WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 18 – 22 DECEMBER 2023

22 december 2023

Dit is nummer 690 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de maandelijkse raadsvergadering gehouden werd. In weekbericht 689 berichtten wij over de resultaten van de debatten in de raadscommissies die aan de raadsvergadering voorafgingen. Het was afgelopen donderdagavond een korte raadsvergadering.  De raad nam unaniem een Leefbaar 3B amendement aan over de betrokkenheid van de raad bij het vaststellen van omgevingsprogramma’s. Het vaststellen van omgevingsprogramma’s is een collegebevoegdheid. De raad wil hier vroegtijdig bij betrokken worden. Het is van belang dat de spelregels over het samenspel tussen raad en college van tevoren worden vastgesteld. Ook was er een door de CDA fractie opgestelde motie met betrekking tot het vaststellen van de leges- en belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven 2024. Ook deze motie werd door de gehele raad gesteund.

In dit weekbericht staat een uitgebreid overzicht van onze politieke resultaten in het bijna voorbije 2023.

Onbewaakte fietsenstalling station Rodenrijs

ONZE RESULTATEN VOOR HET JAAR 2023 OP EEN RIJTJE

Aan het eind van 2023 maken we de politieke balans op. Wat gaat er vanuit de optiek van de PvdA-fractie goed en wat kan er beter? Eind vorig jaar zetten we onze Top 20 voor het jaar 2023 in ons laatste weekbericht voor het kerstreces. Wat is er in de praktijk van gerealiseerd? De kracht van de PvdA-fractie zit hem in voortdurend agenderen. Die aanpak bestaat al sinds 2007 en wordt sindsdien ondersteund door onze 690 goed gelezen weekberichten.

Waar zijn we als fractie tevreden over?

• We gaan in Lansingerland 11.000 huizen bouwen waarvan minstens 25% sociaal en 25% betaalbaar. En maar liefst 3262 sociale huurwoningen. Vijf jaar geleden stopte de teller bij maximaal 20% sociale huurwoningen en maar 7000 nieuwe huizen. De provincie Zuid-Holland gaat de lat nóg hoger leggen. “We sluiten aan bij de landelijke afspraken dat minimaal 2 op de 3 nieuwe huizen in de categorie betaalbaar vallen. 40% van de nieuwbouwwoningen moet sociaal zijn”. Onze fractie is heel benieuwd hoe het college deze extra uitdaging gaat oppakken.
  • In het sociale domein zijn ‘bestaanszekerheid en kansengelijkheid’ eindelijk basiswaarden geworden. Dat staat haaks op de ‘eigen kracht en zelfredzaamheid’ van 5 jaar geleden.
  • Onze fractie zette de komst van basisbanen op de agenda. Op de Nederlandse arbeidsmarkt doen veel mensen niet mee. Een deel van deze groep heeft geen kans op een reguliere baan en blijft ook in de toekomst afhankelijk van een uitkering. Voor deze groep is een andere vorm van werk nodig. Ook de gemeente Lansingerland telt een aantal inwoners dat al jaren lang aangewezen is op een bijstandsuitkering. De PvdA neemt in het voorjaar 2024 het initiatief voor een beeldvormende bijeenkomst ten behoeve van de raad hierover.
  • Het in maart 2022 door alle fracties getekende Regenboog Stembusakkoord. Dit zagen wij toen als een begin van proactief beleid van de gemeente op het gebied van LHBTI-emancipatie en anti-discriminatie.
  • Ons voorstel om de Energiearmoede te bestrijden werd in het najaar van 2022 overgenomen en uitgevoerd. Het PvdA-onderzoek naar mogelijke energiearmoede bij sportverenigingen leverde begin 2023 gelukkig weinig knelpunten op.
  • De komst van Cultuurhuis ‘Casa Cadanza’ in het nieuwe winkelcentrum Berkel Centrum-West werd mede door onze inbreng veiliggesteld.
  • De noodopvang in Lansingerland van asielzoekers is door ons begin 2023 stevig op de agenda gezet. Inmiddels is door de raad besloten om noodopvang te gaan bieden aan 200 asielzoekers. Dat is minder dan de 300 die wij willen maar veel meer dan de 150 die begin dit jaar nog gevraagd werden. Deze vraag van de commissaris van de koning werd toen door de raad nog met veel reserves ontvangen.
  • De bouw van flexwoningen bij het Sporthoekpad in Bergschenhoek voor ontheemden uit Oekraïne en lokale spoedzoekers is voltooid. Er wonen nu 138 Oekraïners en 63 spoedzoekers. Er is een eerste positieve evaluatie Goed dat er nu ook plannen zijn om te gaan bouwen op een locatie in de Berkelse Noordpolder. De Raad moet nog besluiten over de definitieve locatie, zo berichtten wij in weekbericht 684 De provincie ZH ligt dwars als het gaat om het op deze locatie huisvesten van spoedzoekers.
  • Prima dat de provincie ZH nu eindelijk aan de slag is gegaan met de N209. De geluidschermen bij Bergschenhoek worden momenteel geplaatst en de fietsonveiligheid op de parallelweg tussen de Oosteindseweg in Bergschenhoek en de afslag naar Bleiswijk centrum worden nu aangepakt. Het college investeert veel geld in een integraal onderzoek in het kader van de toekomst van de N209. Toch hebben wij nog vele wensen om de N209 veel veiliger en duurzamer te maken.
  • Dankzij de inzet van onze fractie is ook de gemeentebegroting 2024 weer sluitend zonder bezuinigingen in het sociale domein. Met name de sociale voorzieningen voor de meest kwetsbare inwoners worden ontzien. De PvdA is inmiddels uitgegroeid tot de hoeder van onze gemeentefinanciën.
  • De invoering van Diftar is zeer succesvol. Dat blijkt uit de eerste evaluatie die het college naar de raad stuurde. Daaruit blijkt dat  in het eerste kwartaal van 2023 de hoeveelheid restafval met maar liefst 36% is verminderd. Geëxtrapoleerd naar heel 2023 zal de hoeveelheid restafval per inwoner 106 kilo bedragen tegen liefst 169 kilo in 2022.
  • Dankzij een door ons ingediend amendement gelden er nu geen leeftijdsbeperkingen meer voor het krijgen van een starterslening
  • De zorgvuldige gang van zaken met betrekking tot de inbreng van de raad met betrekking tot het nieuwe luchthavenbesluit Eind december 2023 meldde de minister I&W dat het gaat niet meer gaat lukken om voor de luchthavens van Rotterdam, Groningen en Maastricht per 1 januari 2025 een nieuw luchthavenbesluit vastgesteld te hebben. De noodzakelijke milieuonderzoeken kosten meer tijd. Zolang er geen nieuw luchthavenbesluit is, blijven de oude regels van kracht.
  • De komst van het Uitvoeringsplan Schuldhulpverlening waarin eindelijk de mogelijkheid wordt geboden om als gemeente Lansingerland de schulden van inwoners over te nemen. Helaas wordt dit pas medio 2024 realiteit.
  • Het Masterplan nieuwbouw Merenweg & Langevaart in Bleiswijk werden door de raad opgevolgd via een Startnotitie. Er worden bij de Langevaart slechts 150 woningen (in plaats van 200) gebouwd en bij de Merenweg 700 woningen. In 2024 moet het definitieve Omgevingsplan worden vastgesteld.
  • Het raadsbesluit om eindelijk 140-175 huizen te gaan bouwen in de Berkelse Noordpolder waarvan 50 sociale huurwoningen.
  • De bouw van in eerste aanleg 200 woningen voor arbeidsmigranten bij de Leeuwenhoekweg in Bergschenhoek. Dit aantal kan na evaluatie uitgebreid worden naar 300 woningen.
  • Het raadsbesluit om de knip in de Noordeindseweg ter hoogte van de Planetenweg en de Oostmeerlaan in stand te houden.
  • De waarschijnlijke komst van een nieuwe groene zone van 10 hectares in de Berkelse Noordpolder die bedoeld is om een groene verbinding te leggen tussen het AMG Schmidtpark en de Groenzoom. Een belangrijke compensatie voor het verdwijnen van de groene Driehoek Noordpolder.
  • Het Lage Bergsebos wordt, nu de tunnelbak A16 gereed is, weer in oude luister hersteld. Natuurlijk verrijst er wat ons betreft tijdens de komende jaren het nieuwe Triangelpark als overgang tussen dit bos en het Polderpark & de Vlinderstrik.
  • Onze intensieve samenwerking met de mensen met GroenLinks Lansingerland tijdens de recente campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Langs de Rodenrijseweg in Berkel en Rodenrijs staan nu nog de bedrijfsgebouwen van Treurniet. Aan de Laan van Romen worden 19 (vrije sector) nieuwbouwappartementen gebouwd. Aan de Rodenrijseweg kunnen maximaal 15 appartementen worden gebouwd, waarvan minimaal 10 starterswoningen.

Waar gaat het nog niet zoals wij het graag zouden zien?

• Het te lage tempo bij het aansluiten van huishoudens op het regionale warmtenet is een probleem. Dat pakt slecht uit voor mensen met een laag inkomen en/of zonder veel spaargelden om persoonlijk te kunnen investeren in duurzamere energievoorziening voor hun huis.
  • Er zijn nog steeds geen 1000 nieuwe huisvestingsplekken voor arbeidsmigranten gerealiseerd. Aan de Leeuwenhoekweg worden er nu 200 gerealiseerd maar dat is een fractie van de 2000 huisvestingsplekken die er eigenlijk nodig zijn. Er zijn ongeveer 5000 arbeidsmigranten in onze gemeente aan het werk.
  • Volgens de tussen 3B-Wonen en het college gemaakte prestatieafspraken worden er de komende twee jaar 307 sociale huurwoningen gebouwd. De gemeentebegroting rept voor 2024 over 102 sociale huurwoningen. Een druppel op de gloeiende plaat. In dit tempo hebben we nog 35 jaar te gaan voordat de 3300 geplande sociale huurwoningen eindelijk gebouwd zijn. In 2024 worden er in totaal 283 huizen gebouwd.
  • Er moet ultimo 2023 nog voor 58 statushouders in Lansingerland huisvesting gevonden worden. Daar komt de taakstelling voor 2024 nog eens bovenop. Overigens doet Lansingerland het best redelijk als het gaat om de noodopvang van asielzoekers en de opvang van Oekraïners. Zie: weekbericht 689
  • Het ambitieniveau in het nieuwe werkprogramma van het college is veel te laag. Te veel straalt het ‘Op de winkel passen’ uit. In 2024 vervielen liefst twee vergaderingen van de commissie Samenleving, zo berichtten wij in weekbericht 688
  • Wij balen dat er geen apart plan van aanpak van het college komt m.b.t. de uitvoering van het Regenboog Stembusakkoord. De belangen van de LHBTI-gemeenschap worden niet meer apart uitgewerkt in beleid. We moeten wachten op de uitkomsten van de brede ‘QuickScan Inclusie’ en dan maar zien wat er van de afspraken terecht komt.
  • Wij betreuren het raadsbesluit om € 300.000 te gaan besparen op uitkeringen door het intensiveren van onderzoek bij de aanvraag van de uitkeringen. Hiervoor zijn volgens het college extra personele uitgaven van € 80.000 noodzakelijk. Meer hierover in weekbericht 683 PvdA fractie zal de implementatie nauwgezet gaan volgen en geregeld aan de orde stellen. Want echt gerust zijn we er nog steeds niet over de sussende woorden van wethouder Leon Hoek ten spijt.
  • Nog steeds zijn alle kinderen die in Lansingerland in armoede opgroeien niet in beeld. Gratis OV op het RET-net voor alle ouderen met een laag inkomen wordt pas medio 2024 geregeld. De landelijke commissie sociaal minimum maakt zich grote zorgen over de grote armoede en bestaansonzekerheid in ons land. Er is zeker 6 miljard nodig is om de nood te lenigen.
  • OV-gebruikers moeten nog steeds een eind lopen van en naar de metro of de bus. Wanneer gaat de bushalte Bonfut weer open voor bewoners Buyten/Wilderszijde en het voormalig Hordijk terrein? En komt er een nieuwe halte t.b.v. glastuinbouw, WUR en distributiecentra op de Laan van Mathenesse in Bleiswijk (buslijn 173)? Het is de hoogste tijd voor het anders denken over openbaar vervoer Openbaar vervoer moet voor iedereen een betaalbare basisvoorziening worden. Het felle debat over de kaalslag van de Rotterdamse tramlijnen is het begin van verandering.
  • Het alsmaar uitblijven van extra ontmoetingsplekken voor jongeren in alle kernen van Lansingerland. Voormalig wethouder Ankie van Tatenhove zette die een paar jaar geleden on hold en sindsdien is het akelig stil.
  • Het college ligt nog steeds overhoop met de provincie over de bouw van windmolens Het vormt een tikkende bom onder de ontwikkeling van Bleizo-West als woonwijk. Begin 2024 moet hierover eindelijk duidelijkheid komen. De relatie tussen college van Lansingerland en het college van GS is uiterst moeizaam , zo meldden wij in ons weekbericht 678.
  • Het nog steeds ontbreken van een bewaakte fietsenstalling bij station Rodenrijs en in de grote winkelcentra in onze drie kernen. Essentieel om de parkeerdruk te verminderen. Klap in ons gezicht is de sluiting van de bewaakte fietsenstalling bij station Westpolder op 1 januari 2024. Die ging in 2016 open. Stoppen was volgens het college het gevolg van bezuinigingen op de gemeentebegroting 2024. Maar klopt dit wel? Volgens ons was er in de begroting 2024 juist voorzien in het open houden van twee bewaakte fietsenstallingen. Ook  de CDA fractie legde op X terecht de vinger op de zere plek. Onze fractie gaat hier natuurlijk direct achteraan.
  • Nog steeds is er geen bestemming voor de 100 miljoen Eneco gelden. Waarom zouden we niet investeren in lagere grondprijzen om zo betaalbare woningen mogelijk te maken?
  • De frequentie van buslijnen 170 en 173. Buiten de spitsuren rijden deze bussen 1x per 30 minuten in plaats van de oorspronkelijke 1x per 20 minuten. Ook tijdens de spits is de oorspronkelijke frequentie van 1x per 10 minuten teruggebracht. De bussen zijn vaak overvol.
  • De actuele problemen met vervoer op maat voor mensen met een beperking en de lauwe reactie van het college hierop. Zie het door Leefbaar 3B terecht aangekaarte debat hierover en de reactie van wethouder Titia Cnossen in de raad van 21.12.2023.
  • Het grote aantal inwoners van Lansingerland dat op 22 november op de PVV stemde. Het totale aandeel van links in de Tweede Kamer (D66, SP, PvD, BIJ1, Volt, GroenLinksPvdA), loopt fors terug. De teller blijft nu steken op in totaal maar 44 van de 150 zetels. In 2021 waren dat er nog 60. Links loopt dus massaal weg naar rechts. Dat is heel zorgelijk. Dat wordt dan ook de grote uitdaging, ook voor GroenLinksPvdA in Lansingerland. Zie weekbericht 686 voor een analyse.

Voormalige gemeentehuis Bleiswijk

Tot slot. Dit was ons laatste weekbericht in het jaar 2023. Weekbericht 691 verschijnt op vrijdag 19 januari 2024 of zoveel eerder als er belangrijk nieuws is. Onze fractie wenst onze trouwe lezers graag mooie kerstdagen en een veilige start van 2024 toe. Het wordt vanwege ons 700ste jubileum weekbericht, dat in april 2024 zal verschijnen, en ook vanwege de plezierige discussie over de mogelijke samenwerking met GroenLinks Lansingerland met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 weer een heel belangrijk jaar. Heb een goede kerstweek!

Ook dit kerstweekend is strooien nog zeker niet nodig