WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 19 T/M 23 JUNI 2023

23 juni 2023

Dit is nummer 672 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een drukke week. Dinsdagavond was er een extra commissievergadering Samenleving over ‘Vitaal en waardig ouder worden’, woensdagavond kwam de commissie Algemeen Bestuur bijeen om de Kaderbrief 2024 en de Zomerrapportage 2023 te bespreken en donderdagavond was de jaarlijkse raadsvergadering waarin de vele gemeenschappelijke regeling waaraan Lansingeland deelneemt op de agenda stond. Belangrijk is dat er door de raad gehoor is gegeven aan het verzoek van Hamid Azzouzi aan het college om de gemeenschappelijke regelingen op te roepen om bij te dragen aan de bezuinigingen.  De door de CU namens de raad ingediende motie  is aangenomen waarin ook aan de Gemeenschappelijke Regelingen gevraagd wordt om bij te dragen aan mogelijke bezuinigingen. Deze motie geeft het college steun in de rug om deze oproep stevig over te brengen. Ook presenteerde de nieuwe coalitie in Provinciale Staten van Zuid-Holland hun coalitieakkoord voor de komende 4 jaar. In dit weekbericht geven wij informatie over de voor onze fractie belangrijkste ontwikkelingen.

Nieuwe winkelcentrum Berkel

STAP VOOR STAP NAAR EEN SLUITENDE BEGROTING VOOR 2024

De Kaderbrief 2024 heeft een ander karakter dan de Kadernota’s van vorige jaren en is nu meer een uitgangspuntenbrief op weg naar de definitieve begroting 2024 geworden. In weekbericht 670 berichtten wij al hierover. Afgelopen week verscheen een analyse van het college over de zogenaamde Meicirculaire van het Rijk. Die toont vooralsnog een fors tekort van bijna 8 miljoen euro. Een stevig gat dus. Dat baart ons zeker zorgen maar prikkelt vooral onze creativiteit.

In de Kaderbrief 2024 wordt financiële beeld van 2023 voortgezet en zijn alleen de autonome ontwikkelingen waarop de gemeente geen invloed heeft, opgenomen. De Kaderbrief biedt bovendien alleen een uitgewerkt overzicht van de kostenkant . De uitkomsten van de meicirculaire zijn bekend en daarmee is duidelijk geworden dat het rijk vooralsnog alleen een klein deel van de kostenstijging compenseert. Daarmee blijft het tekort wel aanzienlijk groot. De grootste vraag is of we niet veel te ruim begroten. Worden die prijsstijgingen wel een werkelijkheid? Dit vraagt van het college om een goede monitoring. Dat was het centrale thema waarmee Hamid Azzouzi zijn bijdrage aan het commissiedebat over de Kaderbrief begon.

Zoals bij het debat in de commissie van de jaarstukken 2022 vraagt de PvdA fractie aan het college om nog eens heel goed te kijken naar het begrip realistisch, behoedzaam en prudent begroten. Dat zijn allemaal termen die lucht uit de begroting moeten halen. Er moet écht over de hele linie intensief gekeken worden naar mogelijke ruimte in de begroting, waarbij in het bijzonder de vraag over nut en noodzaak van uitgaven aan de ambtelijke budgethouders gesteld moet worden. Dit heet een ‘zerobase operatie’. Dit moet gebeuren voordat de raad over lastenverzwaringen en bezuinigingen moet gaan praten. Het college heeft een stap gezet met het laten vrijvallen van de stelpost herverdeling algemene uitkering die wij vorig jaar al wilden aframen. Helaas heeft ons amendement toen de steun van de raad niet gekregen. Dat wordt nu gelukkig gecorrigeerd. Hamid riep het college op om in plaats van behoedzaam te begroten scherp te gaan begroten. Zeker voor de jaarschijf 2024 en 2025. Want voor de jaren 2026 en verder speelt de onzekerheid die het rijk veroorzaakt een hele grote rol. De financiele toekomst van alle gemeenten is zeer onzeker.

Op financieel gebied vraagt de PvdA aan het college om nog eens naar de investeringen te kijken en die te toetsen op nut en noodzaak en fasering, dit kan zeker veel ruimte opleveren voor de jaarschijf 2024, waardoor het huidige tekort fors kan worden teruggebracht. Hamid: “Zoals bekend is de kaderbrief in deze vorm nog niet volledig. We zien dat de inkomsten kant nog niet helemaal ingevuld is, denk aan actualisatie van belastingen en indexatie hiervan. Dat hebben we ook bij de jaarstukken gezegd. Het is nu zaak om in aanloop naar de begroting te werken naar een scherper saldo waardoor we straks als raad de juiste keuzes gaan maken als het gaat om de begroting sluitend krijgen”.

Grooten Sloot Bergschenhoek

Hamid kaartte ook een aantal beleidsinhoudelijke thema’s aan. Voor de PvdA is het oplossen van de woningnood een topprioriteit. Op papier voldoen de plannen van het college aan onze wensen. Er komen ongeveer 11.000 woningen bij waarvan de helft sociaal en betaalbaar maar we blijven hameren op snel bouwen en misschien ook strategische omgaan met bouwen in deze ingewikkelde tijden. Dat kan door sociaal bouwen in de planning naar voren te halen.  Zeker nu in het coalitieakkoord van de provincie onder voorwaarden groenlicht is gegeven aan bouwen op Bleizo-West Hamid vroeg zich af hoe het college deze passage in het coalitieakkoord interpreteert: “Wij willen op Bleizo-West graag woningen realiseren. Als een alternatieve locatie voor windenergie onherroepelijk vergund is, kunnen op Bleizo-West woningen en bedrijven worden gerealiseerd. Geen bouwvergunning zonder windvergunning: het onherroepelijk vergunnen van een alternatieve locatie voor windenergie is randvoorwaardelijk om op Bleizo-West woningen en bedrijven te mogen realiseren”.

We weten nog steeds niet hoeveel Lansingerlandse kinderen in armoede opgroeien. Onbekend is in welke mate zij gebruik maken van de voorzieningen die er al zijn. Hamid vroeg aan het college wanneer zij dit vraagstuk serieus gaan oppakken. “Ik zag dat het rijk een kleine budget hiervoor heeft verstrekt, moeten we dit niet onderzoeken om wellicht meer geld te krijgen voor deze problematiek?” Jongeren die intensieve zorg nodig hebben, moeten vaak lang wachten op passende hulp. Vooral voor GGZ hulp zijn er lange wachtlijsten. Dit is onaanvaardbaar. Reden te meer om niet te snijden in sociaal domein. De PvdA fractie wil dit als uitgangspunt  aan raad en college meegeven bij het opstellen van de definitieve begroting.

“De PvdA staat voor goed werk, Er zijn ook in onze gemeente vele mensen met een afstand tot arbeid waarvoor we te weinig doen. We vinden dat we deze mensen moeten helpen en de basisbaan kan een oplossing zijn. We presenteerden hierover in april 2023 een bespreekstuk in de raadscommissie Samenleving, kan het college iets over de voortgang zeggen?”, vroeg Hamid zich af. In alle winkelcentra in de kernen moeten er voldoende plekken zijn om de fiets te stallen. Daar moeten bewaakte fietsenstallingen komen ook voor Rodenrijs. Daarover is het nu nog compleet stil van collegezijde.

Het debat in de raadscommissie Algemeen Bestuur verliep goed. Er was collectief een grote zorg over de rijksoverheid die zo weinig zekerheid en duidelijkheid biedt over de continuïteit van de gemeentefinanciën. Helder was de opmerking van de D66 fractie dat ”Grip krijgen op de gemeentefinanciën een relatief begrip wordt. We moeten er mee zien te leven. Want het is geen tijd van zekerheden”. Creatief omgaan met onzekerheden wordt inderdaad de weg die de raad de komende jaren moet gaan inslaan. Dat gevoel werd door de raad breed gedeeld. Vooral geen paniek dus. Gesignaleerd werd dat het rijk te veel werkt met incidentele budgetten en te weinig met structurele. Stap voor stap op weg naar de vaststelling van de gemeentebegroting en er voor zorgen dat er helderheid is over de uitgangspunten voor de begroting en over de gereedschapskist die hiervoor noodzakelijk is, luidde het parool. Onze oproep voor een ‘Zerobase operatie’ werd breed ondersteund. Gesignaleerd werd door de ChristenUnie dat het tamelijk bizar is om nu bezuinigingen en/of lastenverzwaringen in te zetten terwijl er achteraf, bij het vaststellen van de jaarrekening te moeten constateren dat er weer sprake is van een miljoenen overschot. Wel beschouwd zijn onze positieve resultaten door de jaren heen als structureel te beschouwen. Dat kun je niet uitleggen en vraagt om een grote terughoudendheid bij het opleggen van bezuinigingen en lastenverhogingen. Dat moet je alleen maar doen als het écht niet anders kan. En zover zijn we zo lang nog niet, vindt ook onze fractie.

Wethouder Simon Fortuyn was gematigd positief over de passage over huizen bouwen op Bleizo-West in het provinciale verkiezingsakkoord. “Eindelijk staat er een dikke streep onder wonen op deze plek. Minpunt is wel dat de plaatsing van windmolens in onze gemeente toch in beeld blijft. Maar de bal om deze molens voor eind 2023 te plaatsen ligt wel bij de provincie zelf”. Wij zijn benieuwd of het optimisme van de wethouder realiteit gaat worden.

Tijdens het raadsdebat over de Kaderbrief 2023 op donderdag 9 juli zullen wij in ieder geval een motie indienen waarin wij het college onderbouwd opdracht willen geven om met de ‘Zerobase operatie’ aan de slag te gaan. Ook willen wij via een motie of amendement regelen dat het sociaal domein gevrijwaard wordt van bezuinigingen. Wordt dus zeker vervolgd!

Het nieuwe ‘Versplein’ in Berkel centrum

ANNE KONING OPNIEUW LID GEDEPUTEERDE STATEN ZUID-HOLLAND

Afgelopen maandag presenteerden de onderhandelaars van BBB, CDA, VVD, GroenLinks en PvdA na drie maanden onderhandelen hun coalitieakkoord. Het is de eerste provincie waarin de BBB samen met én de PvdA én met GroenLinks een dagelijks bestuur gaan vormen. De inwoners van Zuid-Holland gaven tijdens de Provinciale Statenverkiezing van 15 maart 2023 volgens deze politieke partijen een belangrijk signaal af: zij willen meer betrokken worden bij de politiek. Bovendien werd een nieuwe partij vanuit het niets de winnaar. “Met dit akkoord stellen wij het belang van alle inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers van Zuid-Holland voorop. “Wij kiezen voor samenwerking en overbrugging van tegenstellingen en hebben een brede coalitie gevormd. We bouwen samen aan een krachtige provincie. Waar het goed wonen, werken en leven is voor iedereen”.

Voor ons is belangrijk dat Anne Koning opnieuw Gedeputeerde wordt. Net als tijdens de vorige bestuursperiode gaat zij aan de slag met de belangrijke portefeuille Wonen en Ruimtelijke Ordening. Deze portefeuille heeft vele aanrakingspunten met de uitdagingen waar Lansingerland voorstaat. Denk maar aan het veel meer sociaal en betaalbaar bouwen, de ontwikkeling van Bleizo-West als onze nieuwe wijk, het al dan niet plaatsen van windmolens in onze gemeente, de nieuwbouw In de Berkelse Driehoek-Noordpolder en de groene toekomst van onze bedrijventerreinen en van het glastuinbouwareaal. Haar collega’s in Gedeputeerde Staten zullen zich onder meer moeten gaan buigen over het al jaren lang voortslepende N209 dossier, de kwaliteit van het oppervlaktewater in het glastuinbouwgebied en de aansluiting van Lansingerland aan het warmtenet. Alhoewel de provincie er niet over gaat, spreekt het coalitieakkoord zich ook uit over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport.

Wij zetten de voor Lansingerland belangrijkste plannen uit het coalitieakkoord op een rijtje:

• We blijven ons committeren aan de woningbouwopgave van 235.460 woningen bruto in Zuid- Holland in 2030.
  • Meer dan de helft van de Zuid-Hollandse huishoudens komt in aanmerking voor een sociale huurwoning. Het huidige aanbod is ontoereikend om aan de vraag te voldoen. Er is een grotere voorraad betaalbare woningen nodig. We willen een inhaalslag in de bouw van deze woningen. We hebben afgesproken dat gemeenten toegroeien naar minimaal 30% sociale huurwoningen in de bestaande voorraad. We sluiten aan bij de landelijke afspraken dat minimaal 2 op de 3 nieuwe huizen in de categorie betaalbaar vallen. 40% van de nieuwbouwwoningen moet sociaal zijn, dat komt neer op circa 100.000 sociale huurwoningen – met name in de gemeenten die achterlopen bij de opgave om toe te groeien naar 30% sociale woningbouw in de bestaande voorraad.
  • De locatie Bleizo-West is aangewezen als windenergie locatie. De provincie zoekt een alternatieve locatie op het grondgebied van de gemeente Lansingerland en maakt met een projectbesluit windenergie op die locatie mogelijk. Indien er in het najaar 2023 geen alternatieve locatie gevonden is die aan de gestelde voorwaarden voldoet, starten wij met het proces van een projectbesluit voor windenergie op Bleizo West, of een andere locatie op het grondgebied van Lansingerland, om de opgave voor circa 15 MW te realiseren.
  • De gemeente Lansingerland wil op de locatie Bleizo-West graag woningen realiseren. Als een alternatieve locatie voor windenergie onherroepelijk vergund is, kunnen op Bleizo-West woningen en bedrijven worden gerealiseerd. Geen bouwvergunning zonder windvergunning: het onherroepelijk vergunnen van een alternatieve locatie voor windenergie is randvoorwaardelijk om op Bleizo-West woningen en bedrijven te mogen realiseren.
  • Om verkeersarmoede te voorkomen, voeren we voor 2025 tot 2029 een proef in voor een ov-kortingsproduct voor minima. De doelgroep en de inhoud van dit product stemmen we af met gemeenten. Dit doen wij bij voorkeur provinciebreed, samen met Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Indien dit niet mogelijk blijkt doen wij het alleen in onze concessiegebieden. Vanuit de provincie is €2,5 miljoen per jaar voor de proef beschikbaar. Met als voorwaarde dat het wel uitvoerbaar moet zijn.
  • We onderzoeken hoe we het gebruik van openbaar vervoer door onze inwoners kunnen stimuleren. We kijken hierbij naar het ‘Deutschlandticket’. Dat is een ticket voor €49 per maand waarmee onbeperkt in heel Duitsland kan worden gereisd per stoptrein, bus, tram of metro.
  • Voor alle luchtvaart in Zuid-Holland willen we de hinder voor omwonenden terugdringen. Wij zetten ons met name in voor het terugdringen van het aantal nachtvluchten. We onderzoeken de huidige maatschappelijke en economische waarde van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport en de waarde van de locatie voor eventuele alternatieve functies.
  • Voor de concurrentiepositie van het glastuinbouwcluster is het welslagen van de energie- en grondstoffentransitie cruciaal. De sector wil in 2040 energieneutraal zijn en in 2050 circulair. Wij stimuleren de energie- en grondstoffentransitie in de glastuinbouw door de verdere ontwikkeling en uitrol van een regionaal warmtenet (geothermie, havenwarmte) mogelijk te maken. We zetten in op duurzame gebiedsontwikkeling, door bijvoorbeeld clustering van bedrijven bij warmte- en CO2 netten, waterstof en/of geothermie. We ondersteunen de concentratie en herstructurering van het glastuinbouwcluster.
  • Het doel voor de glastuinbouw is om in 2030 een emissiereductie van 2,2 Mton CO2 op jaarbasis te hebben gerealiseerd en om in 2040 energieneutraal te zijn.
  • Zuid-Holland heeft 12 stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. De totale emissie van de landbouw in Zuid-Holland bedraagt tussen de 5,4 en 5,6 Kilo ton (kton) ammoniak (NH3) per jaar. De provincie kent vanaf 2030 een indicatieve doelstelling van 2,5 kton vermindering per jaar voor de landbouwsector. Dat betekent dat het emissieplafond vanaf 2030 gaat naar een uitstoot van 2,9-3,1 kton ammoniak per jaar. Er is een verplichting om provinciale gebiedsplannen op te stellen ter uitwerking van de landelijk vereiste depositiereductie en ter verkrijging van financiële middelen uit het transitiefonds.
  • Ook andere sectoren, zoals mobiliteit en de industrie, moeten bijdragen een de verlaging van de emissie. In deze sectoren gaat het om reductie van stikstofoxiden (NOx), die vrijkomen bij verbranding van fossiele brandstoffen. Doel voor de industrie is een reductie van 38% t.o.v. 2019. Voor mobiliteit gaat het om een reductie van 25% t.o.v. 2019. De doelen zijn nog niet uitgesplitst naar provinciale doelen.

Langs de Berkelse Westersingel

Onze fractie feliciteert Anne Koning van harte met haar herbenoeming. We zien er naar uit om binnenkort met haar en de nieuwe provinciale PvdA fractie bij te praten over de uitdagingen waar zij, de provinciale fractie en onze fractie de komende vier spannende jaren voorstaan. Wij zijn heel blij dat het nieuwe dagelijks bestuur van de provincie de lat met betrekking tot sociaal en betaalbaar bouwen zeer hoog legt. De passage “We sluiten aan bij de landelijke afspraken dat minimaal 2 op de 3 nieuwe huizen in de categorie betaalbaar vallen. 40% van de nieuwbouwwoningen moet sociaal zijn, dat komt neer op circa 100.000 sociale huurwoningen – met name in de gemeenten die achterlopen bij de opgave om toe te groeien naar 30% sociale woningbouw in de bestaande voorraad” klinkt ons als muziek in de rode oren. In weekbericht 670 gaven wij aan dat onze fractie niet staat te springen voor de bouw van windmolens in onze gemeente. Wij hopen van harte dat de broodnodige bouw op Bleizo-West nu snel van start gaat. Opvallend was trouwens de uitspraak in de Volkskrant van 20 juni waarin BBB onderhandelaar Veentjer aangaf “Vanuit de BBB hebben wij geen uitgesproken mening over sociale huur”.

Graag geven wij aan het nieuwe college van Gedeputeerde Staten mee dat de Minister van I&W als bevoegd gezag op 24 april 2023 aan de Tweede Kamer over de toekomst van RtHA heeft medegedeeld dat “Een onderdeel van de aanvraagprocedure voor een luchthavenbesluit de economische onderbouwing is. Deze onderbouwing wordt separaat door de luchthaven opgeleverd om bij de besluitvorming te worden betrokken en staat verder los van de m.e.r.-procedure. Dat voorkomt dubbel werk. In ons weekbericht 658 staat hierover meer informatie.

Bouwplannen voor Westersingel in Berkel centrum

VITAAL & WAARDIG OUDER WORDEN

Een extra vergadering van de commissie samenleving boog zich afgelopen dinsdagavond over een bespreekstuk met als aansprekende titel “Vitaal & waardig ouder worden”. Sonnie Biharie was onze woordvoerder. De leden van de raadscommissie deden tal van suggesties. Voor Sonnie was het zonneklaar dat de mens centraal moet staan en niet het geld. Zij hield een uitgesproken pleidooi voor al die ouderen die het in hun lange leven niet getroffen hebben. Zij waarschuwde ervoor de positie van de moderne ouderen niet al  te rooskeurig te zien. “Er zijn ook in Lansingerland ouderen die het sociaal en financieel moeilijk hebben. Lang niet alle 67-plussers ontvangen een goed pensioen en een goede gezondheid. Geef deze groep dus uitdrukkelijk veel aandacht en prioriteit als het om waardig ouder worden gaat”. Selgei Gabin van GroenLinks bepleitte maatwerk en de mogelijkheid voor ambtenaren om van de regels af te kunnen wijken als dat sociaal nodig is. Dat vraagt om een specifieke training voor ambtenaren. Zij vroeg zich af waarom het advies van de Adviesraad Sociaal Domein over dit thema nog niet aan de raadscommissie was toegezonden. Dat zou het debat zeker helpen. Voor de ChristenUnie heeft “Ouder worden de toekomst”. Een hoopvol perspectief waarbij ouderen er echt toe doen.  Voor de VVD fractie is het belangrijk dat de raadscommissie zelf in gesprek gaat met ouderen om er zo direct achter te komen wat er onder hen leeft.

SJAAK VAN DER PLUIJM 25 JAAR LID VAN DE PVDA

Afgelopen maandagavond stond ons afdelingsbestuur feestelijk stil bij het 25 jarige PvdA-lidmaatschap van onze penningmeester Sjaak van der Pluijm. Voorzitter Gerard Bovens overhandigde hem de jubileumspeld. Sjaak is al vele jaren zeer actief in onze partij. Ook voordat hij naar Rodenrijs verhuisde was hij volop actief in de wijkaanpak in het westelijke deel van Rotterdam. Op Sjaak kunnen wij als afdeling altijd een beroep doen. En daarvoor zijn afdelingsbestuur en fractie hem zeer dankbaar. Van harte gefeliciteerd, Sjaak!

Kurkdroog AMG Schmidtpark

Tot slot. Aanstaande woensdagavond zijn er weer beeldvormende bijeenkomsten. Deze zijn hier te vinden. In het oog springen voor ons het Vitaliteitsakkoord en de Horti Science. Donderdagavond is de maandelijkse raadsvergadering. Voor ons belangrijke agendapunten zijn de evaluatie van de startersleningen en de noodopvang van asielzoekers. Wij zullen over beide agendapunten amendementen indienen zo berichtten wij al in  weekbericht 671 Heb een goede week!

ZoRo-Busbaan noordzijde