WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 19 T/M 25 NOVEMBER 2022

26 november 2022

Dit is nummer 649 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De maandelijkse raadsvergadering leverde onze fractie deze week de nodige politieke successen op. Er komt op ons initiatief nu ook financiële steun op maat voor inwoners met een hoger inkomen die door de hoge energierekeningen in nood zijn gekomen. De door de PvdA-fractie al jarenlang betwiste wettelijke plicht tot een tegenprestatie door mensen in de bijstand wordt door het college niet meer uitgevoerd. En verder zette de fractie naar alle sportverenigingen de vraag uit hoe het staat met hun energiekosten. Nieuws is er ook over het rapport dat het participatietraject in het kader van de voorbereiding van een nieuw luchthavenbesluit afrondt. Wij zetten onze eerste bevindingen op een rijtje.

Zilvergracht Berkel Westpolder

OOK HOGERE INKOMENS MET ENERGIEARMOEDE KRIJGEN FINANCIELE STEUN

In weekbericht 648 van vorige week berichtten wij dat onze fractie van plan was om tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag samen met ChristenUnie een motie in te dienen waarin wij het college verzochten om, als aanvulling op het pakket dat was aangekondigd in de collegebrief van 14 november 2022, alsnog een noodfonds ‘ondersteuning bij energiearmoede’ in te stellen. De inkomensgrens om een bijdrage uit dit noodfonds te ontvangen, wilden wij stellen op maximaal een verzamelinkomen van 1,5 keer het modaal inkomen zonder vakantiegeld (zijnde €57.000). De avond voor de raadsvergadering kregen wij een brief van het college waarin aangegeven werd dat ook inwoners met een hoger inkomen dan 150% van het sociale minimum voor hulp in aanmerking zullen komen. We citeren uit de brief: “We helpen inwoners in acute nood: ook inwoners met een hoger inkomen. De reeds bestaande beleidsregels bevatten hardheidsclausules. Als we constateren dat een inwoner hier voor in aanmerking komt dan passen we de hardheidsclausule toe. Op deze manier bieden we maatwerk. Daarnaast werken we samen met lokale maatschappelijke partners (zoals Humanitas en Schuldhulpmaatje). Zij ondersteunen inwoners met het ordenen en overzicht krijgen op hun financiële administratie. En waar nodig schalen zij op naar de ketenregisseur schuldhulpverlening voor het inzetten van een formeel schuldhulpverleningstraject. De ketenregisseur schuldhulpverlening van de gemeente geeft advies en maakt een plan van aanpak met de inwoner met als doel een schuldenvrije toekomst. De ketenregisseur schakelt ook vrijwilligers van Schuldhulpmaatje of Humanitas in. Inwoners kunnen zich altijd melden bij de ketenregisseur schuldhulpverlening van de gemeente voor een adviesgesprek. Bij de inzet van de maatregelen beoordelen we op basis van het besteedbaar inkomen. Dit betekent dat inwoners in een formeel schuldhulpverlengingstraject (ook al hebben zij een hoog inkomen) ook in aanmerking komen voor onze maatregelen. Op deze manier worden ook zij dus geholpen”.

De motie was met de komst van deze brief dus overbodig geworden. De PvdA-fractie is blij dat er nu een oplossing is voor álle inwoners die, ongeacht de hoogte van het inkomen, door de torenhoge energieprijzen dit jaar in financiële nood gekomen zijn. Onze dank gaat uit naar ChristenUnie en natuurlijk wethouder Leon Hoek en zijn team voor het gezamenlijk vinden van een sluitende aanpak op maat.

Offenbachplantsoen Berkel Noord

LANSINGERLAND LEGT GEEN VERPLICHTE TEGENPRESTATIE OP

De verplichte tegenprestatie voor mensen in Lansingerland die een uitkering in het kader van de Participatiewet ontvangen is van de baan. Dat blijkt uit de antwoorden die wij van het college ontvingen op de vragen die wij stelden in de aanloop naar de raadsvergadering van afgelopen donderdag. Aanvankelijk waren wij van plan om een amendement in te dienen om de plicht tot tegenprestatie uit de Verordening Sociaal Domein 2023 te schrappen. Maar dit amendement (zie ook weekbericht 648) bleek niet meer nodig op basis van de beantwoording die we een dag voor de gemeenteraadsvergadering ontvingen.

Het college schreef ons in de antwoorden dat “Gemeenten wettelijk verplicht zijn om de tegenprestatie op te nemen in de verordening. Wij kiezen ervoor om de tegenprestatie niet actief op te leggen aan onze bijstandsgerechtigden. De tegenprestatie is het uiterste middel om in te zetten als er geen sprake is van medewerking aan participatie. De ervaring is dat de inwoners met een inkomensondersteuning zich inzetten als vrijwilliger, mantelzorger of deelnemen aan een traject gericht op arbeidsparticipatie. Daarbij staat de tegenprestatie haaks op de visie op de dienstverlening van de gemeente, namelijk het denken in mogelijkheden en kansen. Hiermee handelen wij al in de geest van de voorgestelde herzieningen die opgenomen zijn in het rapport ‘De participatiewet in balans’ (juni 2022). Dit rapport is de uitkomst van een beleidsanalyse in opdracht van Minister Schouten van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen. De tegenprestatie zal in het kader van deze herziening meer gericht worden op sociale activering en ontwikkeling”.

Onze fractie is blij dat ook het college nu eindelijk zwart op wit aangeeft de verplichte tegenprestatie niet te zien zitten en niet te zullen opleggen. Vooral de passage in de collegereactie dat de “tegenprestatie haaks staat op de visie op dienstverlening door de gemeente, namelijk het denken in mogelijkheden en kansen”, spreekt ons zeer aan.

Elysium Bleiswijk

PROVINCIE VRAAGT MET SPOED OM 150 PLEKKEN VOOR ASIELZOEKERS

De Commissaris van de Koning stuurde het college op 25 oktober 2022 een verzoek om met spoed te zoeken naar locaties binnen de gemeente Lansingerland waar asielzoekers langdurig kunnen worden opgevangen. De vraag is ook om plannen te ontwikkelen voor permanente opvang. Voor de gemeente Lansingerland is dit volgens het college, dat hierover op 23 november (dus een maand later) een brief naar de raad stuurde, een forse extra opgave, die neer komt op ongeveer 150 plekken voor langdurige opvang. Onze gemeente heeft een relatief korte tijd om te voldoen aan het gestelde verzoek.

De brief van de Commissaris van de Koning spreekt van een gemeentelijk besluit vóór 1 januari 2023. De provinciale aanpak is de voorbode van de Spreidingswet waar door de Staatsecretaris momenteel hard aan wordt gewerkt en die het in het Parlement wel zal gaan halen. Gemeenten zijn er overigens kritisch over volgens een NOS-artikel van afgelopen donderdag. Het college zegt ín haar brief aan de raad beperkt te worden door de mogelijkheden die Lansingerland heeft. “Na overleg met de raad en de (regionale) partners moet duidelijk worden in hoe verre het college invulling kan geven aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en tot realistische plannen kan komen voor het realiseren van passende langdurige opvang”, zo meldde het college deze week aan de raad.

Tijdens het vragenuurtje tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag vroeg Petra Verhoef aan verantwoordelijk wethouder Leon Hoek waarom de raad pas na een maand geïnformeerd werd over het dringende verzoek van de Commissaris om voor 1 januari 2023 uitsluitsel te geven op zijn vraag naar huisvesting van 150 asielzoekers. Kan de gemeente Lansingerland, mede gelet op de aanstaande komst van de Spreidingswet, eigenlijk wel weigeren om positief in te gaan op het dringende verzoek van de Commissaris? Ook vroeg zij of het college bereid is om, gezien de komst van de Spreidingswet, nu al met een positieve bestuurlijke blik te kijken naar het realiseren van opvang voor 150 asielgerechtigden in onze gemeente. Tenslotte vroeg zij hoe de raad, de inwoners en de maatschappelijke organisaties die begeleiding bieden bij dit proces betrokken worden.

Wethouder Leon Hoek (WIJ Lansingerland) excuseerde zich voor de te late brief. De vragen die Petra Verhoef namens de fractie stelde zullen op korte termijn door het college schriftelijk worden beantwoord. Meer kon hij er op dit moment niet over zeggen. Of en in welke vorm de Spreidingswet precies wordt vastgesteld is volgens hem ook nog niet duidelijk. Petra benadrukte nog maar eens dat de deadline die de Commissaris stelt 1 januari 2023 is. Zij wil indien nodig de beantwoording van het college agenderen voor de commissievergadering AB van begin december. Of beantwoording voor die tijd gaat lukken, bleef nog onhelder.

Molen Rottemeren Bleiswijk

PVDA ROEPT SPORT OP OM ZORGEN OVER ENERGIEREKENING TE MELDEN

Ruim een kwart van de amateursportclubs in Nederland overweegt de deuren komende winter deels of volledig te sluiten vanwege de torenhoge energiekosten. Vrijwel alle bestuurders van deze verenigingen maken zich er zorgen om, maar het kabinet laat sportclubs volgens de PvdA-fractie in de Tweede Kamer ‘aan hun lot over’. Dat meldde de nieuwszender RTL op donderdag 17 november. Volgens RTL hield de stichting Register van Verenigingsbestuurders (RVVB) een enquête onder bestuurders van ruim 1200 amateursportverenigingen. Daaruit blijkt dat 88 procent van de bestuurders zich zorgen maakt over de stijgende kosten door de energiecrisis en inflatie. De RVVB dringt er op aan maatregelen te nemen en bijvoorbeeld een noodfonds op te richten.

Tijdens het recente debat over de gemeentebegroting 2023 diende de Lansingerlandse PvdA-fractie samen met de CDA-fractie een motie in over de dreigende energiearmoede bij sportverenigingen en door de gemeente gesubsidieerde organisaties in Lansingerland. De PvdA-fractie gaf aan dat een aantal van deze organisaties de fors gestegen energiekosten niet geheel of gedeeltelijk kunnen compenseren via doorberekening aan hun deelnemers en leden. “Natuurlijk moet voorkomen worden dat sportverenigingen en andere organisaties in de problemen komen of leden noodgedwongen opzeggen door contributieverhoging. Maar het overzicht ontbreekt of er in de praktijk bij hen sprake is van energiearmoede. Daarom verzoeken wij het college om dit te inventariseren”, zei PvdA-fractievoorzitter Petra Verhoef toen. De motie vroeg het college om de Raad voor 1 januari 2023 een voorstel aan te bieden waarin een oplossing voor eventueel gesignaleerde knelpunten wordt gepresenteerd. Deze motie kreeg alleen steun van CDA en GroenLinks. De andere partijen in de raad vonden, net als het college, dat er voor de bestrijding van de energiecrisis bij de sport en de gesubsidieerde sector al genoeg gebeurt. Bovendien waren er geen problemen gemeld.

De PvdA fractie wil van de sportverenigingen en andere gesubsidieerde maatschappelijke organisaties in onze gemeente vernemen of de door de RVVB geconstateerde problematiek ook in Lansingerland speelt. Petra Verhoef: “Informeer ons a.u.b. of uw vereniging nu al problemen heeft of dreigt te krijgen met het betalen van de energierekening. En hoe u dat denkt op te lossen. Mochten er ook in Lansingerland dergelijke problemen zijn, dan zullen wij dit aan de orde stellen in de gemeenteraad en met voorstellen komen voor een oplossing. Uw reactie kunt u mailen naar [email protected]

Winkelcentrum Westpolder Berkel

Rotterdam The Hague Airport

EINDPRODUCT PARTICIPATIETRAJECT NIEUW LUCHTHAVENBESLUIT BIEDT AANKNOPINGSPUNTEN

Op woensdag 23 november bezochten Valmir Xhemaili en Petra Verhoef de luchthaven RTHA, samen met leden van de commissie Samenleving vanuit de fracties van CDA, Leefbaar 3B en VVD. Dit gebeurde op uitnodiging van algemeen directeur Wilma van Dijk. Het op 15 november 2022 gepubliceerde Eindproduct Participatietraject (EPP) werd toegelicht. Dit biedt voor het nieuwe luchthavenbesluit zeker aanknopingspunten wanneer wij het leggen naast de reactie van de raad op het voorlopig pakket participatieproject (VPP) dat op 2 juni 2022 verscheen. Er liggen nu bijvoorbeeld concrete suggesties over hoe het vliegverkeer aan de randen van de dag en gedurende de nachtelijke uren eruit kan gaan zien. Een voorkeurscenario op basis van een unaniem akkoord van de deelnemers ontbreekt echter. “Waar er aan tafel onder de participanten veel begrip was voor elkaar en voor de totstandkoming van het VPP, bleek dit soms moeilijk over te brengen aan de achterbannen in de publieke arena”, constateren de onafhankelijke procesbegeleiders.

Zoals bekend is het participatietraject een idee van RTHA en werd het mede gefinancierd door de luchthaven zelf, de gemeenten Rotterdam, Lansingerland en Schiedam, de provincie Zuid-Holland en het ministerie IenW. Zij onderschreven het belang van brede participatie met inbegrip van een onafhankelijke begeleiding. Voor RTHA was er de grote wens om, in de aanloop naar de aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit en in de geest van de nieuwe Omgevingswet, met de omgeving intensief op zoek te gaan naar een maatschappelijk breed gedragen luchthavenbesluit. Dit vanuit het perspectief van het standpunt van het rijk dat voortbestaan van RTHA van landelijke betekenis is. In dit verhaal gaan wij op een aantal voor Lansingerland belangrijke suggesties in het EPP in.

Belangrijk voor Lansingerland is de in het EPP beschreven suggestie om het aantal vertrekkende grote vliegtuigen tussen 7.00 en 8.30 uur te maximeren op 10 en het aantal landende grote vliegtuigen tussen 21.00 en 23.00 uur te beperken tot hetzelfde aantal. Stap voor stap moeten er gedurende deze tijdvakken geluidarmere vliegtuigen worden ingezet. Het aantal nachtvluchten van het groot verkeer wordt geleidelijk teruggebracht van 373 per jaar in 2019 naar 180 per jaar eind 2029. Daarop zal door het rijk gehandhaafd worden. In 2019 waren er over het hele jaar slechts 65 grote vliegtuigen die landden tussen 00.00 en 01.00 uur. Ook worden de zogenaamde positievluchten van het groot verkeer en ook het nachtverkeer voor kleine zakenvliegtuigen door handhaafbare maatregelen aan banden gelegd. Er ligt een voorstel op dit type vliegtuigen tussen 00.00 en 06.00 uur niet meer te laten vertrekken en het aantal landingsmogelijkheden te beperken. Ook een algehele nachtsluiting voor dit verkeer is een optie.

De komst van een nieuwe generatie geluidsarmere vliegtuigen vanaf 2026 heeft grote invloed op het aantal vliegtuigen dat binnen de gebruiksruimte kan worden geaccommodeerd. In vergelijking met het jaar 2019 ontstaat er voor het grootverkeer een zogenaamde ontwikkelruimte van maximaal 8760 extra vliegtuigbewegingen in 2035. Die mogen uitsluitend in de periode 9.00 en 21.00 uur landen en vertrekken. In 2019 was er nog sprake van 21.049 vliegbewegingen van het grootverkeer. De milieueffectrapportage die in het kader van de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit wordt opgeteld moet uitmaken of deze ontwikkelruimte moet worden ingeperkt, bijvoorbeeld vanwege de te hoge uitstoot van schadelijke stoffen. Opvallend is dat adviesbureau ADEC, dat voor de doorrekening van de verschillende modellen zorgde op basis van wettelijke voorschriften, uitgaat van een daling van het aantal ernstig gehinderde woningen van 19.000 nu naar 13.000 in 2035. Dit inclusief de stijging van het aantal vluchten. De nieuwbouwplannen van onze gemeente worden niet gefrustreerd. Het hindergebied (vanwege de vorm ‘sigaar’ genoemd) krimpt, zo blijkt uit de overzichten van de geluidscontouren die ADEC leverde, ook bij een groei met 8760 vluchten.

Bureau ADEC meldt dat “door de inzet van stillere vliegtuigen alle emissies blijken af te nemen”. Maar mocht het aantal vliegtuigen met 8760 vliegbewegingen groeien dan zal volgens ADEC de uitstoot van CO2 gelijk blijven, de uitstoot van fijnstof en vluchtige organische stoffen dalen en van stikstofdioxiden en zwaveldioxide stijgen. ADEC tekent daarbij aan dat de uitstoot van CO2 verder zal dalen door wettelijke bepalingen over bijmenging van synthetische kerosine en de effecten van het herindeling van het luchtruim. Vliegen moet als het om energiegebruik gaat veel efficiënter worden.

Feit is dat de beleving van mensen afwijkt van de gebruikte rekenmodellen als het gaat om de ervaring van hinder door luchtverkeer. Deze rekenmodellen zijn Europees en nationaal vastgesteld. Maar ook al neemt het geluid door een nieuw vliegtuigtype af, door meer te vliegen wordt dit effect in de praktijk voor vele omwonenden niet altijd als zodanig ervaren. Wat modelmatig mogelijk is, kan in de beleving van alle dag verkeerd uitpakken. Het is niet voor niets wanneer het EPP constateert dat de deelnemers aan het participatietraject onderling zeer van mening verschillen hoe de op basis van rekenmodellen beschikbare ontwikkelruimte voor extra vliegbewegingen begrensd moet worden. Die varieert van 0% tot 100%. De algemeen directeur van RTHA, Wilma van Dijk, zegt in het AD Rotterdam van 19 november 2022: “We benutten overigens lang niet de hele ruimte die ontstaat maar, ongeveer een kwart. Ik kan u verzekeren: dat hadden de luchtvaartmaatschappijen graag anders gezien”.  In het VPP werd nog uitgegaan van een inzet van 50% van de ontstane ontwikkelruimte. Wellicht zijn dit een mooi aanknopingspunten voor de verdere politieke discussie over wat met de ontwikkelruimte te doen.

Betere start- en landingsprocedures zijn zeker van invloed op de door de omgeving ervaren geluidshinder. Hier is zeker nog een wereld te winnen. De effecten van de herindeling van het luchtruim en vooral ook een door ons gewenst beleid van luchtvaartmaatschappijen en luchthaven om geen kosten te besparen op starts en landingen, zijn hierbij essentieel. Landen via zweefvliegen en direct stijgen naar grote hoogte kan in de praktijk vaak best en dat kan veel omgevingslawaai schelen.

Wat de PvdA-fractie betreft wordt het materiaal, dat in het kader van het EPP beschikbaar is gekomen, door de raad zorgvuldig getoetst aan de reactie van de raad van juni 2022 op het VPP. In welk knelpunt en voorstel van de raad is in het EPP voorzien en in welk niet? Zo kan er door de raad het komende jaar stap voor stap gewerkt worden aan de gemeentelijke zienswijze die opgesteld zal worden naar aanleiding van de door RTHA in te dienen aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit.

Voor de PvdA-fractie is, naast beperking van de hinder, klimaatneutraliteit van RTHA belangrijk. Dat betekent dat RTHA als proeftuin een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling van klimaatneutraal vliegen, de eigen bedrijfsvoering in 2030 neutraal heeft en ook ruimte gaat bieden aan de komst van nog meer start-up’s, bedrijven, kennisinstituten en onderwijsinstellingen die essentieel zijn voor de ontwikkeling van klimaatneutraal vliegen en duurzame werkgelegenheid. De maatschappelijke betekenis van RTHA als vervoersknooppunt in onze regio kan worden versterkt. Dat zijn belangrijke uitdagingen voor de toekomst.

Bronnen voor dit verhaal

Stilte in vertrekhal RTHA

Tot slot: Aanstaande maandagavond is er een algemene ledenvergadering van de PvdA afdeling Lansingerland. Onze fractie praat de leden dan bij over onze belevenissen sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 15 maart 2022. Inmiddels zijn we alweer 26 weekberichten en de nodige politieke successen verder en hebben wij onze draai als nieuw team beslist gevonden. Woensdagavond zijn er een beeldvormende bijeenkomsten over stand van zaken rond de toeslagenaffaire en over de komst van de Wijkbrandweerman.  Heb een goede week!

Uitbreiding winkelcentrum Berkel