WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 21 T/M 27 JANUARI 2023

28 januari 2023

Dit is nummer 656 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Deze week is er opnieuw weinig politiek nieuws. De raad nam afgelopen donderdag een besluit over de voorlopige uitgangspunten voor de groenblauwe leefomgeving. Ook was er onverwachts verontrustend nieuws over de voortgang van de planontwikkeling voor Bleizo-West. Het hoogtepunt van deze week was afgelopen maandagavond ons traditionele nieuwjaarsdebat waarin het bereiken van evenwicht tussen bouwen, natuur en water centraal stond.

PVDA DEBAT ZIET GOEDE KANSEN VOOR EVENWICHT TUSSEN BOUWEN, NATUUR EN WATER IN LANSINGERLAND

In Lansingerland worden er de komende jaren zeker 10.000 huizen bijgebouwd. Dat is hard nodig om de grote woningnood op te lossen. Om te zorgen dat dit niet ten koste gaat van groene en waterrijke gebieden in onze omgeving moeten duidelijke maatschappelijke en politieke keuzes worden gemaakt. Om te beginnen bij de aanstaande Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart 2023.

Over deze keuzes ging het drukbezochte openbare debat dat de PvdA Lansingerland op maandag 23 januari 2023 organiseerde tijdens haar traditionele nieuwjaarsbijeenkomst. Aan de debattafel zaten Anne Koning, Gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland met wonen, ruimtelijke ordening, sport en recreatie in haar portefeuille, Jaap van Lien van de Natuur- en Vogelwacht Rotta, Jan van Donkelaar van atletiek- en wandelvereniging De Kieviten, Peter Kiela en Wim van Heemst van de PvdA fracties in de Hoogheemraadschappen Delfland en Schieland & Krimpenerwaard en Valmir Xhemaili van de PvdA-fractie in Lansingerland. Gespreksleider was Petra Verhoef.

Voor Gedeputeerde Anne Koning gaat het om harde politieke keuzes. ““Bouwen moet en graag met voorrang voor sociale en betaalbare huizen, ook voor jonge starters en ouderen die een woning op maat zoeken”, vindt Anne Koning. “Maar wanneer we de bouwtrend in het groen van de afgelopen 50 jaar doorzetten, houden we geen groen meer over. Ons land mist nog steeds een visie hoe wij de komende tientallen jaren onze ruimtelijke ordening willen vorm geven. We schuiven dit vraagstuk steeds maar vooruit en dat gaat ons opbreken”.

Jaap van Lien van Rotta constateert dat er in onze gemeente voldoende plannen zijn voor de natuur, ook rond de aanleg van de nieuwe A16, maar dat die wel moeten worden uitgevoerd. Verder zei hij: “De natuur gaat in de nieuw te bouwen wijken naar de bebouwing toe. Denk maar aan groene daken en gevelbekleding waar vogels, vleermuizen en insecten een plekje kunnen vinden of natuurvriendelijke oevers van vijvers of singels. Ook in bestaande wijken, met al die versteende tuinen en straten, is nog een wereld te winnen. Biodiversiteit krijgt voldoende aandacht, zij het dat het met de kennis hierover altijd beter kan.”

Voor Peter Kiela is het een uitgemaakte zaak dat we niet moeten gaan bouwen in kwetsbare gebieden. “Waterschappen kunnen met hun expertise behulpzaam zijn bij het maken van keuzes”. Valmir Xhemaili vindt dat aan het maken van harde bestuurlijke keuzes een intensief proces van burgerparticipatie vooraf moet gaan. “Begin dan niet met een uitgewerkt plan maar betrek onze inwoners, natuurorganisaties en bedrijven er van meet af aan bij en zorg er vooral voor dat niemand aan de zijlijn blijft staan”.

Nog lang niet alle natuur- en recreatiegebieden in en om Lansingerland zijn onderling met elkaar verbonden. Voor de deelnemers aan het debat is de aanleg van het Triangelpark, dat Park de Polder, Wilderszijde en de Vlinderstrik moet gaan verbinden met het Lage Bergsebos, een grote wens. Dat geldt ook voor een fietspad tussen de oorsprong van de Rotte/Rottemeren en het nieuwe Bentwoud. Uit de zaal kwam de suggestie om het noordelijk deel van het AMG Schmidtpark te verbinden met de Groenzoom, via de Noordpolder. Daarvoor kan het weidegebied dat grenst aan de Berkelse Edelsteenwijk en dat nu nog een tuinbouwbestemming kent, worden benut.

Bewoners van de Berkelse Edelsteenwijk vroegen aan Anne Koning hoe zij haar pleidooi voor veel meer groen kon rijmen met haar opdracht aan de gemeente om in de nu nog groene Driehoek Noordpolder huizen te gaan bouwen. Volgens de Gedeputeerde was dat de uitdrukkelijke keuze van het college van Lansingerland zelf. “Op de vraag van Gedeputeerde Staten of de Driehoek moest blijven staan op de kaart van mogelijke plaatsen waar gebouwd kan worden, heeft het Lansingerlandse college steeds positief gereageerd. Daar hebben we jullie college dus via een officiële aanwijzing aan gehouden toen er als maar niet gebouwd werd”.

Het wordt steeds drukker in onze groene gebieden maar Jan van Donkelaar van de Kieviten wil hiervan vooral de zonnige kant zien. “Volgens mij is er voor nu voldoende infrastructuur beschikbaar en er wordt er goed geïnvesteerd in nieuwe wegen en paden. Hij prijst zich gelukkig om in zo’n mooie omgeving te kunnen sporten, wandelen en recreëren. “Ik weet zeker dat al die prachtige groene gebieden zullen blijven maar zorg wel voor compact bouwen van nieuwe wijken. Die nieuwe villawijk in de Eendragtspolder is een slecht voorbeeld”.

Jaap van Lien (Rotta): ‘Er is nog een wereld te winnen!’

Gepleit wordt door de zaal om op winterse dagen ook te strooien op de doorgaande fietspaden in het gebied, zoals in de Groenzoom. Wim van Heemst van Schieland wil zich bij zijn Hoogheemraadschap graag hard maken voor de aanleg van trapjes aan aanlegsteigers om het zwemmen in de Rottemeren makkelijker te maken. “De vraag is wel of dit veilig samengaat met de vaarrecreatie.”

Peter Kiela en Wim van Heemst van Delfland en Schieland maken zich grote zorgen over de waterkwaliteit in Lansingerland. “Het is absoluut zeker dat wij in 2027 niet zullen voldoen aan de kwaliteitseisen die de Europese richtlijnen stellen. Ons water stikt van de medicijn- en PFAS resten en ook van chemische bestrijdingsmiddelen uit de glastuinbouw. Een nieuwe stikstof-affaire ligt op de loer.” Lansingerland beschikt gelukkig wel over voldoende waterbergingen. “Maar als wij ook hier gaat net zo hard gaat regenen zoals in juli 2021 in Valkenburg dan hebben we ook in Lansingerland een groot probleem. Waterschappen lopen te veel achter de feiten aan. De samenwerking met andere overheden moet veel beter”.

De deelnemers aan het debat deelden de mening dat onze groene gebieden een samenhangende lange termijnvisie van gemeenten, provincie, waterschappen, sport en recreatie, organisaties voor natuurbehoud, horeca, inwoners, bedrijven nodig hebben. “De woningbouwlocaties die nu in beeld zijn, sluiten goed aan bij de groene en waterrijke omgeving waarvan wij ook in de toekomst willen blijven genieten”, constateerde gespreksleider Petra Verhoef.

Druk bezocht nieuwjaarsdebat PvdA Lansingerland

RAAD TOCH AKKOORD MET VOORLOPIGE UITGANGSPUNTEN GROENBLAUWE LEEFOMGEVINGSVISIE

Onze fractie ging na het nodige wikken en wegen tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond toch akkoord met de nota van Uitgangspunten voor de Groenblauwe Leefomgevingsvisie. In weekbericht 565 berichtten wij dat wij bij monde van onze woordvoerder Valmir Xhemaili deze nota ver onder de maat vonden omdat de inhoud veel te algemeen was en te weinig specifiek gericht was op de specifieke omstandigheden in Lansingerland. Wethouder Michiel Muis (D66) beloofde de raadscommissie toen om de raad schriftelijk te informeren over de vervolgstappen die hij wilde zetten om de uitgangspunten alsnog te compleet te maken. Hij ziet het raadsvoorstel dat donderdagavond op de raadsagenda stond als de afsluiting van de eerste fase.

Volgens wethouder Muis start de tweede fase met de consultatie van de inwoners op 7 februari 2023 om de inventarisatie te toetsen en daar waar nodig te verbeteren. “De raad wordt hiervoor ook uitgenodigd. Op basis daarvan start het college met het maken van keuzes. De opgehaalde info wordt verwerkt, verdiept en waar nodig uitgebreid. Voor dit proces volgen hierna opnieuw gesprekken met de interne en externe stakeholders alsook met de inwoners van Lansingerland. Ook de raad wordt vervolgens geconsulteerd”.

De PvdA-fractie besloot om op basis van deze informatie voor het raadsvoorstel te stemmen en zo wethouder Muis het voordeel van de twijfel te gunnen. Ons oorspronkelijke idee om het raadsvoorstel via een amendement aan te vullen, lieten we varen. Wij vinden het beter om hiermee te wachten totdat de tweede fase van consultatie helemaal rond is. Wel waren wij mede-indiener van een VVD-motie waarin het college verzocht wordt om “alle door de raadsfracties ingebrachte suggesties tijdens de Commissie Samenleving van 12 januari 2023 actief te gebruiken als input voor en verrijking van de Groenblauwe Leefomgevingsvisie”.  Deze motie werd unaniem aangenomen. De fracties van ChristenUnie en GroenLinks stemden tegen het raadsvoorstel. Onze fractie hoopt dat wethouder Muis deze tweede fase een stuk geïnspireerder en creatiever zal oppakken dan het traject tot op heden. Daarvoor is de toekomst van onze groenblauwe leefomgeving te belangrijk.

Nieuwjaarstoespraak Gerard Bovens

PVDA LANSINGERLAND VIERT EERSTE LUSTRUM NIEUWJAARSDEBATTEN

In de aanloop naar het debat “Hoe moet Lansingerland omgaan met de spanning tussen een groeiende bevolking en natuur” vertelde afdelingsvoorzitter Gerard Bovens afgelopen maandagavond tijdens zijn welkomstwoord en nieuwjaarswens dat een debat over een actueel thema sinds 2019 vast onderdeel van de PvdA Lansingerland nieuwjaarsbijeenkomst is. “Het is vandaag alweer de 5de keer op rij dat wij zo’n debat organiseren. Ons eerste lustrum dus en daarmee voldoende reden om van een prille traditie te mogen spreken”.

Het eerste debat was in januari 2019. Toen stond het debat in het teken van het 500ste weekbericht van de fractie. Wij presenteerden toen onze vertelling “Zomaar een mooie zomerdag in Lansingerland 2030”. Daarin schetsten onze partij een beeld over hoe onze gemeente er in 2030 uit zal zien, wanneer het 1000 weekbericht verschijnt. Burgemeester Pieter van de Stadt was toen onze gastspreker.

In januari 2020 ging het over sneller, meer en vooral sociaal & betaalbaar bouwen. Gedeputeerde Anne Koning was toen ook onze gast. Net als 3B Wonen directeur Hanneke Vliet Vlieland die droomde over de bouw van liefst 1000 sociale huurwoningen. Nu, 3 jaar verder, staat de teller al op 3262 te bouwen sociale huurwoningen en niet op 4000-7000 nieuwe huizen maar op liefst 11.000. Voor de PvdA Lansingerland is dit de grootste doorbraak in de nog jonge geschiedenis van Lansingerland.

In 2021 was het Coronatijd en ook verkiezingstijd voor de Tweede Kamer. Het nieuwjaarsdebat werd toen digitaal gevoerd met als gast Barbara Kathmann die toen nog wethouder in Rotterdam was. Thema was toen het herstel in vertrouwen in de overheid. Een onderwerp dat nog steeds actueel is en zeker de aanstaande verkiezingen van 15 maart 2023 opnieuw zal beheersen. Want nog steeds staat de overheid te vaak tegenover de burgers en niet naast de burgers.

Vorig jaar, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen ging het over het inclusieve Lansingerland. Een gemeente waarin er voor iedereen gelijke kansen zijn en iedereen meetelt. Met TV programmamaker Karim Amghar, COC voorzitter Astrid Oosenbrug, Tweede Kamerlid Barbara Kathmann en Petra Verhoef, Hamid Azzouzi en Valmir Xhemaili ontspon zich een boeiend en warm debat. Het is mooi dat het college pas geleden heeft toegezegd dat het door alle politieke partijen omarmde Regenboogakkoord onderdeel zal worden van het nieuwe collegeprogramma.

“De PvdA Lansingerland heeft er ook in 2023 weer helemaal zin in. We staan klaar voor de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten en Waterschappen op 15 maart en rekenen erop dat de gezamenlijke PvdA-GL fractie in de nieuwe Eerste Kamer vervolgens de grootste zal worden. En met de inzet van onze lijstrekker Anne Koning gaan we er blind vanuit dat de woningnood voor velen in Lansingerland eindelijk stap voor stap zal worden opgelost”, concludeerde Gerard Bovens.

Hij sloot af met het verdrietige bericht dat ons lid Carla Reith-van der Pol uit Rodenrijs op 5 januari is overleden. “Carla was liefst 52 jaar lid van de PvdA en heel actief in onze samenleving. Onder meer bij Humanitas. Bij haar afscheid vertelde haar echtgenoot Bernard dat Carla in haar wijze van leven erg geïnspireerd was door deze uitspraak van Erasmus: Ruimte scheidt de lichamen en niet de geesten. Zo is Carla vanavond toch een beetje bij ons. Een inspirerende brug, vind ik, naar het debat-onderwerp van vanavond”.

Valmir Xhemaili over burgerparticipatie van meet af aan

DONKERE PROVINCIALE WOLKEN BOVEN PLANNEN WONINGBOUW BLEIZO-WEST

Afgelopen week berichtte ons college de raad over de stand van zaken met betrekking tot de planvorming voor Bleizo-West. Daar dreigt stevig de klad in te komen, zo blijkt uit de brief van ons college aan de raad dd. 20 januari 2023.  Wij citeren hierna de volledige brief van het college.

“Op 20 december 2022 stelde het college van Gedeputeerde Staten de Ontwerp Herziening Omgevingsbeleid module Wonen, Werken & Werelderfgoed vast. Hierna is de Ontwerp herziening op 30 december 2022 naar Provinciale Staten verstuurd voor besluitvorming. In deze Ontwerp Herziening is Bleizo-West opgenomen op kaart 20 Bedrijventerreinen als ‘niet te transformeren bedrijventerrein’. Deze aanduiding in het omgevingsbeleid houdt in dat woningbouw op deze locaties niet mogelijk is. Ook andere vormen van huisvesting, bijvoorbeeld van arbeidsmigranten en statushouders, zowel permanent als tijdelijk, zijn op deze bedrijventerreinen niet mogelijk. De compensatieregel is hier dus niet meer van toepassing. Dit geldt voor onbepaalde tijd. Het besluit is nog niet definitief, besluitvorming door Provinciale Staten volgt.

Het vaststellen van het omgevingsbeleid is een bevoegdheid van Provinciale Staten. De aanduiding van Bleizo-West als niet te transformeren bedrijventerrein is dan ook nog niet definitief. Op 8 februari 2023 vindt de eerste bespreking van de Ontwerp Herziening plaats in de Integrale Commissie van Provinciale Staten. Hierna zal deze ter inzage worden gelegd. Besluitvorming in Provinciale Staten volgt naar verwachting in het derde of vierde kwartaal van dit jaar, waarna de herziening van het omgevingsbeleid in werking treedt.

Het college van Lansingerland is verrast door het GS-besluit. Gedeputeerde Staten heeft dit besluit zonder overleg met het college genomen. Het college is hierover ook niet geïnformeerd door de provincie Zuid-Holland. Dit besluit van GS bevreemdt ons, temeer er in de onlangs ontvangen brief wordt aangegeven dat we nog met elkaar in overleg zijn en een heroverweging nog mogelijk is. Bovendien rijmt dit besluit niet met de nog lopende processen met betrekking tot het regioakkoord, de woondeal en de MRDH-bedrijventerreinen. Tijdens een bestuurlijk overleg op 11 januari 2023 is dit besluit door ons aan de orde gesteld. Dit heeft niet geleid tot een bevredigende uitleg. Het college beraadt zich op een passende reactie. In februari informeren wij uw raad met een raadsinformatiebrief nader over de ontwikkelingen op dit dossier”.

Tot zover de brief van ons college aan de raad. Ook voor onze fractie komt deze ontwikkeling als een grote verrassing. Wij weten niet beter dan dat ons college nog steeds in overleg is met het college van Gedeputeerde Staten (GS) over de door dit college aan Lansingerland en Zoetermeer onder meer gevraagde alternatieve locaties voor windmolens en bedrijven die ingeval van woningbouw op Bleizo-West daar niet geplaatst kunnen worden.  Mogelijk (we blijven natuurlijk optimistisch) betreft het besluit van GS een algemene administratief-bestuurlijke update van het provinciale omgevingsbeleid waarin op basis van nieuwe feiten en inzichten toch wijzigingen kunnen worden aangebracht.

Onze fractie is dan ook zeer benieuwd naar het verhaal van wethouder Simon Fortuyn maar natuurlijk ook naar dat van gedeputeerde Anne Koning. De fractie van Leefbaar 3B heeft de bovenstaande brief van het college geagendeerd voor de raadscommissie Algemeen Bestuur van 8 februari 2023. Heel goed!

Rotta aan de slag in Park de Polder

Tot slot: Komende woensdagavond zijn er beeldvormende bijeenkomsten over de onderzoeksplannen van de Rekenkamer en de invoering van de zogenaamde Spreidingswet ten behoeve van de opvang van asielzoekers. Hoe wij hierin zitten staat in ons weekbericht 655. Heb een goede week!

Noordpolder Berkel