WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 26 MAART T/M 1 APRIL 2022

2 april 2022

Dit is nummer 625 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de oude raad dinsdagavond afscheid nam en woensdagavond de nieuwe raad werd geïnstalleerd. Fractievoorzitter Petra Verhoef ging aan de slag met het formeren van haar nieuwe fractieteam. Bijna 2 jaar na publicatie heeft het Kabinet eindelijk de Luchtvaartnota 2020-2050 vastgesteld. En zoals het er nu naar uitziet, gaat de herverdeling van het Gemeentefonds in 2023 van start. Dat betekent waarschijnlijk minder geld voor Lansingerland. Hartverwarmend is het bericht dat de gemeente Lansingerland en flink aantal flexwoningen wil gaan aanbieden aan Oekraïense vluchtelingen.

Skiberg Hoge Bergsebos

RAAD NEEMT AFSCHEID VAN 12 RAADSLEDEN

Afgelopen dinsdagavond nam de raad afscheid van liefst 12 van de 33 raadsleden die tijdens de bestuursperiode 2018-2022 dit ambt vervulden. Velen van hen waren meerdere perioden als raadslid actief. Sommigen van hen waren zelfs al raadslid in één van de 3B-gemeenten voor de herindeling van 2007. Wij noemen in dit verband Alexander Kuipers (VVD), Henk Meester (Leefbaar 3B) en Hans van der Stelt (CDA). Een bijzondere vermelding verdient Jurjen Dieleman (CU) die vlak na de herindeling als jonge scholier meedeed aan het toen nog jaarlijks mede door e toenmalige PvdA-fractie georganiseerde politieke jongerendebat voor alle middelbare scholen. Hij was toen al een natuurtalent. Wat zonde trouwens dat het college dat in 2010 aantrad hun belofte niet nakwam om dit debat te continueren.

De blijvende raadsleden namen ook afscheid van Nathalie van Bakel, Mauriel van As en Eric Kampinga van de VVD fractie, Georgina Swinkels en Wouter Hoppenbrouwer van de fractie Leefbaar 3B, CDA fractievoorzitter Matthijs Ruijtenberg, Erik Jonker van de D66 fractie en van GroenLinkser Selgei Gabin, die overigens wel duidelijk aangaf als duo-raadslid actief te willen blijven. Wij danken de vertrekkende politici allemaal voor de plezierige samenwerking en de inzet die zij voor onze gemeente hebben geleverd. Wij nodigen hen graag uit om het politieke wel en wee in onze gemeente via onze weekberichten te blijven volgen. Wouter Hoppenbrouwer, Henk Meester en Matthijs Ruijtenberg feliciteren wij van harte met hun koninklijke onderscheiding vanwege hun langdurige raadslidmaatschap.

Woensdagavond installeerde burgemeester Pieter van de Stadt de 33 leden van de nieuwe raad. Vooral de fractie van WIJ Lansingerland telt vele nieuwe gezichten. De PvdA-fractie wenst hen, alle andere nieuwkomers en de ‘zittenblijvers’ heel veel inspiratie en succes toe. Met liefst 36% nieuwe raadsleden zal het in het begin best wel even wennen zijn.

Petra Verhoef vlak voor de installatie

Voorjaar langs de Rotte

FLEXHUIZEN VOOR OEKRAINERS IN LANSINGERLAND

De gemeenten Lansingerland en Vlaardingen gaan 1000-1500 Oekraïense vluchtelingen voor langere tijd opvangen, mogelijk in flexwoningen op nog niet gebruikte woningbouwlocaties, berichtte het AD Rotterdam afgelopen donderdag. De krant meldt dat er volgens de Veiligheidsregio, die de tijdelijke en langdurige opvang van Oekraïense vluchtelingen coördineert, behoefte is aan grootschalige opvang voor langere tijd, zo’n drie jaar. De flexwoningen die hiervoor gebouwd gaan worden kunnen daarna ingezet worden voor andere doelgroepen. Te denken valt aan spoedzoekers en starters op de woningmarkt die nu voortdurend achter het net vissen.

De PvdA-fractie vindt dit initiatief van de Veiligheidsregio, waarin burgemeester Pieter van de Stadt een actieve rol vervult, een goede ontwikkeling. Wel moet er goed nagedacht worden over de organisatie van de maatschappelijke begeleiding en integratie van deze vluchtelingen in onze samenleving. Onze fractie is heel benieuwd hoe de andere fracties gaan reageren. In januari 2022 ging de raad akkoord met de noodopvang van 50 asielzoekers in wooncontainers bij het Gemeentehuis: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 JANUARI 2022 – PvdA Lansingerland Onze burgemeester vertelde toen terloops dat er ook 150 flexwoningen gebouwd zullen gaan worden voor woningzoekenden die met spoed een huis zoeken. Nog geen twee maanden later worden wij geconfronteerd met een nieuwe humanitaire crisis die om een snelle reactie van de Veiligheidsregio vraagt. Wie weet komen er dus meer flexwoningen voor vluchtelingen.

Rotterdam The Hague Airport RtHA

KABINET VINDT ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT VAN NATIONAAL BELANG

Met het recente besluit over de Luchtvaartnota 2020-2050 kiest het Kabinet voor het in stand houden van onze regionale luchthaven. Dat blijkt uit de nota van antwoord bij de Luchtvaartnota 2020-2050 waarin wordt ingegaan op de zienswijzen, de kabinetsreactie op de zienswijzen en de wijzigingen die vanwege ingediende zienswijzen zijn verwerkt.

Met betrekking tot de ingediende zienswijzen over RTHA merkt het Kabinet op dat “het niet herkent dat er geen regionaal draagvlak is voor de luchthaven. In 2017 is geconstateerd dat er geen regionaal bestuurlijk draagvlak is voor een verruiming van de vergunde ruimte van RTHA en dat een eventuele groei binnen de vergunde ruimte moet worden verwezenlijkt. Dat stond in het advies van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR), een overlegorgaan waarin de provincie Zuid-Holland en de gemeentes Lansingerland, Rotterdam en Schiedam zijn vertegenwoordigd. Uit dat advies bleek niet dat er geen draagvlak zou zijn voor de aanwezigheid van de luchthaven. Inmiddels is de luchthaven gestart met een proces met de omgeving om te verkennen welke ontwikkelingsmogelijkheden er voor de luchthaven zijn. In dat proces zal aandacht zijn voor alle relevante aspecten rond de luchthaven, zoals de economische meerwaarde (waaronder (in)directe werkgelegenheid), geluidbelasting en de uitstoot van emissies”.

Het Kabinet merkt op dat “In de Luchtvaartnota is opgenomen dat het apart zetten van de gebruiksruimte voor spoedeisende hulpverlening en politietaken niet mag leiden tot het vergroten van de gebruiksruimte voor groot commercieel verkeer op luchthavens. In geval van (voorzienbare) overschrijding van die gebruiksruimte voor spoedeisende hulpverlening en politietaken kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhavend optreden”.

Het kabinet ziet niet dat RTHA de hinderbeperkende maatregelen niet serieus zou nemen. Vanuit de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Rotterdam (CRO RTHA) zijn geen signalen ontvangen dat daar geen vertrouwen is in het overleg met de luchthaven over de verdere reductie van geluidhinder door vliegtuigen. Op 27 juni 2019 is binnen de CRO een werkgroep hinderbeperking ingesteld, die regelmatig overlegt met RTHA. Juist de omstandigheid dat de luchthaven met de CRO over hinderbeperking in gesprek is, is voor het kabinet een indicatie dat RTHA dat niet op zijn beloop laat. Een onderdeel van de ondervonden geluidhinder zijn de nachtvluchten (tussen 23:00 en 7:00 uur) op RTHA. In de regionale verkenningen voor de vaststelling van luchthavenbesluiten zal worden verkend welke mogelijkheden er zijn om bij de regionale luchthavens het aantal nachtvluchten te verminderen. Daarover is de Tweede Kamer bij brief d.d. 20 juni 2021 geïnformeerd. Gezien de verschillen in de openingstijden vraagt dit om maatwerkafspraken per luchthaven.

Het Kabinet benadrukt dat in het kader van de Luchtruimherziening ook wordt gekeken naar de relatie tussen het verkeer op RTHA en dat op Schiphol. Het kabinet of RTHA kan de toename van vakantievluchten op dit moment niet beïnvloeden. De luchthaven is slotgecoördineerd en kan zelf niet direct sturen op bestemmingen. Luchtvaartmaatschappijen vragen immers slots aan, die vervolgens op grond van Europese slotregelgeving door de Slotcoördinator (SACN) worden verleend. In de Luchtvaartnota is een onderzoek aangekondigd of er binnen de kaders van de Europese slotverordening ruimte is om de netwerkkwaliteit te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door additionele slotallocatieregels, waardoor nieuwe slots met voorrang worden uitgegeven aan bestemmingen die het netwerk verstevigen. Indien daaruit blijkt dat er meer sturingsmogelijkheden zijn, ontstaat mogelijk de gelegenheid voor luchthavens om meer invloed uit te kunnen oefenen op de bestemmingen en daarmee de aard van de vluchten.

De definitieve versie van de Luchtvaartnota 2020-2050 is te vinden op: Vaststelling Luchtvaartnota 2020-2050 – Platform Participatie

Onze fractie stond al eerder uitgebreid stil bij het verschijnen van de Luchtvaartnota. In ons weekbericht van 16 t/m 22 mei 2020 bespraken wij de publicatie van de nota. In juli 2020 stelde de Raad vervolgens de zienswijze op deze nota vast. Zie ons weekbericht van 11 t/m 17 juli 2020. Het in dit bericht genoemde amendement is hier te vinden: A2020-014 Lansingerland – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

De aanvraag van RTHA bij de minister IenW voor een nieuw Luchthavenbesluit zal nog dit jaar door de luchthaven worden ingediend. In het kader van het realiseren van maatschappelijk draagvlak loopt er ter voorbereiding van deze aanvraag een breed participatieproces.

Bouw landtunnel A16 Rotterdam vordert gestaag

HERVERDELING GEMEENTEFONDS IN 2023 GAAT DOOR

Het rijk houdt vast aan de omstreden invoering van de herverdeling van het gemeentefonds per 1 januari 2023. Verder uitstel vinden de minister van Binnenlandse Zaken en de staatssecretaris van Financiën volgens bronnen onverantwoord. Dat meldde Binnenlands Bestuur afgelopen dinsdag.

“Een andere verdeling van het rijksgeld over de gemeenten is volgens het ministerie nodig, omdat volgens de huidige verdeling sommige gemeenten (veel) te veel geld krijgen, en andere juist (veel) te weinig. Het huidige model is volgens de twee fondsbeheerders ‘echt achterhaald’, met name in het sociaal domein. Invoering per 2023 heeft als bijkomend voordeel dat geen enkele gemeente er tot 2026 financieel op achteruit zou gaan. Niet dat er uiteindelijk geen nadeelgemeenten zullen zijn, maar de accressen zien er de komende jaren dermate goed uit – in combinatie met het bevriezen van de opschalingskorting en wat extra geld voor de jeugdzorg – dat de klappen van het nieuwe model moeten kunnen worden opgevangen. Dat stellen de fondsbeheerders op basis van eerste berekeningen op basis van het coalitieakkoord”, aldus Binnenlands Bestuur.

Lansingerland hoort waarschijnlijk tot de zogenaamde ‘nadeel-gemeenten”. Verwacht wordt dat onze gemeente jaarlijks enige miljoenen aan bijdragen uit het Gemeentefonds moet gaan missen.

Druk bevolkte terrassen in Bergschenhoek

Tot slot: onze nieuwe fractie gaat verder aan de slag met de voorbereiding en verdeling van de werkzaamheden. In de komende week horen wij welke richting de formatie van de nieuwe coalitie opgaat. Donderdagavond 7 april is er een raadsvergadering waarin onder andere de duo-raadsleden die plaatsnemen in de raadscommissies worden benoemd. De eerste raadscommissievergadering is op dinsdagavond 12 april. Dan vergadert de raadscommissie Ruimte met op verzoek van de D66-fractie op de agenda de provinciale interventie in de bestemming van de Driehoek Noordpolder in Berkel. In ons weekbericht van vorige week berichtten wij al uitgebreid hoe de vork precies in de bestuurlijke steel zit. Heb een goede week!

Kunstwerk Trophy in Hoge Bergsebos