WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 5 – 9 FEBRUARI 2024

10 februari 2024

Dit is nummer 694 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de maandelijkse raadscommissieweek waarin een bijeenkomst van de commissie Algemeen Bestuur wegens gebrek aan agendapunten werd geschrapt. De agenda’s van de commissies die wel doorgingen veroorzaakten weinig politiek debat. Interessant was een debat in de commissie Ruimte over het opnieuw verlagen van de frequentie van de buslijnen 170 en 173 en het meerjarenbeheerplan van de gemeentelijke buitenruimten. Intussen blijft het dossier “Woningbouw op Bleizo West” boven de onze lokale en provinciale markt hangen.

Nieuwbouw in Westpolder-west vordert gestaag

RAADSCOMMISSIE BOOS OVER VERLAGEN FREQUENTIE BUSLIJNEN 170 EN 173

In weekbericht 693 berichtten wij dat onze fractie de afgelopen weken blij verrast was door de hogere frequentie van de buslijnen 170 en 173. Vele maanden lang reden deze lijnen door personeelsgebrek bij de RET door de week  tijdens de daluren slechts om het half uur en tijdens de spits om de 20 minuten. Dat leverde overvolle bussen en vaak ook lange wachttijden bij station Rodenrijs op. Pas geleden werd het plotseling beter: de bussen reden tijdens de spits weer om de 10 minuten, tijdens de daluren overdag om de 20 minuten en ’s avonds om het half uur. Goed nieuws dus voor de vele inwoners van Lansingerland die vaak de bus nemen. Maar vorige week meldden regionale media dat ‘na het inkorten van de metro’s en het blijven verlengen van de vakantiedienstregeling voor de trams het nijpende personeelstekort van de RET een nieuw gevolg heeft. Vanaf 12 februari 2024 gaat er nu ook een nieuwe dienstregeling in voor de bussen. Het personeelstekort is groter dan gedacht. Ondanks de verklaring van de RET dat het personeelstekort bij metro- en bussen aanzienlijk minder zou zijn dan bij de tram. Duidelijk is dat dit ook de buslijnen 170 en 173 gaat treffen. Die gaan vanaf 12 februari weer terug naar een frequentie van 3x per uur in de spits en 2x per uur tijdens de daluren overdag.

Het was onze bedoeling om deze gang van zaken tijdens de rondvraag van de commissie Ruimte aan de orde te stellen maar de fracties van Leefbaar 3B en VVD waren ons voor. Zij kwamen in de aanloop naar de vergadering met het voorstel om hierover schriftelijke vragen te stellen aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio. De voorzitter hiervan is Vincent Karremans (VVD) die als wethouder ook het openbaar vervoer in Rotterdam in zijn portefeuille heeft.  Onze woordvoerder Valmir Xhemaili constateerde tijdens het commissiedebat dat de opstellers van deze vragen kennelijk enthousiast hadden geput uit ons weekbericht 693. “De zinsnede ‘de afgelopen weken waren wij blij verrast door de hogere frequentie van de buslijnen 170 en 173’ staat letterlijk in de schriftelijke vragen die zij opstelden”. Onze fractie ging desalniettemin akkoord met het verzenden van deze schriftelijke vragen naar de Metropoolregio. Niet dat wij op korte termijn beterschap verwachten -wethouder Karremans zit écht met een fors probleem- maar omdat het goed is om een gezamenlijk politiek signaal af te geven.

Nieuwbouw Westpolder West

GEBREK AAN  BEWAAKTE FIETSENSTALLINGEN IS EEN AANFLUITING

In ons jaaroverzicht in weekbericht 690 signaleerden wij “het nog steeds ontbreken van een bewaakte fietsenstalling bij station Rodenrijs en in de grote winkelcentra in onze drie kernen. Essentieel om de parkeerdruk te verminderen. Klap in ons gezicht is de sluiting van de bewaakte fietsenstalling bij station Westpolder op 1 januari 2024. Die ging in 2016 open. Stoppen was volgens het college het gevolg van bezuinigingen op de gemeentebegroting 2024. Maar klopt dit wel? Volgens ons was er in de begroting 2024 juist wel voorzien in het open houden van twee bewaakte fietsenstallingen”.

De sluiting van de bewaakte fietsenstalling bij Metrostation Westpolder komt juist op het moment dat de RET besluit om de frequentie van de buslijnen 170 en 173 opnieuw fors te verlagen. Het ligt voor de hand dat reizigers op weg naar Metrostations of NS station Lansingerland-Zoetermeer voortaan liever de (elektrische) fiets kiezen boven lang wachten op een overvolle bus. Maar die fietsen kunnen nu niet meer veilig gestald worden bij de metrostations. Fietsendiefstallen zijn daar aan de orde van de dag. De door het college aangekondigde maatregelen – meer cameratoezicht- zijn zeker geen oplossing omdat deze camerabeelden niet actueel uitgelezen zullen worden. Wat de PvdA fractie betreft, komt het college op korte termijn met een voorstel om zowel op station Westpolder de bewaakte fietsenstalling in ere te herstellen en om station Rodenrijs eindelijk van een bewaakte fietsenstalling te voorzien. Dat lijkt ons een doeltreffender maatregel dan schriftelijke vragen sturen naar de Metropoolregio.

Molen bij Rottemeren in gemeente Zuidplas

DUURZAAM INTEGRAAL GEMEENTELIJKE BEHEERPLAN STEVIGE STAP VOORUIT

In het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBP) 2024-2032 beschrijft het college wat er nodig is om de waarde van onze kapitaalgoederen in de openbare ruimten in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Het college geeft aan wat er de komende acht jaar precies moet gebeuren om de openbare ruimte op orde te houden. Het IBP richt zich op het beheer en onderhoud van Wegen, Kunstwerken, Openbare Verlichting, Borden, Belijning, Straatmeubilair, Groen, Spelen, Water, Stof en Onkruidbestrijding. Jaarlijks is met uitvoering ongeveer 20 miljoen gemoeid. Daarnaast is er voor de komende jaren een investeringsprogramma van 12 miljoen euro. Veel geld dus voor belangrijke voorzieningen waar elke inwoner elke dag mee te maken heeft.

Voor het verduurzamen van het IBP is de door de Raad vastgestelde gemeentelijke Duurzaamheidsvisie leidend. Verduurzaming van het onderhoud speelde in het vorige  IBP nog maar beperkt en maakte nog geen structureel onderdeel uit van het beheerplan 2017-2024. Het nieuwe beheerplan gaat gelukkig uitdrukkelijk voor een stevige verbetering. Het college presenteerde daartoe al in 2020 de volgende vier scenario’s:

1. Vasthouden aan de huidige koers:voortzetting van de aanpak in het IBP 2017-2024. Geen extra budget voor onderhoud en investeringen waardoor het tempo van verduurzaming traag blijft. Waar het kan en het niet meer geld kost worden er duurzame maatregelen genomen. De focus staat op in stand houden;
  2. Opwaarderen van de huidige koers: er wordt een tandje bijgezet door een toevoeging van 2.5% aan het exploitatiebudget en 5% aan het investeringsbudget. Zo kan een groter areaal verduurzaamd worden waarbij er nog steeds gewerkt wordt met bewezen technieken en kleinschalige maatregelen. Er wordt voorzichtig gewerkt aan het verbeteren van het onderhoud. Een organisatieverandering is niet nodig, wel een uitbreiding van de formatie met één FTE;
  3. Koersverlegging via duurzame omgevingsverbeteraars:kern van dit scenario is dat de gemeente het budget voor onderhoud stevig uitbreidt: 5% voor het exploitatiebudget en 5-10% voor extra investeringen. Hiermee kan de verduurzaming over de volle breedte worden aangepakt en is er meer ruimte voor vernieuwing en creatieve oplossingen. Beheerders worden steeds meer ‘omgevingsverbeteraars’ die niet alleen zorgen voor het technisch in stand houden van de openbare ruimte maar ook actief met stakeholders aan de slag gaan om de openbare ruimte zo duurzaam mogelijk in te richten. Deze aanpak kan leiden tot verschuivingen in de meerjarige beheer- en onderhoudsplanning. De gemeente wordt hiermee geen koploper maar een goede middenmoter. Hiervoor is 2.5 FTE extra nodig.
  4. Fundamentele koerswijziging door sprinten naar de kopgroep: In dit scenario gaat het investeringsbudget met 10-20% omhoog en het exploitatiebudget met 10% omdat er sprake is van een risico-opslag omdat er experimentele technieken worden gebruikt. Er is veel ruimte voor pilots en innovatieve maatregelen maar er zijn ook risico’s wanneer deze maatregelen niet aanslaan of een lange doorloop tijd voor implementatie behoeven. Voor deze top-aanpak zijn 4 Fte’s extra nodig en een aanpassing van de organisatie.

Voor het college gingen in 2020 de eerste twee scenario’s niet ver genoeg en ging het vierde scenario te ver. Het college vroeg zich toen af of de gemeentelijke organisatie al ver genoeg is om de keuze om als ‘early adapter’ en ‘innovator’ te kunnen dragen. Bovendien zat er een stevig kostenplaatje aan vast. Gekozen werd dan ook voor scenario 3 omdat dit scenario praktisch, organisatorisch en financieel haalbaar is. “Het sluit aan op de fase van ontwikkeling waarin de gemeente Lansingerland zich momenteel bevindt”.

De PvdA-fractie kon zich in 2020 al prima vinden in het voorstel van het college om nu voor scenario 3 te gaan. “Het betreft immers een forse verbetering van het lopende beheerplan openbare ruimte en biedt ook kansen om bij een tussentijdse evaluatie de stand van zaken grondig te evalueren. Dan is de hele gemeentelijke organisatie, als het om de integrale aanpak van verduurzaming gaat, hopelijk stevig verder gegroeid. Wie weet kan de gemeente in de toekomst nog doorgroeien naar het vierde scenario. Voor nu is het goed dat de stijgende lijn verder wordt doorgezet”.

Dit standpunt herhaalden wij bij monde van onze woordvoerder Nanno Scheringa tijdens het debat hierover in de commissie Ruimte van afgelopen week.  Met hem ging ook de rest van de raad akkoord met het nieuwe duurzame Integrale Beheerplan. Het is dus een hamerstuk op de agenda van de komende raadsvergadering.

School in Westpolder West

BEHEERPLAN GEMEENTELIJKE GEBOUWEN 2024-2031 MET GASLOOS ZWEMBAD

De raadscommissie Samenleving boog zich donderdagavond over het nieuwe beheerplan 2024-2031voor de gebouwen die onze gemeente in bezit heeft.  Daaronder vallen bijvoorbeeld het gemeentehuis, de sporthallen en ook het zwembad. Door de jaren heen heeft het college een forse slag gemaakt als het gaat om het verduurzamen van deze gebouwen. Fractielid Menno Duk van GroenLinks constateerde dat inmiddels 13 van de 21 gemeentelijke gebouwen zonnepanelen bezitten. In 2020 lagen er nog maar 200 van deze panelen en inmiddels is er al sprake van 1400, vertelde hij enthousiast. Wij hadden eigenlijk verwacht dat hij ook een kritische noot zou plegen met betrekking tot zijn al sinds 2017 gehouden pleidooi om het zwembad van het gas af te halen. Het nieuwe beheerplan geeft wel aan dat bij drie projecten de voorbereiding loopt om geheel gasloos te worden in 2023. De aanbesteding hiervoor start in het eerste kwartaal 2024 en wordt aansluitend afgerond. Hieronder valt ook Zwembad de Windas. Die moet geheel gasloos worden inclusief zonnepanelen. Wij hopen dat de lange mars van Menno Duk nu eindelijk wordt voltooid. Dat verdient hij zeker!

Onze woordvoerders Valmir Xhemaili en Hamid Azzouzi hadden vraagtekens over hoe het college omging met de inzet van de algemene reserve en de bestemmingsreserves om het beheerplan financieel dekkend te krijgen. Wethouder Simon Fortuyn ging mee met hun kritiek. Een amendement van PvdA zijde om het raadsvoorstel te corrigeren bleek niet nodig. De raadscommissie ging er mee akkoord dat het college het raadsvoorstel op dit punt ambtshalve corrigeert. Het wordt nu een hamerstuk.

Winkelcentrum Westpolder

HUIZEN BOUWEN OP BLEIZO-WEST

Dit weekend heeft Hamid Azzouzi overleg met de gedeputeerden Anne Koning en Berend Potjer over huizen bouwen op Bleizo West. Onze frustratie is dat wij van de PvdA er de afgelopen 5 jaar keihard aan gewerkt hebben om, geïnspireerd door nota bene diezelfde provincie en regio, de bouw van 11000 huizen in onze gemeente, waarvan minstens 50% sociaal en betaalbaar, hoog op de politieke agenda van onze raad te krijgen. Dat is met vlag en wimpel gelukt. Want oorspronkelijk wilde de Raadsmeerderheid niet verder gaan dan 7000 nieuwe huizen. Maar er is maar één plek in onze gemeente om aan deze taakstelling te voldoen. En dat is Bleizo-West. Ironisch is dat Gedeputeerde Staten voor hun plannen om windmolens en bedrijfsruimten te bouwen op Bleizo-West met name steun krijgen van VNO-NCW West Graag attenderen wij Gedeputeerde Staten en ook VNO-NCW erop dat van het totale tuinbouw areaal van 1000 hectares in Lansingerland en nog maar liefst 100 hectares nog niet bebouwd zijn.

Uitkijkpunt Rottemeren Bleiswijk

Tot slot. Aanstaande maandagavond is er de maandelijkse bestuursvergadering van de PvdA Lansingerland. Net als bij GroenLinks Lansingerland verheugen wij ons op een stevige ledengroei. 2024 wordt voor ons een belangrijk jaar. We moeten besluiten nemen over de samengaan met GroenLinks en voorbereidingen treffen voor onze alweer zesde Leergang Lokale Politiek die in het voorjaar van 2025 van start zal gaan. Natuurlijk is er ook de campagne voor de Europese verkiezingen op 6 juni die wij graag samen met GroenLinks gaan voeren. Voor onze fractie en ons afdelingsbestuur staat ook het verschijnen van het 700ste weekbericht op 22 maart 2024 hoog op de agenda. Hierover in een volgend weekbericht meer. Komende week zijn er geen officiële gemeentelijke activiteiten. Opnieuw gaan twee aangekondigde beeldvormende bijeenkomsten niet door. We raken er helaas langzamerhand aan gewend. Heb een goede week!

Beeldbepalend kunstwerk Rottemeren Bleiswijk