WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 26 T/M 30 JUNI 2023

30 juni 2023

Dit is nummer 673 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was opnieuw een heel drukke week. Woensdagavond waren er drie beeldvormende bijeenkomsten met belangrijke onderwerpen. Op de agenda stonden de voor de toekomst van de Lansingerlandse glastuinbouw belangrijke Horti Science, de zonne-energie in relatie tot ons elektriciteitsnetwerk, het Vitaliteitsakkoord en de landelijke hervormingsagenda jeugdzorg. Donderdagavond was er een langdurige raadsvergadering met op de agenda de randvoorwaarden voor de noodopvang van asielzoekers in onze gemeente, de tarieven voor de sportaccommodaties 2023-2026 en het schrappen van leeftijdsgrenzen bij het verstrekken van gemeentelijke startersleningen. Samen met de ChristenUnie fractie stemden wij als enigen tegen een amendement om de tarieven van de sportverenigingen met maximaal 5% te verhogen. Een tweede amendement om de tarieven te bevriezen haalde geen raadsmeerderheid. Ook hier stemde de PvdA fractie tegen want onze fractie wil dit betrekken bij  behandeling van de programmabegroting om een integrale afweging te maken.  Daar is het nu niet het juiste moment voor. Vrijdagavond was Hamid Azzouzi te gast van RTV Lansingerland in het wekelijkse Magazine Daarin werd teruggeblikt op de raadsvergadering.

Crisisnoodopvang De Tobias

SLAP POLITIEK COMPROMIS OVER NOODOPVANG ASIELZOEKERS

Afgelopen donderdagavond sprak de raad langdurig over de randvoorwaarden voor de noodopvang van asielzoekers in onze gemeente. Een politiek voorgerecht in afwachting van de definitieve besluitvorming over de landelijke Spreidingswet. Het werd een bewogen debat dat zich toespitste op de keuze van drie opties: kiezen we voor de noodopvang van 100, 200 of 300 asielzoekers? Voor de PvdA fractie ligt de keuze voor de noodopvang van 300 asielzoekers voor de hand. Te verwachten is dat de komende Spreidingswet aan Lansingerland een taakstelling oplegt voor de noodopvang van minstens 300 vluchtelingen.

Wij dienden daarom samen met GroenLinks en ChristenUnie een amendement waarin werd aangegeven dat het aantal te huisvesten asielzoekers in de nieuwe noodopvang gesteld wordt op 300 met inbegrip van het huidige aantal van 50 in de huidige crisisnoodopvang Tobias en dat een gefaseerde instroom van dit aantal in samenspraak met COA en andere partners mogelijk is. Ons amendement wil een uitdrukkelijke keuze maken voor de opvang van 300 asielzoekers. Dat sluit goed aan bij de schaalgrootte die het COA wenst en ook bij het waarschijnlijke aantal door Lansingerland te huisvesten asielzoekers wanneer de Spreidingswet eenmaal in werking treedt. Het beschikbaar stellen van 300 noodopvangplekken aan de COA is voor deze organisatie financieel, organisatorisch en ook voor de kwaliteit van de opvang beter dan de 200 opvangplekken waar in onze gemeente momenteel sprake van is. Wel kan in samenspraak tussen COA en college besloten worden om het aantal asielzoekers van 300 fasegewijs te realiseren om zo stap voor stap de randvoorwaarden op het gebied van zorg, onderwijs, toezicht maatschappelijk draagvlak en ondersteuning door vrijwilligers te optimaliseren.

De fractie van Leefbaar 3B diende een amendement in waarin werd aangegeven dat de noodopvangvoorziening voor asielzoekers op Wilderszijde kleinschalig is en kan mogelijk maximaal 100 plekken, met inbegrip van het huidige aantal van 50 in de huidige crisisnoodopvang Tobias, bieden.

Het laatste amendement over de grootte van de noodopvang kwam van de zijde van de fracties van WIJ, VVD en CDA. Dit amendement zegt dat de noodopvangvoorziening op Wilderszijde kleinschalig is en ruimte biedt aan maximaal 200 asielzoekers. Voor deze indieners loopt de duur van de noodopvangvoorziening Wilderszijde synchroon met de duur van de tijdelijke onderwijsvoorzieningen op dezelfde kavel. Dit wordt met ontwikkelaars contractueel vast gelegd via een addendum op de Samenwerkingsovereenkomst waarin zij afzien van directe opeisbaarheid van de gronden gedurende deze periode, en met het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA) door de afspraken met de ontwikkelaars contractueel back-to-back door te leggen.

De fractie van WIJ Lansingerland gaf tijdens het eerdere raadscommissiedebat  aan dat het instemde met de opvang van 200 asielzoekers en ook door wil groeien naar 300. Tijdens het raadsdebat stelde deze fractie te willen gaan voor een zo breed mogelijk politiek draagvlak en zich daarom nu te willen beperken tot de opvang van 200 vluchtelingen.

Polderpad en voorbelasting Wilderszijde

Het PvdA amendement kreeg bij de stemmingen die het debat afsloten 8 van de 30 aanwezige stemmen. Onze fractie kreeg steun van de fracties van GroenLinks, ChristenUnie en D66. Het Leefbaar 3B amendement dat de noodopvang beperkt tot 100 asielzoekers werd bij het indienen gesteund door de VVD en Voor Lansingerland. 10 raadsleden stemden tenslotte voor en 20 tegen. Het derde amendement dat uitging van de noodopvang van 200 asielzoekers kreeg groen licht van WIJ, VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks. Leefbaar 3B en Voor Lansingerland stemden tegen omdat zij de opvang van 200 asielzoekers niet vinden passen in de door hen beoogde kleinschalige opvang. Hamid Azzouzi stemde namens de PvdA fractie om principiële reden tegen. “De nood onder asielzoekers is heel hoog en daar moet je als raad niet mee schipperen. Bovendien moet je niet je politieke kop in het zand steken voor de gevolgen van de komende Spreidingswet”. De stemming sloot af met 22 voor en 8 tegen.

De PvdA fractie is toch tevreden over de resultaten van dit debat. Wij zijn blij dat toch 8 van de 30 aanwezige raadsleden (27%) ons amendement steunden. Dat betekent ook een stevige steun in de rug voor het college dat bij de voorbereiding van de uitvoering van de Spreidingswet de lat best hoger wil leggen dan de nu besloten 200 noodopvangplekken.

Ons college verdient hiervoor zeker een compliment. Het betreft ook een hart onder de riem van de vele vrijwilligers van confessionele organisaties, de kerken & moskee, en van Humanitas Lansingerland en ook van de vele professionals in de lokale zorg, huisvesting, onderwijs en natuurlijk van de gemeente zelf. Talloze mensen die zich nu al dag in en dag uit en met hart en ziel inzetten voor de toekomst van mensen uit Oekraïne, voor asielgerechtigden en voor asielzoekers. “Voor onze fractie leidt het geen twijfel dat die 300 over enige tijd tóch gehaald zullen worden. Zo werkt het vaak bij door de PvdA ingediende voorstellen”, rondde Hamid Azzouzi dit belangrijke debat af.

Woningen voormalig Hordijk terrein Rodenrijs

RAADSMEERDERHEID VOOR PVDA AMENDEMENT OM LEEFTIJDSGRENZEN STARTERSLENINGEN TE SCHRAPPEN

In het raadsvoorstel 8c wordt de leeftijdsgrens voor de toekenning van een starterslening verhoogd van 35 naar 40 jaar. De toelichting op dit raadsvoorstel zegt dat het tegenwoordig in de praktijk steeds vaker voorkomt dat starters ouder zijn dan 35 jaar. Deze groep komt nu niet in aanmerking voor de Starterslening. Met de herinvoering van de Starterslening in 2022 zijn het afgelopen jaar acht starters geholpen met het kopen van een woning in onze gemeente. Deze cijfers laten zien dat de Starterslening succesvol is en zijn werk doet. Starters weten de lening te vinden. In het verleden waren het vooral jongeren die als koopstarters de woningmarkt betraden en een Startersregeling nodig hadden.

Door de krappe woningmarkt en het gebrek aan betaalbare koopwoningen werd de leeftijd waarop woningzoekenden uit Lansingerland hun eerste koopwoning willen gaan aanschaffen steeds hoger. De maximumleeftijd van 40 jaar blijft dan ook arbitrair. Het ligt daarom voor de hand om de leeftijdsgrens los te laten. Op deze wijze kunnen bijvoorbeeld ook ouderen die hun levenslang in een (sociale) huurwoning hebben gewoond en in aanmerking willen komen voor een betaalbare seniorenkoopwoning in aanmerking voor een starterslening. Voorstelbaar is ook dat ook inwoners die ouder zijn dan 40 jaar na een aantal jaren in een sociale of andere huurwoning gewoond te hebben, willen verhuizen naar een betaalbare koopwoning. Dat is goed voor de doorstroming. Voor de gemeente zitten hier weinig risico’s aan vast. Een extra financieel risico is er niet.

Het raadsvoorstel zegt dat doordat er sprake is van een revolverend fonds het leningbedrag in termijnen door aflossing weer terugkomt naar de gemeente. Er hoeft dus geen dekking te worden gezocht voor de uitgeleende hoofdsommen (nu voorzien op maximaal € 500.000) Wat wel kan gaan spelen, is dat in geval van een grotere vraag door het vervallen van de leeftijdsbeperkingen het maximum bedrag van € 500.000- eerder moet worden aangevuld. Dat lijkt de indieners van het amendement een luxeprobleem.

Ons amendement werd mede ingediend door de fracties van  WIJ en gesteund door Leefbaar 3B. Alleen de fracties van de VVD en CDA stemden tegen. De VVD wil meer woningen voor ouderen bouwen en vindt dat dit amendement daar niet aan bij draagt. Het CDA wil een evenwichtige leeftijdsopbouw in onze gemeente realiseren. Juist jong volwassenen moeten hier kunnen blijven wonen. De essentie van de startersregeling moet zijn ‘om jongeren hier te houden’. Daarom moet er volgens het CDA een leeftijdsgrens gehanteerd worden. Het weerwoord van Hamid Azzouzi dat het niet hanteren van leeftijdsgrenzen de doorstroming juist kan bevorderen en dus ook jongeren een extra kans gaat bieden op een door ouderen verlate woning, ging er bij de sprekers van VVD en CDA helaas niet in. Ons amendement haalde het desondanks met een ruime 20 stemmen voor en 9 tegen. De PvdA fractie is zeer tevreden met dit resultaat en dankt de collega-fracties in de raad die ons steunden van harte!

Station Rodenrijs

Tot slot. Volgende week is de laatste week voor het zomerreces van de raad. Aanstaande woensdag is er weer een beeldvormende avond met op het programma de Omgevingswet, het integraal veiligheidsbeleid en het programma Groen Blauwe Slinger. Donderdagavond sluiten wij het seizoen af met een raadsvergadering over de Kaderbrief 2024-2027. Onze fractie zal zoals aangekondigd in ons weekbericht 672 amendementen indienen met als titels ‘ Geen bezuinigingen op voorzieningen voor de meest kwetsbare inwoners in het sociaal domein’ en ‘Toepassen Zerobase operatie bij opstellen meerjarenbegroting 2023-2027’.  We gaan er weer wat moois van maken! Heb een goede week!

Bukken bij viaduct station Rodenrijs

Rodenrijseweg