WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 29 JANUARI T/M 4 FEBRUARI 2022

5 februari 2022

Dit is nummer 617 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Er kwam deze week hoopvol nieuws vanuit Provinciale Staten over bouwen op Bleizo-West. Natuurlijk is er weer veel campagnenieuws. Onze fractie, kandidaten en leden staan steeds meer in de campagnestand. Afgelopen maandag ging het Centraal Stembureau van de gemeente Lansingerland akkoord met onze kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. Een belangrijke mijlpaal. Onze posters en flyers zijn gedrukt. Vanmorgen plakte lijsttrekker Petra Verhoef samen met de andere zeven lijsttrekkers de eerste poster bij een feestelijke aftrap van de campagnetijd onder leiding van burgemeester Van de Stadt. Hamid Azzouzi (2) en Valmir Xhemaili (3) waren daar natuurlijk bij. Vanaf vrijdag 18 februari gaan wij met een groot team op volle kracht de straat op en de wijken in. Deze week was het trouwens precies 5 jaar geleden dat de raad van Lansingerland een motie van de PvdA steunde om de halte Bonfut in ere te herstellen. Wij blijven dus gewoon strijden voor de belangen van de inwoners die in de omgeving van de Bonfut wonen. De aanhouder wint.

Bouwlocatie Bleizo-West

PROVINCIALE STATEN ZIEN GOEDE KANSEN VOOR WONINGBOUW BLEIZO-WEST

Een ruime meerderheid van de fracties in Provinciale Staten van Zuid Holland ziet goede kansen voor woningbouw op Bleizo-West. Dat bleek tijdens de Statenvergadering van woensdag 2 februari 2022. Wel moeten de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, die daar 4000-6000 woningen willen gaan bouwen, dringende vragen beantwoorden die hen door het college van Gedeputeerde Staten gesteld zijn. Pas daarna volgt er een definitief besluit over de eventuele aanpassing van het provinciale Omgevingsbeleid. De bouwplannen van beide gemeenten zijn nu nog in strijd met het huidige Omgevingsbeleid dat Bleizo-West als een bedrijventerrein beschouwt.

Gedeputeerde Staten wil zicht krijgen op een door Lansingerland  te presenteren haalbaar alternatief voor de 12MW aan windenergie die langs de A12 gepland staat. Bovendien wil het provinciebestuur ook weten welke alternatieve locatie Lansingerland wil aanbieden aan bedrijven die geen mogelijkheid krijgen om zich op Bleizo-West te vestigen wanneer daar woningbouw komt. Ook is een verdere onderbouwing van de plannen voor de woningbouw nodig, met name als het gaat om het aantal betaalbare woningen dat Lansingerland en Zoetermeer op Bleizo-West willen realiseren. Daar is grote behoefte aan. Gedeputeerde Staten vindt de leefkwaliteit van de nieuwe wijk van groot belang. Lansingerland en Zoetermeer moeten daarom duidelijk maken dat wonen op Bleizo-West, ondanks de grote belemmeringen die daar door snelweg en spoorwegen zijn, geen schade voor de gezondheid gaat opleveren.

Voor Gedeputeerde Anne Koning (PvdA) is het een open kwestie. “Ik ga voor samenspel. We pakken dit samen met de beide gemeenten op. Daarvoor is het wel nodig dat Lansingerland en Zoetermeer met goede antwoorden op de door ons gestelde vragen komen. Pas daarna kan ik aan Provinciale Staten een definitief voorstel overhandigen”.

PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef is blij met de resultaten van het debat in Provinciale Staten. “Het is goed dat Provinciale Staten het huidige Omgevingsbeleid niet als uit graniet gehouwen beschouwt en ruimte ziet voor de betaalbare woningbouw die Lansingerland en Zoetermeer voorstellen. Wat mij betreft wordt er op Bleizo-West een derde sociaal en een derde betaalbaar gebouwd”. Voor de PvdA Lansingerland is bijdragen aan duurzame energie belangrijk maar dat hoeft geen windenergie te zijn. Zeker niet als dat ten koste gaat van bouwen op Bleizo-West.

Verhoef juicht het toe dat Gedeputeerde Koning dit in goed samenspel wil doen. “De gemeenten Lansingerland en Zoetermeer moeten nu snel aan de bak om de gestelde vragen te beantwoorden. Wat de PvdA Lansingerland betreft moet door Provinciale Staten nog in 2022 definitief besloten worden over de woningbouw op Bleizo-West. Dan kunnen de beide gemeenten snel aan de slag met het Omgevingsplan. Wie weet kan dan toch nog in 2024 de eerste paal de grond in”.

Petra Verhoef legde dit allemaal afgelopen vrijdagavond (4 februari) nog eens haarfijn uit, in het programma Het Magazine op de radio bij RTV Lansingerland. Luister het hier maar terug, vanaf 18.30 uur.

De Pvda-fractie wil overigens op Bleizo-West minstens 60% sociaal en betaalbaar gaan bouwen, dus meer dan de 50% die nu in de plannen staat. Dat is ook nodig, anders bereikt Lansingerland bij lange na niet de bouw van ongeveer 3000 sociale woningen. En die zijn zo hard nodig, net als betaalbare woningen. Meer hierover in ons weekbericht 605 van eind oktober 2021.

Het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten over Bleizo-West staat op Agenda PS 02-02-2022 – Staten Zuid-Holland agendapunt 2. Bespreekstukken onder c.

Kantoor 3B-Wonen in Bergschenhoek

BOUWEN VOOR DE BUURT VOOR IEDEREEN KAN ECHT

In weekblad de Heraut van 13 en 20 januari stonden ingezonden brieven van inwoners die zich afvroegen of de PvdA er écht wel voor iedereen is. De Heraut van 27 januari publiceerde in hun ingezonden brieven rubriek een reactie van lijstrekker Petra Verhoef hierop. Briefschrijver A. Bruijs kwam hier in de Heraut van 2 februari op terug.

“Mevrouw Petra Verhoef reageert in De Heraut van 26 januari. Ik geloof heus wel in haar goede bedoelingen en dat er voor velen een probleem in de woningvoorziening bestaat is bekend. Mijn reactie was gestoeld op de aanname door de PvdA, dat het ook voor ouderen in de Edelsteenwijk fijn zou zijn als er in de Noordpolder gebouwd gaat worden. Dat betwijfel ik inderdaad. Er zijn helemaal geen centrale voorzieningen zoals winkels, huisartsen, verenigingen en openbaar vervoer, zoals door haar naar voren gebracht, in de Edelsteenwijk. Dus als er al een oudere zou willen verhuizen naar de nieuw te bouwen Driehoek, betekent het dat hij/zij nog verder van deze voorzieningen af komt te wonen. Als je goed ter been bent of een auto hebt, is dat wellicht niet zo erg, maar als dat niet zo is, wordt het een groot probleem. Ik ben bang dat het voor de andere wijken, m.u.v. de drie centra net zo is. Verder is gebleken dat er veel weerstand tegen het bebouwen van de Driehoek is en die bewoners zullen dus niet zo blij zijn met de PvdA. Over het verlies van het groen zullen we maar zwijgen. Ik blijf dus bij mijn mening dat de PvdA er zeker niet voor iedereen is”. Tot zover de brief van A. Bruijs.

Briefschrijver Bruijs heeft gelijk dat er in de Edelsteenwijk zélf geen voorzieningen zijn. Dat is een kwestie van simpel de Oostersingel oversteken. Op die plek is er een supermarkt, kapper en een bushalte voor bus 174 en zijn er ook scholen. De loopafstand vanaf de Smaragd (die aan de Driehoek grenst) naar het winkelcentrum Esdoornlaan is 700 meter. Wat ons betreft kun je dan zeker van “bouwen voor de buurt” spreken. En mocht er ooit toch in het grote stuk Noordpolder worden gebouwd, dan zullen daar heus ook wel een aantal voorzieningen komen. Als het zover komt.

Petra Verhoef na posters plakken: “De PvdA is er voor iedereen!”

Top 3 kandidaten bij gemeentelijke aftrap (Valmir Xhemaili links, Hamid Azzouzi rechts)

PVDA DEBAT: HOE INCLUSIEF EN DIVERS IS LANSINGERLAND?

Nu de coronamaatregelen het mogelijk maken, kan de campagne van de PvdA Lansingerland voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart eindelijk officieel van start. Dat gebeurt tijdens de feestelijke campagneaftrap op maandagavond 7 februari van 19.45-21.45 uur in partycentrum ’t Manneke aan de Leeweg 33 in Berkel en Rodenrijs. Iedereen is van harte welkom mits je aan de corona voorwaarden voor toegang (tonen QR-code en mondkapje) voldoet. Je hoeft geen lid van de PvdA te zijn. De PvdA is er immers voor iedereen!

Centraal tijdens deze verkiezingsaftrap staat een spannend debat over de vraag hoe inclusief en divers onze gemeente anno 2022 eigenlijk is. Het is belangrijk dat iedereen er in Lansingerland bij hoort, geen last heeft van sociale uitsluiting, volwaardig mee kan doen, gelijke kansen kent, geen hinder ondervindt van nare vooroordelen en met respect behandeld wordt. Het gaat om LHBTI’s, mensen van niet westerse komaf, waaronder ook de vluchtelingen die in Lansingerland een nieuw bestaan proberen op te bouwen, en ook om de vele inwoners met een beperking die vaak ongewild aan de zijlijn staan.

Maar kan iedereen eigenlijk wel meedoen? Onder leiding van de bekende RTV programmamaker, docent en publicist Karim Amghar debatteren PvdA lijstrekker Petra Verhoef, COC Nederland voorzitter Astrid Oosenbrug, PvdA Tweede Kamerlid Barbara Kathmann, de nummers 2 en 3 op de PvdA kieslijst Hamid Azzouzi en Valmir Xhemaili over de vraag hoe inclusief Lansingerland nu is en wat er beter moet. De PvdA Lansingerland hoopt dat dit debat belangrijke input en inspiratie zal opleveren voor de discussies in de nieuwe gemeenteraad over deze belangrijke thema’s.  Natuurlijk is er tijd genoeg om na afloop onder het genot van een hapje en een drankje bij te praten. Dan wordt ook de officiële PvdA verkiezingsposter onthuld. Nou ja, op A1-formaat dan. U zag de mooie poster natuurlijk al op de foto’s eerder in dit weekbericht.

The Hang Out in Bleiswijk

Tot slot: Het gewone raadswerk maakt voor ons nu stap voor stap plaats voor onze campagneactiviteiten. Maar er staan nog genoeg stukken op de agenda. Komende week is de laatste raadscommissieweek in deze raadsperiode. Vooral de commissie Ruimte kent weer een overvolle agenda: onderzoek naar een geschikte locatie voor het woonwagencentrum Bergschenhoek, de nieuwbouw op de huidige Hergerborch locatie in Berkel centrum en het vaststellen van de Omgevingsvisie. De start van de Omgevingswet is door de minister vanwege de haperende ICT weer uitgesteld naar mogelijk eind 2022. Zal deze wet ooit operationeel worden? Onze twijfel groeit. En wat ons betreft komt er een parkeergarage onder het grote plein bij de Raadhuislaan en verandert het huidige sfeerloze en versteende parkeerterrein in een groen plantsoen dat direct aansluit aan het AMG Schmidtpark. Juist voor dit soort voorzieningen hebben we immers ons Eneco-potje!

De fractie van D66 zette Bleizo-West en de bouw van Happy Italy in het AMG Schmidtpark op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur. Maar hoogtepunt voor ons is toch echt de feestelijke start van onze verkiezingscampagne, aanstaande maandag vanaf 19.45 uur in ’t Manneke in Berkel Westpolder. Komt u ook?

Rottebanbrug over Rotte bij Skiberg en Ommoord

Bouw wijk Buyten-Wilderszijde vordert gestaag