WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 3 T/M 9 JULI 2021

10 juli 2021

Dit is nummer 598 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland! Een week die roerig eindigde met een raadsdebat over de Kadernota 2022 die, zoals door ons voorspeld, de volgende dag al weer achterhaald was. Het Rijk kwam vrijdag namelijk met een toezegging waarmee het financiële tekort dat voor Lansingerland dreigde nu volledig is afgedekt. Vrijwel zeker wetend dat dit stond te gebeuren, gingen wij natuurlijk niet akkoord met de voorgestelde bezuinigingen die vooral kwetsbare inwoners zouden raken. Ook de OZB-verhoging was wat ons betreft niet aan de orde. Verder keerden we ons fel tegen een activistische motie van Leefbaar 3B waarin Lansingerland een eigen koers kiest en geen belangrijke taken voor burgers meer uitvoert zolang er onvoldoende structurele financiële middelen beschikbaar worden gesteld door de Rijksoverheid. Dezelfde Rijksoverheid die nota bene ruime structurele compensatie aan het voorbereiden was. Wat onze fractie in deze motie opviel, was dat er totaal geen rekening wordt gehouden met de belangen van inwoners.

Landscheiding bij Rodenrijsezoom

COLLEGE EN COALITIE LANSINGERLAND BLUNDEREN BIJ BESLUITVORMING OVER  KADERNOTA 2022

Eén dag nadat de gemeenteraad van Lansingerland besloten had om €2.5 miljoen om te gaan buigen om de meerjarenraming 2022-2025 sluitend te krijgen, berichtte de VNG dat zij een akkoord had bereikt met de minister van BZK en het IPO (koepel van provinciebesturen) over het als structureel mogen beschouwen van de incidentele Rijksbijdrage die de gemeenten hebben ontvangen om hun tekorten bij de uitvoering van de Jeugdzorg af te dekken. Voor Lansingerland gaat het om ruim €4 miljoen. BZK, VNG en IPO spraken af dat de €1.3 miljard die dit jaar aan de gemeenten wordt uitgekeerd voor 75% als structurele uitkering in de meerjarenbegrotingen mag worden opgenomen. Dit betekent dat het financiële tekort dat voor Lansingerland dreigde, nu volledig is afgedekt.

Op donderdag 8 juli besloot een meerderheid van de raad, met alleen de stemmen van PvdA, WIJ Lansingerland en GroenLinks tegen, om de Kadernota 2022 vast te stellen met inbegrip van een ombuigingspakket (flinke bezuinigingen en belastingverhoging). De Lansingerlandse coalitiepartijen Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie wezen met steun van D66 een amendement af dat op initiatief van de PvdA fractie samen met WIJ Lansingerland was ingediend. Middels dit amendement stelden wij voor om nu nog geen bezuinigingen in het meerjarenbeeld te verwerken maar over eventueel nodige bezuinigingen pas te besluiten bij de meerjarenbegroting die in november 2021 wordt vastgesteld. De PvdA-fractie wist dat de afspraken van BZK, VNG en IPO op 8 of op 9 juli openbaar zouden worden en stelde dit tijdens het debat over de Kadernota uitdrukkelijk aan de orde. Dit signaal werd echter door het college en door de meerderheid van de raad genegeerd. Wel werd er een Leefbaar 3B motie aangenomen met als titel “Geen geld, geen Zwitsers” waarin de Rijksoverheid verweten werd de gemeenten in de kou te zetten en gedreigd werd om nieuwe taken, bijvoorbeeld rond de Energietransitie of inburgering van asielgerechtigden niet meer uit te voeren zolang er onvoldoende structurele financiële middelen beschikbaar worden gesteld, of om de rekening direct naar Den Haag te sturen.

De PvdA-fractie is boos over de gang van zaken. Fractievoorzitter Petra Verhoef: “Wij meldden bij monde van fractielid Hamid Azzouzi al een paar weken dat er een akkoord in de maak is. Dit signaal is noch door het college, noch door de coalitiepartijen opgepikt. Dit hadden zij toch ook kunnen weten? Fanatiek gingen zij door met  het plan om de OZB te verhogen en te bezuinigen op voorzieningen voor de kwetsbaarste inwoners. Denk maar aan de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen die op de tocht staat”. De PvdA-fractie wil van het college weten hoe het kan gebeuren dat slechts één dag nadat er over de Kadernota een besluit is genomen, deze nota voor een groot deel de prullenbak in kan. Inwoners zijn ten onrechte bang gemaakt. Dit is een blunder van jewelste!”.

Het bericht van de VNG is te vinden op: https://t.co/hrkPAOgET9 https://twitter.com/VNGemeenten/status/1413412684784148485?s=20

Heerlijk in A.M.G. Schmidtpark

PVDA STEMT TEGEN KADERNOTA 2022

De afgelopen weken hebben wij in onze weekberichten veel aandacht besteed aan onze voorbereiding voor het raadsdebat over de Kadernota 2022. Ons kernpunt was dat het college, dat staat voor een structureel tekort op de meerjarenbegroting van zo’n €3 miljoen euro, nu al een groot aantal bezuinigingen en tariefverhogingen wil inboeken terwijl helemaal niet duidelijk is of dit wel nodig is. Het tekort op onze begroting wordt vooral veroorzaakt door het wegvallen van het Eneco-dividend, de oplopende kosten voor de Jeugdzorg en het abonnementstarief dat geldt voor WMO-voorzieningen. Voor 2022 betaalt het Rijk een eenmalig bedrag van ongeveer €4 miljoen als compensatie voor de gestegen kosten van de Jeugdzorg.

Officieel was op 8 juli nog niet duidelijk of dit bedrag ook voor de jaren daarna structureel beschikbaar zou komen. Dat lag wel erg voor de hand. Is dit het geval dan is Lansingerland uit de brand. De PvdA-fractie wist dat er op 8 of 9 juli uitsluitsel zou komen. Het ministerie BZK, VNG en IPO (provinciale koepel) werkten aan een akkoord. De provincie Utrecht keurt het nu al goed dat de gemeenten in deze provincie de eenmalige bijdrage voor 2022 als een structureel bedrag in de meerjarenbegroting opnemen. Veel gemeenten volstaan in hun Kadernota met het beschrijven van de te verwachten financiële meerjaren ontwikkelingen zonder nu al te kiezen voor bezuinigingen. Dat willen ze pas bij de begroting in november doen.  In die lijn maakten wij een amendement.

In Lansingerland hield het college stug vast aan een Kadernota met ombuigingen. Onze gemeente heeft er voor gekozen de nu geconstateerde tekorten al direct te verwerken in het meerjarenbeeld waardoor (voorlopige) bezuinigingen noodzakelijk werden. De PvdA-fractie heeft zich hier van meet af aan tegen verzet. Het op voorhand communiceren van bezuinigingen richting onze inwoners kan voor onnodige en onwenselijke maatschappelijke onrust zorgen. Het nu met de Kadernota vaststellen van de ombuigingen en de verwerking hiervan in de begroting vraagt om administratieve handelingen van de organisatie die bij het ontvangen van het extra bedrag vanuit het Rijk onnodig zullen zijn geweest; dit draagt niet bij aan de efficiëntie en overzichtelijkheid van de financiële administratie van de verschillende beleidsprogramma’s. Een integraal dekkingsplan geeft bij de begroting bovendien een zuiverder beeld voor de raad, vindt onze financieel specialist Hamid Azzouzi.

Tijdens het Kadernota-debat van afgelopen donderdagavond bracht Petra Verhoef samen met WIJ Lansingerland en gesteund door GroenLinks, een amendement in waarin aan de raad werd voorgesteld om de ombuigingen in de Kadernota 2022 niet vast te stellen maar als denkrichting mee te geven aan het college bij het opstellen van de begroting 2022-2025. Dit om eventuele tekorten die er nog mochten zijn te dekken, na het formeel bekend worden van de omvang en het karakter van de compensatie voor de kosten van Jeugdzorg.

Zoals te verwachten, gingen de coalitiepartijen Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie en oppositiepartij D66 enthousiast met de bezuinigingsaanpak van het college mee. Ons amendement haalde het helaas niet. Daarom stemde de PvdA-fractie tegen de Kadernota met de aantekening dat dit met name veroorzaakt wordt door het vast te stellen hoofdstuk met de bezuinigingen. Het gaat om €1,4 miljoen bezuinigingen over verschillende beleidsdomeinen. Het is voor de PvdA fractie een doorn in het oog dat bezuinigen hard ingrijpen in het voorzieningenpakket (zoals: verlagen beeldkwaliteit groen en onderhoud, deels schrappen van re-integratieactiviteiten, verlagen van gemeentelijke dienstverlening, minder inzet van Jeugdhulp en het stoppen met de pilot Nieuwe Wij).

De PvdA vindt dit geen goede zaak. Bij vaststellen van de begroting 2021 heeft de raad ook besloten om een taakstelling van €255.000 euro op te leggen voor 2022 op de zogenaamde beleidsaccenten Sociaal Domein. Een belangrijk project van Humanitas dat in het teken staat van de coördinatie van de bestrijding van eenzaamheid komt zo in de problemen. Wij zullen bij bespreking van de meerjarenbegroting 2022-2025 in november 2021 ook de bezuinigingen op de beleidsaccenten Sociaal Domein amenderen. Met een dekkingsvoorstel en anders uit de algemene reserve. Als dit nog nodig is, want, zoals gezegd, wij gaan er nu vanuit dat dan bezuinigingen écht niet meer nodig zijn. De afspraken van BZK, VNG en IPO die een dag later werden gepubliceerd laten zien dat de inschatting van de PvdA correct was.

Flats langs het landscheidingsfietspad

Scholen op Wilderszijde

LEEFBAAR 3B ROEPT DE DORPSREPUBLIEK LANSINGERLAND UIT

Tijdens het debat over de Kadernota presenteerde de fractie van Leefbaar 3B een motie met als titel “Geen geld, geen Zwitsers” waarin het college opgeroepen werd om In lijn met de motie ‘Zonder geld geen gemeenten’ van de ‘Raden in verzet’ geen nieuwe taken, die voortvloeien uit de Omgevingswet, de energietransitie en de Wet Inburgering, aan te nemen zolang er onvoldoende structurele financiële middelen beschikbaar worden gesteld vanuit de Rijksoverheid. Het college werd gevraagd te onderzoeken welke rekeningen rechtstreeks naar het Rijk kunnen worden doorgestuurd om het hiermee samenhangende tekort terug te brengen naar nihil en om ook na te gaan bij welke lopende taken we structurele tekorten hebben door onvoldoende middelen van het Rijk en dit te rapporteren aan de raad.

Een activistische motie waarin Lansingerland voor een eigen koers kiest en die veel verder gaat dan de door de door de VNG-leden aangenomen werd tijdens een VNG congres. Wat onze fractie in deze motie opviel, was dat er geen rekening wordt gehouden met de belangen van inwoners die door het weigeren van nieuwe taken direct worden getroffen. Daar voelen wij niets voor, zeker als het gaat om de nieuwe Inburgeringswet en de Energietransitie. Wanneer de Leefbaar 3B fractie echt lef had gehad dan hadden zij in de motie de volgende slotzin opgenomen: “Roept het college op om in afwachting van een extra structurele Rijksbijdrage voor de Jeugdzorg geen boodschap te hebben aan het door de wet opgelegde provinciale toezicht op de gemeentelijke financiën”.

Maar dat laatste gebeurde uiteraard niet. Petra Verhoef: “Wij willen absoluut geen wig drijven tussen Rijksoverheid en gemeenten, daar heeft niemand wat aan. Het past niet bij de constructieve gemeente die we willen zijn. De PvdA vindt de motie niet realistisch en niet uitvoerbaar. Het oogt of Leefbaar 3B oproept om de dorpsrepubliek Lansingerland op te richten. Tekorten zijn er inderdaad in het sociale domein: vooral bij de Jeugdzorg en door het abonnementstarief WMO. En omdat we zo nodig de Eneco-aandelen moesten verkopen. Verder zit onze begroting degelijk in elkaar. Wanneer de nieuwe regering onder leiding van de VVD de nu nog incidentele bijdragen jeugdzorg structureel maakt en het abonnementstarief schrapt, hebben we het lek boven. En we weten dat dit nu voor 80 tot 90 procent zeker is. Populistisch en demagogisch gedoe dus, waar onze inwoners niet bij gebaat zijn”.

Tot onze verbazing gingen het college, de VVD en het CDA soepel met de motie mee. Zij vonden dat de motie niet letterlijk moest worden gelezen maar in de geest moest worden geïnterpreteerd. Want, zo stelden zij, natuurlijk moet het Rijk er voor zorgen dat de gemeenten gecompenseerd worden in de opgelopen tekorten. Natuurlijk is het college niet van plan om de gevraagde onderzoeken te doen, zo bleek uit het debat. Leefbaar 3B nam er genoegen mee.

Ook GroenLinks stelde de activistische toonzetting boven de passage waarin de wacht werd aangezegd tegen de uitvoering van de Inburgeringswet en de Energietransitie en ging met de motie mee. Tegen stemden de fracties ChristenUnie, WIJ Lansingerland, D66 en PvdA. Vrijwel de gehele oppositie dus.

Het zou Leefbaar 3B sieren wanneer zij deze motie, gezien het akkoord dat BZK, VNG en IPO hebben bereikt, alsnog intrekt.

Brandweerkazerne Berkel en Rodenrijs

Klaprozen A.M.G. Schmidtpark

LANSINGERLAND MOET REGISSEUR HUISVESTING ARBEIDSMIGRANTEN WORDEN

In weekbericht 597 berichtten wij uitvoerig over de nieuwe Woonvisie. Die ziet er goed uit. Zie: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 26 JUNI T/M 2 JULI 2021 – PvdA Lansingerland Minder tevreden zijn wij met de passage over de aanpak van het wonen voor arbeidsmigranten. Het college houdt de boot nogal af met betrekking tot hun eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van  de huisvesting van deze doelgroep. De CDA-fractie ging hierin met ons mee.

Pagina 29 van de Woonvisie zegt hierover: “Wij zien het huisvesten van arbeidsmigranten als belangrijk onderdeel van de economische opgaven en specifiek de Horti Science en logistieke sector. We treden hierbij faciliterend op, waarbij de markt het initiatief heeft”. Dit sluit aan bij het beleidsplan huisvestingsbeleid arbeidsmigranten dat op 3 oktober 2019 door de raad is vastgesteld en uitwerking kreeg via het toetsingskader dat in 2020 van kracht werd. Daarin wil de gemeente Lansingerland via een multidisciplinaire samenwerking met de glastuinbouwsector en uitzendbureaus koploper en voorbeeld zijn voor de regio.

Tot de hoofdpunten van beleid in het beleidsplan huisvestingsbeleid arbeidsmigranten behoort ook het faciliteren van huisvesting. Het gaat om bedrijfswoningen, plattelandswoningen, op percelen van derden (gemeentegrond, beleggers, ontwikkelaars en particulieren). Het toetsingskader uit 2020 moet ervoor zorgen dat er geen geïsoleerde enclaves ontstaan en er een zorgvuldige stedenbouwkundige weging plaats vindt.

Sinds 2019 is de druk om voor kwalitatief goede, veilige en betaalbare huisvesting voor arbeidsmigranten verder opgelopen. Lag het accent in het beleidsplan vooral bij de glastuinbouw, inmiddels zijn er vele distributiecentra in Lansingerland operationeel met een forse stijging van het aantal arbeidsmigranten als gevolg. De sociale misstanden in onze grote buurgemeenten stapelen zich op. Onveilige woonsituaties, onttrekken aan de woonruimten door huisjesmelkers en het ontstaan van sociaal instabiele woonbuurten zijn aan de orde van de dag. Het aantal arbeidsmigranten zal tot 2040 stijgen van zo’n 200.000 nu naar 600.000-700.000 in 2040.

Het is dus de vraag in hoeverre door het college volstaan kan worden met een faciliterende aanpak als het op het bieden van kwalitatief goede en betaalbare woonruimte voor arbeidsmigranten gaat. ‘Faciliteren’ betekent ‘ondersteunen, behulpzaam zijn’. Hierbij ligt dus het initiatief altijd bij een derde zoals een uitzendorganisatie of een projectontwikkelaar. Een te magere invulling van het ‘Koploper’ willen zijn, vindt onze fractie.

Gezien het grote sociale en economische belang en de te verwachten grote groei van het aantal arbeidsmigranten in de komende 20 jaar ligt het meer voor de hand om als gemeente voor een regisserende rol te kiezen. Net zo’n actieve rol als van de gemeente bij de reguliere woningbouw, zoals verwoord is in de Woonvisie, ligt veel meer voor de hand. Regisseren betekent: actief ontwikkelingen volgen, voortdurend knelpunten signaleren, marktpartijen en overheden samenbrengen om voor oplossingen te zoeken, zo nodig zélf initiatieven nemen en/of initiatieven stimuleren wanneer de markt het niet oppikt en sturen en prioriteren als het om ruimtelijke ontwikkelingen gaat (bouwlocaties). Dan ben je pas écht ‘koploper.

Wij gaven tijdens het debat in de raadscommissie aan het raadsvoorstel van de Woonvisie hierover te gaan amenderen tijdens de raadsvergadering van 15 juli 2021. Dan willen wij het volgende amendement inbrengen: De passage op pagina 29Wij zien het huisvesten van arbeidsmigranten als belangrijk onderdeel van de economische opgaven en specifiek de Horti Science en logistieke sector. We treden hierbij faciliterend op, waarbij de markt het initiatief heeft” te vervangen door: “Wij zien het huisvesten van arbeidsmigranten als essentieel onderdeel van de sociale en economische opgaven en specifiek de Horti Science en logistieke sector. We treden hierbij regisserend op in samenwerking met de markt”.

Drukte bij RtHA

Minister Van Nieuwenhuizen start bouw zonnepark RtHA

REGIONALE ENERGIE STRATEGIE (RES) IS ZO SLECHT NOG NIET

Het leek zo mooi: de Regionale Energie Strategie. Niet het Rijk, maar de regio’s zelf zouden het beste weten, waar de windmolens en zonnepanelen het beste in het landschap passen. Maar nu de komst van windmolens steeds concreter wordt, neemt het verzet ongekende vormen aan. Omwonenden voelen zich niet serieus genomen en vrezen voor hun gezondheid en woongenot.

En het blijft niet bij NIMBY (Not In My Back Yard): nu de locaties zijn aangewezen, wordt de hoe-vraag relevant. Is het in dat licht wel zo verstandig om regio’s waar het gemiddeld minder vaak waait vol te zetten met windmolenparken? Of is de energietransitie niet bij uitstek een vraagstuk dat vraagt om een bredere landelijk – of zelfs internationale – aanpak?

Het Centrum voor Lokaal Bestuur van de PvdA kwam afgelopen week met bovenstaand verhaal en de volgende stelling: “Doormodderen met de RES gaat ten koste van het draagvlak en zal uiteindelijk de energietransitie bemoeilijken. Daarom is meer regie van het Rijk nodig”. 

Ook Petra Verhoef werd om een reactie gevraagd. Haar mening: ‘Dat de burgers beter meegenomen moeten worden bij het verder uitwerken en implementeren van de RES’en is een feit. Maar ik denk dat een energiestrategie juist goed op regionaal niveau ontwikkeld kan worden, in lijn met een regionale strategie voor economische ontwikkeling en woningbouw. In een regio kan je de verschillende belangen namelijk goed afwegen. Zo moet mijn fractie er niet aan denken dat bij station Lansingerland-Zoetermeer de mogelijke bouw van 4500 woningen niet doorgaat, omdat het gebied nu is aangewezen als windmolenlocatie. In goed overleg met de provincie en regio kan je juiste keuzes maken, daar heb je het Rijk niet bij nodig.’

Nog meer reacties van PvdA-politici in den lande zijn te vinden op:  Ondanks alle mitsen en maren zijn de RES’en zo slecht nog niet | Centrum voor Lokaal Bestuur Voor meer nieuws over de burgerparticipatie over de RES, zie ook: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 MEI T/M 4 JUNI 2021 – PvdA Lansingerland

Nieuwbouw Bonfut en Hordijkterrein vordert

Station Rodenrijs

Tot slot: De laatste politieke week voor het zomerreces breekt aan. A.s. woensdag worden de (duo-)raadsleden bijgepraat over de plannen rond Horti Science en de financiële bijdrage van Lansingerland daarin. Op donderdag is de laatste raadsvergadering voor de zomer waarbij wij, zoals beschreven in dit weekbericht, met een amendement rond de Woonvisie zullen komen. Heb een fijne week!

Reconstructie busstation bij station Rodenrijs

Nieuwe ingang bij Vlinderstrik

Rotonde Berkelseweg-Oostersingel dicht tot 17 juli

Nieuwe brug in Berkelsedijkje

Appartementen Klapwijkseweg

Gemaal Meerpolder

 Noordersingel Berkel