WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 27 NOVEMBER – 1 DECEMBER 2023

1 december 2023

Dit is nummer 687 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week van de maandelijkse raadsvergadering met op de agenda de definitieve besluitvorming over bouwen in de Driehoek Noordpolder en besluitvorming over de nota van uitgangspunten voor de bouw van huisvesting voor 300 arbeidsmigranten aan de Leeuwenhoekweg in Bergschenhoek. Verder is er onder meer nieuws over het verminderde gebruik van gas in Lansingerland in 2022 en over asielzoekers die eindelijk voltijds mogen gaan werken.

Nieuwe sociale huurwoningen in Berkel centrum

GROEN LICHT VOOR BOUWEN IN DRIEHOEK NOORDPOLDER

Met 16 stemmen voor en 14 stemmen tegen ging de raad akkoord met het bouwen van 170 woningen in de Noordpolder. Hiervan horen 50 woningen tot de sector sociale huur. De fracties van Leefbaar 3B, CDA en GroenLinks stemden helaas tegen. In de weekberichten 684 & 685 berichtten wij uitvoerig over het commissiedebat over dit historische raadsvoorstel. Bijzonder was het felle debat tussen de coalitiefracties van WIJ Lansingerland en Leefbaar 3B over de weigering van deze laatste fractie om voor te stemmen omdat Leefbaar 3B zich niet kan vinden in de verkeersontsluiting via de Smaragd in de Edelsteenwijk. Beide partijen zijn coalitiegenoten. Wij Lansingerland was boos omdat Leefbaar 3B niet met klip en klare alternatieven kwam voor deze verkeersontsluiting. Voor Leefbaar 3B had dat geen nut. “De politieke kaarten zijn al geschud. Dat heeft geen zin”. Wij Lansingerland verweet deze fractie vervolgens “boerenslimheid”. “Wees een vent en zeg wat je ervan vindt!”.

In de eerdere weekberichten gaven wij al aan dat er in de Noordpolder tussen de Noordeindseweg en de Landscheiding een groene zone komt van 100 meter breed en ongeveer een kilometer lang. Dat is zo’n 10 hectares. De Driehoek Noordpolder, die aan dit gebied grenst omvat 4.8 hectares. Ervan uitgaande dat deze groene zone er feitelijk zal gaan komen, wordt er zo een forse compensatie bereikt voor het groen dat nu gaat verdwijnen. Dit is in het debat, ondanks de opmerkingen van Hamid Azzouzi hierover, helaas onderbelicht gebleven.

De fractie van de VVD diende een amendement in waarin gesteld werd dat:  “Appartementengebouwen uitsluitend toegestaan zijn aan de zijde van het Annie M.G. Schmidtpark. De hoogte van deze gebouwen is maximaal 4 lagen”. De door het college voorgestelde tekst was: “Appartementengebouwen zijn uitsluitend toegestaan aan de zijde van het Annie M.G. Schmidtpark. De hoogte van deze gebouwen is maximaal 4 lagen. In uitzondering op deze hoogte zijn appartementengebouwen, bedoeld als stedenbouwkundige accenten, van 6 lagen toegestaan.” Dit amendement werd helaas met 27 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. Tegen waren D66 en onze fractie. Zoals bekend zijn wij een grote voorstander van zoveel mogelijk verantwoord bouwen. Dat kan in dit gebied. Bovendien zorgt het er voor dat er in de grondexploitatie voldoende ruimte is voor de bouw van 50 sociale huurwoningen. De PvdA-fractie is nog steeds de absolute sociale bouwkampioen in de raad. Een D66 motie over duurzame en gedeelde mobiliteit in Driehoek Noordpolder kreeg geen steun van de VVD en CDA fracties in de raad.

Nieuwe uitzicht vanaf Versplein Berkel winkelcentrum

NOTA VAN UITGANGSPUNTEN BOUW HUISVESTING ARBEIDSMIGRANTEN

Met 19 stemmen voor en 11 stemmen tegen besloot de raad donderdagavond akkoord te gaan met de nota van uitgangspunten voor de bouw van huisvesting van arbeidsmigranten aan de Leeuwenhoekweg in Bergschenhoek. Zoals aangegeven in onze weekberichten 684 & 685 is onze fractie er een groot voorstander van om op deze plek huisvesting te gaan bieden aan 300 arbeidsmigranten. De besluitvorming ging vergezeld van een viertal amendementen waarvan wij alleen het CDA amendement en ook dit WIJ Lansingerland amendement steunden. In het door WIJ ingediende amendement wordt aangegeven dat in eerste instantie huisvesting van maximaal 200 flexwerkers wordt gerealiseerd en dat na 3 jaar volledig functioneren van deze locatie met de genoemde 200 flexwerkers op basis van een evaluatie het college zal besluiten of de locatie uitgebreid kan worden met de huisvesting van maximaal 100 flexwerkers tot totaal maximaal 300 flexwerkers. Het college zegt hiermee verder te kunnen dus wij steunden dit amendement.

De beide andere amendementen steunden wij niet. Net als ten aanzien van het voorstel over de Driehoek Noordpolder stemden ook hier de fracties van Leefbaar 3B en GroenLinks tegen dit raadsvoorstel. Het CDA ging wel mee met dit raadsvoorstel. Het college gaat nu verder met de planvoorbereiding voor dit project. De nog lange weg naar het Omgevings-/Bestemmingsplan. Onze fractie wenst het college daar heel veel sterkte en overtuigingskracht bij.

Nieuwe doorsteek in winkelcentrum Berkel

REDELIJK MINDER GASGEBRUIK IN 2022 IN LANSINGERLAND

Inwoners van Zoeterwoude verstookten vorig jaar 25.6% minder gas dan in 2021, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek afgelopen woensdag naar buiten bracht en ook uit een bericht in het AD Rotterdam. Een op de zestien huizen in deze gemeente begon 2022 met een warmtepomp, een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee stijgt Zoeterwoude met stip van de subtop naar de top van warmtepompgemeenten. Twee gemeenten waar het aantal warmtepompwoningen ook meer dan verdubbelde — Wormerland (24.8%) en Maassluis (24.5% — pakken zilver en brons. De gemeente Lansingerland scoort met 22.7% redelijk, ook in verhouding tot onze buurgemeenten. In Pijnacker-Nootdorp was de vermindering 21.9%, in Rotterdam 21.6%, in Zoetermeer 22 % en in Zuidplas 23.2%. Opvallend in Zuid-Holland was de gemeente Wassenaar. Daar ging het energiegebruik slechts met 19% omlaag. De laagste score in ons land was voor Purmerend. In deze gemeente ging het gasgebruik in 2022 zelfs met 8.1% omhoog.

De cijfers voor Lansingerland onderstrepen nog maar eens de noodzaak dat de duurzaamheidsaanpak van onze gemeente een stevige impuls behoeft. De vermindering van het gasverbruik in 2022 was redelijk maar nog zeker niet om naar huis te schrijven. Collectieve voorzieningen die een breed uitgerold warmtenet moet gaan bieden, behoeven een forse bestuurlijke impuls. Individuele oplossingen zoals de aanschaf van warmtepompen zijn zeker nuttig maar gaan de grote doorbraak zeker niet realiseren.

Verdwijnend dorpsgezicht: maalderij Treurniet Berkel

ASIELZOEKERS MOGEN VOORTAAN LANGER DAN 24 WEKEN WERKEN

Asielzoekers mogen voortaan langer dan 24 weken werken. Dat heeft de hoogste bestuursrechter bepaald , zo berichtte de NOS afgelopen week. Met de termijn van 24 weken wilde het kabinet de indruk voorkomen dat voor werkende asielzoekers een permanente verblijfsvergunning in het verschiet lag. Ook wilde het kabinet voorkomen dat asielzoekers aanspraak kunnen maken op een werkloosheidsuitkering. Volgens het kabinet ontstaat er een ingewikkelde situatie wanneer een asielaanvraag wordt afgewezen terwijl de asielzoeker nog wel recht heeft op een WW-uitkering. De Raad van State veegt die argumenten nu van tafel. Eerder kwamen onderzoekers die in onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken al tot de conclusie dat de 24-weken eis de belangrijkste belemmering voor asielzoekers voor toetreding tot de arbeidsmarkt was. Slechts 4 procent van de asielzoekers die tussen 2017 en 2021 naar Nederland kwamen, kreeg toestemming om te werken blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Onze fractie is heel blij met deze uitspraak van de Raad van State. Deze hoogste bestuursrechter repareert dat wat een aantal politieke partijen op basis van ongegronde bezwaren jarenlang liet liggen. De prijs was hoog: een doelloos en uitzichtloos verblijf in AZC’s en een verminderde kans op snelle integratie.

Onze fractie hoopt dat ons college snel aan de slag gaat met potentiële werkgevers in onze gemeente die banen aanbieden aan de asielzoekers die binnenkort zullen worden opgevangen in onze noodopvangvoorziening. Vooralsnog gaat Lansingerland plaats bieden aan 200 asielzoekers.

Nieuwbouw Berkel centrum West

COLLEGE ZIT VOOR DUBBELTJE OP EERSTE RANG

De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) vroeg afgelopen maand aan het college of zij bereid is om nieuwkomers langer te begeleiden dan 2 jaar en ook structureel te begeleiden wanneer zij niet zelfstandig zijn. Dat wil het college helaas niet, zo blijkt uit hun reactie richting ASD:  “Het Rijk financiert gemeenten om 1,5 jaar maatschappelijke begeleiding te leveren aan nieuwkomers. Tijdens de eerste 6 maanden van deze periode maatschappelijke begeleiding krijgen nieuwkomers financiële ontzorging. Wij hebben het beschikbare budget met eigen middelen vergroot, om 2 jaar maatschappelijke begeleiding aan te kunnen bieden. Wij bieden daarmee meer dan het wettelijk minimum en hebben geen middelen om de begeleiding verder uit te breiden. Indien nieuwkomers na de eerste 6 maanden van hun inburgeringstraject nog steeds financiële ontzorging nodig hebben, wordt dit traject verlengd. Dat is reeds wettelijk bepaald door het Rijk. Ook wij zien dat een klein deel van de nieuwkomers na die 2 jaar nog steeds niet zelfredzaam is. Wij starten binnenkort met een kort onderzoek om uit te zoeken hoe wij hier het beste mee om kunnen gaan. Nadat alle opties bekend zijn, en we ook kennis hebben genomen van best practices van andere
gemeenten, nemen we een besluit hoe hiermee om te gaan”, aldus het college.

Onze fractie betreurt deze afhoudende reactie van het college. De omstandigheid dat je als gemeente wat meer doet dan het Rijk vergoedt, is geen argument om niet lokaal te onderzoeken of het huidige ondersteuningsaanbod in de praktijk voldoende is. In Lansingerland wordt deze ondersteuning via het project Nieuwkomers van Humanitas uitgevoerd door vrijwilligers. Die worden bij deze zware taak gesteund door professionele begeleiders. Ligt het niet meer voor de hand om het geld dat blijkbaar beschikbaar is voor het zoveelste onderzoek direct in te zetten voor extra tijd voor hulpverlening door vrijwilligers?

Laan van Romen Berkel centrum

Tot slot. Vrijdagavond 1 december kijken Hamid Azzouzi en Jan Pieter Blonk samen terug op de raadsvergadering van afgelopen donderdag. Terugluisteren kan via deze link Komende woensdag is de maandelijkse vergadering van de commissie Algemeen Bestuur. Bij gebrek aan agendapunten is er wederom geen vergadering van de commissie Samenleving. Het blijft ons verbazen. De commissie Ruimte komt pas op maandagavond 11 december bijeen. De agenda’s, die komende maand op het eerste gezicht geen politiek vuurwerk bevatten, kun je hier vinden. Heb een goede week!

Groenzoom Berkel