WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 22 T/M 28 MEI 2021

29 mei 2021

Dit is nummer 592 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! De afgelopen week waren er verschillende beeldvormingen over allerlei onderwerpen. Het ging onder meer over de Kadernota, waarin belangrijke ombuigingen van budgetten worden voorgesteld om de financiële problematiek van onze gemeente het hoofd te bieden. Daarover berichten we in de komende weken verder in detail. Ook woonde onze fractie een presentatie bij over de resultaten van een pilot van Het Nieuwe Wij, een samenwerking tussen ondernemers, gemeente, professionals en burgers om mensen uit Lansingerland die al langere tijd zonder baan zijn aan het werk te helpen. We waren onder de indruk van de persoonlijke aanpak die goed blijkt te werken. Uitbreiding is nog onzeker want het college stelt in de Kadernota voor om, ondanks succes van Het Nieuwe Wij, hierin voorlopig niet verder te investeren. Verder werden de gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer geïnformeerd over een uitgevoerde scenariostudie voor de ontwikkeling van Bleizo-West, een gebied van 66 hectare bij station Lansingerland-Zoetermeer. De drie extreme scenario’s deden precies wat ze moesten doen: de geest prikkelen en zo wensen van de beide gemeenteraden nog beter boven tafel krijgen.

Molen bij Ackerdijkse Plassen

DRUKKE WEKEN VOOR FRACTIE EN BESTUUR PVDA LANSINGERLAND

Wilderszijde

Het zijn drukke weken voor onze fractie en ons afdelingsbestuur. In de aanloop naar de zomervakantie moet de raad besluiten gaan nemen over belangrijke zaken. Op 24 juni is er de besluitvorming over hoeveel huizen er precies op Wilderszijde gebouwd gaan worden en welk deel hiervan sociaal en betaalbaar is. Ook moet duidelijk worden of de hoeveelheid aan groenvoorzieningen die eerder in de pen zat ook feitelijk zal worden gerealiseerd. Wat ons betreft wordt er niet getornd aan het eerdere collegevoorstel om het te bouwen aantal sociale en betaalbare woningen op 50% te houden (scenario 1) in plaats van 45% (scenario 2). Het college komt met dit scenario 2 omdat er geen rijkssubsidie van 11 miljoen ontvangen zal worden.  Wij berichtten er al uitgebreid over op 9 april in weekbericht 588.

De fractie van WIJ Lansingerland zal met onze steun en die van de andere oppositiepartijen in de komende raadsvergadering van donderdag 3 juni een motie vreemd aan de orde indienen. Hierin wordt het college opgeroepen om de gemeenteraad op 24 juni 2021 een raadsvoorstel voor te leggen waarin voorgesteld wordt om scenario 1 in plaats van scenario 2 ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Wilderszijde vast te stellen. Goed plan, precies in lijn met onze eerdere woordvoeringen hierover. De PvdA-fractie is heel benieuwd hoe met name de fractie van Leefbaar 3B op deze motie gaat reageren. Liefst hebben we natuurlijk dat ze vooraf al steun betuigen door mede-indiener te zijn. Wie weet gaat ook ChristenUnie hierin mee. Het niet ontvangen van rijkssubsidie kan gecompenseerd worden door de inzet van 11 miljoen uit het fonds Eneco-gelden van 137 miljoen of via de Algemene Reserve. Het worden spannende raadsdebatten op 3 en 24 juni!

Kaderbrief

Ook spannend worden de debatten over de Kadernota die volgende week verschijnt. Hierin staat de financiële prognose voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven gedurende de komende 4 jaar. Uitgegaan wordt van een tekort van 2.5 miljoen op de gemeentebegroting. In weekbericht 586 berichtten wij hoe we Lansingerland uit financieel zwaar weer kunnen loodsen zonder ingrijpende bezuinigingen. Op basis van de informatie die wij komende week van het college zullen ontvangen, zullen wij dit verhaal natuurlijk actualiseren. Een lichtpuntje is dat de arbitragecommissie volgens RTL Nieuws besloten heeft om het rijk op te dragen om aan gemeenten volgend jaar €1,9 miljard extra voor de jeugdzorg te verstrekken. In 2023 en 2024 wordt er jaarlijks €1,6 miljard extra aan gemeenten toebedeeld. Daarna lopen de extra budgetten langzaam af tot €800 miljoen in 2028.

Het is en blijft overigens de ironie ten top dat, als onze gemeente de Eneco-aandelen niet had verkocht, de jaarlijkse dividend uitkering voldoende was geweest om het gat op de gemeentebegroting af te dekken.

Leergang 2021

Aanstaande maandagavond 31 mei gaat onze Leergang Lokale Politiek van start. Ons afdelingsbestuur organiseert dit alweer voor de 5de keer sinds 2006. Liefst drie fractievoorzitters in de huidige Lansingerlandse raad hebben ooit aan onze Leergang mee gedaan. Alle voorbereidingen zijn inmiddels getroffen en we hebben een mooi aantal aanmeldingen van zowel leden als niet leden van de PvdA. We starten komende week met twee digitale bijeenkomsten. De geplande excursies kunnen waarschijnlijk weer live gehouden worden. We hopen dat de beide slotbijeenkomsten, waaronder een nagespeeld raadscommissiedebat, ook live plaats kunnen vinden.

Als u nog last minute wilt meedoen, laat u zich dan vooral via pvdainsta2.mp4 – Google Drive inspireren door ons fractielid Valmir Xhemaili en meldt u zich vervolgens snel aan via Leergang Lokale Politiek Iemand uit uw omgeving attenderen over deze leergang kan natuurlijk ook.

Ontmoet fractielid Valmir (links) tijdens de leergang!

Ooievaar bij de Ackerdijkse Plassen

Ackerdijkse Plassen

VAART IN ONTWIKKELING CULTUURHUIS BERKEL CENTRUM

De ontwikkeling van het Cultuurhuis dat gebouwd gaat worden in de uitbreiding van Berkel centrum vordert gestaag. Dit meldde het college op 18 mei aan de raad. Het Berkelse Cultuurhuis moet ontmoetingsplek voor heel Lansingerland worden met een aanbod van o.a. film, cabaret en culturele festivals voor jong en oud.

De laatste keer dat het college over de stand van zaken informeerde was in september 2020. Het college meldt nu dat de grondoverdracht is een feit is. Op 29 maart 2021 was de notariële overdracht van Berkel Centrum West aan de ontwikkelcombinatie BCW. “We kunnen nu verder met het realiseren van het Cultuurhuis en de fietsenstalling. De ontwikkeling van het hele centrum ligt bij één ontwikkel-combinatie: BCW. Zij verzorgen de ontwerpfase van de bouw van het Cultuurhuis en regelen ook de verkoop van de woningen en winkelpanden. Samen met BCW zetten we ons in voor een Cultuurhuis als aantrekkelijke en laagdrempelige ontmoetingsplek voor alle inwoners”, berichtte  het college aan de raad.

Binnenkort zal het college een ontwikkelovereenkomst tekenen. De totale kosten van casco gebouw en afbouw passen volgens het college binnen het op 30 januari 2020 door de raad maximaal beschikbaar gestelde budget. In de raadsvergadering van 29 oktober 2020 was er een debat over het aantal stoelen in de grote zaal. Het college onderzocht de mogelijkheden voor de gewenste uitbreiding van 150 naar 200 stoelen. In de grote zaal is volgens het college plek voor maximaal 170 stoelen. Eind 2023 wordt het casco van het nieuwe Cultuurhuis opgeleverd waarna de afbouw zal volgen. In 2025 kan het Cultuurhuis de inwoners welkom gaan heten, hoopt de PvdA fractie.

In januari 2020 schreven wij in weekbericht 537 een bericht naar aanleiding van de besluitvorming over het Cultuurhuis.

Uitkijktoren Ackerdijkse Plassen

Voorjaar bij de Ackerdijkse Plassen

PVDA MOTIE OVER GRONDRESERVERING VIERDE SPORTPARK

Onze fractievoorzitter Petra Verhoef zal tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 juni een motie in dienen over een na 2030 te bouwen vierde sportpark. De komende decennia zal Lansingerland waarschijnlijk verder groeien naar 80.000-90.000 inwoners op basis van de huidige woningbouwprognoses (Wilderszijde, station Lansingerland-Zoetermeer, Bleiswijk en Bergschenhoek nabij de voormalige Rabobank).  Het gaat dan om zeker 20.000 inwoners extra, een groei die de huidige drie sportparken vermoedelijk niet kunnen opvangen. De motie roept op om in planologische studies over de verdere ruimtelijke inrichting van Lansingerland rekening te houden met een plek voor een nieuw sportpark. Gelet op de steeds schaarser wordende beschikbaarheid van gronden is het zeer noodzakelijk om hier nu al rekening mee te houden. Meer over het Accommodatieplan Sport 2021-2030 kunt u lezen in weekbericht 591.

De PvdA-fractie zal niet met andere moties of amendementen rond het Accommodatieplan Sport komen. Fractievoorzitter Petra Verhoef vroeg immers van wethouder van Tatenhove toezeggingen die betrekking hebben op een ‘sprintstrip’ voor wandel- en atletiekvereniging De Kieviten en op het overdragen van een hockeyveld van Hockey Vereniging Bleiswijk (HVB) naar de gemeente. In de lijst met toezeggingen staan beide nu helder vermeld:

• Toezegging met ID 1007 (T2021-042): De wethouder gaat in gesprek met HVB met het aanbod om samen met hen een businesscase op te stellen rond de overdracht van het veld dat nu in eigendom is van HVB aan de gemeente.
  • Toezegging met ID 1008 (T2021-041): De wethouder gaat in gesprek met wandel- en atletiekvereniging De Kieviten, zodat de vereniging en de gemeente samen kunnen onderzoeken of en hoe het ruimtelijk en financieel haalbaar is om voor de jeugd een zogenoemde ‘sprintstrip’ aan te leggen.

Fijn dat de wethouder deze toezeggingen deed. Natuurlijk houden we contact met de beide verenigingen om te horen of de gesprekken inderdaad hebben plaatsgevonden en wat daarvan de uitkomst is.

De Bonfut

Nieuwbouw op voormalige terrein Hordijk/Bonfut

NIEUWE SCHERMEN TEGEN GELUIDSOVERLAST HSL

Een inwoonster die in Bergschenhoek langs het HSL tracé woont, berichtte ons afgelopen week dat er momenteel aan de Berkelse zijde van het HSL-spoor hogere extra geluidwerende panelen worden gemonteerd dan aan de kant van Bergschenhoek. Zij vraagt zich af waarom niet aan beide zijden even hoge geluidsschermen worden aangebracht omdat anders het risico kan ontstaan dat het treingeluid via de hogere schermen aan de Berkelse kant weerkaatst wordt richting de huizen die vlakbij het spoor in Bergschenhoek staan. Onze fractie kan deze vraag niet beantwoorden en zal het aan het college voorleggen.

Werkzaamheden geluidsschermen bij HSL

Tot slot: De nieuwe politieke week start op maandagavond met onze eerste bijeenkomst van de Leergang Lokale Politiek. We hebben er veel zin in! Op woensdag zullen de commissie- en raadsleden worden bijgepraat over de omgevingsvisie en omgevingswet. De invoering van de omgevingswet vraagt veel van gemeenten en kost ook een aardige duit, waarvan het maar de vraag is of het zich terugbetaalt. Bij de gemeenteraadsvergadering op donderdag staan het Accommodatieplan Sport 2021-2030, de Regionale Energie Strategie en de Regionale Adaptatie Strategie op de agenda. We wachten nog op moties en amendementen van fracties bij deze punten. Ook wordt bij de raadsvergadering gestemd over de motie ‘Kies voor scenario 1 bij bouwen op Wilderszijde’ (zie eerder in dit weekbericht). Heb een fijne week!

Groen langs de ZoRo-baan

Wildersekade

Beuk aan de Wildersekade

Toegang nieuwe park Vlinderstrik bij Rodenrijs