WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 2 T/M 6 OKTOBER 2023

6 oktober 2023

Dit is nummer 680 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin het college de gemeentebegroting 2024-2027 aanbood aan de gemeenteraad, er veel aandacht was voor de schuldenproblematiek onder Lansingerlandse jongeren, de GroenLinks en PvdA afdelingen in onze gemeente samen campagne gaan voeren voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november en wij toch nog even terugkomen op weekbericht 679 waarin wij berichtten dat het college en de meerderheid in de raad het Regenboogakkoord als een steen hebben laten vallen.

Zicht op Bleiswijkse Fles

ZIJN BEZUINIGINGEN IN 2024 EIGENLIJK WEL NODIG?

De door het college gepresenteerde meerjarenbegroting 2024-2027 laat voor het komende jaar een sluitend resultaat zien. De lasten en baten zijn voor het jaar 2024 structureel in evenwicht. Dit sluitende resultaat wordt bereikt door €3.5 miljoen aan bezuinigingen en andere maatregelen te nemen. Hierdoor ontstaat een positief resultaat van 2 ton. In juni van dit jaar ging het bij het raadsdebat over de Kadernota 2024 nog om een tekort van 11 miljoen in 2024. Dankzij een extra bijdrage van 2 miljoen als gevolg van de Meicirculaire van het Rijk en een reeks van andere maatregelen om de begroting op orde te krijgen, presenteerde het college een sluitende begroting inclusief, zoals gezegd, een €3.5 miljoen tellend bezuinigingspakket.

In de meerjarenbegroting is door het college het effect van de Septembercirculaire nog niet verwerkt. Ook deze pakte, zo weten we nu, voor Lansingerland positief uit. Er is een extraatje van €1.7 miljoen te verwachten. Het college vindt dat van dit bedrag €1.1 miljoen opzij gezet moet worden omdat het bedoeld is voor een aanvullende loon en prijscompensatie zodat per saldo een bedrag van ruim 6 ton overblijft. Onze fractie vraagt zich af waarom deze uitgave niet reeds in de begroting verwerkt is. Per saldo daalt het te bezuinigen bedrag dus tot € 2.9 miljoen . De geschiedenis van onze gemeente leert dat een bedrag van die grootte aan het eind van het begrotingsjaar in de regel zeker overblijft. Bovendien zijn de effecten van de Decembercirculaire en een mogelijke slotuitkering van het Rijk natuurlijk ook nog niet verwerkt. Het resultaat kan dus mogelijk nog positiever uitpakken. Met deze kennis moet je als raad voorzichtig zijn met bezuinigingen, zeker als het onze meest kwetsbare inwoners raakt. En dat is het geval. De gehele begroting is hier te vinden.

Op zich staat onze gemeente er financieel gezien redelijk goed voor. 2026 en 2027 worden kritieke jaren met een oplopend tekort tot €13 miljoen in 2027 omdat onze gemeente, net als trouwens vele andere gemeenten, in het financiele ravijn dreigt te storten door een andere verdeling door het Rijk van geld uit het gemeentefonds. Onze algemene reserve is, zeker wanneer je de Eneco-reserve hierbij optelt, zeer goed op orde. Die bedraagt in totaal eind 2023 bijna €180 miljoen . Ietsje minder dan de totale jaaromzet om onze gemeente.  Bovendien is onze gemeentelijke schuldenlast relatief beperkt.

Onze fractie waardeert het dat het college kritisch naar alle posten in de begroting 2024 heeft gekeken en hiermee vele miljoen kon schrappen. Het college geeft bovendien aan actief aan de slag te gaan met de uitvoering van onze motie om vanaf 2024 Zero-based te gaan begroten. Om dit mogelijk te maken wordt er €50.000  uitgetrokken.

Minder waardering hebben wij voor een aantal bezuinigingsvoorstellen die het college doet. Die raken vaak onze inwoners met de laagste inkomens. Ronduit geschrokken zijn wij van het voorstel om jaarlijks €300.000  te willen besparen door middel van een intensivering van het onderzoek naar het recht op uitkering. Die intensivering moet €80.000  aan extra personeel extra gaan kosten. Zo’n voorstel tegen de achtergrond van alle sociale ellende die die de controles in het kader van het Toeslagenschandaal hebben veroorzaakt, komt onze fractie als ondoordacht en cynisch over.

Voorgenomen bezuinigingen op bijvoorbeeld de Rotterdampas, de  gehandicaptenparkeerkaart en via het stoppen met het project ‘Pubers in de spotlight’ vinden bij onze fractie ook geen gewillig oor. Blij zijn wij wel met het voorstel om jaarlijks €63.000 in te gaan zetten om -eindelijk- gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen mogelijk te gaan maken. Pijnlijk vinden wij de sluiting van de bewaakte fietsenstalling bij station Westpolder. Wij begrijpen dat dit budget doorgeschoven wordt naar station Rodenrijs. Onze fractie is er een groot voorstander van om bij alle stations en ook in de winkelcentra in onze drie kernen bewaakte fietsenstallingen te bouwen. Dat sluit ons inziens perfect aan bij de Parkeernota die volgende week voorwerp van debat is in de raadscommissie Ruimte en draagt bij aan minder autoverkeer en dus ook CO2 uitstoot. Opvallend is dat onze fractie geen informatie kon vinden over de aanleg van het Triangelpark dat Wilderszijde en het Polderpark enerzijds en het Lage Bergsebos anderzijds moet gaan verbinden. Zeer zorgelijk is het bescheiden aantal op te leveren nieuwe woningen: In totaal gaat het om 283 huizen waarvan 102 sociale huurwoningen en 26 in het overige betaalbare segment.

Gescheiden afval ophalen loont. De kosten van inzameling dalen nu al met 3 ton. Dat levert in 2024 bescheiden lagere lasten voor de inwoners op. Het college meldt dat: “In Lansingerland zijn de woonlasten ten opzichte van de WOZ waarden als laag te kwalificeren in vergelijking met gemeenten in onze regio”. De gemiddelde woningwaarde in Lansingerland is €479.000. Deze conclusie van het college noopt ons inziens tot enige bescheidenheid als het gaat om het opleggen van bezuinigingen aan de zwaksten in onze samenleving. Dat zal zeker de inzet van onze fractie zijn tijdens het komende debat over de gemeentebegroting. Onze kernvraag is: “Zijn ombuigingen & bezuinigingen eigenlijk wel nodig?”

Hamid & Marko samen op campagne!

GROENLINKS EN PVDA VOEREN OOK IN LANSINGERLAND SAMEN CAMPAGNE

“Woensdag 22 november staat er weer een belangrijke verkiezingsdag voor de deur, met voor ons land veel op het spel. De eerste peilingen pakken voor Verenigd Links, de nieuwe coalitie tussen GroenLinks en de PvdA gunstig uit”, constateert PvdA fractievoorzitter Hamid Azzouzi. “Het belooft een zeer spannende race te worden welke politieke partij dan de winnaar wordt. De kans dat GroenLinks-PvdA op deze verkiezingsdag de grootste partij wordt, is zeker denkbeeldig. We gaan ook in Lansingerland samen met GroenLinks met volle kracht campagne voeren”.

De gezamenlijke GroenLinks en PvdA campagne in Lansingerland sluit naadloos aan bij de constructieve gesprekken over verdere samenwerking die sinds mei van dit jaar door vertegenwoordigers van de fracties en besturen van GroenLinks en PvdA in Lansingerland in een sfeer van openheid en enthousiasme worden gevoerd.

GroenLinks fractievoorzitter Marko Ruijtenberg: “Aanvankelijk richtte ons gezamenlijke overleg zich vooral op het verkennen van verdere samenwerking met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Maar de val van het kabinet Rutte IV in juli heeft de zaken in een stroomversnelling gebracht. Er staat nu een belangrijke verkiezingscampagne voor de deur, en daarom hebben onze beide fracties en afdelingsbesturen eind augustus besloten om gezamenlijk campagne te gaan voeren voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november”. Marko Ruijtenberg (fractie GroenLinks) en Mark Kastelein (afdelingsbestuur PvdA) zijn de campagneleiders die ondersteund worden door een enthousiast lokaal campagneteam.

De GroenLinks en PvdA fracties in de raad werken op een aantal onderwerpen overigens al langer samen bij het aanpakken van de grote uitdagingen waarmee Lansingerland wordt geconfronteerd. Hierbij kun je denken aan het bestrijden van woningnood en armoede, het bevorderen van een inclusieve samenleving, het versterken van de zorg en het streven naar een klimaatneutrale en duurzame gemeente.

Naast de verkiezingscampagne blijven beide partijen natuurlijk ook doorgaan met de besprekingen over verdere samenwerking met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. Gezamenlijk hebben zij besloten om tot die datum als zelfstandige fracties te blijven functioneren. De verkiezingsprogramma’s van GroenLinks en de PvdA, die door hun leden eind 2021 zijn goedgekeurd, zullen leidend blijven tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Veel belangstelling voor ASD thema-avond

DRUKBEZOCHTE THEMA-AVOND OVER SCHULDEN BIJ JONGEREN

De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) hield afgelopen woensdagavond een themabijeenkomst over de dreigende schuldenproblematiek bij jongeren. De thema-avond vond plaats in de aula van Scholengemeenschap Wolfert Lansing in
Bergschenhoek. Op deze bijeenkomst, waarin het vooral gin over de groep 16-17 jarigen, kwam een 50 tal geïnteresseerden af. Behalve vrijwilligers van Humanitas en Schuldhulpmaatje waren er professionele hulpverleners, (duo)raadsleden, ambtenaren van de gemeente Lansingerland, mensen uit het onderwijs en ook de wethouder die de schuldhulpverlening in zijn portefeuille heeft. Dat dit thema leeft, bewees ook de grote aandacht die de lokale kranten en RTV Lansingerland aan deze bijeenkomst hebben besteed. Ook ons fractielid Sonnie Biharie deed mee.

De ASD verdiept zich al enige tijd in de schuldenproblematiek en de
schuldhulpverlening. De raad heeft hierover een ongevraagd advies aan het gemeentebestuur opgesteld, waarop het college van B en W onlangs heeft gereageerd. Het advies en de reactie daarop van het gemeentebestuur, is te vinden op www.asd-lansingerland.nl In weekbericht 679 berichtten wij over de ons inziens positieve resultaten van het recente raadsdebat over het uitvoeringsplan schuldhulpverlening. Eindelijk zal er sprake zijn van de mogelijkheid om door de gemeente saneringskredieten beschikbaar te stellen.

De thema-avond begon met een presentatie door Annette Groen, wetenschappelijk medewerker van Nibud, onafhankelijk kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën. Haar onderzoek richt zich in het bijzonder op jongeren en jongvolwassenen en onder hen voorkomende financiële problemen. Zij schetste de instrumenten die het Nibud ten behoeve van gemeenten beschikbaar heeft. Een mooi voorbeeld is een door het Nibud geredigeerde krant die elke jongere in de gemeente Almere krijgt op zijn 18de verjaardag. Die krant staat bol van informatie en tips over waar je op financieel terrein mee te maken krijgt als je 18 wordt.

Tara Tas, de volgende spreekster en werkzaam bij Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie, maakt als ervaringsdeskundige en peer educator maatschappelijke thema’s die vaak taboe zijn, bespreekbaar bij de jongeren zelf, veelal op scholen. Eén van die taboes is armoede en schuldenproblematiek. Omdat peer educators uit dezelfde leefwereld komen als jongeren, maken hun optredens vaak grote indruk. Tara vertelde over haar eigen ervaringen: “Schaamte om over geldproblemen te praten is helemaal niet nodig. Zelf vertel ik jongeren graag over mijn eigen onhandige ervaringen over omgaan met mijn eigen huishoudboekje en ook dat ik ooit meegetrokken werd door de groepsdruk om mij heen om vooral mee te doen met cryptomunten. Dat heeft mij als jongere heel veel geld gekost. Gokken is een nieuwe valkuil waar menig jongere in tippelt. Als je schulden hebt, durf er dan over te praten en vraag snel om hulp. Hoe vroeger des te beter!”. Diversion gaat scholen in ons land langs met hun project ‘Money Ways’ om met jongeren te praten over de grote valkuilen met betrekking tot omgaan met geld.

Maar zo’n gerichte aanpak is volgens wethouder Leon Hoek niet nodig. Volgens hem is er in Lansingerland al aan alles gedacht. “In Lansingerland doen wij als het om schuldhulpverlening gaat, alles al”. Hij zag de noodzaak niet in om met een project als ‘Money Ways’ in zee te gaan.

Sonnie Biharie is het daar absoluut niet mee eens: “Onze fractie vindt dit een aantrekkelijke en laagdrempelige formule die veel jongeren bereikt en bovendien niet veel geld kost. In Lansingerland volgen liefst bijna 5000 jongeren het voortgezet onderwijs, Het kan dus een prima aanvulling zijn op het gemeentelijke schuldhulpverleningspakket. Ik ga mijn best doen om dit project in het gemeentelijke aanbod te krijgen. Het debat over de gemeentebegroting is daar een mooi moment voor!”

HOGE INSPIRATIE OM TOCH MET REGENBOOGAKKOORD AAN DE SLAG TE GAAN

In weekbericht 679 berichtten wij dat de raad het begin 2022 gesloten Regenboogakkoord als een baksteen heeft laten vallen. Een apart plan van aanpak voor de uitvoering van dit akkoord lijkt nu, wat het college en de meerderheid van de raad betreft, helaas van de baan. Onze fractie blijft het bijzonder vinden dat ons college, alvorens tot dit standpunt te komen, niet te rade is gegaan bij Astrid Oosenbrug, inwoonster van Lansingerland en al enige tijd landelijk voorzitter van het COC. Bovendien is zij als oud raadslid in onze gemeente en als voormalig Tweede Kamerlid zeer goed op de hoogte van het wel en wee in onze gemeente. Zij weet wat er speelt en hoe belangrijk de actieve inzet en voorbeeldwerking door de (lokale) overheid is. Het goede voorbeeld gaf afgelopen week Koningin Maxima die, in aanwezigheid van Astrid een werkbezoek bracht aan het politienetwerk ‘Roze in Blauw’, een netwerk om in contact te staan met de LHBTQI+ gemeenschap. Het werkbezoek vond op 3 oktober plaats in het kader van ‘Diversity Day’. Wellicht dat dit bericht ons college alsnog kan inspireren. Wij hopen het van harte!

Vogeleiland Bleiswijkse Fles

Tot slot. Komende week is de maandelijkse vergaderweek van de raadscommissies. Ook is er weer een bijeenkomst van het Lansingerlandse GroenLinks-PvdA team dat de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen voorbereidt. Opvallend is dat de raadscommissie Samenleving bij gebrek aan agendapunten is geschrapt. De gemeentelijke parkeernota die op de agenda staat van de raadscommissie Ruimte is op het oog het belangrijkste agendapunt van komende week. Zaterdag 14 oktober is in Ahoy-Rotterdam het gezamenlijke verkiezingscongres van GroenLinks en PvdA. Een bijna thuiswedstrijd dus waar onze gehele fractie naar toe wil gaan. Prikkelend is dat ons verkiezingsprogramma 93 pagina’s omvat en dat er door de leden van beide partijen liefst 2100 amendementen zijn ingediend. Omgerekend 23 amendementen per pagina tekst. Dat het enthousiasme en de betrokkenheid zó groot is, is natuurlijk fantastisch maar we zijn wel heel benieuwd hoe de definitieve tekst er nu gaat uitzien. Heb een goede week!

Molengang Rottemeren bij Bleiswijk