WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 7 T/M 11 MAART 2022

12 maart 2022

Dit is nummer 622 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De laatste in de bestuursperiode 2018-2022. Deze week stond natuurlijk helemaal in het teken van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Valmir Xhemaili deed afgelopen maandagavond mee aan het debat van de Fietsersbond en trad woensdagavond ook op in het TV programma “Goedenavond Lansingerland”. Samen met VVD kandidaat Christiaan Toussaint keek hij terug op het door de VVD georganiseerde Bleiswijk debat. De reeks debatten werd afgelopen donderdag afgerond met het grote RTV Rijnmond debat waaraan Petra Verhoef deelnam. Het debat over duurzame tuinbouw waaraan Petra meedeed, start vanaf minuut 44. Zij houdt een krachtig pleidooi voor duurzame innovaties via een integrale aanpak voor de regionale glastuinbouw, luchtvaart en haven. En verder verspreidden we met ons onvermoeibare team zo’n 20.000 flyers in heel Lansingerland. Ook waren wij in de winkelcentra, in Rodenrijs en op de Berkelse weekmarkt te vinden. In Hart van Lansingerland en in De Heraut van afgelopen week staan fraaie PvdA advertenties en advertorials.

Petra vlak voor het RTV Rijnmond debat

PvdA in debat met GroenLinks en WIJ Lansingerland

OPEN BRIEF IN DE HERAUT VAN PETRA VERHOEF OVER WONINGNOOD

Bijzonder is de open brief die Petra Verhoef afgelopen week in de Heraut schreef aan alle inwoners van Lansingerland om via een stem op de PvdA de woningnood een halt toe te roepen. Dit is haar oproep:

Maak jij je ook zorgen over het grote tekort aan betaalbare koop- en huurwoningen in onze gemeente? Kun jij als jonge starter nog steeds geen huis vinden? Woont jouw dochter of zoon op haar of zijn 25ste nog steeds in het ouderlijk huis? Zoek je een gelijkvloerse woning vanwege bijvoorbeeld artrose in je knie? En wil je wel graag in je oude en vertrouwde buurt blijven wonen?

Dan kunnen wij van de PvdA Lansingerland de komende jaren veel voor je gaan betekenen!

Met jouw stem op de PvdA komen er binnen 10 jaar zes tot zevenduizend sociale en betaalbare koop- en huurwoningen bij in Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek, Bleiswijk en ook in de nieuwe wijk Bleizo-West. Zo lossen wij de grote woningnood snel op. Voor jou zelf, je dochter of zoon of je ouders. En natuurlijk ook voor de vele leerkrachten, mantelzorgers, verpleegkundigen, schoonmakers, politieagenten, brandweermensen, medewerkers in de glastuinbouw, chauffeurs in het openbaar vervoer, de mannen en vrouwen in de bouw en de techniek en talloze andere werkers die hier graag willen gaan wonen. Wij willen ook betaalbaar bouwen voor gescheiden ouders die als co-ouders voor de opvoeding van hun kinderen willen zorgen. Bouwen voor de buurt is voor ons een belangrijk speerpunt.

Alleen door veel te bouwen blijven wij een levendige en evenwichtig samengestelde gemeente en houden we levendige verenigingen en aantrekkelijke lokale winkelcentra in stand. Samen kunnen wij de toekomst van onze prachtige gemeente veilig stellen. Want Lansingerland is er voor iedereen!

Stem daarom op 14,15 of 16 maart 2022 op de PvdA Lansingerland, lijst 8. Met jouw steun kunnen wij  onze beloften waar gaan maken!

De open brief van Petra Verhoef verscheen afgelopen woensdag paginagroot in de Heraut. Op de voorpagina van de beide lokale kranten stond ook de kleine advertentie hieronder.

Joke en Greet, decennialang PvdA campagne voeren

VOOR PVDA ZIJN BETAALBAAR BOUWEN, KANSENGELIJKHEID EN ARMOEDEBESTRIJDING TOPPRIORITEITEN

Sinds het voorjaar van 2021 werkt de PvdA Lansingerland aan een sterk team dat na de gemeenteraadsverkiezingen gaat zorgen voor de uitvoering van het ambitieuze verkiezingsprogramma. Daarin staan mensen weer centraal. De eerste drie kandidaten op de kieslijst, lijsttrekker Petra Verhoef (Bergschenhoek), Hamid Azzouzi (Bleiswijk) en Valmir Xhemaili (Bleiswijk) werken al sinds 2018 intensief samen. Zij vormden de afgelopen vier jaar een hechte groep die vele politieke successen boekte. Door hun voortdurende inzet steeg het aantal te bouwen woningen sinds 2018 van 7000 naar liefst 11.000 waarvan 50% sociaal en betaalbaar. Hun opvolgers op de kieslijst Nanno Scheringa (Berkel en Rodenrijs), Sonnie Biharie (Bergschenhoek) en Silvester Heijdemann (Berkel en Rodenrijs) volgden in 2021 de 5de editie van de lokale PvdA leergang die sinds 2005 wordt georganiseerd. Samen voeren zij intensief campagne en bereiden zij zich voor op het raadslidmaatschap. De PvdA hoopt op 16 maart 3 zetels te behalen en wil ook de wethouder Volkshuisvesting leveren.

Voor lijsttrekker Petra Verhoef is het belangrijk dat iedereen in Lansingerland erbij hoort, volwaardig mee kan doen, gelijke kansen krijgt en met respect behandeld wordt. “Een nieuw college moet het inclusieve en diverse Lansingerland hoog op de agenda zetten. Dat kan door een speciale wethouder aan te wijzen die dit als speerpunt behartigt of via een collegeprogramma waar diversiteit de rode lijn vormt”. “Stop de woningnood”, is de leuze waarmee Hamid Azzouzi de verkiezingen in gaat. Hij wil strijden tegen armoede. “Onze schuldhulpverlening kan heel veel beter”.  Hij gaat voor een stimulerend financieel beleid. “Lansingerland staat er financieel goed voor. Er is voldoende ruimte om fors te investeren in onze toekomst”.

Voor Valmir Xhemaili is de N209 speerpunt. ”Die drukke N209 moet nu eindelijk stiller en veiliger worden”. Duurzaam Lansingerland heeft voor hem topprioriteit. “Maar energiearmoede is uit den boze”. Nanno Scheringa gaat voor ‘bouwen voor de buurt’ zodat ouderen die kleiner willen gaan wonen toch in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. “Levendige dorpen met veel cultuur, sport, horeca en winkels zijn heel belangrijk”. Voor Sonnie Biharie is belangrijk dat de zorg laagdrempeliger wordt. “Ik ga voor meer en betere hulpverlening en wil meer focus op preventie, vooral op psychisch gebied”. Silvester Heijdemann vindt dat de politiek het verschil moet maken tussen het leven aan de zijlijn en een fatsoenlijk bestaan. “Politiek doet er toe!”. Hij benadrukt het belang van voldoende passend onderwijs dichtbij huis.

Petra Verhoef en Anne Koning willen bouwen voor Lansingerland

STEUN VAN GEDEPUTEERDE ANNE KONING VOOR ONZE WONINGBOUWPLANNEN

Gedeputeerde Anne Koning vraagt ook Lansingerland om een stevig steentje bij te dragen aan de oplossing van de woningnood. Petra Verhoef zet nog eens precies op een rijtje wat de PvdA Lansingerland de komende 10 jaar hieraan wil gaan doen. Bekijk dit filmpje en in één minuut ben je precies op de hoogte: Meer betaalbare woningen? Stem PvdA in Lansingerland! – YouTube

Bouwen bij de Kulck Bergschenhoek

OPSTAPPEN WETHOUDER VAN DEN BEUKEL SCHEPT RUIMTE VOOR CDA

Wij vragen ons af of de coalitiepartijen Leefbaar 3B en VVD achteraf echt blij waren met het vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen opstappen van CDA wethouder Jan-Willem van den Beukel. Volgens de Heraut vond Leefbaar 3B “dat het aftreden onvermijdelijk was door op die manier verantwoordelijkheid te dragen voor de aangetroffen misstanden in de financiële administratie van de ambtelijke organisatie. Uit een grondige analyse bleek dat die technische fouten al ruim vóór oktober 2021 in de organisatie bekend waren, maar pas begin 2022 gemeld werden. Het niet tijdig en onvolledig informeren zou het besluitvormingsproces over de begroting geschaad hebben”. Fractievoorzitter Don van Doorn stelde in deze krant dat er iets serieus aan de hand was. “Op het moment dat er fouten ontdekt worden, gaat het niet om de schuldvraag, maar dat de wethouder daarvoor verantwoordelijk is. Toen er afwegingen in de begroting gemaakt moesten worden, heeft de raad een tegenbegroting ingediend om te voorkomen dat er bezuinigd moest worden. Nu blijkt dat dat allemaal niet nodig was geweest. Omdat er geen debat meer is gevoerd, weten we nu niet of de informatie bewust of onbewust achtergehouden is”, aldus de Heraut.

“Dat het allemaal niet nodig was geweest”, wist de PvdA fractie al in juni 2021 tijdens het debat over de Kadernota 2022. We hebben er weekberichten vol over geschreven. Bezuinigen was van meet af aan complete onzin. We begrepen de halsstarrigheid van het college voor geen meter. Toen was ons reeds duidelijk dat het financiële plaatje van onze gemeente er aanzienlijk beter uitzag dan door het college werd gesuggereerd. Die lijn zette zich door tot aan het debat over de Begroting 2022-2025 begin november 2021 toen de raad eindelijk collectief ingreep. Daarna bleek dat door de september circulaire de financiële ruimte nog veel groter was waardoor het college de kans kreeg om een aantal organisatorische knelpunten in de eigen organisatie op te lossen. Wethouder Van den Beukel wist kennelijk toen al van de gemaakte fout maar hield die stilletjes onder de pet. Althans, daar lijkt het op.

Maar nu lijsttrekker Van den Beukel de handen vrij heeft gaat hij helemaal los. Hij is tegen de verzameling van restafval via het Diftar systeem, verzet zich tegen een vierde kern bij Bleizo-West, wil niet verder groeien dan 75.000 inwoners, wil miljoenen uittrekken om de hele Noordpolder groen te houden en vindt 5.500 extra huizen meer dan genoeg. En dat allemaal om het groene & dorpse karakter te behouden. Tijdens het RTV Rijnmond debat van afgelopen donderdag hekelde hij het wonen in Ommoord, Zoetermeer en Overschie. Dat viel bij vele aanwezigen bepaald niet goed.

Wat ons ook opvalt, is dat Van den Beukel uitdrukkelijk voor het geheel groen houden van de Noordpolder kiest terwijl hij weet dat de huidige bestemming van deze grond agrarisch en tuinbouw is en ook dat deze locatie pas geleden is verworven door een projectontwikkelaar. Die mag daar 10 meter hoge kassen bouwen op een paar meter afstand vanaf de erfafscheiding met de nabij gelegen Edelsteenwijk. Daarnaast moet op basis van het bestemmingplan Berkel I ook nog een strook van 80 meter vrijgelaten worden. Via Twitter meldde hij ons dat deze strook een groene corridor kan gaan vormen. Maar dat is een volledig andere optie dan ‘de polder groen houden’.

Een groene en ongeveer 100 meter brede corridor kan prima gecombineerd worden met woningbouw maar dat wil Jan-Willem van den Beukel niet. Hij vertelde ons vlak voor zijn aftreden tijdens de bijeenkomst in de Berkelse Dorpskerk dat er de laatste tijd veel vraag is naar tuinbouwgrond. Wij waren tot op dat moment nog de overtuiging toegedaan dat de 100 hectares tuinbouwgrond in onze gemeente die al jaren braak liggen, ingezet kunnen worden voor andere bedrijvigheid of wonen. Hij weersprak dat. “Er is de afgelopen jaren te weinig getrokken aan de acquisitie van bedrijven. Daar komt nu weer vaart in”. Hoe zich dat verhoudt ten opzichte van zijn verkiezingsslogan “Noordpolder blijft groen” is voor ons een raadsel. “Noordpolder wordt metershoog glas met een groen randje”, was eerlijker geweest!

De oude Hoekse Kastanje opnieuw getuige van verbouwingen

HOE GAAT HET MET GELUIDSSCHERMEN N209 BERGSCHENHOEK?

De bouw van geluidsschermenlangs de N209 in Bergschenhoek bevindt zich momenteel nog in de aanbestedingsfase. Dat berichtte Gedeputeerde Frederik Zevenbergen afgelopen week aan Provinciale Staten. In de tweede helft van maart is bekend welke aannemers zich hebben ingeschreven en start de beoordeling van de inschrijvingen. Naar verwachting zal in mei officieel bekend zijn welke aannemer het werk gegund krijgt.

Volgens de Gedeputeerde ligt het werk gevoelig bij de omwonenden. “Dit komt enerzijds door de lange doorlooptijd van het project, vanwege de eerder opgelopen vertraging, door onder andere noodzakelijke aanpassingen in het ontwerp. Ook wordt er (geluids)overlast ervaren. Om die reden is er regelmatig contact met de omwonenden en wordt er uitgebreid ingezet op communicatie met de omgeving. Zo wordt er ook voor de zomer nog een bewonersavond georganiseerd om hen te informeren over de wijze van uitvoering, de planning en welke hinder wordt verwacht”.
Een aantal voorbereidende werkzaamheden is inmiddels uitgevoerd. Belangrijkste zijn de
kapwerkzaamheden van begin vorig jaar en het verleggen van een drukriool en een stroomkabel afgelopen zomer. Komende week worden nog de laatste 4 bomen gekapt, die afgelopen jaar per abuis nog niet waren meegenomen met de overige kapwerkzaamheden. Waar gaten zijn gevallen in de bosschages is afgelopen jaar al nieuw groen terug geplant. Ook worden alle solitaire bomen één op één gecompenseerd, binnen of buiten het projectgebied. Daarnaast wordt het gerooide bosperceel ook gecompenseerd in de vorm van een elzenhaag langs het gesloten deel van het geluidsscherm. Uitgaande van de huidige planning wordt het scherm eind van dit jaar gerealiseerd en wordt vervolgens ook het nieuwe groen aangeplant.

Zoals alom bekend zet onze fractie zich al vele jaren in om de situatie op en om de N209 ingrijpend te verbeteren. In ons weekbericht 607 zetten wij alle knelpunten nog eens uitgebreid op een rijtje.  Inmiddels hebben alle fracties in de raad met inbegrip van wethouder Simon Fortuyn onze zorgen overgenomen.

Ook in de verkiezingen geven we goed aandacht aan de N209. We vroegen al een tijd geleden Willem Minderhout van de Statenfractie Zuid-Holland om ons te helpen met sneller oplossen van de problemen rond de N209. Hij en Valmir Xhemaili leggen de problemen én oplossingen nog eens haarfijn uit in deze film: De N209 veilig voor iedereen? Stem PvdA in Lansingerland! – YouTube

Plantjes plaatsen in nieuwe Bergschenhoek centrum

Tot slot: Het wordt een super spannende week. Woensdagavond 16 maart weten we of onze intensieve en enthousiaste campagne en ook onze grote politieke inzet tijdens de afgelopen 4 jaar in tal van belangrijke dossiers resultaat heeft gehad. Inmiddels zijn we maar liefst 156 weekberichten verder. Maar voor het zover is gaan we lekker door met campagne voeren. Maandagochtend, dinsdagochtend en woensdagochtend zijn wij vanaf 7.30 uur met onze flyers te vinden bij de Metrostations Westpolder en Rodenrijs en natuurlijk ook bij station Lansingerland-Zoetermeer, het bruisende hart van de nieuwe vierde Lansingerlandse kern. We sluiten dit weekbericht af met een stemadvies: “Stem op 14, 15 en 16 maart op lijst 8 van de PvdA Lansingerland”.

Sonnie, Sjaak en Silvester spraken vrijdagmiddag met mensen in Rodenrijs