WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 14 T/M 20 JANUARI 2023

21 januari 2023

Dit is nummer 655 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Deze week is er van het lokale politieke front weinig nieuws. Dat geeft ruimte om aandacht te besteden aan twee belangrijke thema’s van nationaal en ook van lokaal belang: de mogelijkheid dat ook asielzoekers zonder belemmeringen direct kunnen gaan werken en de belangrijke wijziging van artikel 1 van de Grondwet. Onze fractie werkt nog aan een amendement op het raadsvoorstel met daarin de uitgangspunten voor de groenblauwe leefomgeving in onze gemeente. Die staat aanstaande donderdag op de agenda van de maandelijkse raadsvergadering. Maar eerst maandag natuurlijk ons jaarlijkse Nieuwjaarsdebat, al weer de vijfde op rij!

Nieuwe wegwijzers bij Hogebergsebos

PVDA NIEUWJAARSDEBAT: “HOE MOET LANSINGERLAND OMGAAN MET DE SPANNING TUSSEN EEN GROEIENDE BEVOLKING EN NATUUR?”

In Lansingerland worden er de komende jaren nog minstens 10.000 huizen bijgebouwd. Dat is  hard nodig om de grote woningnood op te lossen. De bouw van nieuwe huizen en bedrijventerreinen kost veel ruimte en kan ten koste gaan van groene en waterrijke gebieden in onze directe omgeving. Dat zou een slechte ontwikkeling zijn. Hoe bergen we het regenwater dat soms met bakken uit de hemel komt? Hoe benutten we de groenblauwe omgeving zo goed mogelijk voor recreatie? Hoe regelen we dat de natuurgebieden in onze directe woonomgeving de komende jaren niet in de verdrukking komen? Sterker nog, kunnen we de komende jaren dichtbij huis zelfs voor meer groen en water gaan zorgen? Dat vraagt om duidelijke maatschappelijke en politieke keuzes,  zoals bij de aanstaande Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart 2023.

Over de spanning tussen bouwen, recreëren  en natuurbehoud gaat het openbare debat dat de PvdA Lansingerland op maandag 23 januari 2023 tijdens haar traditionele nieuwjaarsbijeenkomst organiseert. Aan de debattafel zitten Anne Koning, Gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland met wonen, ruimtelijke ordening, sport en recreatie in haar portefeuille, Jaap van Lien van de Natuur- en Vogelwacht Rotta, Jan van Donkelaar van atletiek- en wandelvereniging De Kieviten, Peter Kiela en Wim van Heemst van de PvdA fracties in de Hoogheemraadschappen Delfland en Schieland & Krimpenerwaard en Valmir Xhemaili van de PvdA-fractie in Lansingerland. Gespreksleider is Petra Verhoef.

Het debat met aansluitend de gezellige PvdA Lansingerland nieuwjaarsborrel wordt gehouden op maandag 23 januari vanaf 20.00 uur in partycentrum ’t Manneke, Leeweg 33 in Berkel Westpolder. Om 19.30 uur is er koffie en thee. Ook niet PvdA leden zijn natuurlijk van harte welkom om mee te praten over deze voor de toekomst van Lansingerland belangrijke uitdaging.

Afgelopen vrijdagavond sprak RTV Lansingerland in het programma Het Magazine met Valmir Xhemaili en Petra Verhoef over het aanstaande debat. Dit interview is terug te beluisteren via deze link (klik op de uitzending van 20 januari om 18 uur; op 23:00 minuten begint het item).

Rottebanbrug

OOK ASIELZOEKERS MOETEN DIRECT BETAALD KUNNEN  WERKEN

“Niet alle vluchtelingen kunnen in onze samenleving meedoen. Zo hebben Oekraïners sneller werk dan andere vluchtelingen”. Deze constatering van onze provinciale lijsttrekker en gedeputeerde Anne Koning, ons Tweede Kamerlid Kati Piri en de Goudse PvdA fractievoorzitter Max de Groot in een ingezonden artikel in het AD van 17 januari bracht hen tot de oproep aan de regering en parlement om asielzoekers direct de mogelijkheid te bieden om betaald aan het werk te gaan. Tot nu toe worden zij hier ernstig in belemmerd. Weliswaar mogen ook asielzoekers werken maar de duur van hun dienstverband wordt beperkt tot maximaal 27 weken. Daarna volgt ontslag. Voordat zij tijdelijk aan het werk kunnen, moeten zij trouwens eerst een BSN-nummer ontvangen. Die krijg je als asielzoeker in principe pas na zes maanden. In de praktijk duurt dit vaak veel langer.

Ontheemden uit Oekraïne en ook statushouders mogen wel direct aan het werk. De drie PvdA’ers vinden dat er “een eind gemaakt moet worden aan deze schandelijke ongelijkheid en zo snel mogelijk te zorgen dat alle vluchtelingen in onze samenleving mee kunnen doen en niet na 24 weken ontslagen te worden, nota bene in een tijd waarin we een groot tekort hebben aan arbeidskrachten”.

Daar komt nog eens bij dat het op dit moment voor asielzoekers, die wachten op de beslissing of zij al dan niet een verblijfsvergunning kunnen krijgen, heel erg lang wachten is. Dat kan zo maar jaren gaan duren. Werken zorgt voor een snelle integratie in de samenleving, zeker als dit hand in hand gaat met een goed inburgeringsprogramma met taallessen en goede begeleiding door vrijwilligers.

De huidige aanpak sluit asielzoekers uit van arbeid langer dan 27 weken om te voorkomen dat zij al te zeer geïntegreerd raken in onze samenleving. Feit is echter dat een groot deel van de asielzoekers, zeker de vluchtelingen die uit de grote brandhaarden in onze wereld komen, in Nederland mogen blijven. Vele jaren langs de zijlijn staan, staat een snelle integratie enorm in de weg. Die achterstand is vaak onoverbrugbaar en voor ons sociaal onaanvaardbaar. De fractie van de PvdA Lansingerland deelt de conclusie van deze drie partijgenoten dan ook zeer. Ook hier moet het gelijkheidsbeginsel krachtig toegepast worden. Onze fractie is heel benieuwd hoe met name de Tweede Kamerfracties van ChristenUnie, D66 en ook CDA met deze oproep om zullen gaan.

Ommoordseveld met zicht op Ommoord vanaf Rotte

18.500 EXTRA PLEKKEN NODIG VOOR OPVANG ASIELZOEKERS IN ZUID-HOLLAND

Nu de opvang van asielzoekers wordt gespreid over Nederland, blijkt dat vooral Zuid-Holland en Noord-Holland met tienduizenden opvangplekken over de brug moeten komen. Dat berichtte dagblad Trouw afgelopen woensdag in een artikel.  Zuid-Holland moet begin volgend jaar tien keer meer asielzoekers opvangen dan het nu doet. In de provincie waren eind vorig jaar ruim 1800 structurele opvangplekken voor asielzoekers, en dat moeten er 18.500 worden, een toename van meer dan 16.000. Ook Noord-Holland staat voor een forse opgave: de opvang voor asielzoekers moet er bijna worden vervijfvoudigd, van 2300 plekken naar 11.000.

Volgens Trouw blijkt dat uit een verdeling van het aantal opvangplekken per provincie die de regering vorig jaar per brief naar provincie- en gemeentebesturen heeft gestuurd. “De verdeling is een gevolg van de nieuwe spreidingswet die staatssecretaris Eric van der Burg (asiel) dit voorjaar door de Tweede Kamer wil loodsen. Het kabinet wil dat er volgend jaar 75.500 plekken zijn voor asielzoekers en erkende vluchtelingen die wachten op een woning, veel meer dan de 30.000 die er nu zijn. De verschillen tussen provincies zijn groot omdat de asielspreidingswet een forse verandering behelst. Als die ingaat moet iedere provincie naar rato van inwoners opvang bieden aan asielzoekers, blijkt uit de brief van de regering. Drukbevolkte provincies hebben hierdoor automatisch een grote opgave. En juist dergelijke provincies, zoals Zuid-Holland, vangen nu relatief weinig asielzoekers op”.

Commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit, heeft er volgens Trouw een hard hoofd in dat zijn provincie slaagt in de taakstelling. “De vraag of dit haalbaar is, is terecht. Het aantal structurele opvangplekken moet hier omhoog, daarover zijn we het wel eens. Maar of dat leidt tot 18.500 plekken? De lat ligt wel héél erg hoog”, zegt hij. Smit zal onder meer in gesprek moeten met Rotterdam, waar een coalitie van Leefbaar, VVD, D66 en Denk op papier heeft gezet dat de stad hooguit 500 asielzoekers opvangt. Qua inwoneraantal veel te weinig. Smit is duidelijk: “Of ze het nou leuk vinden of niet, ook Rotterdam zal zijn deel krijgen.” Samen met zijn collega-commissaris uit Noord-Holland, Arthur van Dijk, is Smit kritisch op de verdeelsleutel die de regering hanteert. “Je moet wel realistisch zijn. We lopen niet weg voor onze opgave, maar ik vind het een eenvoudige berekening om te kijken naar inwoneraantal”, zegt Smit. Hij zegt dat Zuid-Holland bij het huisvesten van erkende vluchtelingen juist voorloopt op de rest van het land. “Dat moet ook wat waard zijn.”

Beide commissarissen benadrukken tegelijk dat een discussie over cijfers nu niet opportuun is. “Het is niet handig om tijdens een crisis de spelregels ter discussie te stellen”, zegt Van Dijk. “We hebben ons geschaamd voor de beelden in Ter Apel. Dat willen we niet meer, dus moeten we er met alle gemeenten voor gaan.”

Op dit moment heeft iedere asielzoeker in Nederland een slaapplek, maar dat kan alleen omdat er zo’n 24.000 tijdelijke noodplekken zijn. De bedoeling is dat die op termijn sluiten. Voor sommige grote noodlocaties is die datum al in zicht, zoals in Amsterdam, Velsen-Noord en Biddinghuizen. Volgens een prognose van het COA loopt het tekort aan plekken in april zodoende op tot 5600, als er niet snel plaatsen bij komen, zo meldde dagblad Trouw.

Gelet op deze ontwikkelingen ligt het volgens onze fractie voor de hand dat Lansingerland snel ruimte gaat zoeken om extra asielzoekers te gaan huisvesten. Kiezen we er niet zelf voor dan zal de nieuwe Spreidingswet het Lansingerland wel gaan opleggen. Dat berichtten we al in december 2022. Wij gaven toen al aan dat deze uitdaging echt wel lastig is, maar we willen deze mensen graag helpen. Het tegelijkertijd begeleiden van de vele ontheemden uit Oekraïne, het huisvesten van vele statushouders en het regelen van de opvang van asielzoekers vraagt heel veel van de gemeentelijke organisatie en ook van maatschappelijke organisaties die in dit veld actief zijn. Denk maar aan 3B-Wonen, scholen, huisartsen en de talloze vrijwilligers die zich inzetten om al deze mensen een veilige plek in onze gemeente te bieden. Het is belangrijk om tijdig met elkaar praten over de manier waarop dit het beste geregeld kan worden. Begin december stelden we een rondvraag hierover om een beeld te krijgen van het standpunt van het college hierover. Zie ons weekbericht van de eerste week van december. De raadsleden zullen er ongetwijfeld dit jaar over in gesprek gaan.

Kinderboerderij De Blijde Wei in Ommoordseveld

EERSTE KAMER STEUNT WIJZIGING ARTIKEL 1 GRONDWET

De Eerste Kamer heeft dinsdag 17 januari gestemd over het initiatiefvoorstel van de Tweede Kamer om handicap en seksuele gerichtheid op te nemen als non-discriminatiegrond in artikel 1 van de Grondwet. Het initiatiefwetsvoorstel wil handicap en seksuele gerichtheid als verboden grond van discriminatie aan artikel 1 van de Grondwet toevoegen. Het ging om een zogeheten tweede lezing die nodig is voor een wijziging van de Grondwet. Dan is de procedure extra zwaar. Eerst moeten beide Kamers met een gewone meerderheid instemmen met het voorstel om de Grondwet te wijzigen. Vervolgens moeten beide Kamers, na de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen, opnieuw instemmen. Deze tweede keer is echter een twee derde meerderheid nodig.

Het debat in de Eerste Kamer vond op 20 december jl. plaats met de initiatiefnemers Hammelburg (D66 Tweede Kamer), Bromet (GroenLinks Tweede Kamer) en De Hoop (PvdA Tweede Kamer) en met minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die optrad als adviseur van het parlement. Al tijdens dit debat tekende zich een meerderheid af voor opname van handicap en seksuele gerichtheid in de Grondwet. De voorstanders meenden dat de tijd rijp is om na uitgebreide maatschappelijke discussie de twee genoemde gronden op te nemen in de Grondwet. Voor de tegenstanders lag dat anders. Zij meenden dat het huidige artikel voldoende bescherming biedt en geen nadere specificering nodig heeft.

Onze fractie is heel blij met deze belangrijke grondwetswijziging. Wij feliciteren de PvdA-fractie van de Tweede Kamer en natuurlijk “onze” Astrid Oosenbrug, die zich als voorzitter van COC-Nederland intensief heeft ingezet om tot deze belangrijke doorbraak te komen, van harte met deze belangrijke doorbraak. In februari 2022 organiseerden wij tijdens onze traditionele nieuwjaarsbijeenkomst – met Astrid als deelnemer –  een debat dat in het teken stond van de inclusieve samenleving. Een samenleving waarin iedereen in Lansingerland gelijke kansen krijgt en sociale uitsluiting een absoluut taboe is. De Grondwetswijziging van afgelopen week is hierbij een stevig steuntje in de rug. Zie ons weekbericht van toen.

Rottekade in Bergschenhoek

Tot slot: Aanstaande maandagavond is er dus onze traditionele nieuwjaarsbijeenkomst met daarin een belangrijk debat over de vraag hoe Lansingerland om moet gaan met de spanning tussen een groeiende bevolking en natuur. Woensdagavond is er een beeldvormende bijeenkomst voor de raad over het beleidsplan “Versterken van veerkracht”. Donderdag is de maandelijkse raadsvergadering met een debat over het raadsvoorstel met daarin de uitgangspunten voor de groenblauwe leefomgeving van onze gemeente. Dat gaan we amenderen. Over het waarom, zie ons weekbericht van vorige week. Heb een goede week!

Mooi wandelen in Ommoordseveld

Rotte in Bergschenhoek