het college ook een passage over de uitwerking van het op 1 maart 2022 door alle fracties (vlak voor de verkiezingen) overeengekomen lokale Regenboog-stembusakkoord waarin vastgelegd is dat de gemeente een inclusief beleid voert met aandacht en zorg voor alle LHBTI-personen, samen met scholen, politie, zorginstellingen en andere maatschappelijke partijen. Concrete voornemens zullen na de verkiezingen worden neergelegd in een actieprogramma met een gegarandeerd budget. LHBTI-personen en belangenorganisaties worden hierbij betrokken.

Tijdens het debat over de gemeentebegroting 2023 vroeg Petra Verhoef aan het college of de uitwerking van dit akkoord onderdeel wordt van het werkprogramma van het college. Wethouder Leon Hoek beaamde dat toen. Sindsdien hoorden wij niets meer dus vroeg Petra tijdens de rondvraag (vanaf 2:42:30, kijkt u vooral even terug) in de commissie Samenleving afgelopen week naar de stand van zaken. Die werd gegeven door wethouder Titia Cnossen en opvallenderwijs niet door wethouder Leon Hoek.

Wethouder Cnossen hield een redelijk vaag verhaal waarin zij aangaf dat het Regenboog-stembusakkoord meegenomen zal worden in een ‘quick scan’ in het kader van de op te stellen Samenlevingsvisie maar dat het tot op heden nog niet zo ver is gekomen vanwege ambtelijke drukte en onderbezetting. Die ‘quick scan’ behelst volgens haar een nul-meting over wat er op bepaalde maatschappelijke terreinen al bereikt is of moet gebeuren en moet vervolgens resulteren in een plan van aanpak. De inclusieve samenleving staat hierbij voorop maar het college wil ook rekening houden met andere culturele en ook religieuze achtergronden. Kortom: we parkeren het akkoord nu onder een vage aanpak en we verpakken het in een breed verhaal zonder kraak of smaak. Onze fractie is helemaal niet blij met dit antwoord en zal hier binnenkort zeker op terug komen.

Informatiebord ingang Vlinderstrik

Tot slot: Volgende week is er alleen een beeldvorming over verschillende zaken die met duurzaamheid te maken hebben. De fractie zal daar wel zijn, maar omdat het politieke debat verder op een laag pitje staat, verschijnt er volgende week geen weekbericht. Belangrijk nieuws melden we natuurlijk via de sociale media. Ons volgende weekbericht 659 verschijnt in het weekend van 18 februari. Heb een goede week!

Nieuwe wijk Buyten op Wilderszijde