WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 23 T/M 27 OKTOBER 2023

27 oktober 2023

Dit is nummer 682 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was de week waarin de raadscommissies zich bogen over de Gemeentebegroting 2024-2027, wij volop bezig zijn met de campagne van Verenigd Links Lansingerland voor de komende Tweede Kamerverkiezingen en kopers zich verdringen voor dure koopwoningen op Wilderszijde. Fractiegenoot Sonnie Biharie, samen met raadslid Bianca Boonstra van WIJ Lansingerland en onze griffier, begeleidden donderdagavond voor het eerst het “Gast van de Raad” programma. Een mooi initiatief om inwoners kennis te laten maken met de gemeenteraad.

Voor de eerste keer “Gast van de Raad”

Skyline Rotterdam vanaf Ackerdijkseplassen

BEZUINIGINGEN GEMEENTEBEGROTING 2024 WORDEN GESCHRAPT

In onze weekberichten 680 en 681 besteedden wij uitgebreid aandacht aan de toen net verschenen Gemeentebegroting 2024-2027. Onze kernvraag was of de door het college aangekondigde bezuinigingen wel echt nodig zijn. Onze fractie acht van niet en bevindt zich in het goede gezelschap van andere fracties in de raad die van mening zijn dat tenminste een aantal van de door het college aanbevolen bezuinigingen niet door moet gaan. Die betreffen vooral het sociaal domein, sport en cultuur. Ook de fietsenstallingen liggen onder vuur. Nieuw en inspirerend voor het begrotingsdebat was de tegen-begroting die de CDA-fractie indiende. Sinds 2007 waren wij de enige fractie die in de aanloop van de begrotingsdebatten elk jaar via onze weekberichten de begrotingsvoorstellen analyseerden en vooraf van commentaar voorzagen. Daar is nu een nieuwe variant bijgekomen. Dat is goed voor het politieke debat want het zet andere politieke partijen aan het denken.

Begrotingsdebat in de gezamenlijke raadscommissies

Onze woordvoerder Hamid Azzouzi gaf tijdens het commissiedebat over de Begroting aan dat de PvdA zich grote zorgen maakt over de situatie van de kwetsbare inwoners in onze gemeente. “Wij keren ons tegen een aantal bezuinigingsvoorstellen dat het college doet. Deze bezuinigingen raken vaak onze inwoners met de laagste inkomens”.

Ronduit geschrokken is de PvdA-fractie van het voorstel om jaarlijks €300.000  te willen besparen door middel van een intensivering van het onderzoek naar het recht op uitkering. “Die intensivering moet bovendien ook nog eens €80.000  aan extra personeel extra gaan kosten. Zo’n voorstel tegen de achtergrond van alle sociale ellende die die de controles in het kader van het Toeslagenschandaal hebben veroorzaakt, komt onze fractie als ondoordacht en cynisch over”. Hoe kon het college dit laten gebeuren, vroeg Hamid zich af. “Hebben we hier dus helemaal niets geleerd van de Toeslagen-affaire?”

De voorgenomen bezuinigingen op bijvoorbeeld de Rotterdampas, Steunouder-project en het project ‘Pubers in de spotlight’ vinden bij de PvdA- fractie geen gewillig oor.

Dit was dan ook de reden waarom de PvdA-fractie tijdens het debat over de Kadernota 2024 een motie indiende om het sociaal domein op voorhand te ontzien. Helaas kregen we hiervoor toen geen steun van de meerderheid in de raad. Sterker nog, in deze concept-begroting is een stevige taakstelling opgenomen op het sociaal domein en ook op welzijnsactiviteiten voor ouderen en wil het college belangrijke maatregelen die gericht zijn op preventie stoppen. Hoe dat in de praktijk vorm moet krijgen is onze fractie volkomen onduidelijk, gaf Hamid aan.

In de aanloop naar de raadsvergadering van 2 november waarin de definitieve besluitvorming over de Gemeentebegroting zal plaatsvinden, komt de PvdA-fractie met concrete voorstellen om de kwetsbare inwoners te beschermen tegen de gevolgen van de in onze ogen volkomen onnodige bezuinigingen. Hamid riep alle fracties op om dit gezamenlijk te gaan voorbereiden.

Onze fractie waardeert het wel dat het college kritisch naar alle posten in de begroting 2024 heeft gekeken en hiermee veel lucht kon schrappen. Het college geeft bovendien aan actief aan de slag te gaan met de uitvoering van onze motie om vanaf 2024 Zero-based te gaan begroten. Wij zijn er van overtuigd dat door de inzet van deze methodiek er de komende jaren nog heel veel meer lucht uit de begroting kan worden gehaald.

Blij zijn wij ook met het voorstel om -eindelijk- gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen mogelijk te gaan maken.

Bouwen

Zeer zorgelijk is het bescheiden aantal op te leveren nieuwe woningen. In totaal gaat het om 283 huizen waarvan 102 sociale huurwoningen en 26 in het overige betaalbare segment. Lansingerland moet nog liefst 10.000 huizen bouwen waarvan ruim 3000 in het kader van de sociale huur. In dit tempo duurt het nog 35 jaar voordat Lansingerland klaar is met bouwen. We zien ook dat het aantal ingeplande woningen soms niet gehaald gaan worden. Een voorbeeld hiervan is de nieuwbouw bij de Lange Vaart in Bleiswijk. Het tempo moet écht omhoog!

De concept-begroting  bevat een aantal bezuinigingen in het kader van de verfraaiing van de openbare ruimten, klimaatmaatregelen, dierenwelzijn en gehandicapten-kaart. De bedragen die er mee gemoeid zijn, zijn relatief beperkt. Maar de negatieve maatschappelijke uitstraling is zeer groot. Wij vinden dit een ‘doorgeschoten kaasschaaf methode’.

Pijnlijk vinden wij de sluiting van de bewaakte fietsenstalling bij station Westpolder. Wij begrijpen dat dit budget doorgeschoven wordt naar station Rodenrijs. Onze fractie is er een groot voorstander van om bij alle stations en ook in de winkelcentra in onze drie kernen bewaakte fietsenstallingen te bouwen. Dat sluit ons inziens perfect aan bij de Parkeernota die binnenkort naar de raad komt en draagt bij aan minder autoverkeer en dus ook CO2 uitstoot. Werken met behoud van uitkering om de fietsenstallingen te bemensen vinden wij uit den boze. Dit is geen additioneel werk. Wat wel zou kunnen is bemensing via de inzet van basisbanen. Daarbij zijn een gewone CAO en een arbeidsovereenkomst van toepasing.

Gescheiden afval ophalen loont gelukkig, constateerde Hamid. De kosten van inzameling dalen nu al met 3 ton. Dat levert in 2024 bescheiden lagere lasten voor de inwoners op.

Het resultaat van de jarenlange pogingen om mensen die langdurig werkloos zijn aan werk te helpen, is uiterst beperkt gebleven. Onze fractie vindt dat de traditionele instrumenten niet (voldoende) werken en wil ook in Lansingerland aan de slag met Basisbanen. Dit is in lijn met de Tegen-Begroting van de CDA-fractie. Binnenkort komen doet de PvdA-fractie een voorstel voor een beeldvormende bijeenkomst hierover.

Oude Leedeweg Pijnacker hoek Molenweg Rodenrijs

PvdA-kernboodschap

Waarom leggen we als Raad ons nu al vast op bezuinigingen terwijl de december-circulaire en een mogelijke slotafrekening 2023 van het Rijk nog moet verschijnen en wij bovendien weten dat de jaarrekening 2024 zeer waarschijnlijk een positief resultaat zal laten zien van tenminste het bedrag dat we nu willen gaan bezuinigen? Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn? De PvdA fractie wil graag overleg hierover met college en andere raadsfracties om tot goede oplossingen te komen”, zo gaf Hamid aan.

Eind goed al goed!

Alle fracties in de raad kwamen afgelopen donderdagavond bijeen om zich gezamenlijk te beraden over een gezamenlijk op te stellen amendement om de door deze fracties betwiste bezuinigingen te schrappen. De PvdA ziet de uitkomst van de septembercirculaire met de daarin gereserveerde posten, zoals bijvoorbeeld voor de indexering van bepaalde kosten, als solide financiële dekking om de voorgestelde bezuinigingen te schrappen. Dit in lijn met de bijdrage van de fractie van de PvdA tijdens de gezamenlijke commissie begroting. Kortom: Scherp aan de wind zeilen en geen onnodige posten in de begroting laten staan. Zo voorkomen we ingrijpende bezuinigingen. Het gezamenlijke amendement zal door Hamid namens de andere fracties tijdens de Raadsvergadering van 2 november worden ingediend.

Oude kastanjeboom Bergschenhoek in de herfst

WAT KAN VERENIGD LINKS IN NIEUWE TWEEDE KAMER VOOR LANSINGERLAND BETEKENEN?

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 6 november organiseert Verenigd Links Lansingerland, het nieuwe samenwerkingsverband van GroenLinks en PvdA in onze gemeente, een Politiek Café waarin gedebatteerd wordt over de vraag wat het landelijke verkiezingsprogramma van Verenigd Links kan betekenen voor de inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in Lansingerland. Ook in onze gemeente is de woningnood groot, zitten vele jongeren te springen om een betaalbaar huis en daalt het vertrouwen in de lokale overheid omdat zij hun ambitie om snel en betaalbaar te gaan bouwen in de praktijk niet waar maakt. Van gelijke kansen voor iedereen is nog lang geen sprake. In het rijke Lansingerland groeien vele kinderen in armoede op. Het door alle politieke partijen in 2022 getekende Regenboogakkoord wordt door het college nog steeds niet uitgevoerd. Het tempo waarin de gemeente Lansingerland werkt aan klimaatproblemen is veel te laag. Zo is er nog lang geen zicht op snelle aansluiting van huizen, glastuinbouw en bedrijfspanden op een regionaal warmtenet. De meerderheid in de gemeenteraad verwerpt een nieuw parkeerbeleid waarin de auto veel minder centraal staat dan in het verleden. In Lansingerland is de komende jaren nog veel te doen.

Barbara Kathmann is voormalig PvdA raadslid en wethouder in Rotterdam, sinds 2021 lid van de Tweede Kamer en nu opnieuw kandidaat Kamerlid. Zij was lid van de Parlementaire Enquêtecommissie Groningen en is woordvoerder Sociale Zaken & Werkgelegenheid. De ontwikkelingen in Lansingerland zijn haar goed bekend. David Rietveld uit Den Haag, die voor GroenLinks kandidaat voor de Tweede Kamer is, zal samen met Barbara Kathmann de aftrap van het debat doen. David Rietveld heeft jarenlange ervaring in onder meer de Gemeenteraad van Den Haag.

Marko Ruijtenberg, fractievoorzitter GroenLinks Lansingerland, en Hamid Azzouzi, fractievoorzitter PvdA Lansingerland, zullen vervolgens vanuit hun lokale ervaringen op hun verhalen reageren. Daarna volgt een uitgebreid debat met de aanwezigen in de zaal over wat zij voor de toekomst van ons land en van onze gemeente belangrijk vinden.

Gespreksleider tijdens dit Politieke Café is Karim Amghar. Hij is TV-programmamaker, auteur, docent en  debatvoorzitter en woont in Bleiswijk.

Het Politiek Café van Verenigd Links Lansingerland wordt gehouden op maandag 6 november in de Raadszaal van het Gemeentehuis in Lansingerland. Het debat begint om 20 uur. Iedereen is natuurlijk van harte welkom!

Campagneteam Verenigd Links aan de slag!

54 WONINGEN OP WILDERSZIJDE VOOR MEER DAN 400 INSCHRIJVERS

In de nieuwe Waterwijk op Wilderszijde is de verkoop van de eerste 54 woningen van start gegaan. De goedkoopste woningen kosten ruim 4 ton, de duurste bijna 6 ton. Er waren liefst 400 potentiële kopers die zich inschreven. Het totale project telt bijna 100 woningen waarvan zegge en schrijve 10 in de ‘goedkoopste’ categorie van zo’n 410.000 euro. Om hiervoor zonder eigen geld een hypotheek te kunnen krijgen, moet je -samen- 80.000 euro verdienen. Dat is twee keer modaal. Vaak niet haalbaar dus voor de mensen met een beroep in zorg, onderwijs, veiligheid, onderhoud, tuinbouw, bouw & installatietechniek. Beroepen waar Lansingerland om zit te springen.

Op Wilderszijde worden zo’n 2700 huizen gebouwd waarvan 25% sociaal, 25% betaalbaar en 50% in de duurdere sector. Wat de PvdA-fractie ligt de lat op Wilderszijde niet hoog genoeg. Wij zijn voorstander van 60% sociaal en bereikbaar. Maar die deur is nu dicht want het Bestemmingsplan is inmiddels vastgesteld. Het college van Rotterdam stelde afgelopen week haar Woonvisie 2024 Rotterdam vast. Dit college kiest voor maximaal 25% sociale huur en verdere verdichting van de stad. De locatie Rotterdam The Hague Airport wordt daarin niet genoemd. Het ligt voor de hand dat vele woningzoekenden in onze buurgemeente, die op zoek zijn naar een sociale huurwoning en/of een huis-met-tuin, interesse zullen hebben in een nieuwe woning in Wilderszijde. Net onze eigen inwoners. Snel aan de slag dus met het sociale en betaalbare segment in de nieuwbouw. Wil je overigens zelf eens kennismaken met Wilderszijde dan is de Wilderszijde Cross , die op zaterdag 4 november gehouden wordt, zeker iets voor je. Je kunt dan bovendien zélf beleven hoe het leven op Wilderszijde in de praktijk voelt. Wij denken best goed.

Bergschenhoek centrum

Tot slot. Aanstaande donderdagavond 2 november vindt vanaf 20.00 uur de raadsvergadering plaats waarin de Begroting 2024 wordt vastgesteld. Een belangrijk moment voor sociaal Lansingerland! Heb een goede week!

Bijenhotel AMG Schmidtpark