WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 25 T/M 29 SEPTEMBER 2023

29 september 2023

Dit is nummer 679 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week van de maandelijkse raadsvergadering met op de agenda de startnotitie omgevingsplannen Langevaart en Merenweg in Bleiswijk. In weekbericht 677 zetten wij onze zorgen op een rijtje over het welslagen van dit belangrijke bouwproject. Tijdens het raadsdebat steunden wij samen met GroenLinks een CDA motie waarin gevraagd werd om de 50 woningen die niet bij de Langevaart gebouwd kunnen gaan worden elders in Bleiswijk te bouwen. De rest van de raad was hier tegen. Samen met het CDA stemden wij tegen een Leefbaar 3B motie waarin gevraagd werd om het omgevingsplan voor de bouwlocatie Merenweg pas vast te stellen wanneer er zicht is op de toekomstbestendigheid van de N209. Onze fractie is voor een goede en adequate verkeersontsluiting via de N209 maar zonder vertragingen van de bouwplannen. De urgentie van de woningnood vraagt om snelheid en acties.  De startnotitie werd door de raad overigens unaniem vastgesteld. Wij verbaasden ons vervolgens over een motie vreemd aan de orde van Leefbaar 3B waarin opgeroepen werd om alles op alles te zetten om de RET-nachtbussen weer te laten rijden. Jongeren uit Bleiswijk hadden de raad, die daar vorige week om werkbezoek was, gevraagd om hier wat aan te doen. Hamid Azzouzi had veel moeite met deze motie want er was geen sprake van een integrale afweging ten opzichte van andere vragen en knelpunten met betrekking tot ons openbaar vervoer. Hij verwees naar eerdere debatten over het opheffen van een inmiddels legendarische bushalte in Rodenrijs waarbij de raad dat wel deed. Feit is bovendien dat zowel buslijn 170 als buslijn 173 zowel tijdens de spits als tijdens daluren door personeelsgebrek veel minder frequent rijden. Dat dupeert zeer vele reizigers gedurende de héle dag. Het ligt voor de hand dat je als raad dit ook bij je afwegingen betrekt. Maar dat gebeurde helaas niet. Om aan de behoefte van de jongeren gehoor te geven, hebben we ingestemd met deze motie. Het college komt bij de begroting terug naar de raad als de uitvoering van deze motie financiële gevolgen heeft.

Halfuur dienst op RET buslijn 173 naar Bleiswijk

ZORGEN OVER UITVOERING SCHULDHULPVERLENING BLIJVEN

De raad debatteerde afgelopen donderdagavond uitgebreid over een tweetal moties over de schuldhulpverlening. In weekbericht 677 gaven wij aan dat daar veel meer vaart in moet komen. Onze woordvoerder Hamid Azzouzi onderstreepte tijdens het debat in de commissie Samenleving de noodzaak aan om op korte termijn aan de slag te gaan met het overnemen van schulden van inwoners via het verstrekken van saneringskredieten via een kredietbank. De fractie van de ChristenUnie diende met onze steun een motie vreemd aan de orde in waarin het college opgeroepen werd om vóór 1 juli 2024 deze saneringskredietregeling in te voeren als onderdeel van het arsenaal aan instrumenten voor schuldhulpverlening, met duidelijke criteria en richtlijnen voor toekenning. Daarbij moet samengewerkt worden met de Plangroep en met maatschappelijke organisaties als Humanitas en SchuldHulpMaatje om ervoor te zorgen dat het saneringskredietprogramma eerlijk en doeltreffend wordt uitgevoerd. Het college wordt gevraagd om regelmatig verslag uit te brengen aan de gemeenteraad over de voortgang en resultaten van de saneringskredietregeling. Deze motie werd unaniem door de raad aangenomen, zij het dat wethouder Leon Hoek aangaf dat de in de motie oorspronkelijk genoemde datum van 1 januari 2024 niet haalbaar is. “Afwegingskaders moeten worden opgesteld en ambtelijke processen moeten worden aangepast”.

Natuurlijk is onze fractie blij met deze aangenomen motie. De gereedschapskist van het college en het ambtelijke apparaat wordt nu eindelijk aangevuld met dit voor de schuldhulpverlening o zo belangrijke instrument. Maar waar het écht om gaat, is de uitvoering in de praktijk. Daar is onze fractie nog niet gerust over, de bezwerende verhalen van wethouder Leon Hoek hierover ten spijt. Er is in het verleden in dit dossier immers te veel misgegaan. Nog steeds bestaat het college het om door fracties ingediende technische vragen over schuldhulpverlening 10 minuten voor het raadsdebat te beantwoorden. Onze fractie rekent erop dat het college de voortgang van de uitvoering van de schuldhulpverlening goed zal monitoren en de raad hierover geregeld zal informeren. We blijven als een bok op de haverkist zitten!

Geluidschermen HSL aan de Berkelse zijde

ASD ORGANISEERT THEMA-AVOND OVER SCHULDEN BIJ JONGEREN

De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) organiseert aanstaande woensdag 4 oktober een themabijeenkomst over de dreigende schuldenproblematiek bij jongeren. De thema-avond vindt plaats in de aula van Scholengemeenschap Wolfert Lansing, Boterdorpseweg 19 in Bergschenhoek en begint om 19.30 uur. De toegang is gratis. De bijeenkomst, waarin het vooral gaat over de groep 16-17 jarigen, is bestemd voor ouders, leerkrachten, gemeentelijke vertegenwoordigers, sportleiders, professionals en vrijwilligers die actief zijn in de zorg rond jeugd. Maar ook jongeren die zich afvragen wie hen kan helpen als ze schulden hebben, of die dat juist willen voorkomen, zijn welkom.

De ASD verdiept zich zoals bekend al enige tijd in thema’s als schuldenproblematiek en schuldhulpverlening. De raad heeft hierover een ongevraagd advies aan het gemeentebestuur opgesteld, waarop het college van B en W onlangs heeft gereageerd. Het advies en de reactie daarop van het gemeentebestuur, is te vinden op www.asd-lansingerland.nl.
De thema-avond begint met een presentatie door Annette Groen, wetenschappelijk medewerker van Nibud, onafhankelijk kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën. Haar onderzoek richt zich in het bijzonder op jongeren en jongvolwassenen en onder hen voorkomende financiële problemen. Daarna zal Tara Tas, werkzaam bij Diversion – bureau voor maatschappelijke innovatie, een presentatie houden. Zij maakt als ervaringsdeskundige en peer educator maatschappelijke thema’s die vaak taboe zijn, bespreekbaar bij de jongeren zelf, veelal op scholen. Eén van die thema’s is armoede en schuldenproblematiek. Omdat peer educators uit dezelfde leefwereld komen als jongeren, maken hun optredens dikwijls grote indruk. Ter afsluiting van de avond zal wethouder Leon Hoek, in het college van Lansingerland onder meer verantwoordelijk voor jeugdhulp, onderwijs en schuldhulpverlening, reageren op de presentaties.

Cultuurfabriek Bergschenhoek

RAAD LAAT REGENBOOGAKKOORD ALS EEN BAKSTEEN VALLEN

In weekbericht 677 berichtten wij dat het college alle groepen, waarvoor het gemis aan inclusiviteit een groot probleem is, gemakshalve op de hoop van de Quickscan veegt waarmee het college al mee bezig was. Deze Quickscan ging oorspronkelijk uit van het VN-verdrag om mensen met een beperking gelijke rechten te garanderen. Dat beeld is in de Quickscan verbreed met LHBTIQA+-personen, mensen die een andere taal dan Nederlands spreken, anderstaligen of analfabeet zijn en mensen met verschillende etnische en religieuze achtergronden. Daar zijn wij, net als de fractie van GroenLinks niet blij mee. We vinden dat hiermee absoluut geen recht gedaan wordt aan dit belangrijke Regenboogakkoord en dat het college in strijd handelde met een eerder gedane toezegging en een aangenomen motie. Bij het begin van de raadsvergadering van afgelopen donderdag werd de lijst van door het college afgedane toezeggingen besproken. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) gaf hierbij aan dat wat hem en PvdA betreft de gedane toezegging over de uitvoering van het Regenboogakkoord zeker nog niet afgedaan is. De fracties van GroenLinks en PvdA werden hierbij slechts gesteund door één lid van D66. De beide andere leden van D66 en de rest van de raad volgde tot onze teleurstelling het oordeel van het college. Een apart plan van aanpak voor de uitvoering van het Regenboogakkoord is nu helaas van de baan. Lansingerland is, met steun van een deel van de D66 fractie, nog steeds een cultureel rechtse gemeente.

Nog steeds niet bewaakte fietsenstalling station Rodenrijs

WAAR BLIJFT DE BEWAAKTE FIETSENSTALLING BIJ STATION RODENRIJS?

De lokale media berichtten afgelopen week over het grote aantal fietsendiefstallen in Lansingerland. De fractie van de VVD en Buurttoezicht pleitten voor stevige maatregelen om deze diefstallen te voorkomen. Het gaat hun dan met name om meer cameratoezicht, fietskluizen en zichtbare patrouilles rond diefstal gevoelige plekken. “We willen zelfs de bestaande app van Buurttoezicht uitbreiden zodat inwoners verdachte activiteiten direct kunnen melden”. Ook pleiten zij voor preventiecampagnes en workshops over fietsbeveiliging. De PvdA fractie constateert met hen dat fietsendiefstallen in onze gemeente helaas aan de orde van de dag zijn. Vooral station Rodenrijs en de winkelcentra zijn beruchte en kwetsbare plekken. In weekbericht 674 signaleerden wij onder het kopje “Waar gaat het nog niet zoals wij het graag zouden zien?” het nog steeds ontbreken van een bewaakte fietsenstalling bij station Rodenrijs en ook in de grote winkelcentra in onze drie kernen. Dat is wat ons betreft ook essentieel om de parkeerdruk te verminderen. Het is ons een raadsel waarom die bewaakte fietsenstallingen er nog steeds niet zijn. Het katoortje op station Rodenrijs voor de toezichthouder staat nog steeds leeg. Wat ons ook verwondert, is dat de VVD fractie en Buurttoezicht deze bewaakte fietsenstallingen in hun verzicht van passende maatregelen helemaal niet noemen.

RET bus 173 bij Rembrandtlaan Bergschenhoek

PROVINCIE ZUID-HOLLAND VINDT SPREIDINGSWET SCHIJNOPLOSSING

De Volkskrant berichtte op zaterdag 23 september dat de provincie Zuid-Holland overkomelijke problemen ziet bij de uitvoering van de Spreidingswet omdat het inwonertal aan de basis staat van de verdeelsleutel in de wet. “Deze wet leidt tot een schijnoplossing,  zegt gedeputeerde Anne Koning (PvdA) namens het college van Gedeputeerde Staten. Voor Zuid-Holland met zo’n 3.8 miljoen inwoners (22% van de Nederlandse bevolking) komt de wettelijke taak erop neer dat bijna 20 duizend opvangplekken moeten worden gerealiseerd”. Volgens Anne Koning is dit niet uitvoerbaar gezien het grote aantal ruimtelijke vraagstukken waar Zuid-Holland voor staat. “Als onze gemeenten er dan ook nog een niet-uitvoerbare taak bijkrijgen, maakt dat de problemen alleen maar groter”. Volgens Anne Koning moet meewegen dat Zuid-Holland voldoet aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders en bovengemiddeld presteert in de opvang van Oekraïners.

Onze fractie is nogal verrast door dit standpunt van Gedeputeerde Staten. Heeft deze te maken met de nieuwe samenstelling van Gedeputeerde Staten? Want dit type uitspraken is volgens onze herinneringen uniek. Het staat bovendien haaks op de ruimhartige aanpak waar wij voor staan. Wij berichtten hierover in ons weekbericht 673 waarin wij aangaven dat “wat ons betreft de keuze voor de noodopvang van 300 asielzoekers voor de hand ligt. Te verwachten is dat de komende Spreidingswet aan Lansingerland een taakstelling oplegt voor de noodopvang van minstens 300 vluchtelingen”. De raad wilde toen in meerderheid niet verder gaan dan 200 noodopvangplekken op Wilderszijde.

Natuurlijk onderkennen wij het probleem van Gedeputeerde Staten dat onze provincie een groot ruimtelijk probleem kent. Iedere provincie kent een eigen probleem dat belemmeringen oproept. Dat schiet natuurlijk niet op. Bovendien lokt deze stellingname gemeentebesturen uit om achterover te gaan leunen. “Want de provincie vindt dit ook”.  Binnenlands Bestuur signaleerde op 29 september dat de Gedeputeerde vooral rechtser is  Heeft Zuid-Holland daar nu ook last van? We kunnen het ons als het gaat om Anne Koning zeker niet voorstellen.

Annie MG Schmidtpark nabij Offenbachplantsoen

Tot slot. I&O Research publiceerde op 25 september hun peilingen voor de landelijke verkiezingen op 22 november. GroenLinks/PvdA doen het met 29 zetels goed. Samen met VVD (28) en Nieuw Sociaal Contract (25) vormen wij de kopgroep. En dat terwijl de eigenlijke campagne nog moet beginnen. Binnenkort komen wij met nieuws over hoe wij in Lansingerland de campagne gaan aanpakken. Volgende week woensdag en donderdagavond zijn er beeldvormende bijeenkomsten . Met name de presentatiebijeenkomst over de Meerjarenbegroting op donderdag 5 oktober springt daarbij in het oog. Deze presentatie is hier te vinden. In weekbericht 680 komen wij hierop uiteraard uitgebreid op terug. Heb een goede week!

Oplaadpunt in de Ackers Bergschenhoek