WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 15 T/M 21 FEBRUARI 2020

23 februari 2020

Dit is nummer 542 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Bij de raadsvergadering van donderdag 20 februari was onze fractie was mede-indiener van een amendement waarmee in de zienswijze op de regionale Verordening Woonruimtebemiddeling wordt opgenomen dat onze raad het belangrijk vindt dat ‘middeldure’ huurwoningen ook worden toegevoegd aan de te verdelen betaalbare woningen in de regio Rotterdam. Daarnaast werd raadsbreed een motie ingediend die het college verzoekt om een bespreeknotitie te maken over het aanpassen van de APV, zodat het voor jongeren verboden wordt om messen bij zich te hebben op en nabij plaatsen waar jongeren samenkomen, zoals scholen, sportclubs en chillplekken. Dit naar aanleiding van lokale en landelijke incidenten met messen. In dit weekbericht gaat het over de grip die het rijk wil krijgen op woningbouw, een onderzoek van de rekenkamer over de woonvisie voor starters op de woningmarkt, de aanhoudende zorg over de fietsonveiligheid op de bekende Berkelse rotonde en een leuk bericht over station Lansingerland Zoetermeer.

Berkelse plas

RIJK WIL MEER GRIP OP WONINGBOUW

Eindelijk is het zover, het rijk wil meer grip krijgen op de woningbouw. De afgelopen jaren bemoeide het rijk zich nauwelijks met de ruimtelijke ordening en de woningbouw. Zij liet dit over aan provincies en gemeenten. Het kabinet gaat steviger inzetten op het bijbouwen van woningen en hierbij gerichter kijken naar het type huizen waaraan behoefte is. ‘De vrijblijvendheid van gestelde ambities en gemaakte afspraken moet eraf‘, schrijft minister Stientje van Veldhoven (Wonen) aan de Tweede Kamer.

Volgens de nieuwsbrief van Binnenlands Bestuur van 18 februari gaat het kabinet in overleg met gemeenten en provincies een ‘actieve rol vervullen’ om meer locaties voor grootschalige woningbouw aan te wijzen, schrijft Van Veldhoven. Om de ruimte voor de nodige extra woningen te vinden zijn ‘stevige keuzes’ nodig, erkent de bewindsvrouw. Daarnaast wil het kabinet er beter op toezien dat de bouw van woningen goed aansluit bij de vraag. ‘Dat betekent voldoende betaalbare woningen, en voldoende woningen voor aandachtsgroepen als daklozen en ouderen’. Zie: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/minister-wil-actief-woningbouwlocaties-aanwijzen.12364307.lynkx)

Hoe groot de problematiek momenteel is, laat ook de woningmarkt in Lansingerland overduidelijk zien. Onder de 200.000 euro is er in onze gemeente geen enkele woning te koop. Tot 300.000 euro zijn er medio februari 2020 volgens Funda 52 woningen in de aanbieding en tot 350.000 euro gaat het om slechts 99 woningen, veel minder dan 1 procent van het totale aantal woningen in Lansingerland. Voeg hier het schrikbarend lage aantal sociale huurwoningen (momenteel onder de 20%) en het gebrek aan middeldure huurwoningen (nauwelijks beschikbaar) aan toe dan wordt de penibele situatie op de woningmarkt voor een heel groot deel van onze bevolking nog eens extra duidelijk. Voor onze fractie is het overduidelijk dat 50% van de nieuwbouw in de komende jaren moet bestaan aan sociale en middeldure huurwoningen en/of betaalbare koopwoningen tot 200.000 euro. Met veel aandacht voor jonge starters en voor ouderen die kleiner willen gaan wonen.

Voor Lansingerland zijn er bouwplannen voor 7000 woningen. Op Wilderszijde (3000 waarvan wat ons betreft 750 sociale huur) en mogelijk bij station Lansingerland-Zoetermeer, langs de Merenweg en Heulslootweg in Bleiswijk, in Berkel bij het winkelcentrum en op kleine locaties zoals het voormalige Hordijk terrein bij de Bonfut en de Driehoek in de Noordpolder. Minister Van Veldhoven vindt ook dat het bouwtempo fors omhoog moet. Zij spreekt over 5 jaar. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld de ontwikkeling van Wilderszijde waar gesproken wordt over 10 jaar. Zie ook onze PvdA top 10 voor de komende 2 jaar op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/.

Onze fractie is overigens blij dat er binnenkort wordt begonnen met de verkoop van de eerste – nog te bouwen – huizen op Wilderszijde. Op 10 juli 2019 werd de raad voor het laatst geïnformeerd over ‘Plan Waal’, een deelgebied in het zuiden van Wilderszijde waar op basis van het huidige bestemmingsplan maximaal 144 woningen kunnen worden gerealiseerd. Met Waal Ontwikkeling werd in 2008 een overeenkomst gesloten, maar door de crisis werd het overleg pas in 2017 herstart. Het bouwen gebeurt nog wel volgens het huidige bestemmingsplan. We gaan er vanuit dat de plannen wel getoetst zijn aan de uitgangspunten voor het stedenbouwkundige Masterplan en Bestemmingsplan die de raad in november 2019 vaststelde. Zo slim zal het college wel zijn. In het nieuwe wijkje komen 31 rijwoningen voor starters en ook levensloopbestendige woningen, vooral voor ouderen. De bouw begint in 2021 en de eerste woningen worden in 2022 opgeleverd.

Start nieuwe winkelcentrum Berkel

Laatste braakliggende terrein bij winkelcentrum Berkel

Westerparkstraat Berkel

Sloop huizen Wethouder Schipperstraat Berkel

Woningen in de Oranjestraat in Berkel

REKENKAMER DOET ONDERZOEK NAAR WOONVISIE VOOR STARTERS

De Rekenkamer zal dit jaar een onderzoek naar de woonvisie voor starters. In dit onderzoek zal de voortgang van de uitvoering van de woonvisie worden beoordeeld en ook of de gerealiseerde en nog voorgenomen woningbouwopgave aansluit bij de behoeften van de verschillende Lansingerlandse bevolkingsgroepen. Het onderzoek start in mei 2020, tegelijkertijd met een onderzoek van de Rekenkamer Rotterdam naar de Rotterdamse woonvisie, en zal eind 2020 tot publicatie leiden. In het najaar zal de Rekenkamer bovendien een onderzoek starten naar het uitvoeringsprogramma duurzaamheid. Beoordeeld zal worden wat de te verwachten kosteneffectiviteit van de verschillende maatregelen is. Dit onderzoek zal in het voorjaar van 2021 gereed zijn.

De PvdA-fractie is blij met dit onderzoeksprogramma. Het betreft immers de twee belangrijkste speerpunten in de PvdA Top 10 op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Wij publiceerden ze in weekbericht 541: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Westersingel Berkel

CDA BEZORGD OVER VEILIGHEID ROTONDE OUDELANDSELAAN-KLAPWIJKSEWEG

Zoals bekend is de PvdA-fractie nog steeds voorstander van de aanleg van een fietstunnel bij de drukke rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg in Berkel. Wij betwijfelen of de inmiddels gedane, dure aanpassingen bij deze en ook andere rotondes in Bergschenhoek en Berkel de veiligheid voor fietsers écht verhogen. In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 voerden wij intensief actie voor een fietstunnel. Liefst 1200 inwoners tekenden toen onze petitie. Wij kregen hierbij steun van GroenLinks en de VVD. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-5-9-februari-2018/

Na de verkiezingen van maart 2018 haakte de VVD jammer genoeg af. Een plek in de nieuwe coalitie lonkte. CDA, VVD, Leefbaar 3B en ChristenUnie kozen in hun coalitieakkoord voor dure aanpassingen van de rotondes. Het is dan ook opvallend dat de CDA fractie recent vragen stelde of de nieuwe rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg in de praktijk voor fietsers wel veilig is.

Het CDA constateert dat “Een aantal rotondes op deze corridor inmiddels onder handen is genomen en een stuk veiliger is geworden. Dat lijkt niet te gelden voor de recent gereconstrueerde rotonde aan Oudelandselaan-Klapwijkseweg. 16 december jl. vond daar opnieuw een ongeval met twee fietsers plaats”. Het CDA vindt met name het zicht voor fietsers niet voldoende. Je moet wel heel erg omkijken om de auto’s te zien aankomen.

Maar voor het college is er niets aan de hand, zo blijkt uit de beantwoording. “De rotonde Klapwijkseweg-Oudelandselaan is nu ingericht volgens de meest recente inzichten qua verkeersveiligheid. Het college ziet nog wel kansen om de verlichting bij de fietsoversteken verder te verbeteren. Waar nodig overwegen we het plaatsen van extra verlichting”, aldus het college. Zie voor de CDA vragen en het college antwoord: Vragen CDA aan college over onveiligheid Rotonde Berkel

Onze conclusie is dat het politieke debat over de verkeersveiligheid voor fietsers op met name de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg nog steeds niet is afgerond. De vraag blijft of de recente reconstructie van deze rotonde afdoende is geweest. De twijfel regeert nog steeds ondanks de bezwerende woorden van het college. Voor de PvdA-fractie staat vast dat deze kwestie op de agenda van de raad zal blijven staan en opnieuw thema zal gaan worden in de verkiezingscampagne op weg naar maart 2022. Blijven agenderen werkt. Het onderwerp rotondes wordt vervolgd!

Boom in voorjaarstooi

STATION LANSINGERLAND-ZOETERMEER IN TOP 25 NEDERLANDSE STATIONS

Het in mei 2019 geopende station Lansingerland-Zoetermeer hoort nu al top de top 25 van de best beoordeelde stations in Nederland. Het is de hoogste nieuwkomer. Dit blijkt uit het afgelopen vrijdag verschenen Stationsbelevingsmonitor 2019 , een onafhankelijk onderzoek door I&O research in opdracht van ProRail en NS. 150.000 reizigers werd gevraagd wat zij van hun station vinden. Ons station is met een 21ste plaats en een waarderingscijfer hoger dan 7 in het goede gezelschap van het historische station van het Limburgse Valkenburg en ook van station Harlingen haven, het begin van een mooie Wadden vakantie of een bezoek aan het schilderachtige Harlingen. Dit moet wethouder Kathy Arends beslist aanspreken!

De kwaliteit van station Lansingerland-Zoetermeer zal nog stijgen wanneer de geluidsschermen en abri’s op de perrons gereed zijn, er toiletten komen en er ook een stationskiosk komt. Hiervoor moet het aantal reizigers de komende jaren nog stijgen.

Onze felicitaties voor alle mensen die nauw betrokken zijn bij de realsering van ons prachtige station!

Station bij de opening

Tot slot: Het is voorjaarsvakantie in Lansingerland, dus de raad heeft een weekje vrij. Het geeft onze kleine fractie de kans om even bij te tanken en alvast na te denken over de dingen die we tot het zomerreces willen bereiken. Volgend weekend is er geen weekbericht van ons, maar de week erna natuurlijk gewoon weer wel. Heb een goede week!

Krokusvakantie heette deze vakantie vroeger

Ook veel narcissen natuurlijk