WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 20 – 24 NOVEMBER 2023

25 november 2023

Dit is nummer 686 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week van de laatste campagneactiviteiten van Verenigd Links Lansingerland in de winkelcentra en bij alle stations, van een historische verkiezingsuitslag waarin GroenLinksPvdA het met 8 zetels winst (15.6%) redelijk goed deed maar de schijnwerpers toch vooral gericht waren op de grote overwinning van (uiterst-)rechts. Op PVV die van 17 zetels naar liefst 37 zetels steeg en natuurlijk op NSC van Pieter Omtzigt die vanuit het niets 20 zetels bemachtigde. En uiteraard op het droeve lot van de VVD die stevig verloor aan de PVV en NSC. De VVD speelde tijdens hun campagne als Ajax in september j.l. tegen Feyenoord: met de verdediging wagenwijd open. De strategie van Frans Timmermans om aansluiting te zoeken bij NSC en om zich vooral op VVD als belangrijkste politieke opponent te richten, ging de mist in en droeg bij aan de ruimte die PVV vervolgens kreeg. Die waren we tot vorige week helaas uit het oog verloren. Lokale politieke activiteiten waren er afgelopen week niet zodat dit weekbericht volledig in het teken staat van de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen woensdag en onze daaraan voorafgaande intensieve verkiezingscampagne.

Samen met GroenLinks Zoetermeer op station Lansingerland-Zoetermeer

HOE DEED GROENLINKSPVDA HET IN LANSINGERLAND?

Redelijk goed. Bij een opkomst van 80% kregen wij 4123 stemmen. Dat is 11% van het totaal uitgebrachte stemmen. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 bleef de teller steken op slechts 2514 stemmen die toen goed waren voor 6.5% van de uitgebrachte stemmen. Voornaamste slachtoffer hiervan werd afgelopen woensdag vooral D66 die hier in 2021 15.6% van de stemmen kreeg en afgelopen woensdag nog maar 7.1%. Vergelijken wij deze uitslag met de resultaten die GroenLinksPvdA behaalde bij de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2023 dan valt het percentage lager uit. Bij een veel kleinere opkomst van ruim 60% bleef de teller toen steken op 12.6%.

De gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 toonde het volgende beeld. Bij een opkomst van ruim 55% waren GroenLinks en PvdA in Lansingerland samen goed voor 10.2%. Omgerekend naar het aantal raadszetels in Lansingerland zou de verkiezingsuitslag van afgelopen woensdag ongeveer 4 zetels in onze raad opgeleverd hebben. Daar tekenen wij voorlopig voor. De landelijke verkiezingsuitslag van 22 november is hier te vinden. Interessant zijn de overzichten van waar de kiezers per partij vandaan kwamen en waar zij naar toe gingen. Dat geeft best te denken. Van de kiezers die in 2021 nog op de PvdA stemden, deed nog maar 60% dat dit keer nog eens. Bij GroenLinks ligt dit percentage volgens de Volkskrant van 23 november op 68%. Ook voor onze kiezers van oudsher is Omtzigt een aantrekkelijk alternatief. Opvallend is voor GroenLinksPvdA ook de stemming voor de samenstelling van de Eerste Kamer, eerder dit jaar. Toen ging 18.7% naar GroenLinksPvdA. Ruim 3% meer dus dan op 22 november.

Zorgelijk is dat GroenLinksPvdA een beweging dreigt te worden voor, zoals de Volkskrant treffend zegt, de ‘kosmopolitische hoogopgeleide progressieveling’. Tekenend is dat GroenLinksPvdA vooral de grootste partij werd in universiteitssteden, de Amsterdamse regio voorop. Dat imago belemmert vele potentiële stemmers, die direct baat zouden hebben van ons verkiezingsprogramma, om op ons te stemmen. Onze grootste uitdaging is om verlost te worden van dit imago. Het is absoluut nodig om veel meer aan te gaan sluiten bij wat er breed in het land leeft, onze uitstraling daarop aan te passen en daar als GroenLinksPvdA een wenkend perspectief tegenover te zetten. We moeten uit onze bubbel zien te komen. Het totale aandeel van links in de Tweede Kamer (D66, SP, PvD, BIJ1, Volt, GroenLinksPvdA), loopt fors terug. De teller blijft nu steken op in totaal maar 44 zetels. In 2021 waren het er nog 60. Links loopt dus massaal weg naar rechts. Dat is heel zorgelijk. Dat wordt dan ook de grote uitdaging, ook voor GroenLinksPvdA in Lansingerland.

Wij zijn super blij dat ‘onze’ Barbara Kathmann, die op de 18de plaats stond, weer terug in de Tweede Kamer komt. In Rotterdam was zij goed voor 4018 en in Lansingerland voor 154 voorkeursstemmen Zij behaalde in Lansingerland, na de top 3 van onze lijst en na Lisa Westerveld, het hoogste aantal voorkeurstemmen op de GroenLinksPvdA lijst. Een interview met haar met RTV Rijnmond is hier te vinden. Barbara scoorde een stuk beter dan Don van Doorn die, als 5de op de lijst van JA21 in Lansingerland, slechts 34 voorkeursstemmen kreeg. Simon Fortuyn bleef als lijstduwer voor JA21 steken bij 2 voorkeursstemmen.

Morgenrood op verkiezingsdag in Rodenrijs

LOKALE GROENLINKSPVDA SAMENWERKING IN LANSINGERLAND

Sinds mei 2023 zitten wij met fractie- en bestuursleden van GroenLinks om de tafel om van gedachten te wisselen over onze toekomstige samenwerking. Wenkend perspectief zijn de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Gaan we dan met een gezamenlijke lijst komen? Willen we dat dan moeten beide nu nog zelfstandige afdelingen nog in 2024 daartoe een gezamenlijk besluit nemen. Dan wordt het bijvoorbeeld mogelijk om onze Leergang, die in 2025 voor de 6de keer georganiseerd wordt, een GroenLinksPvdA stempel te geven.

Het opstappen van het Kabinet Rutte IV in juli j.l. bracht onze samenwerking in een stroomversnelling. Op 22 augustus besloten wij samen aan de slag te gaan met een gezamenlijk campagneteam. Dat werd een succes. Er werd zeer intensief en met veel plezier samengewerkt. We werden een hecht team. Onze inzet was de afgelopen maanden zeer zichtbaar. Hoogtepunt was ons politieke café dat op 6 november gehouden werd. Barbara Kathmann en David Rietveld waren toen onze gasten. Karim Amghar was zoals altijd een excellente gespreksleider. Binnenkort gaan wij met onze GroenLinks vrienden en vriendinnen verder praten over onze gezamenlijke toekomst in Lansingerland. Onze fractie en ook ons afdelingsbestuur hebben daar het volste vertrouwen over in. Ons wenkend perspectief is minstens 4 zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 met daaraan voorafgaand een prachtige 6de Leergang.

Campagne in Berkel centrum

Tot slot. Maandagavond is er een vergadering van ons afdelingsbestuur. Dan gaat het onder meer om de organisatie van onze jaarlijks nieuwjaarsbijeenkomst in januari 2024 en de viering van het 700ste weekbericht, in het voorjaar van 2024. Volgende week donderdagavond is er de maandelijkse raadsvergadering. De agenda is hier te vinden. Op de agenda staan de bouwplannen in de Berkelse Driehoek (die krijgen waarschijnlijk een meerderheid) en de bouw van woningen voor 300 arbeidsmigranten aan de Leeuwenhoekweg in Bergschenhoek. De uitslag van de stemming is nog onzeker. Maar de PvdA-fractie is zeker voor. Zie hier Woensdagavond zijn er beeldvormende bijeenkomsten. De agenda is hier te vinden. Heb een goede week!

Campagne in Bleiswijk

Barbara Kathmann op 6 november